Wiki - Organisation

www.erebaltor.se/wiki
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av birkebeineren »

Nu har jag gjort ett försök med Landsfakta i punktform:

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Felicien
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Nu har jag gjort ett försök med Landsfakta i punktform:

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Felicien
Ser bra ut!

-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av Valgardur »

Vad tycker ni?

Är det ok om man helt sonika går in i wikin och gör om alla länders landsfakta till punktform istället? Det ser ju betydligt mer renare ut än nuvarande grötighet.

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av birkebeineren »

Gör gärna det. Använd Kardien som mall, där stämmer punkterna och är i rätt ordning enligt förlagan i EA-boxen.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av Rickard »

Själv tycker jag det vore bättre att istället ändra vad som är fel i koden så att allt återställs. Det är "bara" att sätta sig och googla på problemet. Sätt tid på att fixa problemet istället för att försöka lappa ihop det, vilket jag tycker - i det senare fallet - är helt bortkastad tid.

Men, men. Om någon vänlig själ vill sätta sig och editera innehållet i alla landsartiklar så står inte jag i vägen för det beslutet. Om någon däremot vill göra en teknisk lösning istället krävs det att den har tillgång till wikin via ftp:n men framförallt att den tar på sig rollen. Jag förstår att folk inte kan vänta på att någon ska ta på sig det. Jag har fixat wikin förut men det krävdes en hel del googlande och läsande, då jag kan ingenting om wiki-uppbyggnad. Så vem som helst som har datorkunskap kan fixa till formatmallarna. Det krävs bara att vilja avsätta tid på att lära sig. Jag uppskattar att båda lösningarna borde ta ungefär lika lång tid, med reservation att fixa den tekniska biten kan ta från två timmar till att vara olösligt.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av Valgardur »

Rickard skrev:Själv tycker jag det vore bättre att istället ändra vad som är fel i koden så att allt återställs. Det är "bara" att sätta sig och googla på problemet. Sätt tid på att fixa problemet istället för att försöka lappa ihop det, vilket jag tycker - i det senare fallet - är helt bortkastad tid.

Men, men. Om någon vänlig själ vill sätta sig och editera innehållet i alla landsartiklar så står inte jag i vägen för det beslutet. Om någon däremot vill göra en teknisk lösning istället krävs det att den har tillgång till wikin via ftp:n men framförallt att den tar på sig rollen. Jag förstår att folk inte kan vänta på att någon ska ta på sig det. Jag har fixat wikin förut men det krävdes en hel del googlande och läsande, då jag kan ingenting om wiki-uppbyggnad. Så vem som helst som har datorkunskap kan fixa till formatmallarna. Det krävs bara att vilja avsätta tid på att lära sig. Jag uppskattar att båda lösningarna borde ta ungefär lika lång tid, med reservation att fixa den tekniska biten kan ta från två timmar till att vara olösligt.
Personligen tycker jag att det nästan är snyggare och enklare med en punktlista, även om den vita rutan med all kodning skulle fixas.

Antingen får någon med befogenheter fixa wikin eller så kör vi med någon enklare lösning tycker jag! I dagsläget ser det ju inte speciellt inbjudande ut för någon som surfar in för att läsa om ett land... Jag kan som sagt ta på mig arbetet med punktlistorna om det blir aktuellt! :)

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av birkebeineren »

Att åtgärda felet med mallen hade varit det bästa men nu verkar det tyvär vara så att ingen kan eller vill göra det. Själv har jag provat många gånger (felet har funnits där länge) men får helt enkelt inte till. Jag har försökt läsa mig till lämpligt tillvägagångssätt men inte hittat eller förstått hur jag skall göra. Antagligen beror det på min begränsade datorkunskap generellt. :oops: Kanske är jag heller inte ensam i detta?

Därför förespråkar jag en punktlista i nuläget. Den ser helt fin ut i sin enkelhet och går att göra om sen om det blir aktuellt för någon. Huvudsaken måste vara att så fort som möjligt få wikin att se bättre ut än det bedrövliga synet som nu möter den som går in i en landsartikkel.

Men jag uppskattar försöket att sparka liv i lata forumiter :!:
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Att åtgärda felet med mallen hade varit det bästa men nu verkar det tyvär vara så att ingen kan eller vill göra det. Själv har jag provat många gånger (felet har funnits där länge) men får helt enkelt inte till. Jag har försökt läsa mig till lämpligt tillvägagångssätt men inte hittat eller förstått hur jag skall göra. Antagligen beror det på min begränsade datorkunskap generellt. :oops: Kanske är jag heller inte ensam i detta?

Därför förespråkar jag en punktlista i nuläget. Den ser helt fin ut i sin enkelhet och går att göra om sen om det blir aktuellt för någon. Huvudsaken måste vara att så fort som möjligt få wikin att se bättre ut än det bedrövliga synet som nu möter den som går in i en landsartikkel.

Men jag uppskattar försöket att sparka liv i lata forumiter :!:
Själv är jag helt värdelös vad gäller sånt, förutom väldigt enkla grejer :).

Men om ingen har något emot det kanske vi kan köra med punktlista tills vidare? Det ser ju enkelt ut att återställa till boxformat om man tittar på "koderna" i wikiredigeringen.

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av birkebeineren »

Gör om till en punktlista. Kopiera Kardiens som stämmer med EA-boxen och fyll gärna i där kända detaljer saknas. Allt jobb i wikin är mycket uppskattat!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av Mikael »

Då ingen erbjuder sig att göra den mer avancerade städningen så tycker jag vi kör med punktlista för nu. :D
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av Rickard »

Go for it! :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av Valgardur »

Wow vad mycket kuriosa jag lärt mig om Erebs länder nu efter allt Landsfakteri :)

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av birkebeineren »

Bra jobbat! Nu framgår det också tydligare när några detaljer fattas till ett land.
Fortsätt! :)
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Bra jobbat! Nu framgår det också tydligare när några detaljer fattas till ett land.
Fortsätt! :)
Ja, jag fyller på med fakta från EA-boken där det fattas och är uppenbart, så länge det inte förekommer motstridiga uppgifter i wikin, som jag antar är prioriterad över EA.

-
Skriv svar