Kartprogram, Photoshop eller "Penna och Papper"?

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Romulus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-07-24 22:15
Ort: Huddinge

Kartprogram, Photoshop eller "Penna och Papper"?

Inlägg av Romulus »

Jag är lite nyfiken på vad folk föredrar och vad folk här tycker är effektivast när man ritar kartor.
Själv är jag helt ny och varje gång jag gjort ett försök har jag grimaserat ett par sekunder innan jag kastat pappret eller stängt programmet utan att spara. Vet inte vad jag själv föredrar då jag inte gått in helhjärtat ännu, men man blir ju sugen när man ser alla fina kartor som lagts upp på det här forumet.

Jag satt och kollade igenom vissa program från Pro Fantasy (http://www.profantasy.com/products/bundle.asp) och tänkte då på att fråga vad ni föredrar? Ett program i stil med det som säljs där eller sitter ni hellre med papper och penna framför er? Eller känns det bättre att använda Photohop och en WACOM?
Do not meddle in the affairs of dragons, for thou art crunchy and go well with ketchup!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Traditionalist som jag är så föredrar jag kaktiskt penna, bläck och pergament... :) Eller i alla fall tjockt gulfärgat papper. Och så tycker jag det är oerhört läckert att göra kartor med akvarellfärger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har köpt ett WACOM-bord och tycker det är rätt skönt att göra t ex kartor med hjälp av det och Photoshop. Färdiga program som Pro Fantasy och liknande är ofta ganska begränsade.

Förr i tiden, innan man hade dator, satt man och ritade för hand, men det är skönt att kunna ändra och radera hur enkelt som helst eller t ex göra egna brushes för framtida bruk, något man inte kan med penna och papper.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det beror på vilken typ av kartor du vill ha, och hur detaljerade de ska vara...

Personligen så gör jag mina "stora" kartor över länder och världar i Photoshop. Grundarbetet är ganska krävande, men när man har fått ihop alla lager så är det mer eller mindre bara att rita ut allt.

Ska du göra små kartor över dungeons, skogsgläntor eller värdshus så kan jag rekomendera http://www.dungeonmapping.com/df/public_html/

En smått rörig hemsida, men någonstans kan du ladda ner programmet som låter dig rita ut massa fyrkanter och sen placera objekt på dessa. Går ganska smidigt när man har fått kläm på det.
Romulus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-07-24 22:15
Ort: Huddinge

Inlägg av Romulus »

Där ser man.. intressant att det blev såpass varierande svar.
Kan det vara som Spelknepe säger, att det beror på vilken typ av kartor man vill skapa?

Själv är jag under en fas där jag börjar gå över till Linux och lämnar Windows allt mer bakom mig, men jag kan nog testa Gimp i kombination med WACOM... Har hört att det är en utmärkt ersättare till Photoshop. Någon som testat det?
Do not meddle in the affairs of dragons, for thou art crunchy and go well with ketchup!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det beror helt och hållet på vilken typ av kartor man vill skapa!
För att få en handritad känsla (som ju känns autentiskt i en medeltida fantasymiljö) är papper och penna det absolut bästa. Kanske framförallt p.g.a. alla små "misstag" man gör när man gör ngt för hand. Färgen blir inte helt jämn, symboler blir lite olika stora, streck blir inte helt jämntjocka osv. För att skapa samma effekt på datorn bör man vara rätt duktig och dessutom ha en hyfsad kunskap om vad som händer när man ritar på papper, annars ser det inte realistiskt ut. Vill man ha en gammal sliten karta är det lättare att få det att se realistiskt ut med hjälp av en tändare, spillande av kaffe och skokräm och ett fint sandpapper än att göra motsvarande sak i photoshop, även om det naturligtvis går...
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

@Spelknepe Jag har gett mig i kast med kartskapande till mina projekt och använder mig av photoshop.
Min fundering gäller landmassagränserna. Hur får du dem så jämna? Vad för verktyg??

Antar att man måste göra, göra fel och göra om, om och om igen (som jag gjort ett antal ggr redan) men grundläggande tips skulle vara önskvärt. :wink:

Då tänker jag mest på dina fantastiskt jämna "kanter" mellan hav och land
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hmm... vad menar du med jämna?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Spelknepe skrev:Hmm... vad menar du med jämna?
Gör du det förhand eller har du verktyg?
När jag gör det förhand blir det "hackigt"
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

När jag gör kusten så gör jag följande:

1. Först ritar jag kusten för hand med en vanlig pensel (Alltså i Photoshop).
2. Sen fyller jag allting med färg så att "landet" skapas.
3. Därefter tar jag "Erasern", grejjar lite med scatter och behandlar hela kusten en gång till, denna gången genom att sudda ut och kanta till kusten.

Det är viktigt att du redan från början jobbar i en hög upplösning. Ifall du ska printa snyggt får du ha minsta resolution på 240. Min största karta över ereb är typ... 20 000 x 20 000 pixlar. Kanske mer, har glömt.

Hör av dig om du fastnar igen! :)

Besök gärna http://www.cartographersguild.com/
Där finns massor med bra tutorials och metoder för att skapa kartor!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Tack för hjälpen :) Tack
Skriv svar