Hjälp - har kört fast

www.erebaltor.se/wiki
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hehe... tänkte att jag skulle ta mig en titt om jag kunde komma på vad det beror på men jag för ingen ordning på det heller...?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:JAha, det gick ju inte.
Vad gör jag fel?
Det gick inte för att jag är ett dumhuvud. Man är också tvungen att skapa artikeln "Samkaras länder" (där man också lägger dit [[categori: Länder]], men det enbart av kategoriska skäl). Nu ska allting fungera.

Huvudsidan på wikin är onödigt omständlig, men jag har inte tillräckligt med kunskap för att reda ut problemet. Men nu måste jag iväg. Är redan sen. Toodles! :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Det stämmer att Kalmurri ligger i Akrogal. Om man läser min text långsamt så ser man att det var under en samlande rubrk "Erebs Grannar" som Kalmurri skulle hamna, tillsammans med Efaro, Sombatze, Morëlvidyn, Krilloan, Melukha, Orghin, mfl... Tanken var att inte redan nu starta hela nya kontinenter, utan begränsa till grannländerna.

Kalmurri-sås innehåller väl gurkmeja tror jag?
Det fina med en wiki är ju att rubrikerna kan finnas där på smidigast möjliga sätt redan från början. Det måste väl finnas en poäng med att lägga alla grannländer på samma kontinent under samma rubrik? Det här är ju bara en parantes men för någon som vill använda wikin måste det vara enklare med få övergripande rubriker och fler underubriker än bara en massa underrubriker?

Gurkmeja och vitlök, så var det nog ja. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tack Rickard
Psipo skrev:
Mikael skrev: Det stämmer att Kalmurri ligger i Akrogal. Om man läser min text långsamt så ser man att det var under en samlande rubrk "Erebs Grannar" som Kalmurri skulle hamna, tillsammans med Efaro, Sombatze, Morëlvidyn, Krilloan, Melukha, Orghin, mfl... Tanken var att inte redan nu starta hela nya kontinenter, utan begränsa till grannländerna.

Kalmurri-sås innehåller väl gurkmeja tror jag?
Det fina med en wiki är ju att rubrikerna kan finnas där på smidigast möjliga sätt redan från början. Det måste väl finnas en poäng med att lägga alla grannländer på samma kontinent under samma rubrik? Det här är ju bara en parantes men för någon som vill använda wikin måste det vara enklare med få övergripande rubriker och fler underubriker än bara en massa underrubriker?

Gurkmeja och vitlök, så var det nog ja. :)
Ser din poäng även om min tanke inte var att därunder ha ytterligare rubriker.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nu vill jag få reda på hur, och modet att genomföra det utan att allt löses upp i intet, jag får en direktkoppling mellan tex Felicens regentlängd och Felicien. Det är gjort på Caddo, men jag är osäker på hur jag får det att funka. Om någon kan beskriva hur och visa på Felicien så gör jag resten. :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Nu vill jag få reda på hur, och modet att genomföra det utan att allt löses upp i intet, jag får en direktkoppling mellan tex Felicens regentlängd och Felicien. Det är gjort på Caddo, men jag är osäker på hur jag får det att funka. Om någon kan beskriva hur och visa på Felicien så gör jag resten. :)
Jag satt och kollade lite och klurade sedan ut följande:

Mål: du ska ändra så att Berendien och alla dess undersidor listas automatiskt på ett ställe.
× Klicka på ett land, säg Berendien.
Redigera sidan
× Dubbelklicka på sidan som kommer upp.
× Ändra från [[Category:Erebs länder]] till [[Category:Berendien]]
× Klicka på Spara.
Längst ner så den Berendiensidan hänvisar du nu till en kategori som heter Berendien.
× Klicka på "Berendien" som är rödmarkerat längst ner. Du kommer till sidan Category:Berendien.
Nu kommer du att använda en mall som listar alla artiklar som hänvisar till kategorisidan (alltså via [[Category: Berendien]])
× Skriv {{merkat}} vilket är mallens namn i detta fall.
Du behöver nu göra så att kategorin syns på förstasidan. Där listar sidan alla artiklar som exempelvis hänvisar till Erebs länder (alltså via [[Category: Erebs länder]]).
× Skriv [[Category:Erebs länder]]
× Klicka på Spara.
× Gå till Berendiens regeringstid, redigera och lägg dit [[Category:Berendien]]
× Klicka på Spara.
Det sista du gjorde var att du hänvisade ytterligare en artikel till kategorisidan Berendien.

Klart. Vad du gjorde var att du skapade en kategori på förstaisdan med flera undersidor. Färgerna gjorde jag för att förtydliga och så att man lättare hittar koden i förklaringen.
Senast redigerad av Rickard den 2007-11-06 11:27, redigerad totalt 6 gång.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Vill skapa en ny artikel till Kardein "Den faltrakiska förbannelsen". Hur göra?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Rickard skrev:
Mikael skrev:Kan någon som kan wikin lägga till "Morëlvidyn" och rubrik "Samkarnas länder" under Geografi? Skall Hakkai läggas in under den rubriken också? Kanske bättre med en samlande rubrik: "Erebs grannar", där dåp också Kalmurri kan ingå?
Jag har gjort rubriken, men artikeln får du lägga dit själv (annars så lär du dig inte ;). Lättast görs det genom att du söker på "Morëlvidyn", klickar på den röda länken "skapa denna sida." och i den artikeln lägger dit [[category:Samkaras länder]] högst upp i artikeln,
Rickard skrev:
Mikael skrev:JAha, det gick ju inte.
Vad gör jag fel?
Det gick inte för att jag är ett dumhuvud. Man är också tvungen att skapa artikeln "Samkaras länder" (där man också lägger dit [[categori: Länder]], men det enbart av kategoriska skäl). Nu ska allting fungera.
Har nu försökt detta med Solunas länder, men som vanligt funkar inte detta. Vem somhelst som ser var felet ligger är välkomna att fixa det. Solunas länder och Thelgul finns som artiklar. Har det något med underkategorier att göra?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Jag har fixat det.

Om du t.ex. klickar på "Kalmurri" så ser du längst ner att det står "Kategori: Akrogals länder"

Probleme var att där fanns ingen artikel som hette "Kategori:Solunas Länder", så jag skapade en som hette "Kategori:Solunas länder"

För att skapa en ny artikel så söker du helt enkelt på den, och då kommer det upp att den inte finns, men frågar om du vill skapa den, vilket du tackar ja till. :)

I denna redigerade jag sen och lade till raden [[Category:Länder]] och vips så dök Thelgul (och Traxilme som jag skapade) upp på framsidan.

Be mig inte förklara logiken i detta, men så ska man iaf göra. :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Regil skrev:Vill skapa en ny artikel till Kardein "Den faltrakiska förbannelsen". Hur göra?
Sök på artikeln i sökfältet. Givetvis kommer den inte att finnas, så då trycker du på "skapa denna sida" som finns länkmarkerad på svarssidan. Glöm för sjutton bara inte att markera den nya sidan med [[Category:Kardien]] :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Aha! "Kategori: Samkarnas länder"!
Det får vi pröva! Tack för hjälpen!
:D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tänkte så snyggt länka från "mandelmunk" till Mandelorden och från Ljusa Handen till Lysande Vägen, men misslyckas (se wikin). Någon som kan visa hur man gör sådant korrekt?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag tänkte så snyggt länka från "mandelmunk" till Mandelorden och från Ljusa Handen till Lysande Vägen, men misslyckas (se wikin). Någon som kan visa hur man gör sådant korrekt?
Vad jag kan se så har du satt artikeln du vil länka till efter strecket i länkparentesen (eller vad det nu kan heta), den skal stå före.
För du vill länka till en artikel och inte till en kategori?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Jag tänkte så snyggt länka från "mandelmunk" till Mandelorden och från Ljusa Handen till Lysande Vägen, men misslyckas (se wikin). Någon som kan visa hur man gör sådant korrekt?
Vad jag kan se så har du satt artikeln du vil länka till efter strecket i länkparentesen (eller vad det nu kan heta), den skal stå före.
För du vill länka till en artikel och inte till en kategori?
Va det så enkelt! :oops:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur var det nu man gjorde för att länka från en sida till underrubrik i annan artikel? Jag vill alltså hoppa direkt till Imaria istället för till rubrik Oktagonen.
Skriv svar