var, hur, varför etc...

www.erebaltor.se/wiki
Jonas Ferry
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-07-09 13:40

Re: var, hur, varför etc...

Inlägg av Jonas Ferry »

birkebeineren skrev:Vid två tidigare uppdateringar har alla artiklar med avvikande tecken i titeln så som ä, ö, å eller ë, ô osv blivit konstiga. De finns kvar men inga länkar fungerar. Det måste finnas ett bättre sätt än det hästjobb jag fått göra med att leta upp alla artiklar och sen "Flytta" dessa tillbaka till rätt artikelnamn. :cry:
Ja, det ligger tyvärr en massa sådana trasiga sidor i wikin nu, exempelvis Aghargaförbundet, Aghargaförbundet och Aghargaförbundet. Det stör när man börjar skriva A-g- osv i sökrutan att det kommer upp en massa extraresultat, och de ligger också och skräpar när man listar alla sidor i wikin.

Så snart jag fått ordning på inloggningen till wikin hade jag tänkt gå in och styra om länkar från de trasiga sidor direkt till de riktiga. De trasiga sidorna kan sedan tas bort, och behöver inte ligga kvar som redirects, eftersom inget länkar till dem. Eventuellt måste någon med mer rättigheter ta bort sidorna, men jag kan lägga dem i en ta-bort-kategori så att de är enkla att hitta.

Men, och det är ett stort men, det är inte roligt att göra detta arbete om det görs ogjort vid nästa uppdatering av mjukvaran. MediaWiki är nu uppe i 1.25.1 medan Ereb-wikin kör 1.24.1. MediaWiki listar 1.24.2 som en legacy-release i 24-spåret, så någon gång måste man ändå växla till 25:an för att saker inte ska sluta fungera.

Rickard skrev tidigare i tråden om UTF-8. Som jag förstår det arbetar MediaWiki i UTF-8 och förväntar sig att få tillbaka det från databasen. Vad har databastabellerna för teckenkodning? Är det UTF-8?

Det vore kanske värt att försäkra sig att UTF-8 används i alla led, eftersom det borde lösa teckenproblemen? Det krävs alltså att databasen är UTF-8-kodad och att textinnehållet i databasen är UTF-8. Då borde det inte längre vara några sådana problem vid uppdateringar.

Enligt den här sidan är default att data skickas från MediaWiki till databasen i binary, vilket hindrar MySQL från att göra en teckenkonvertering. Men det borde förutsätta att databasen också är UTF-8 för att det ska fungera.
Rickard skrev:Det låter som ett problem med UTF-8 och Latin1 i konvertering. Dessa saker är teckenuppsättningar, där Latin1 inte har åäö i sig. Det borde finnas någon snabb fix av någon kunnig i Mediawiki, så det är bara att googla. Sökte själv på mediawiki updating utf-8 åäö men det blev en hel del att läsa och jag vet inte om det jag hittade är relevant då min kunskap om wikin är väldig liten. Kanske kan någon lägga till fix, wrong char eller något för bättre precision.
Skriv svar