Jag ritar visst en karta över Efaro

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Möller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2020-10-26 20:43

Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av Möller »

Jag har noll koppling till Ereb Altor men skrev en tråd på rollspel.nu och bad att få rita kartor åt andra. Fick en karta av Efaro på förslag, så nu är jag här.

Jag började med att kopiera en världskarta wikins karta över Efaro.

Vred till dem och gjorde ett enkelt utkast över vad jag ville ha med på kartan:
Bild
Som ni ser är det inte stort mer än en avritning av tidigare kartor. Jag har vridit norr-riktningen, tror att den slutgiltiga kartan tjänar på det, utseendemässigt. Och jag har tänkt lite på terräng/klimat-zoner och planerat att göra skillnad på förhållandevis fuktig kust, torrare savann samt öken i öster (inspirerad med världskartan).

Sen började jag rita mer i min stil, det ser just nu ut så här:
Bild
Väldigt mycket ett work-in-progress. Sanddynerna längst ner (i öster) ska helt göras om. Tänker mig kartan i fyrfärg, med Efaro i huvudfokus och övriga landmassor lite förenklade . En ordentlig norrpil, en titel. Enkla symboler (inga snirkliga små konstverk) för städer och annat intressant. Världs-design-mässigt har jag tagit några nya beslut här. En 'krater-ring' av berg i öster. La till en flod för att binda ihop sjöarna (tycker dock den ser märklig ut, vet inte helt varför). Och så indelningen av öknen i en stenig del och en med sanddyner.

Men detta är en karta åt Ereb Altor-projektet, så jag behöver veta vad ni vill ha. Ska jag rita om något? Lägga till, ta bort?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Intressant med vridningen. Kanske vanligt att rita kartorna så i just Efaro?

Klimatzonerna/terrängen känns rätt. Det har diskuterats om delar av öknen och/eller savannen är ett slags högland men ingenting är bestämd. Din tolkning kanske får avgöra? Kraterringen tycker jag passar bra, även floderna som binder samman sjöarna.

Några önskemål om ändringar:

Lägg till staden Kwoske ungefär där det ser ut som floden från Golwyndas sötvattenshav börjar, altså inne i landet och inte ute vid kusten. Kwoske är en av Efaros viktigaste städer. Tanken är att floden rinner från havet och in i landet och egentligen är huvudkanalen i ett större område runt staden som genomkorsas av bevattningskanaler. Som du kanske vet så är Golwyndahavet en enorm sötvattenskälla vars vatten "rinner ut" på tre platser: Raas Naaram (mellan Ereb och Soluna), Demontungan (mellan Ereb och Akrogal) och Habete Grelge (mellan Soluna och Akrogal). Kanalen mot Kwoske är (i jämförelse med de andra) ett fjärde utflöde i miniatyr vars vatten används till ett urgammalt system av konstbevattning kring floden och staden.

Staden Akra som du ritat vid kusten av Golwyndahavet har på flyttats till på andra sidan den vik tillhörande Kopparhavet som ligger väster om där du har markerat Helige Raals Klippa.

Helige Raals Klippa är ingen stad utan en helig platas. Men den kan kanske markeras ändå?

Jag kan säkert komma med fler åsikter, önskemål och förslag men börjar så här.

Välkommen till EA-projektet! :)

EDIT: Gjort några förtydliganden och kan hänvisa till kartan över den historiska statsbildningenav Solstaten (en slags korsfararstat som tidigare existerade här) i Efarotrådens början för vart städerna Akra och Kwoske är tänkt vara placerade.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av Fafnir »

Shit vad kul!
Välkommen hit :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Möller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2020-10-26 20:43

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av Möller »

birkebeineren skrev: 2020-10-26 21:39Klimatzonerna/terrängen känns rätt. Det har diskuterats om delar av öknen och/eller savannen är ett slags högland men ingenting är bestämd. Din tolkning kanske får avgöra? Kraterringen tycker jag passar bra, även floderna som binder samman sjöarna.
Kan fundera på om jag tror att jag kan få till ett snyggt högland.
birkebeineren skrev: 2020-10-26 21:39Lägg till staden Kwoske ungefär där det ser ut som floden från Golwyndas sötvattenshav börjar, altså inne i landet och inte ute vid kusten.
Ska bli!
birkebeineren skrev: 2020-10-26 21:39Som du kanske vet så är Golwyndahavet en enorm sötvattenskälla vars vatten "rinner ut" på tre platser:
Det hade jag missat! Ser nu att detta antyds på världskartan. Borde kunna jobba med utseendet på haven för att antyda att det ena rinner ner i det andra.

birkebeineren skrev: 2020-10-26 21:39Staden Akra som du ritat vid kusten av Golwyndahavet har på flyttats till på andra sidan den vik tillhörande Kopparhavet som ligger väster om där du har markerat Helige Raals Klippa.
Okej. Tror jag fattar vart jag ska flytta symbolen. Återkommer om detta.
birkebeineren skrev: 2020-10-26 21:39Helige Raals Klippa är ingen stad utan en helig platas. Men den kan kanske markeras ändå?
Absolut kan fler intressanta typer av platser än städer markeras ut. Varje typ kan få en egen symbol också (om än en rätt enkel, geometrisk sådan eller nått. Tar sån tid att rita ens halvsnygga små miniatyr-städer). Jag har i princip inte ägnat någon tanke åt hur och vilka platser som ska märkas ut, jag tog bara med mig de som fanns på Efaro-kartan som nån slags start.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Om det dyker upp något namn eller företeelse som inte låter bekant rekomenderar jag wikin. Där finns korta beskrivningar och ibland kartor som illustrerar. Allt finns dock inte.

Ytterligare detaljer som kan vara intressanta att få med på en karta:

Bergskedjan i nordvästra Efaro har döpts till Farbanderna.

Helt nere på gränsen till Sombatze nere i sydöst ligger en sombatzinsk stad som fått namnet Sar-sem.

Utanför Efaros västkust där Kopparhavet möter Ormsjön finns en stor malström kallad Vägen bort.

Namnen på de åtta stammarna.
Möller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2020-10-26 20:43

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av Möller »

Detta med ett högland fick tankarna att snurra. Det blev så att jag vände kartan till en mer konventionell norr-riktning. Detta krånglar till att få Farbanderna snygga - är inte riktigt nöjd med dem just nu - men gör perspektivet låter mig få till en kant som gräns mellan högland och lågland. Tänker mig fortfarande sanddyner, nere i sydöst under 'krater-bergen'.

Bild
Möller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2020-10-26 20:43

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av Möller »

Tänkte försöka hålla rätt på de platser som ska in på kartan. Har inte koll på allt. Försökte matcha från kartan över Efaro med wikins lista på städer i landet. Tog också in de som fanns både på kartan över Solstaten och i listan över städer - antar att de andra kanske nu är ruiner?
Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Tycker bergen i Farbanderna ser rätt snygga ut jag. Även hur du ritat vad jag tolkar som kanten av ett högland i sydöst. Gillar att det blir ett område mellan kanten av höglandet och Kwoskefloden. Detta skulle kunna vara området med bevattningskanaler jag nämde tidigare.

Alla städer du ritat in från kartan över Solstaten ser rätt ut. De flesta är bara kort omtalade utan många detaljer men borde kunna existera i dagens Efaro också. Även alla andra namn med undantag för Saltmine som kan få vara en ruin (där det gömmer sig en gammal skatt några erebiska riddare tvingades lämna en gång i tiden men det är en annan historia :wink: ). Det syns kanske inte så tydligt på kartan men Lopenta är namnet på ön som ligger under där du skrivit in Heliga Raals Klippa.

Sar-sem ligger vid kusten av Golwyndahavet precis innanför gränsen till Sombatze men din karta sträcker sig inte så långt inser jag så den behöver du inte ta med.

Staden söder om An-Nassyriha heter Gêrdonia och ligger i landet Thelgul. Staden i Efaros inre heter Rassalambad.

Några fler städer tror jag inte varken källorna eller någon på forumet har namngett men det borde rimligtvis finnas flera även om de kanske inte är lika många i inlandet som ute vid kusterna. Tycker du det behövs för kartans skull kan vi skapa fler. Kan bistå med namn om du inte vill hitta på själv. Inspiration kan hittas i följande genererade lista över ord i det efariska språket: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Efariska
Möller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2020-10-26 20:43

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av Möller »

Påbörjade skuggning. Ska till fler lager, främst på bergen. Havet ska också få mer arbete, men där är jag fortfarande lite osäker på hur jag ska göra med söt- samt saltvatten. Funderar på tekniken, kommer nog få testa mig fram. När skuggningen är klar påbörjar jag färgsättning. Sen återstår 'detaljer' som etiketter, symboler, norrpil och rubrik.

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Ser mycket lovande ut det här. Gillar särskilt hur du ritat höglandet och kanten ner mot Golwyndahavet.

Hur har du tänkt kring skogsområdena innanför och utanför Efaros gränser i syd och sydöst? Lite klurigt att se med det vridna perspektivet men i sydöst borde skogen ta sin början någonstans på höglandet helt i utkanten av din karta. I söder kan den kanske ligga direkt söder om sanddynerna och stora kratern om det då inte är möjligt att förskjuta dessa lite norröver? Annars får vi förklara det med att kartan är ritat av en ingame-kartograf som förskjutit vissa detaljer. :wink:

Angående den stora kratern, är det den du tänkt utifrån bergsområdet som ligger precis utanför Efaros sydgränsen på kartan här: http://erebaltor.se/wiki/images/5/57/02_efaro.jpg
Dessa berg är förövrigt den norra änden av Gizurbergen som syns i sin helhet på den stora kartan över Soluna: viewtopic.php?f=2&t=26

Skillnaden mellan saltvatten och sötvatten kan kanske illustreras med lite olika nyanser på vattnet? Att det går ett skilje mellan haven kan även antydas med ett slags stiliserad vattenfall möjligtvis. Skillnaden mellan haven är tänkt som at Golwyndas sötvattenshav ligger ungefär 100 meter högre än det salta Kopparhavet och störtar ner i ett slags enormt Niagarafall. En följd av detta är att vattnet längs hela Efaros norra kust är bräkt (vilket skulle kunna illustreras med en gradvis skiftning i vattenfärgsnyans om du vill använda den idén) fram till där Vägen Bort går ner i Ormsjön.

När det kommer till symboler på kartan får du gärna använda den afrikanska skölden på forumets karta om du tycker det passar på något vis. En annan idé är som symbol ellera annan dekoration är något som diskuterats som typiskt för Efaro, nämligen dörrar och portaler i utskuret trä. Gör ett bildsök på zanzibar doors för hur det är tänkt.
Möller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2020-10-26 20:43

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av Möller »

birkebeineren skrev: 2020-11-03 08:31 Ser mycket lovande ut det här. Gillar särskilt hur du ritat höglandet och kanten ner mot Golwyndahavet.
Tack!
birkebeineren skrev: 2020-11-03 08:31Hur har du tänkt kring skogsområdena innanför och utanför Efaros gränser i syd och sydöst? Lite klurigt att se med det vridna perspektivet men i sydöst borde skogen ta sin början någonstans på höglandet helt i utkanten av din karta. I söder kan den kanske ligga direkt söder om sanddynerna och stora kratern om det då inte är möjligt att förskjuta dessa lite norröver? Annars får vi förklara det med att kartan är ritat av en ingame-kartograf som förskjutit vissa detaljer. :wink:
Hade inte tänkt att ägna så mycket tid åt skogar i allmänhet. Känner inte för att rita fluffiga små gröna moln just nu - och anser inte att de hör hemma på precis alla fantasy-kartor. Men det är en annan debatt. Hade dock tänkt antyda förekomst av skog med en kraftigare, mörkare grön färg.

Just skogen i syd/sydöst hade jag dock ignorerat. Tyckte inte den hörde hemma där alls - inte i beskrivningen av Efaro som jag fick på wrnu (" Medelhavskust som övergår i savann och öken"), på gamla världskartan verkar området vara öken och rent meterologiskt/ekologiskt så borde ett land söder om psedo-medelhavet inte ha några större skogar. Men ska det vara skog där så gör jag om. Kanske blir skogs-tungan som sticker in i Efaro något smalare än på kartan över Soluna, men inte uppseendeväckande så.

Det är förresten möjligt, men inte jättekul att flytta runt bergskedjor, kust och sådant. Särskilt efter att jag påbörjat skuggning så blir det väldigt många lager som ska flyttas individuellt men exakt lika mycket. (text och symboler är dock busenkelt att lägga till, designa om, flytta eller ta bort.)
birkebeineren skrev: 2020-11-03 08:31Angående den stora kratern, är det den du tänkt utifrån bergsområdet som ligger precis utanför Efaros sydgränsen på kartan här: http://erebaltor.se/wiki/images/5/57/02_efaro.jpg
Dessa berg är förövrigt den norra änden av Gizurbergen som syns i sin helhet på den stora kartan över Soluna: viewtopic.php?f=2&t=26
Det var tänkt så, men missade hur långt de sträcker sig in i Soluna. Fixar.
birkebeineren skrev: 2020-11-03 08:31Skillnaden mellan saltvatten och sötvatten kan kanske illustreras med lite olika nyanser på vattnet? Att det går ett skilje mellan haven kan även antydas med ett slags stiliserad vattenfall möjligtvis. Skillnaden mellan haven är tänkt som at Golwyndas sötvattenshav ligger ungefär 100 meter högre än det salta Kopparhavet och störtar ner i ett slags enormt Niagarafall. En följd av detta är att vattnet längs hela Efaros norra kust är bräkt (vilket skulle kunna illustreras med en gradvis skiftning i vattenfärgsnyans om du vill använda den idén) fram till där Vägen Bort går ner i Ormsjön.
Absolut kan jag arbeta med färgskiftningar. Ett enormt vattenfall borde dock synas tydligare än så. Undrar om jag kan få till något snyggt ... Antar att det är detta fall som syns på kartan över Solstaten. Är det ett fall även i öster, söder om Eygafo? Eller var det en malström?

birkebeineren skrev: 2020-11-03 08:31När det kommer till symboler på kartan får du gärna använda den afrikanska skölden på forumets karta om du tycker det passar på något vis. En annan idé är som symbol ellera annan dekoration är något som diskuterats som typiskt för Efaro, nämligen dörrar och portaler i utskuret trä. Gör ett bildsök på zanzibar doors för hur det är tänkt.
Jag kommer nog på nått snyggt. Finns skölden från Efaro-kartan utklippt som en separat fil?

_____

Och så här ser kartan ut just nu:
Bild
Arbetat vidare med skuggning (på bergen primärt). Gjort om för bergen i sydöst, men inte påbörjat skuggning alls. Och så har regionen kring Kwoske fått ett utkast till bevattningskanaler.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Möller skrev: 2020-11-11 14:26Just skogen i syd/sydöst hade jag dock ignorerat. Tyckte inte den hörde hemma där alls - inte i beskrivningen av Efaro som jag fick på wrnu (" Medelhavskust som övergår i savann och öken"), på gamla världskartan verkar området vara öken och rent meterologiskt/ekologiskt så borde ett land söder om psedo-medelhavet inte ha några större skogar. Men ska det vara skog där så gör jag om. Kanske blir skogs-tungan som sticker in i Efaro något smalare än på kartan över Soluna, men inte uppseendeväckande så.

Efaros geografi, både i källorna och på forumet, är lite oklara. Även världen Altors klimat med elementarkrafter och säregna naturfenomen gör det svårt. Skogen i sydöst ligger dock på Sombatzes sida om gränsen på forumskartan så själva skogsranden kan förslagsvis utgöra avslutet på din karta? Skogstungan i syd/sydväst borde kunna ritas smalare. Finns även några små skogspartier uppe i norra Efaro om du tycker de är stora nog att markeras.
Möller skrev:Det är förresten möjligt, men inte jättekul att flytta runt bergskedjor, kust och sådant. Särskilt efter att jag påbörjat skuggning så blir det väldigt många lager som ska flyttas individuellt men exakt lika mycket. (text och symboler är dock busenkelt att lägga till, designa om, flytta eller ta bort.)
Förstår att det är bökigt att göra ändringar, några mer än andra, men vissa olikheter kan vi väl tillåta oss? :) Som jag skrev tidigare kan din karta representera en ingame-tolkning av geografin och därför innehålla vissa avvikande detaljer. Det som skiljer sig är väl främst sanddynorna i söder. De går möjligtvis att klämma in mellan skogstungan och bergen, eller om det inte blir för krångligt att flytta dem lite in mot centrala Efaro? De är oavsett snygga och bör absolut finnas med någonstans.
Möller skrev:
birkebeineren skrev: 2020-11-03 08:31Angående den stora kratern, är det den du tänkt utifrån bergsområdet som ligger precis utanför Efaros sydgränsen på kartan här: http://erebaltor.se/wiki/images/5/57/02_efaro.jpg
Dessa berg är förövrigt den norra änden av Gizurbergen som syns i sin helhet på den stora kartan över Soluna: viewtopic.php?f=2&t=26
Det var tänkt så, men missade hur långt de sträcker sig in i Soluna. Fixar.
Strålande!

Har förövrigt börjat fundera över vad som kan ha orsakat kratern och vilka äventyr som kan utspela sig kring den...
Möller skrev:
birkebeineren skrev: 2020-11-03 08:31Skillnaden mellan saltvatten och sötvatten kan kanske illustreras med lite olika nyanser på vattnet? Att det går ett skilje mellan haven kan även antydas med ett slags stiliserad vattenfall möjligtvis. Skillnaden mellan haven är tänkt som at Golwyndas sötvattenshav ligger ungefär 100 meter högre än det salta Kopparhavet och störtar ner i ett slags enormt Niagarafall. En följd av detta är att vattnet längs hela Efaros norra kust är bräkt (vilket skulle kunna illustreras med en gradvis skiftning i vattenfärgsnyans om du vill använda den idén) fram till där Vägen Bort går ner i Ormsjön.
Absolut kan jag arbeta med färgskiftningar. Ett enormt vattenfall borde dock synas tydligare än så. Undrar om jag kan få till något snyggt ... Antar att det är detta fall som syns på kartan över Solstaten. Är det ett fall även i öster, söder om Eygafo? Eller var det en malström?

Litar på att du får vattenfallen Raas Narram snygga. Även en eventuell färgskiftning. En stor malström borta vid Eygafo och inget vattenfall. Malströmmen kallas Vägen bort och orsakar kraftiga vattenströmmar mot söder som gör det svårt att segla norrut. Direkt söder om malströmmen på kontinenten Samkarna ligger förövrigt handelsmetropolen Krilloan som kanske kan markeras på kartan? Vägen bort kan förslagsvis illustreras med en stor stiliserad malström.
Möller skrev:
birkebeineren skrev: 2020-11-03 08:31När det kommer till symboler på kartan får du gärna använda den afrikanska skölden på forumets karta om du tycker det passar på något vis. En annan idé är som symbol ellera annan dekoration är något som diskuterats som typiskt för Efaro, nämligen dörrar och portaler i utskuret trä. Gör ett bildsök på zanzibar doors för hur det är tänkt.
Jag kommer nog på nått snyggt. Finns skölden från Efaro-kartan utklippt som en separat fil?
Tyvärr finns inte skölden utklippt vad jag kan hitta. Klippa ut själv eller göra en egen tolkning?

_____
Möller skrev: Arbetat vidare med skuggning (på bergen primärt). Gjort om för bergen i sydöst, men inte påbörjat skuggning alls. Och så har regionen kring Kwoske fått ett utkast till bevattningskanaler.
Bergen fint ändrade, och mycket tjusiga bevattningskanaler! Sötvattenguden Enki ler nere från djupen under Golwyndahavet. :D
Möller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2020-10-26 20:43

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av Möller »

Bild
(klicka på den för att se i full upplösning. Fast Snipboard sabbar litegrann med att komprimera till jpg, riktiga kartan har färre artefakter då den är i png.)

Färg och text gör en del skillnad. Är inte klar med varken eller ännu, men tänkte posta en uppdatering innan jag tar middag.

Jag vet att Krilloan är en stad, inte ett land. Så det är mer ett kom ihåg. Vill ju dock fokusera kartan hårt på just Efaro och inte rita mer än kust för Felicien, Krun etc. Kanske gör ett undantag för en symbol för Krilloan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Mycket tjusigt! :D

Både vattenfall och malström riktigt snyggt ritade. Höglandet och bevattningskanalerna har jag kommenterat tidigare men även bergen är fina. Skogsfrågan löste du bra. Stort pluss för dörrsymbolerna!

Några konstigheter med stavningen:

Caraidon, inte Caradion
Harkarion, inte Hakarion
Farbanderna, inte Farbaderna

Om du vill ändra angående Krilloan så kan du skriva Samkarna för kontinenten istället, eller Forithos som är namnet på denna höglandsregion enligt Krilloan-modulen och diskussioner på forumet. Om du sen vill markera staden Krilloan får du göra som du tycker är snyggast. Staden borde ligga direkt till vänster för At Taif på Samkarnasidan.

Vad med en väderstreckmarkering?
Möller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2020-10-26 20:43

Re: Jag ritar visst en karta över Efaro

Inlägg av Möller »

Bild

Så här kanske?
Skriv svar