Wiki - Introduktion

www.erebaltor.se/wiki
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Wiki - Introduktion

Inlägg av Spelknepe »

• ErebAltor.se/Wiki •

Jag börjar så smått med lite tips, och uppgraderar efterhand.

• För att kunna redigera något på Wikin måste du först och främst tillhöra Användargrupp:Wiki. För att ansöka om behörighet, klicka på knappen "Användargrupper", därefter på "wiki" och skicka en ansökan.

• Till vänster hittar du en kontrollpanel. Bli vän med knappen "Senaste ändringar" Du kan du lätt och överskådligt se vad som är ändrat och av vem. För att komma till själva texten klickar du på rubriken (t.ex. Kardien, Vargmän eller Montagor).

• Om du har behörighet så kan du göra en ändring i texten genom att klicka på "Redigera" högst upp. Du redigerar alltid den sida du är inne på. Se till att förhandsgranska först innan du sparar.

Klicka här för en engelsk förklaring till hur man redigerar en sida. Annars kan du kanske titta på en redan befintlig sida och göra likadant.

Ett tips angående redigering. Ifall du skriver en text om t.ex. Berendien, och vill skapa en länk till huvudstaden Entika direkt någonstans från texten, så skriv Entika såhär: [[Entika]]. Då skapas en länk till en tom sida (ifall ingen annan har skapat den redan), där du närhelst kan klicka in och redigera allt om Entika.
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-07-29 14:51, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har ni frågor om Wikin, ställ dem här och ni får förhoppningsvis svar väldigt fort! :)

(Jag har uppdaterat texten ovan)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

1. Hur är det tänkt att man ska skapa nya ämnen eller är det ens tänkt att alla ska kunna göra det? Just nu är det väldigt omständigt att lägga till exempelvis spelledarpersoner på huvudsidan..?

2. Skulle det kunna vara möjligt att ha en rullista där wikin automagiskt lägger till en av de existerande kategorin eller där det går att lägga till nya kategorier. Mallerna är ok, men troligen nybörjarovänliga.

3. Likadant med forumstrådshänvisningen. Ett fält under textfältet där man frågar om det finns någon tråd som man kan hänvisa till. Där kan man skriva numret eller hela URL:en (en parser kan lösa det senare, om man bara vill ha numret).
fall du skriver en text om t.ex. Berendien, och vill skapa en länk till huvudstaden Entika direkt någonstans från texten, så skriv Entika såhär: [[Entika]].
4. När vi ändå är inne på parser (som går igenom en text), skulle det vara möjligt att man kan göra en sådan som automagiskt går igenom en ändrad text och lägger till hänvisningar till andra redan skapade sidor.

Exempel: vije skriver om vargmän och nämner norra Soluna. När vije slänger upp texten i Wikin så går en parser igenom texten och jämför varje ord med alla skapade Wikiartiklar. Den finner att det finns en artikel om Soluna och gör då Soluna i texten till länk via [[länk]]-taggen.

Jag antar dock att det kan ta rätt lång tid (under minuten) att gå igenom en stor flödande text, men det skulle vara praktiskt.

[EDIT] Tog bort den femte punkten.
Senast redigerad av Rickard den 2007-04-18 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Spelknepe har hand om de mest enkla företeelser, medan Ilmarinen tar hand om allt som börjar på avancerat... så detta är ett fall för Ilmarinen!
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Rickard skrev:1. Hur är det tänkt att man ska skapa nya ämnen eller är det ens tänkt att alla ska kunna göra det? Just nu är det väldigt omständigt att lägga till exempelvis spelledarpersoner på huvudsidan..?

2. Skulle det kunna vara möjligt att ha en rullista där wikin automagiskt lägger till en av de existerande kategorin eller där det går att lägga till nya kategorier. Mallerna är ok, men troligen nybörjarovänliga.

3. Likadant med forumstrådshänvisningen. Ett fält under textfältet där man frågar om det finns någon tråd som man kan hänvisa till. Där kan man skriva numret eller hela URL:en (en parser kan lösa det senare, om man bara vill ha numret).
fall du skriver en text om t.ex. Berendien, och vill skapa en länk till huvudstaden Entika direkt någonstans från texten, så skriv Entika såhär: [[Entika]].
4. När vi ändå är inne på parser (som går igenom en text), skulle det vara möjligt att man kan göra en sådan som automagiskt går igenom en ändrad text och lägger till hänvisningar till andra redan skapade sidor.

Exempel: vije skriver om vargmän och nämner norra Soluna. När vije slänger upp texten i Wikin så går en parser igenom texten och jämför varje ord med alla skapade Wikiartiklar. Den finner att det finns en artikel om Soluna och gör då Soluna i texten till länk via [[länk]]-taggen.

Jag antar dock att det kan ta rätt lång tid (under minuten) att gå igenom en stor flödande text, men det skulle vara praktiskt.

[EDIT] Tog bort den femte punkten.
Eh RIckard, var det den här sidan du skickade PM till mig om? Jag hamnade på Historieforumet istället :D
Lite svar:

1: Det är väldigt enkelt.
*Skriv in din SLP:s namn i sökfältet eller klicka på en röd länk med hans namn (om du skrivit [[SLP-namnet]] någonstans i din artikel).
*Redigera artikeln. Högst upp (eller längst ner) skriver du [[category:SLP]].

Tadaa! Din person dyker upp på framsidan nästa gång du laddar den.

2: Menar du på framsidan? Generellt tror jag att rullistor kan vara lite knepigt. Man får nog programmera den själv i så fall... Fast inget är omöjligt :)

3: Se ovan...

4. Se ovan. För svenska artiklar blir det dessutom extra knepigt. Ska man hänvisa Montagors hamn till Montagor? Jag är dessutom lite tveksam till att alla förekomster av artikelnamn ska länkas (kanske bara den första, eller med relativt långa mellanrum). Att ha 5 länkar till samma ställe i samma paragraf gör det bara svårläsligt på webben. Grundién är däremot bra. Jag ska se om det finns någon sådan extension som man kan leka med.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Jag hittade faktiskt en extension som gör precis vad du vill i din andra fråga (dvs listar alla tillgängliga kategorier i en rullista längst ner på editeringssidan.
Jag var iofs tvungen att lägga till [Ingen kategori], eftersom man alltid var tvungen att välja en redan befintlig kategori om man gick in i rullmenyn och petade...
Dessutom översatte jag texterna också av bara farten :D

EDIT: Jag var tvungen att ta bort den. Om man klickade på förhandsgranska så försvann alla kategorier :( Får se om jag kan fixa det...
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Förbaskade jäkla utvecklar, måste man göra allt själv!
Nåja, nu har jag knåpat till den så att den funkar som jag tänkt. Problemet är att grundidén med att ha en rullista och välja kategorier med musen (flera kategorier med shift eller ctrl+musknapp) är en fullkomligt idiotisk idé. Det är himla enkelt att råka klicka någonstans och *poff* så är alla kategorier (utom den man klickade på) borta...

Jag ska försöka lösa det med checkboxar om jag hinner i morgon. Under tiden får ni klara er själva :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

ilmarinen skrev:Eh RIckard, var det den här sidan du skickade PM till mig om? Jag hamnade på Historieforumet istället :D
Det jag frågade var om du hade någon synpunkt på strukturen i historiadelen av wikin. Jag kunde ha varit lite mer tydlig i PM:et. ;) Annars ska du ha tummen upp att du tar dig för och sätter dig in i lösningar på förslag. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Wiki - Introduktion

Inlägg av Fafnir »

Jag tycks ha tappat min behörighet att editera på wikin. Eller åtminstone passwordet. Det var ju ett tag sen sist... :oops:

EDIT: Hacker som man är så fixade det sig... Eller, ja, jag fick ett nytt lösen i mailen... :oops:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar