Dvärgriken

Kartor samt kartrelaterade inlägg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Dvärgriken

Inlägg av birkebeineren »

Går det att göra snygga kartor över underjordiska dvärgriken på något vis? :?:

Eller blir det bara en prickar med namn på en karta över områden ovan mark, alternativt kombinerad med stadskartor inspirerade av dvärgbyggena i Djupets Fasor och Helvetesfortet?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hmm, sitter och funderar hur man skulle gjort det. Tänker du dig "tunnlar och grottor" eller mer färgmarkeringar för områden?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Som jag ser det så är Dvärgriken oftast begränsade till boyta/gruvor i underjorden. Där de lever och jobbar. Områden ovan jord borde de inte fästa allt för stort intresse vid. Möjligen vill de ha kontroll över området närmast kring portarna in i riket. Sen kan nog deras rike nås från underjorden eller deras gruvor kan ringlas sig längre sträcker både sidledes och på djupet. Så intressantast vore väl att rita en karta över boplatsen/gruvan. Som ett exempel kan du se bilden jag gjort nedan (mycket gammal karta) Ingången i övre delen ligger ovan jord och den i undre kanten mynnar ut i ett grottsystem.

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snygg karta clercon, känns ganska rätt arkitektonisk för dvärgarna. De orange byggnaderna skulle jag föreslå vara mycket mera upprutade och på ett fåtal platser även vara insprängda i berget och inte ligga fritt ute i de stora grottorna. Kanske få in flera av de geometriska formerna dvärgar gärna använder enligt bl.a. i äventyret Djupets Fasor, så som åttahörningen och diamantformen. Sådana bergskartor som visar städer, gruvor och grottor skulle kunna kombineras med inzoomade kartor över centrala och viktiga delar, likt den över Palineon i Kartotum.

Utöver dessa bergskartor skulle jag kunna tänka mig en översiktskarta som är klippt från stora Erebkartan och visar det område som dvärgriket så att säga ligger under. Markeringar för att visa portar mot överjorden med en typ av markör och städer nere i underjorden med en annan. Sen självklart namn på portar och städer samt namnet på riket. Även kompassros och avstånd.

Vad tros om något sådant? :?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

En av de saker jag gillar mest med underjordiska landskap är att de, till skillnad från vad vi är vana vid från ytan, kan vara mycket mer tre-dimensionella.

Det skulle vara häftigt, clercon, om du kunde lägga till olika våningar, lutningar, schakt, etc. Fast det blir förstås komplicerat att kartlägga...
Skriv svar