var, hur, varför etc...

www.erebaltor.se/wiki
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag förstod, tror jag å det lät vettigt:)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Tideräkning

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Ja så mycket som du skrivit på forumet räcker väl gott!?

Mitt förslag för wikin är att när du klarat av den allmäna biten om solen och månen osv och skall börja redogöra för de olika tideräkningarna så kan de göras som interna länkar man klickar på till nya sidor (skall inte synas som rubriker på huvudsidan den bröjar bli full nog). Gör dem dock som underrubriker på sidan i sig. Skulle vilja se det samma i de enskilda länderna, dvs en länk till landets tideräkning: ex) Berendien. I Berendien används den Archivaliska tideräkningen.

Gick det att förstå? Vad sägs?
Tror jag förstår hur du menar och det låter vettigt. Inte riktigt lyckats sätta mig in i hur rubrikerna och underrubrikerna fungerar men skal göra ett försök...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har nu på eget bevåg redigerat lite under kategorin Folkslag på wikin. Som ett förslag!!

Tagit bort de kardiska kulturerna på framsidan och låtit endast de två största folken i Ereb finnas kvar; Jorer och Nargurer. Tänkte att under dessa två ursprungsfolk kan de olika nationsfolken listas; under jorer står berendier, jorpagnier osv och under nargurer står barbier,cerevalier osv. En fråga är om inte de två skal kalls jorier och nargurier för att särskilja dem från de historiska jorer och nargurer, ev joriska folk och narguriska folk? Nationsfolk som inte tillhör någon av dessa två ursprungsfolk, kimzôner, dalker osv, kan listas under "Övriga folk" kanske?

Vad tros? :?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

birkebeineren skrev:Har nu på eget bevåg redigerat lite under kategorin Folkslag på wikin. Som ett förslag!!

Tagit bort de kardiska kulturerna på framsidan och låtit endast de två största folken i Ereb finnas kvar; Jorer och Nargurer. /.../ Nationsfolk som inte tillhör någon av dessa två ursprungsfolk, kimzôner, dalker osv, kan listas under "Övriga folk" kanske?
Jag ändrade om lite till och tycker att människiskofolk som är ordnade i nationer inte behöver vara under någon kategori under människor. Egentligen kanske jag inte borde ha ändrat om någonting, för nu blev det en massa tomma länkar istället.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Joriska folk
Narguriska folk
Övriga folk

Kardier står nu under joriska folk, det är OK men inte helt ultimat.
Tycker dock att "kardiska folk" som radas upp under Kardien på Erebs Länder är överflödigt på första sidan. Dessa folk skall naturligtvis finnas som länkar i Kardien artikeln, men folken beskrivs under folkslag. En intern länk. Den som söker de kardiska folkslagen behöver inte finna dem på första sidan utan kan nog ta sig till rubriken i Kardienartikeln.

exempel på folkslag:

+Joriska folk
++Kardier (som ju egentligen inte är ett joriskt folk utan en nationalitet och möjligtvis ett språk...etnicitet kanske?)
+++Echter
+++Penter
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rickard skrev:
birkebeineren skrev:Tagit bort de kardiska kulturerna på framsidan och låtit endast de två största folken i Ereb finnas kvar; Jorer och Nargurer. /.../ Nationsfolk som inte tillhör någon av dessa två ursprungsfolk, kimzôner, dalker osv, kan listas under "Övriga folk" kanske?
Jag ändrade om lite till och tycker att människiskofolk som är ordnade i nationer inte behöver vara under någon kategori under människor. Egentligen kanske jag inte borde ha ändrat om någonting, för nu blev det en massa tomma länkar istället.
Var något jag också funderade på men gav upp att få till. Hur redigera jag en kategori och får det så där som du nu gjort? Totalt grön när det gäller sånt här! :mrgreen:
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

birkebeineren skrev:
Rickard skrev:
birkebeineren skrev:Tagit bort de kardiska kulturerna på framsidan och låtit endast de två största folken i Ereb finnas kvar; Jorer och Nargurer. /.../ Nationsfolk som inte tillhör någon av dessa två ursprungsfolk, kimzôner, dalker osv, kan listas under "Övriga folk" kanske?
Jag ändrade om lite till och tycker att människiskofolk som är ordnade i nationer inte behöver vara under någon kategori under människor. Egentligen kanske jag inte borde ha ändrat om någonting, för nu blev det en massa tomma länkar istället.
Var något jag också funderade på men gav upp att få till. Hur redigera jag en kategori och får det så där som du nu gjort? Totalt grön när det gäller sånt här! :mrgreen:
Det är svårt, vill medges. Jag har skrivit en liten förklaring på hur man kan göra sådant. Försökte förtydliga den någon minut innan jag skrev det här inlägget.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan jag, och bör jag, länka exempelvis ovaterna till artikkeln ovater?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Kan jag, och bör jag, länka exempelvis ovaterna till artikkeln ovater?
Vad jag minns skriver man [[ovater|ovaterna]], och ja du bör skriva varje ord som potentiellt skulle kunna få en egen artikel (oavsett hur kort) som en länk. (Det är en av poängerna med en wiki.)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Vad jag minns skriver man [[ovater|ovaterna]], och ja du bör skriva varje ord som potentiellt skulle kunna få en egen artikel (oavsett hur kort) som en länk. (Det är en av poängerna med en wiki.)
Så gjort, och det fungerade. Tack!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Adragoor skrev:Vad jag minns skriver man [[ovater|ovaterna]],
Det går även att länka genom att skriva [[ovater]]na, där hela ordet blir länkat, men till artikeln "ovater". I övrigt håller jag helt med Adragoor.
Senast redigerad av Rickard den 2007-11-08 12:36, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Rickard skrev:
Adragoor skrev:Vad jag minns skriver man [[ovater|ovaterna]],
Det går även att länka genom att skriva [[ovater]]na, där hela ordet blir länkat, men till artikeln "ovater". I övrigt håller jag helt med Adraggor.
Givetvis... Jag berättade om den andra varianten i händelse av att man t.ex. vill länka "folket i Nargur" till "Nargurer". Men ovanstående variant funkar ju i många fall.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om jag vill ändra en namnet på en artikkel måste jag då skapa en ny, flytta över innehållet och lämna en tom artikkel under det gamla namnet?
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Det räcker med att du använder funktionen Flytta uppe bland länkarna (tillsammans med t.ex. redigera).
Däremot kommer alla länkar som tidigare fanns att bli röda, men om du vill kan man göra en Redirect.
alltså:

1. Byt namn på gammalArtikel till Nyartikel.
2. Skapa gammalArtikel igen (t.ex. genom att klicka på en av de röda länkarna).
3. Redigera gammalArtikel så att följande står:

Kod: Markera allt

#REDIRECT [[Nyartikel]]
Då kommer alla länkar till gammalArtikel att omdirigeras till Nyartikel.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur skal fotnoter göras i wikitext? Om man skriver * blir det en slags fotnot om en ny rad börjas men hur bra ser det ut och hur göra flera stycken?

Sen är också frågan om fotnoter skal undvikas i wikin?
Skriv svar