Hjälp - har kört fast

www.erebaltor.se/wiki
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Hjälp - har kört fast

Inlägg av Mikael »

Ja det behövs en nödtråd för den mindre begåvade datoranvändaren.

Håller på att försöka lära mig wikin och justera Historia rutan själv, men hur fan gör man för att flytta Aidnes historia till regioner?

Någon som kan ta en titt och förklara?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hjälp - har kört fast

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Ja det behövs en nödtråd för den mindre begåvade datoranvändaren.

Håller på att försöka lära mig wikin och justera Historia rutan själv, men hur fan gör man för att flytta Aidnes historia till regioner?

Någon som kan ta en titt och förklara?
I varje kategori som du har copy-pastat så står det

<DPL>
category=Historia
</DPL>

Ändra den under rubriken "Regioner" till ""category=Region". Sedan måste du gå in i Aidne-artikeln och redigera den. Längst upp står nämligen "[[Category:Historia]]"

Ändra detta till [[Category:Region] så får du se på tusan. :) Alla historieartiklar måste du markera på detta sätt i någon kategori. Är du smart så ha Regionshistoria eller liknande, för det kanske kommer upp andra artiklar som behandlar någon annan del av regionerna.

Jag skulle kunna göra det själv, men det är bra om du lär dig. :)

---

Alltså, det ska stå:

<big>Regioner</big>
<DPL>
category=Regioner
</DPL>

...på huvudsidan samt i Aidneartikeln...

[[Category:Region]]

(alla färgmarkeringar som jag gjort är givetvis för att tydligt markera skillnader)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tusen tack skall pröva det.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Jag är fullchokad på jobbet den här veckan, men jag ska försöka titta på Mikaels förslag om historiekategorier (i någon annan tråd). I samband med det kan jag uppdatera framsidan också. Men för all del, lägg dit dina saker nu redan så ordnar jag upp dom sedan :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

ilmarinen skrev:Jag är fullchokad på jobbet den här veckan, men jag ska försöka titta på Mikaels förslag om historiekategorier (i någon annan tråd). I samband med det kan jag uppdatera framsidan också. Men för all del, lägg dit dina saker nu redan så ordnar jag upp dom sedan :)
Frsöker, hoppas jag inte sabbar Stilen. :oops:
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Försök att inte skapa nya artiklar med namn som är 'bredare' än vad artikeln egentligen innehåller. Ett namn är nämligen unikt, det går inte att återanvända. Det jag syftar på är att du gjort artiklar som heter t.ex. Akrogal, men den handlar inte om Akrogal, utan Akrogals historia. Därför borde 'Akrogals historia' vara ett bättre namn för artikeln.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag tänkte försöka få ut lite tex på wikin. har lagt ut lite om Tevatenu och alvernas historia men det senare verkar inte finnas. Kan någon lägga uåå Älvfolket med underrubriker Alver under Folkslag. Eller berätta hur man göra. Väldigt sakta och tydligt. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo: Fixat...

Det jag gjorde var...

• Det saknades en älvfolk kategori. Genom att "söka" på "Kategori:Älvfolk" så meddelar wikin att den inte hittar något, men ställer frågan ifall jag vill skapa denna kategori, vilket jag ville.

• Jag sökte sen på "Alver" och hittade det du har skrivit. Där "redigerade" jag och lade till [[Category:Älvfolk]]

• På huvudsidan lade jag till "Älvfolk" som en rubrik under Folkslag.

Lite meckigt, men när man har greppat hur det är uppbyggt så är det ganska lätt.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:
Lite meckigt, men när man har greppat hur det är uppbyggt så är det ganska lätt.
Tackar. Jag tror att jag ska arbeta med wikin mer i fortsättningen. Då kan man lägga upp sådant som är klart istället för att leverara 10 sidor med en gång.

Ska utforska wikin lite mer när jag får någon timme över.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan någon som kan wikin lägga till "Morëlvidyn" och rubrik "Samkarnas länder" under Geografi? Skall Hakkai läggas in under den rubriken också? Kanske bättre med en samlande rubrik: "Erebs grannar", där dåp också Kalmurri kan ingå?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Kan någon som kan wikin lägga till "Morëlvidyn" och rubrik "Samkarnas länder" under Geografi? Skall Hakkai läggas in under den rubriken också? Kanske bättre med en samlande rubrik: "Erebs grannar", där dåp också Kalmurri kan ingå?
Kalmurri ligger väl i Akrogal? Är inte det en bättre rubrik? Det kommer säkert komma till fler beskrivningar av den kontinentens riken och områden.

(OT Kalmurri låter inte klokt! :) Som en vitlökssås eller nått)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Mikael skrev:Kan någon som kan wikin lägga till "Morëlvidyn" och rubrik "Samkarnas länder" under Geografi? Skall Hakkai läggas in under den rubriken också? Kanske bättre med en samlande rubrik: "Erebs grannar", där då också Kalmurri kan ingå?
Kalmurri ligger väl i Akrogal? Är inte det en bättre rubrik? Det kommer säkert komma till fler beskrivningar av den kontinentens riken och områden.

(OT Kalmurri låter inte klokt! :) Som en vitlökssås eller nått)
Det stämmer att Kalmurri ligger i Akrogal. Om man läser min text långsamt så ser man att det var under en samlande rubrk "Erebs Grannar" som Kalmurri skulle hamna, tillsammans med Efaro, Sombatze, Morëlvidyn, Krilloan, Melukha, Orghin, mfl... Tanken var att inte redan nu starta hela nya kontinenter, utan begränsa till grannländerna.

Kalmurri-sås innehåller väl gurkmeja tror jag?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Kan någon som kan wikin lägga till "Morëlvidyn" och rubrik "Samkarnas länder" under Geografi? Skall Hakkai läggas in under den rubriken också? Kanske bättre med en samlande rubrik: "Erebs grannar", där dåp också Kalmurri kan ingå?
Jag har gjort rubriken, men artikeln får du lägga dit själv (annars så lär du dig inte ;). Lättast görs det genom att du söker på "Morëlvidyn", klickar på den röda länken "skapa denna sida." och i den artikeln lägger dit [[category:Samkaras länder]] högst upp i artikeln,
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Toppem, tack Mäster Rickard. Självklart får jag väl lägga in mintext själv. Får stjäla rubriker från något annat land.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

JAha, det gick ju inte.
Samkarnas länder fanns inte som kategori? Ser inte var felet ligger!? Har gjort som Kalmurri och ändrat till Samkarna istället för Akrogal. Både överst och underst har jag prövat med category. Angett Samkarnas länder som kategori i Morëlvidyn. Vad gör jag fel?
Skriv svar