Wiki - Organisation

www.erebaltor.se/wiki
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Wiki - Organisation

Inlägg av vije »

Tänkte starta ett ämne där man kan göra förslag på uppställning och organisation till wikisidan så att den inte drunknar i ett hav av rubriker och blir oöverskådlig.

Orsaken till detta var egentligen rubriken Folkslag på första sidan som jag tyckte såg lite hotande ut...
Tycker den borde spaltas upp, tex:

Människor
Joriska folk
- Faltrakier
- Erebier
- Och allt vad de nu sen heter
Narguriska folk
- Ni förstår vad jag menar
Osv

Det här är annars ett område där lapptäckeskänslan och oöverskådligheten lätt kan ta överhand.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tänkte starta ett ämne där man kan göra förslag på uppställning och organisation till wikisidan så att den inte drunknar i ett hav av rubriker och blir oöverskådlig.

Ska be Ilmarinen titta på detta...

Ilmarinen: Kan du titta på detta? :D
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Spelknepe skrev:
Tänkte starta ett ämne där man kan göra förslag på uppställning och organisation till wikisidan så att den inte drunknar i ett hav av rubriker och blir oöverskådlig.

Ska be Ilmarinen titta på detta...

Ilmarinen: Kan du titta på detta? :D
Låter som en utmärkt idé.
Jag la upp sakerna på framsidan helt preliminärt eftersom jag inte visste vilka artiklar som komma skulle.

Jag ska kika på det ikväll, men jag anar ett par falluckor som vi behöver kika på. Ska bara formulera dom först :P

Poängen med wikin är ju att den inte ska vara statisk, så folk som vill komma med ändringsförslag/förbättringsförslag är välkomna
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Uppdelning i underrubriker på förstasidan hade även varit önskvärt när det gäller språk. Finns det mer än en artikel om ett språk bör detta ha en egen kategori.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

ilmarinen skrev:Poängen med wikin är ju att den inte ska vara statisk, så folk som vill komma med ändringsförslag/förbättringsförslag är välkomna
...och en Wiki blir väl inte statisk om alla går in och lägger till sina ändringar direkt? Jag har förvisso ingen större erfarenhet av Wikis, men det borde väl kunna fungera (eller blir det för kaotiskt)? Sedan har man en diskussion kring om det funkar eller inte. Om det inte funkar, så går man bara tillbaka till föregående version.

Det bör poängteras att inget kan raderas eller göras ogjort. Det är en klar fördel med Wiki. Så ni som känner er lite osäkra behöver inte vara rädda för att paja någonting. Ta bara och läs igenom hur man gör formatering av en sida.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Rickard skrev: ...och en Wiki blir väl inte statisk om alla går in och lägger till sina ändringar direkt? Jag har förvisso ingen större erfarenhet av Wikis, men det borde väl kunna fungera (eller blir det för kaotiskt)? Sedan har man en diskussion kring om det funkar eller inte. Om det inte funkar, så går man bara tillbaka till föregående version.

Det bör poängteras att inget kan raderas eller göras ogjort. Det är en klar fördel med Wiki. Så ni som känner er lite osäkra behöver inte vara rädda för att paja någonting. Ta bara och läs igenom hur man gör formatering av en sida.
Nä jag håller med, men ville inte verka radikal när jag skriver från jobbet :D

Vi borde helt klart ha en diskussion om vi ska tillåta (Dvs om vår policy ska vara) att alla går in och gör de ändringar de tycker, eller om vi ska kontrollera det hårdare.

Personligen tycker jag att alla ska kunna göra ändringar på alla sidor, men om det blir lite större ändringar, framför allt om man ser att det skiljer sig från grundidén, bör man diskutera saken först här på forumet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

ilmarinen skrev:
Rickard skrev: ...och en Wiki blir väl inte statisk om alla går in och lägger till sina ändringar direkt? Jag har förvisso ingen större erfarenhet av Wikis, men det borde väl kunna fungera (eller blir det för kaotiskt)? Sedan har man en diskussion kring om det funkar eller inte. Om det inte funkar, så går man bara tillbaka till föregående version.

Det bör poängteras att inget kan raderas eller göras ogjort. Det är en klar fördel med Wiki. Så ni som känner er lite osäkra behöver inte vara rädda för att paja någonting. Ta bara och läs igenom hur man gör formatering av en sida.
Nä jag håller med, men ville inte verka radikal när jag skriver från jobbet :D

Vi borde helt klart ha en diskussion om vi ska tillåta (Dvs om vår policy ska vara) att alla går in och gör de ändringar de tycker, eller om vi ska kontrollera det hårdare.

Personligen tycker jag att alla ska kunna göra ändringar på alla sidor, men om det blir lite större ändringar, framför allt om man ser att det skiljer sig från grundidén, bör man diskutera saken först här på forumet.
Att alla skall kunna ändra kan bli kaosartat. Forumet finns ju för att dsikussionerna skall leda till slutprodukter. Viss finslipning kan ju fortsätta även senare. Räcker att ansvarig för in sina idéer och de slutsatser som kommit fram på forumet. Jag ser bara hur Torshem och floden Leipter hade hoppat runt och hur detta hade påverkat andra ämnen (se diskussionen, för närvarande under HISTORIA, förhoppningsvis snart under Torshem).
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:
ilmarinen skrev:Personligen tycker jag att alla ska kunna göra ändringar på alla sidor, men om det blir lite större ändringar, framför allt om man ser att det skiljer sig från grundidén, bör man diskutera saken först här på forumet.
Att alla skall kunna ändra kan bli kaosartat.
Kan bli, ja. Det behöver inte bli det. Jag håller med ilmarinen om att större ändringar (där grundtanken ändras) kan diskuteras/reflekteras på forumet (som en viss flods läge), men att små ändringar och tillägg inte behövs diskuteras.

Så om man exempelvis vill dela in något i fler underrubriker, så gör det (och kommentera på wikins diskussionssida) . Det är så wiki ska fungera. Man bygger ut när man ser att det behövs. Själv sitter jag och funderar på var jag ska slänga in mina magitexter, men avvaktar tills vidare (ska skriva om de lite dessutom).

Jag vet inte vad ni andra har för tankar, men själv skulle jag inte ha något emot om någon tillförde någon del på mitt eget material som jag har lämnat ut åt allmänheten. Man får helt enkelt inte se sitt material som sitt hjärtebarn. Wikipedia fungerar ju på det sättet, men då finns det också övervakare. Jag har nu antagit att Spelknepe och ilmarinen är givna övervakaren på Erebs wiki.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild

Ilmarinen och Spelknepe övervakar...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hehe... Akta så att inte den svarte och den vite killen i sportbilen kommer och tar er... :D
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Nu råkade jag visst börja med språken istället för folkslagen, men samma strategi borde funka där också.

Jag har justerat kategorierna lite grann, så att vissa språkrelaterade artiklar istället kan hittas under respektive språk (Se Gryndur och Dalkiska).
Jag hade tänkt mig ett kategoriträd (för språk) som ser ut ungefär så här:
Bild


Ser det hyfsat ut?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Japp... förutom att krunska tillhör de centralakrogaliska språken och feliciska de kamsunska...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nu börjar t.o.m. jag få grepp om hur språken hänger ihop! Lysande Ilmarinen! :)
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Re: Wiki - Organisation

Inlägg av ilmarinen »

vije skrev:Tänkte starta ett ämne där man kan göra förslag på uppställning och organisation till wikisidan så att den inte drunknar i ett hav av rubriker och blir oöverskådlig.

Orsaken till detta var egentligen rubriken Folkslag på första sidan som jag tyckte såg lite hotande ut...
Jag föreslår att vi får upp lite fler artiklar innan vi börjar sortera listan för mycket. Än så länge finns det bara 60 artiklar (varav de flesta tomma) på wikin...


Jag har börjat fila på en idé om Teman på wikin där man samlar ihop artiklar som inte är hierarkiskt sammanlänkade med varandra, utan (som sagt) tematiskt.
Men jag vill inte göra så mycket nu, utan poängen med teman (och kategorier) är att kunna hitta rätt bland alla artiklar, men nu finns det som sagt inte så mycket att hålla reda på ;)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag ändrade "Personer" på huvudsidan till "Erebiska företeelser" och gjorde "Personer" som en undergrupp. Där kan man även slänga dit de mörka områdena nedan för de geostationära månarna, konfluxer och sådant. Frågan är om man ska slänga in historia där..? Kategorinamnet kanske är för brett? När jag fiffulerade på namnet, så tänkte jag mig detaljer som förekommer i Ereb Altor. Saker som är unika för den världen.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar