var, hur, varför etc...

www.erebaltor.se/wiki
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mitt explorer tok-hänger sig varje gång jag försöker kika på Kardien i wikin :?

Är det ngt fel, eller bara min dator som är från andra konfluxen?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vilken Webbläsare använder du Fafnir?
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Har du en äldre webläsare kan det hända att du har problem med stora artiklar. Sen är ju servern inte alltid helt med på noterna, men det får vi nog leva med. :twisted:

Jag hittade ett fel i en av mallarna som jag petade i nyligen (spelarkartan till höger), det kan hända att det var det som var felet. Ett annat fel var att rade längst ner inte blev radbruten så sista raden blev väldigt lång.

Jag hade inga problem själv med sidan, men beroende på webläsarn kanske det blir något konstigt. Test nu iaf.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hmmm, hur ställer jag den här frågan då? Jag har lärt mig länka mellan artiklar, men hur länkar man till en viss plats i en artikel?

Exempel...

Bland råttmännen omnämns tredje konfluxen och Järnets ålder. Dessa finns som rubriker i Historiasektionen, och vore trevliga att länka till...
Men mina klena wikikunskaper låter mig enkom länka till hela historiaartikeln...

Är ni med?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om jag vill ladda upp en bild på wikin, exempelvis kartan över Nargur, hur gör jag?

Någon? :?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev:Om jag vill ladda upp en bild på wikin, exempelvis kartan över Nargur, hur gör jag?

Någon? :?
Välj "ladda upp filer" under verktygslådan och föj anvisningen. Då hamnar den bland wikin bilder, och du kan länka in den genom [[Bild:File.jpg]] funktionen ("File" byts givetvis ut mot aktuellt filnamn)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

..bilden kan dock inte vara för stor, så tänk på att följ anvisningar angående storleken på bilden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag eller min dator får inte till. :(

Kan kanske mäster Spelknepe vara behjälplig med att lägga upp Nargurs karta i wikin?
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Apropå projektet!

Inlägg av jadelotuz »

Tänkte bara fråga ... vart postar man trådar som relaterar allmänt till projektet! (finns juh rätt många vid det här laget).

Tänkte kommentera några saker ... rörande "helheten" av projektet. typ riktlinjer, inriktningar, mål, osv ni vet vad jag menar.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Apropå projektet!

Inlägg av Mikael »

jadelotuz skrev:Tänkte bara fråga ... vart postar man trådar som relaterar allmänt till projektet! (finns juh rätt många vid det här laget).

Tänkte kommentera några saker ... rörande "helheten" av projektet. typ riktlinjer, inriktningar, mål, osv ni vet vad jag menar.
Om det gäller wikin här på wikiforum.
Om projektet som helhet Arbetsbordet.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Det är lite virrigt!

Inlägg av jadelotuz »

OK tack.

Vill också hänvisa till min post på "officiellt material".

Jag vill inte röra till i bägaren i onödan. Men tänkte bara att det vore fint med "regler" för Ereb Altor.se projektet. Är det meningen att vara ett helt "nytolkning" eller en "omtolkning". Dvs ska det gamla återstå, elller ska allt göras om till något nytt (dvs en Ereb Altor 2.0, istället för en Ereb Altor 1.1)

Vad jag menar är att ... lägga till nya saker är inget som nödvändigtvis bryter mot det gamla materialen. Att dock ignorera, sudda ut, eller helt ändra på grundmaterialen kräver en ny tolkning på saker å ting, vilket bruter mot gamla material. Exempel vore om man erkänner Lindskiarn som en ras som finns eller inte. Utgår man från att de finns så får man anpassa sakerna efter vad som är skrivet, anser man att de inte finns så måste man omskriva en massa för att fylla ut vad de motsvarade! osv. Men samtidigt som man exkluderar något som har "funnits" eller varit "skrivet" i Ereb Altor världen, så blir det samtidigt problem med spelare och spelledare som har använt sig av det som i spelet ansetts "normalt".

Därför vore det väll endå önskvärt att beskriva egenartiga saker och beskrivningar så som olika typer av alver (eftersom det är skrivet så, å verkar vara en del av världen!?).

Detta är bara funderingar. Å jag undrar hur det är tänkt att detta projekt ska fortlöpa! Är den en försköning av det gamla (dvs en vs 1.1) elller är det en ny värld baserad på den gamla (dvs en 2.0).
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: var, hur, varför etc...

Inlägg av birkebeineren »

Med uppdateringen av wikin har det blivit ett problem med sidartiklar där titeln innehåller å,ä,ö (eller andra avvikande tecken). Exempelvis kallas sidan Vättar nu Vättar. Innehållet i artikeln finns kvar men alla länkar dit går till en tom sida (med det rätta namnet). Vid förra uppdateringen hände samma sak och då åtgärda jag problemet med två olika metoder:

1) Flyttade (alltså ändrade namn med funktionen som finns överst i alla artiklar) den felskrivna sidan till en sida med det rätta namnet. Alla länkar fungerar nu. Den gamla titeln finns dock kvar i systemet och varje gång man går in på sidan så står det att man är omdirigerad. Inget problem rent funktionellt men lite visuellt störande.

2) Kopierade innehållet i artikeln och klistrade in detta i en nyskapad artikel med det rättskrivna namnet. Alla länkar fungerar även nu. Den gamla titeln finns dock kvar och även om innehållet raderas så finns själva sidan kvar i systemet. Inget problem rent funktionellt men man kan råka hamna på sidan om man slumpar sig fram i wikin.

Metod 1 känns som den enklaste och kan användas igen men jag skulle tro att det finns ett mera rätt sätt att åtgärda problemet ...eller? :?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: var, hur, varför etc...

Inlägg av Rickard »

Det låter som ett problem med UTF-8 och Latin1 i konvertering. Dessa saker är teckenuppsättningar, där Latin1 inte har åäö i sig. Det borde finnas någon snabb fix av någon kunnig i Mediawiki, så det är bara att googla. Sökte själv på mediawiki updating utf-8 åäö men det blev en hel del att läsa och jag vet inte om det jag hittade är relevant då min kunskap om wikin är väldig liten. Kanske kan någon lägga till fix, wrong char eller något för bättre precision.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: var, hur, varför etc...

Inlägg av Fafnir »

Har det hänt nån läskig uppdatering igen?
Kommer inte in på artiklarna :S
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: var, hur, varför etc...

Inlägg av Adragoor »

Det ser onekligen ut så. Funkar inte för mig heller i någon webläsare...
Skriv svar