Kartönskemål

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev: Landskartor på önskelistan är Furgia, Mirel och Nidland.
Hmmz, borde inte Kardien och kanske Klomellien ligga tidigare. Eller kanske Nargur med omnejd? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tänkte att en karta över dessa länder kunde väcka upp dem till liv igen och fortsätta utvecklingen. Men Kardien och Klomellien är kanske mer relevanta. Kardien som både har en mycket detaljerad karta att utgå ifrån och som dessutom är mycket välbeskrivet och i princip klar. Klomellien har en lite rörig karthistoria på forumet och skulle må bra av en ny samlande karta. Landet är ju också ett där flera av de olika skribenterna om landet för tillfället är aktiva.

Nargur?! :shock: Det var en tanke... Men jag skulle då behöva ha lite ledighet innan för att gå genom vad jag skrivit och även många ej postade bitar. Kanske jag skal ägna julen åt Nargur om det är interesse för en sådan karta...?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Om vi nu tittar på vad som börjar närma sig klart, jag har inte riktigt koll på det. Behövs det någon mer stadskarta? Eller har vi alla kartor som behövs för tillfället?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Felicien är det land som är närmast att färdigställas och som det pågår arbete med. Kardien är nästan färdigt men har stått stilla länge, vilket dock inte borde hindra oss från att göra det helt klart?

Felicien har tre stora städer vilka alla har fått en karta. En fjärde ganska viktig stad är Darition men frågan är om vi skall lägga energi på den då det finns en karta i Kopparhavets Kapare? Några andra interessanta städer går det att hitta till Felicien, exempelvis de stora kolonistäderna Bylos, Caraidon och Porto Horyni i Soluna, men återigen är frågan om inte någon annan stad i ett annat land skall prioriteras?

Kardien skulle behöva en karta för Ekeborg. Staden är välbeskriven i wikin men frågan är om detta är en fördel eller en nackdel för kartritaren? Vad är lättast, få riktlinjer som ger fria händer eller många detaljer att illustrera? Ekeborg: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Ekeborg

Zorakin är även det ett land på god väg att färdigställas och där finns Pendon som den klart viktigaste staden. Här finns en karta i Aidne-modulen och även beskrivningar på forumet. Andra städer i Zorakin så som Luksilo, Pharynx och Fristaden skulle även de vara interessanta att se kartritade.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

birkebeineren skrev: Kardien skulle behöva en karta för Ekeborg. Staden är välbeskriven i wikin men frågan är om detta är en fördel eller en nackdel för kartritaren? Vad är lättast, få riktlinjer som ger fria händer eller många detaljer att illustrera? Ekeborg: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Ekeborg
Att det finns en detaljerad beskrivning är väl både ett plus och ett minus. Det som underlättar mest är om det finns en kladdig skiss någonstans som man kan jobba utifrån :)
Men Ekeborg verkar vara en intressant stad att rita, väl värd ett försök. Så vem administrerar Kardien? Dvs vilken stackare måste svara på alla mina frågor och åsikter?!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil är den som skrivit det mesta om Kardien men han har tyvärr försvunnit från forumet. Vi var dock ganska många som var med och diskuterade fram saker så det borde inte vara något problem att få fram svar på frågor.

Vad tycker ni andra, skall vi assistera clercon med en karta över Ekeborg? :?:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Clecon: Nu när du är innne på en nostalgitripp så kan jag komma med ett förslag:)
Det finns ju en bunt kartor i ÄS officiella produkter som vi av upphovsrättsliga själ inte kan använda. Några av dem vore väl fantastiskt kul att kunna använda, nu när det tycks vara så enkelt för dig att göra med verktyget ;) Förslag på fler sådana små projekt skulle kunna vara;
Entika, Fervidun och Thargâlions hov (Pargals trädgård) som alla finns i Melindors återkomst.
Hebanon från Enhörningshornet etc
Jag inser att de flesta här är stadskartor. Det kanske gör det hela till ett större projekt?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Marsklandet skulle kanske vara en rolig karta? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kartor som av Äventyrspel inte placerades i Ereb men som har diskuterats här är Novastenen, Jeraz, Svart duell och Skönheten och Odjuret. Dessa skulle vara kul att se i din stil clercon! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Upphovsrättsligt är kartor ett svårt område, men kartor som mer är illustrationer vilket ÄS kartor är, spelar ingen roll om vi gör om för de är fortfarande skyddade. Upphovsrättsligt skyddat rör vi oss i gränsland.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael skrev:Upphovsrättsligt är kartor ett svårt område, men kartor som mer är illustrationer vilket ÄS kartor är, spelar ingen roll om vi gör om för de är fortfarande skyddade. Upphovsrättsligt skyddat rör vi oss i gränsland.
jo du har nog helt rätt, men jag intalar mig att så länge vi inte tar betalt och tjänar pengar på dem så kommer nog ingen att klaga. Sen ser jag dem som konstverk, och mig själv som konstnär och då kan man alltid ta ut lite större svängar ;)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag håller på att sammanställa en ny erebkarta i samma upplösning och stuk som klomellien. Photoshop bölar för att jag endast har 16gb internminne! :evil:
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:Jag håller på att sammanställa en ny erebkarta i samma upplösning och stuk som klomellien. Photoshop bölar för att jag endast har 16gb internminne! :evil:
Dags att köpa ny dator ;)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

clercon skrev:
Spelknepe skrev:Jag håller på att sammanställa en ny erebkarta i samma upplösning och stuk som klomellien. Photoshop bölar för att jag endast har 16gb internminne! :evil:
Dags att köpa ny dator ;)
Har funderat på det, men jag tycker att en Intel Quad-Core 3.30Ghz, 64-bitars system och 16GB minne borde vara bra. :/
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:
clercon skrev:
Spelknepe skrev:Jag håller på att sammanställa en ny erebkarta i samma upplösning och stuk som klomellien. Photoshop bölar för att jag endast har 16gb internminne! :evil:
Dags att köpa ny dator ;)
Har funderat på det, men jag tycker att en Intel Quad-Core 3.30Ghz, 64-bitars system och 16GB minne borde vara bra. :/
Jo det kan jag hålla med om, har en liknande konfig själv. Dessvärre kräver Photoshop mycket minne. Jag antar att du använder 64 bitarsversionen av Photoshop.
Du vet väl också att psd filer har en maxstorlek på 2GB, behöver du en större fil spara som psb, den har en maxstorlek på 4 exabyte. Lär räcka en stund :)
Skriv svar