Wiki - Organisation

www.erebaltor.se/wiki
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alla nu listade stadstater ligger inte i Ereb, med undatag för Staden O.

Staden O skall ligga under platser i Ereb

Piratstäderna och Krilloan ligger under platser i Samkarna.

En sökning på wikin av Montagor tycker jag skall ge träff på Montagors sida, som ju är en egen länkad till från Hakkai under Städer. Svårare med Dunderin osv, men som sagt de skulle ligga bra under platser Samkarna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birke uppmärksammade mig återigen på att vi använder olika varianter på namn på wikin: Cer-bergen . Cerbergen; Nidapasset . Nida-passet; den Tredje Konfluxen . Den Tredje Konfluxen . den Tredje konfluxen...osv. Hur styr vi upp detta boch hur städar vi? Är det upp till varje wikierare att söka på olika varianter för att se vad som finns eller skall det dryftas här först eller vad?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ja, det är något vi behöver komma överens om. En gång i den grå forntiden bestämde vi oss för att använda "den Lysande Vägen", så det är vad jag genomgående gjort. Själv tycker jag att vi skall undvika avstavningar så mycket som möjligt. Jag föreslår alltså "Cerbergen" och "Nidapasset".
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Håller med i båda fallen. Vi får hålla utkik efter sånt där. =)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Håller med som generell regel att bindestreck skall undvikas. I Cerevals fall tycks dock flera geografiska namn medvetet vara med bindestreck.

Lîr-slätten, Dûn-slätten, Cer-bergen ...

Så undantaget Cereval och när namnet faktiskt är med bindestreck så skall Xbergen, Ysgogen och Zfloden vara utan - . :?:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:?: Stora bokstäver?

Den Första Konfluxen

den Andra konfluxen

Den tredje konfluxen
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

röstar för alternativ...öh..fyra?

den Fjärde Konfluxen
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rostar for ettan men fyran funkar också.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag röstar för fyran! Pronomen som 'den' och 'det' tycker jag alltid ser bäst ut med liten bokstav (förutom i början av en mening, förstås).
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fyran absolut
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fyran.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bestariets avdelning för Häst listar nu lokala hästar (även om de självklart kan hittas utanför respektive lands gränser). Vad tros om att även lista hästar som har lite mera ospecifik/större utbredning, möjligtvis kallad regionala hästar?

Förslag:

Akrogalisk stäpponny (riddjur, packdjur och husdjur (mjölk) i Akrogal, Krun och Nidland)
Aidnisk arbetshäst (vanlig i Aidne, Jorpagna och Drylo)
Höglandshäst (ridhäst vanlig i Barbia, norra Akrogal och importerad till Kard)
Jamarin (ridhäst från Hynsolge, vanlig även i Berendien, Nidland, Efaro och Krun)
Tolantofs (arbetshäst med tofsiga öron vanlig i Berendien, Felicien och på Targero)
Huelerponny (ponny använt av småfolk i hela kopparhavsområdet till arbete och ridning)
Trinsmyrisk trossare (mycket tålig arbetshäst vanlig inom västra Erebs krigsmakter)
Vänsterfläck (ridhäst med en svart fläck på vänster sida av halsen, vanlig i hela Ereb)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Definitivt! Jag kopierade bara in de hästar som redan fanns, men tycker att det bör fyllas på :)

Vi får inte glömma denna som omnämndes i Monster:
Orghisk Vildponny
Denna långhåriga, lilla, vita hästras är ett mycket troget och flitigt arbetsdjur om mab väl lyckas tämja dem. De är knappt nittio cm över manken, varför de sällan används som riddjur
Dessutom finns den här tråden:viewtopic.php?t=342&highlight=h%E4starNu var väl inte arbetet så gediget som det syntes vid första anblick, men jag tycker defenitivt att de övriga Gigantraserna skall få en plats i Ereb.
Zanderspetsen, Durenbergern, Norrhästen och vad det nu kan ha varit för några...

Jag misstänker att Fraxinus jobbar så smått med några zorakiska ök också... ;)


Och visst smäller det högre när RP säger "Jag kastar mig vigt upp på min Zanderspets" eller "Jag beodrar svennerna att sadla min Palinorska stridshingst" än.. "Ok, hur mycker ska du ha för en medelstor häst..."
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vågade mig på något så sällsynt som ett tillägg på Huvudsidan, en sortering kallat Berättelser och Sägen.

Namnet tänkt i stil med Monster och Män och Saker och Ting. Anledningen att kategorien Legender funnits men ingen plats som direkt länkar dit eller till artiklarna i den och att vi på forumet postat många texter i form av dagböcker, resebeskrivningar och diverse ingame utlåtanden som behöver en plats på wikin. Har lagt upp min egen Ivideron Slaghööks narguriska resa och Snibbens brev från Otharo Rådfaste i Furgia men det finns fler att lägga upp, Torquemada och Vidinas beskrivningar av Klomellien exempelvis.

Tycker ni? :?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

tycker att detta låter klokt.

Bifall
Skriv svar