var, hur, varför etc...

www.erebaltor.se/wiki
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

var, hur, varför etc...

Inlägg av Fafnir »

1: %DPL2-0.8.1-WARNING: No results!
står på startsidan.
:?: Varför? och Hur?

2: Tänkte lägga upp Palne på kategorin SLP och Aesir på kategorin religoner.
:?: Hur?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Kategorier och skapa artiklar

Inlägg av Rickard »

Huvudsidan är ordnad så att den visar alla artiklar som tllhör olika kategorier. Det är ett bra tanke sätt med ett fel, nämligen att det är ätt svårt att göra nya artiklar.
Fafnir skrev:1: %DPL2-0.8.1-WARNING: No results!
står på startsidan.
:?: Varför? och Hur?
För att just den delen hänvisar till kategorin "Länders historia", men det finns ingen artikel som har den kategorin.

Kod: Markera allt

<big>Länder</big>
<DPL>
  category=Länders historia
</DPL>
Fafnir skrev:2: Tänkte lägga upp Palne på kategorin SLP och Aesir på kategorin religoner.
:?: Hur?
Du måste först skapa en artikel och sedan någonstans (förslagsvis längst ner) skriva vilken kategori artikeln tillhör.

Exempelvis:
[[Category:SLP]]
[[Category:Religioner]]

Hur man skapar nya artiklar är för närvarande omständigt. Jag vet inte hur ilmarinien hade tänkt att man ska göra. Ett tips är att du söker efter Aesir, och finns det ingen sådan artikel så kan du klicka på "Du kan skapa denna sida". Kom ihåg att märka artikeln med en kategori.

Skulle du hitta en artikel där det står, så gå till artikeln och klicka på (den förhoppningsvis röda) länken.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Re: Kategorier och skapa artiklar

Inlägg av ilmarinen »

Rickard skrev: Hur man skapar nya artiklar är för närvarande omständigt. Jag vet inte hur ilmarinien hade tänkt att man ska göra. Ett tips är att du söker efter Aesir, och finns det ingen sådan artikel så kan du klicka på "Du kan skapa denna sida". Kom ihåg att märka artikeln med en kategori.

Skulle du hitta en artikel där det står, så gå till artikeln och klicka på (den förhoppningsvis röda) länken.
Mig veterligen är det enda sättet att skapa en ny artikel...
Fast det är ju inte jätteomständigt imho... :P
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det är ju så det brukar funka i en wiki... Vad är problemet... :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det är första gången för mig. Be gentle :oops:
Tackar för informationen :D
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kategorier och skapa artiklar

Inlägg av Rickard »

ilmarinen skrev:
Rickard skrev: Hur man skapar nya artiklar är för närvarande omständigt. Jag vet inte hur ilmarinien hade tänkt att man ska göra. Ett tips är att du söker efter Aesir, och finns det ingen sådan artikel så kan du klicka på "Du kan skapa denna sida". Kom ihåg att märka artikeln med en kategori.

Skulle du hitta en artikel där det står, så gå till artikeln och klicka på (den förhoppningsvis röda) länken.
Mig veterligen är det enda sättet att skapa en ny artikel...
Fast det är ju inte jätteomständigt imho... :P
Tja, du kan ju länka till en artikel som inte finns (med [[LÄNK]]-taggen) och efter uppdaterat artikeln sedan klicka på den rödlänkade texten för att få skriva i den nya artikeln. Jag kom på sökgrejen i efterhand, så det var inte lika krånligt. Glömde ändra mitt inlägg. :) Dessutom är det smart, så att man direkt kan länka till artikeln (via länk-taggen, som skrivet) om den redan finns omnämnd någonstans.

Tänkte inte på det. :P

Fast jag tycker att detta borde omnämnas i wikins hjälpartikel. Jag gjorde ett försök, men är lite dimmig i huvudet för närvarande.

/Rickard - sjuk och tillbaka från LinCon
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Såg att Länder försvunnit under Historia. Skulle man kunna lägga in länkar direkt till ländernas historiekapitel?

Håller kontinuerligt på att lägga in Kronologin. När det är klart kommer en mer lättläst HISTORIA att läggas till. I övrigt får vi fylla på efter hand. Jag läser igenom det som läggs in och för in de bitar som är nya.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Mikael skrev:Såg att Länder försvunnit under Historia. Skulle man kunna lägga in länkar direkt till ländernas historiekapitel?
Tyvärr tror jag inte att det går att kategorisera enbart delkapitel i en artikel, jag håller dock ett vakande öga över Tha Internetz utifall jag hittar ett bra knep.
En workaround vore att bryta ut historiekapitlen ur artiklarna och kategorisera dessa under "Länders historia" och "landet".
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

ilmarinen skrev:
Mikael skrev:Såg att Länder försvunnit under Historia. Skulle man kunna lägga in länkar direkt till ländernas historiekapitel?
Tyvärr tror jag inte att det går att kategorisera enbart delkapitel i en artikel, jag håller dock ett vakande öga över Tha Internetz utifall jag hittar ett bra knep.
En workaround vore att bryta ut historiekapitlen ur artiklarna och kategorisera dessa under "Länders historia" och "landet".
Låter som en bra idé. Vi har iofs ingen akut brådska med det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Försöker lära mig hur Wikin fungerar men känner mig som nordnargurisk mammut vilse Atur Kastelli. :shock: :oops: :cry:

Tror jag för ett ögonblick lyckades radera Barbia från Altors (och Wikins) yta i mina försök att använda landbeskrivningen som mall för att skapa "Nargur" men jag tror och hoppas jag lyckats återställa mina misstag.

Hur går det för sig att skapa ett nytt land?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror att jag på något mystisk vis har lyckats skapa "Nargur" fast under namnet "Nargurs skogar"...

Någon som vet hur jag kan ändra detta?
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Jag har en knapp som heter "Flytta" uppe bredvid Historia och diskussion, med den kan man flytta artiklar till nya namn. Det kan dock hända att bara jag har den eftersom jag är :speciell: :twisted:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag har en knapp som heter "Flytta" uppe bredvid Historia och diskussion, med den kan man flytta artiklar till nya namn. Det kan dock hända att bara jag har den eftersom jag är :speciell:
Är du inte snäll så gör jag dig "ospeciell" :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Tideräkning

Inlägg av birkebeineren »

Har nu med lite hjälp lyckats börja lägga in mina alster rörande Altorisk Tideräkning i wikin.

Jag är dock inte helt nöjd. Dels så tycker jag det ser lite rörigt ut med det radavståndet artikklarna får, och dels vet jag inte hur översiktligt och förståligt det hela blir. Någon som har en åsikt? :?

Sen är också frågan om hur mycket förklaringar som behövs?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Tideräkning

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Har nu med lite hjälp lyckats börja lägga in mina alster rörande Altorisk Tideräkning i wikin.

Jag är dock inte helt nöjd. Dels så tycker jag det ser lite rörigt ut med det radavståndet artikklarna får, och dels vet jag inte hur översiktligt och förståligt det hela blir. Någon som har en åsikt? :?

Sen är också frågan om hur mycket förklaringar som behövs?
Ja så mycket som du skrivit på forumet räcker väl gott!?

Mitt förslag för wikin är att när du klarat av den allmäna biten om solen och månen osv och skall börja redogöra för de olika tideräkningarna så kan de göras som interna länkar man klickar på till nya sidor (skall inte synas som rubriker på huvudsidan den bröjar bli full nog). Gör dem dock som underrubriker på sidan i sig. Skulle vilja se det samma i de enskilda länderna, dvs en länk till landets tideräkning: ex) Berendien. I Berendien används den Archivaliska tideräkningen.

Gick det att förstå? Vad sägs?
Senast redigerad av Mikael den 2007-10-29 13:12, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar