Stilguide

www.erebaltor.se/wiki
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Stilguide

Inlägg av ilmarinen »

Jag har börjat skriva lite på en stilguide för wikin. Ni hittar den på http://www.erebaltor.se/wiki/Hj%C3%A4lp ... ar_en_sida och man kommer även åt den från länken "Redigeringshjälp" när man ska editera en sida.

Kommentera här och kom med förslag!
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Hur ska vi hantera material från officiellt håll? Jag såg att Rickard markerat alla ickeofficiella årtal med grön text, men ska vi särskilja officiellt och eget material från varandra?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Rickards markering av ickeofficiella årtal kommer från mitt material där jag markerade med rött för att andra skall kunna se vad som kan diskuteras och vad som är officiellt. Tycker inte detta behöver göras generellt, kan bli svårläst då. Istället får författaren stå till svars med att veta vad som är ur källorna och vad som är bearbetningar eller påhitt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ilmarien. ett önskemål. Under historia skulle jag vilja ha fyra kategorier:
Ereb
Regioner
Länder
Regentlängder

Under Ereb skall finnas Historia, Kronologi och Imperium Jorpagnum
Under Regioner tex Aidne.
Under Länder samma länder som under länderna. alternativt länkar till ländernas historiaavsnitt.

Vad tror du?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael: Skulle inte kategorien "Ereb" kunna bytas ut med "Altor", det finns ju relevant historia som rör angränsande kontinenter?

Det skulle kanske även vara en ide att lägga Ereb samman med de andra kontinenterna under kategorien "Altor"?

Bara några förslag! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Mikael: Skulle inte kategorien "Ereb" kunna bytas ut med "Altor", det finns ju relevant historia som rör angränsande kontinenter?

Det skulle kanske även vara en ide att lägga Ereb samman med de andra kontinenterna under kategorien "Altor"?

Bara några förslag! :)
Jag har tänkt att strukturera om HISTORIEN så att historia avs andra kontinenter som har betydelse för Ereb hamnar under en egen rubrik.

I Wikin vill jag inte ha in Altor under Erebs historia då den är omfattande nog. Det är ju trots allt Ereb vi skall fokusera på, om vi någonsin skall bli klara. Ser heller att det Övriga Altor får en egen rubrik jämte de föreslagna (Ereb, Regioner, Länder, Regentlängder).

Har också funderat på om länders historia måste vara med under historia, och om så, kanske det räcker med en länk till landets histroiesida. eller?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

kategorin SLP känns lite konstig ska alla läggas upp där eller? vilket är bra tycker jag men det kommer att ta väldans mycke plats på huvudsidan
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Boris skrev:kategorin SLP känns lite konstig ska alla läggas upp där eller? vilket är bra tycker jag men det kommer att ta väldans mycke plats på huvudsidan
Håller med, kan bli vansinnigt lång lista. Bättre att SLP hamnar där de "hör hemma", i tex Montagor, Faltrax eller så. Spännade SLP personer utöver detta kan vara under SLP, men byt ut SLP mot "Andra Spännande Ereber" eller ngt sådant.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

i min lilla dröm så skulle det se ut nåt så här http://www.dlnexus.com/lexicon/
jag kan sitta långa stunder och bläddra runt där
( ok jag gillar Dragonlance skratta på ni :oops: )
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Boris skrev:i min lilla dröm så skulle det se ut nåt så här http://www.dlnexus.com/lexicon/
jag kan sitta långa stunder och bläddra runt där
( ok jag gillar Dragonlance skratta på ni :oops: )
Jag gillade den lilla "Did you know" -rutan.

en sån skulle man kunna ha, det vore lite fräsigt. En massa slumpgenererade trivia. Medellivslängden för en anka, vilken färg en gyllendrakes fjäll får när fullmånen lyser, ryktet om att det magiska svärdet Slåhårt ligger begravd i en vulkan, marschhastigheten för ett zorakiskt infanteri. et.c, et.c....

bara plocka lite slumpmässiga one-liners från allt vårt material.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Otvin Käkslite skrev:Jag gillade den lilla "Did you know" -rutan.

en sån skulle man kunna ha, det vore lite fräsigt. En massa slumpgenererade trivia. Medellivslängden för en anka, vilken färg en gyllendrakes fjäll får när fullmånen lyser, ryktet om att det magiska svärdet Slåhårt ligger begravd i en vulkan, marschhastigheten för ett zorakiskt infanteri. et.c, et.c....

bara plocka lite slumpmässiga one-liners från allt vårt material.



//M
Det där gillade jag också! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nu är jag där med rubriker igen, men...
Under folken så finns människor, svartfolk, stenfolk och djurfolk. Halvlängdsmän, kentaurer och minotaurer (de 2 sista under djurfolk?) passar inte riktigt där. Vilken rubrik skall dessa grupplösa folk hamna under? Övriga. :?:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

"Övriga" låter vettigt...
Skriv svar