Wiki - Organisation

www.erebaltor.se/wiki
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tycker monster & män ser kategoriserat och bra ut!

Politik & Kultur låter bättre än det skrämmande ordet Metafysik, så två tummar upp! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Wikifiering av Triska i Klomellien är på gång men innan dess vore det bra om vi kunde göre en slags mall för hur varje stadsstat skall beskrivas. Klomellien är ett specialfall som skiljer sig från den mall som finns för varje land i Ereb: en artikel för landet som helhet och en för varje stadsstat (som det tydligt länkas till i huvudartikeln). Precis som med land-mallen som gärna modifieras borde även en stadsstat-mall kunna ändras men eftersom de olika staterna skrivs av flera olika skribenter känns lite grundläggande struktur som extra viktigt här.

Eller skall vi möjligens lämna det helt öppet till varje skribent? :?

Så här ser det ut med land-mallen kopierat rakt av (med några vägledande kommentarer för Historia och Geografi samt extrarubriken Ställning i Klomelliska Unionen tillagt):

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Triska
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser mycket bra ut Grand Master Birke!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Tack så mycket för hjälpen Birke

tusentack!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vilken kategori i wikin sorteras bäst egna sidor för Isherrarna och Eldsalamandrarna in i?

Metafysik (finns ännu inte men kan skapas)
Gudar
Religion
Magi

Åsikter? :?:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan man tänka sig en ny rubrik: Elementaren
med underrubriker där Elementarherrarna (Eld och IS) finns
Samt de elemtarvarelser vi i övrigt känner till
???
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En egen kategori för element låter strålande enkelt. :)

Fast exakt vad skall den heta?

Elementer
Elementen
Elementaren
Elementärer
Elementärerna
Elementärkraft
Elementärkrafter


Här kommer mina böjningsfärdigheter i svenska och erebisk grammatik till kort visar det sig...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Element eller elementarer tror jag att jag tycker.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Element låter kanske mest neutralt och heltäckande...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Element låter kanske mest neutralt och heltäckande...
Elementen i bestämd form tycker jag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har gjort en sida/artikel där jag samlat Zorakins viktigaste städer. Tanken är att vi lätt kan hitta och flytta material till de olika städerna efter vart som det växer fram. Annars försvinner lätt ideer och tankar i forumstrådarna.

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... ska_städer
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har organiserar man bäst folkslag/raser/kulturer?

I "Zorakin" så finns det

Zorakiska Folk <-- Detta är folkslaget om jag har förstått det rätt?
• Zorakier
• Pamper
• Exilmorelvidyner

samt kulturer <-- Detta är kulturen
• Legerdier
• Luksiler
• Penner
• Raxorer

Så i princip så kan man vara en Pamper med Luksilisk kultur, eller en Zorakier som lever som en Raxorer?

Eller är det så att det endast finns folkslag? Ett folkslag är (enligt wikipedia) "tillhörighet till en grupp av människor som själva anser sig ha gemensamt ursprung och egenskaper"

Eller är det bättre att ha en lista där man ej skiljer på "rasen" i stil med

Befolkning
• Zorakier
• Legerdier
• Luksiler
• Penner
• Raxorer
• Pamper

I Felicien så är det lite Mix-Max. Där är det just nu blandat med kultuer och raser.

Vad tycker ni?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Så vitt jag förstått har Legerdier och Luksiler ett gemensamt ursprung men sedan har det utvecklat olika former av kulturer. Luksiler blev stadsbyggare och hantverkare medan Legerdierna utvecklades till en jordbrukskultur. Detta beror sannolikt på skillnader i naturgivna förutsättningar. Luksilernas har inte lika god tillgång på jordbruksmark. Man har blivit mångsysslare. Pga närheten till Nostratiet så blev man tvugna att skyda sig i större samhällen. Pga närheten till Nordbergaalverna och handelsavtal med dessa utvecklade Luksilerna tidigt till skickliga hantverkare. Legerdiernas överflöd av jordbruksmark och relativt skyddade läge gjorde att det inte fanns samma behov av större städer. Kanske. Pennerna och Legerdier/Luksiler skilldes åt tidigare. Kanske var de en av de stammar som hyrdes in av kejsardömet att bekriga gränsfolken. Efter utförd tjänst fick de en plats att bo på. Därifrån och i strid med raxorer och i början med echter utvecklade de sin karaktär.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det är jag som experimenterat med ett system för att skapa rollpersoner. Utgångspunkten är hur de olika människorna presenterats av Aspubran i De humanoida raserna från Monsterboxen.
Ett eget artikelsystem där man kan gå vidare för att hitta beskrivningen av den karaktär man vill skapa. Man väljer först Människa; sen Zorakier, Erebosier, Ransarder osv; sen en zorakisk-, erebosisk-, eller ransardisk, kultur. Beskrivningen av folkslagen i respektive landsartikel behöver inte vara lika stiliserad.

Det skulle förövrigt ha stått Folk i Zorakin och inte Zorakiska folk

Kolla exemplet Erebosier
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Notera också att på Huvudsidan är Folkslagen (som är ett ord valt istället för det omdiskuterade Ras) uppdelade så här:

Människofolk (altså inte bara människor)
Älvfolk
Stenfolk
Svartfolk
Övriga folkslag

Begreppen används ingame i EA och för översiktens skull i wikin.

Med människofolken så är uppdelningen gjort för att visa vilka större människofolk det finns. Det är också bara gjort för kontinenten Ereb.

Joriska folk
Narguriska folk
Övriga människofolk

I den sista grupperingen finns alla människofolk i Ereb (och några till) som inte är varken joriska eller narguriska.
Skriv svar