Ämnen att ta sig an

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

Och möjligen tolokfe och dess historia
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bara att köra på Medicineman! Roligt att du tar dig an något. Jag bistår med kartor när arbetet har kommit en bit på vägen - säg bara till när du känner dig redo för det :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Medicineman skrev:Låter fint, jag ska bara luska runt lite. Men jag lutar lite åt niferland som något att rota i.
Härligt! Då kanske jag får inspiration till att vidareutveckla Thelguls historia. :D
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

Adragoor skrev:
Härligt! Då kanske jag får inspiration till att vidareutveckla Thelguls historia. :D
Känns som att vi kommer att få ett par diskussioner rörande deras gemensamma historia då?
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

Spelknepe skrev:Bara att köra på Medicineman! Roligt att du tar dig an något. Jag bistår med kartor när arbetet har kommit en bit på vägen - säg bara till när du känner dig redo för det :)
Finns det någon "basic" karta på området som är relativt lättåtkomlig? Mer så man kan se lite om hur många och hur stora respektive öar är?
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av Drahcon »

Hej, jag är sugen på att ta hjälpa Ereb Altor!

Finns det nåt ni behöver hjälp med?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av birkebeineren »

Oj, svår fråga? :)

Beror lite på vad du vill och kan. Ritar du kartor eller bilder finns alltid sådant. Vill du engagera dig i något land eller folkslag finns nästan färdigbeskriva med bara mindre hål som fattas och det finns nästan obeskrivna där nytt material kan skapas eller fyllas i från källorna. Just det sista skulle kanske vara extra välbehövligt för vissa länder där det finns officiellt material men som ingen ännu har format om med egna ord och lagt upp här. Exempelvis ögruppen Pandarealia, staden Krilloan och faktisk också Trakorien.
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av Drahcon »

Krilloan har jag vistats ganska mycket i... :D

Kan kolla runt lite på den tråden och bekanta mig lite i vad ni gjort tidigare.
Får se om jag kan bidra med något från Krilloan-boxen i första hand.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av birkebeineren »

Vi verkar inte ha någon tråd för Krilloan än men staden är omtalad i 267 inlägg enligt sökfunktionen så helt ouppmärksammad är den inte. Starta gärna en tråd och börja med att fylla i lite basfakta.
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av Drahcon »

Okej, grymt, sätter igång ikväll! (Lika bra att skriva det så tvingar jag mig till handling :lol: )

Jag hittade en tråd faktiskt.

Med fyra svar endast.

http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=759 :)

Jag tar gärna lite ansvar för Krilloan. :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av birkebeineren »

Från tråden för Licensfråga:
Dretski skrev: 2023-03-15 14:37 ...

Jag skulle inte ha något emot att ta åt mig lite sådant arbete om det skulle finnas intresse, då jag ser att Wikin har stora luckor och även en del korsreferenser som skulle kunna fyllas ut (t ex finns ett avsnitt om guden Galmon under Porto Hyroni som är längre än artikeln om guden själv som i princip bara skulle kunna kopieras in för att bättre fylla ut artikeln om Galmon).

Tack på förhand och ursäkta att jag inte hittat ett exakt svar på denna fråga om officiellt men omskrivet material på forumet.
Wikin är full av luckor så du får gärna bidra till att fylla i dessa. En del existerande artiklar är som du sett mycket kortfattade men då är texten oftast tänkt som tillfällig innan den fylls ut med mer innehåll. Många av dessa är hämtade från källorna direkt och således officiella men har ännu inte bearbetats av någon. Eller ingen har hunnit göra det än även om material finns, så som exempelvis artikeln för Galmon.

Att uppdatera wikin är lite krångligt just nu eftersom det länge varit problem rent tekniskt och även hur nya användare kan få tillgång till att redigera. Första biten är ordnat men andra inte. Tills vidare försöker vi som redan har tillgång till wikiredigeringen göra detta åt andra när material på forumet anses färdigt. Posta alltså material tänkt för wikin på forumet först.

När det gäller luckor i sjäva innehållet, vad som ännu inte någon skrivit något färdigt om, finns det också många luckor. Har du hittat något du särskilt skulle kunna tänka dig att bearbeta, med eller utan egna nya tillägg?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 163
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av Dretski »

Jag började för några år sedan planera en kampanj som jag tänkte skulle röra sig runt Hakkai/Montagor, där en av rollpersonerna lyckades rulla högadel och jag så tillvida bestämde sig för att han kunde vara Storhertig Stiernfieder, en vit anka med i stort sett oändliga resurser (i min tidigare idé stod han som ensam ägare till alla Montagors indrivna skatter och är förmodligen den mest välkända personen på ön, och även om rådet under honom förstås distribuerar pengar till övriga samhället har han i stort sett obegränsad ekonomisk frihet) som tar sina uppdrag som Kopparhavets mest kända värjviftade och kastknivskastande sprätthök, drogmissbrukare och bordellbesökare betydligt mer seriöst än sitt hertigämbete, något som får hans rådgivare, artefaktmagiker och tillika skattmästare att gnissla tänderna (emellanåt medelst dennes specifikt tillverkade och modifierade ring med TELEPATI och NEXUS som bara fungerar för att skicka tandgnissel till Storhertigen, bara för att understryka sin poäng), men som hans gode vän (den halvt legendariske Feliciska frikaptenen Castor) gärna drar nytta av till sin flotta. Glöm inte heller monstret, en hårt ärrad halvjätte vars favoritvapen är närmaste timmerstock, som efter ett stort slag i stadens arena stod som segrare och blev frigiven av Storhertigen. Han svor sin trohet som livvakt till Storhertigen, och Stiernfieder rider nu gärna på honom med sin ankanpassade sadel, bara för att liksom få sina meningsmotståndare att hålla käft när det behövs, frivilligt så eller ej. Denne groteske varelse är dock extremt lagd för sjösjuka och kan under hård sjögång hamna i ett bärsärkaläge som närmast liknar Marvels Hulken.

Efter att ha läst mer här på forumet så inser jag att Montagor kanske inte är rätt ställe att förlägga hemmabasen på (om man inte vill ändra styret där till ett storhertigdömme), men möjligtvis skulle Ankorath kunna vara intressant att snöa mig in på. Faktum är dock att lite av tankarna jag hade runt Hakkai-öarna stämmer in med det jag nu läser om dessa, och en viss risk att Ankorath till stor del kommer att likna Montagor finns, men de idéer jag hade passar ju egentligen rimligen ganska bra på båda ställena, och mitt tänkta Ankorath skulle kunna anpassas för att försöka undvika en total efterapning. Frihandel och pirathamn där piraternas lojalitet till Storhertigens respektingivande karaktär och stora penningpung förhärskade låg i mina planer redan innan jag började läsa Kopparhavets Kapare och forumet, men möjligen skulle Ankorath kunna vridas mer åt ett an(k)arkistiskt håll än Montagor trots stora relativt stora likheter i levebröd och dagligt liv.

Livet och en trasig dator har dock hamnat emellan färdigställandet av något seriösare material, och kampanjidén skulle definitivt kunna flyttas till Ankorath redan nu utan större problem. Jag vill även flytta en del av spelandet till övriga kontinenter och Ankorath är ju en given väg in till Morëlvidyn. Därifrån kan jag även tänka mig att expandera lite söderut, men först måste jag studera forumet och Wikin bättre.

Vi har nu på senare tid bestämt oss för att försöka återuppliva denna kampanjidé och jag snurrade återigen in här på forumet, vi får se hur det skrider vidare. Värt att tänka på är att spelarna själva får vara med och forma min kampanj i viss mån, och idéerna är "våra" snarare än "mina", men jag känner redan nu att våra rollpersoner (återigen med tanke på högadelrullningen) förmodligen skulle kunna ta en viss egen plats i Ereb Altors historia som intressanta SLP.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av birkebeineren »

Låter definitivt som intressanta SLP och som sådana skulle de passa bra för EA-projektet.

Beroende på vilka ändringar och anpassningar du kan tänka dig att göra utifrån ursprungsidén med Montagor har jag följande förslag på alternativ:

1) Montagor är kvar som Stiernfieders hemmahamn men hans makt bygger på positionen som en av flera kaptener i Hakkais råd och titeln som storhertig är antingen bara påhittat (vem vågar protestera?) eller härstammar från ett annat land, exempelvis Jorpagna där ett otal olika furstendömen finns. På så vis finns allt beskrivet material i källor och wiki att både använda och fylla ut emellan.

2) Ankorath görs till Stiernfieders hemmahamn där han får en roll som i förslaget ovanför. Men här måste han passas in med källmaterialet där en prefekt styr staden och inte minst det faktum att två mäktiga svartanksklaner i Sextetten präglar staden. Ankorath är inte utvecklat på forumet så här har du andra möjligheter att påverka med egna idéer så länge källmaterialet finns tydligt kvar.

3) Morëlvidyn och en ny stad där görs till Stiernfiedes hemmahavn. Storhertigdömet kan bli landområdet runt staden och utformas rätt fritt då Morëlvidyn inte har något centralstyre. Titeln som storhertig kan antingen vara reell (även om det kanske är en översättning från lokalt språk till joriska) eller hänga samman med ett utländsk furstendöme så som i exempelvis Jorpagna. Detta förslag ger dig troligtvis störst frihet men inte lika mycket källmaterial att fläta in, med de fördelar och nackdelar det medför.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av Adragoor »

Dretski skrev: 2023-03-16 16:37 Jag började för några år sedan planera en kampanj ...
Hej Dretski och välkommen till rikets bästa nördverkstad!

Dina idéer låter jättebra, och med forumdiskussion kan det kanske bli något riktigt coolt... Tänk om du av en händelse hade lyckats skriva ihop ett par tre rafflande äventyr på ditt tema som sedan hade kunnat göras till en pdf? Produceras något sådant ställer jag gärna upp som exempelvis kartritare, korrekturläsare eller dyl.
VikingGamer
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2022-08-30 19:49

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av VikingGamer »

Två frågor på ämnet Ta sig ann:
1 Finns Krun beskrivet. Hittar ingen tråd. Har vi döpt om landet?
2 Många trådar är väldigt långa. Borde det finnas trådar med vad som "officiellt" är bestämt. Inte världens enklaste att bestämma hur man bestämmer 😁 det fattar jag men nån slags officiell fil, till skillnad från lång trad diskussion vore bra. Om man inte håller med så ändrar man i sin version av EA men det finns en gemensam bas
Skriv svar