var, hur, varför etc...

www.erebaltor.se/wiki
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

birkebeineren skrev:Hur skal fotnoter göras i wikitext? Om man skriver * blir det en slags fotnot om en ny rad börjas men hur bra ser det ut och hur göra flera stycken?

Sen är också frågan om fotnoter skal undvikas i wikin?
Nu kan jag svara på första frågan. Fram till för 10 minuter sen kunde man inte göra det på ett enkelt sätt, men nu gör du så här:

Kod: Markera allt

According to scientists, the Sun is pretty big.<ref>E. Miller, The Sun, (New York: Academic Press, 2005), 23-5.</ref>
The Moon, however, is not so big.<ref>R. Smith, "Size of the Moon", Scientific American, 46 (April 1978): 44-6.</ref>
Referensen blir alltså allt mellan <ref> och </ref>
Sen måste du bestämma vart referenserna ska skrivas ut genom att skriva
<references />

Kod: Markera allt

<references/>
'

Om du vill återanvända en referens kan du namnge den

Kod: Markera allt

textelitext <ref name="minreferens" /> mer textelitex
texttexttext <ref name="minreferens"> R. Smith, "Size of the Moon" </ref>
Du skriver alltså ut referensen en enda gång (och namger den). Övriga gånger namnger du den bara. notera />.

Andra frågan har jag inget bra svar till
Generellt behöver du inte fotnoter eftersom du oftast kan länka direkt till wikiartikeln, men det finns säkert undantag.
[/u]
Senast redigerad av ilmarinen den 2007-12-04 07:38, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det verkar funka, tackar och bockar! :)
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

birkebeineren skrev:Det verkar funka, tackar och bockar! :)
Bra!
Jag har ändrat lite i förslaget. Man behöver inte skriva "===Notes===", det blir bara en vanlig rubrik. I "Dvärgisk Tideräkning" kallade jag den rubriken för anmärkningar tills vidare.

Förresten, vore inte "Bergatid" vara ett bättre namn på dvärgarnas tideräkning? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om jag vill länkmarkera bara en del av ett sammansatt ord, exempel bara kizdin i ordet kizdinkröning (kungakröning), hur gjör jag då utan att särskriva? :?
ilmarinen skrev:Förresten, vore inte "Bergatid" vara ett bättre namn på dvärgarnas tideräkning? :)
Bergtid är numera dvärgarnas betecknelse på helgdagar.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

[quote="birkebeineren"]Om jag vill länkmarkera bara en del av ett sammansatt ord, exempel bara kizdin i ordet kizdinkröning (kungakröning), hur gjör jag då utan att särskriva? :?

Du kan göra så här:

Kod: Markera allt

[[kizdin]]kröning
Men jag tror du lika gärna kan länka hela ordet. Jag tror att man som läsare stör sig mindre än om halva ordet skulle vara blått och andra halvan svart.

Kod: Markera allt

[[kizdin|kizdinkröning]]
Ett generellt tips är att inte överdriva länkningen.
Gå gärna efter den här principen när du ska länka till en annan artikel
1. Har den artikeln blivit länkad till tidigare? Om nej: Länka!
2: Har artikeln blivit länkad till tidigare, men väldigt långt bort från nuvarande ställe i texten? Om ja, tänk efter och bestäm själv.
3: Har artikeln blivit länkad till i samma paragraf eller paragrafen ovan: Nej. Det räcker med den tidigare.

Man behöver inte fylla hela texten med länkar. Som läsare registrerar du väldigt fort blåmarkerad text om det inte finns för mycket blåmarkerat.
All länkning är bra, men inte duplicerat.


Förresten, det är riktigt bra när ni ställer konkreta frågor så här. Det blir enkelt för oss som kan wiki att svara konkret och sen kan andra lätt ta efter. Mer sånt. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

ilmarinen skrev:Ett generellt tips är att inte överdriva länkningen.
Gå gärna efter den här principen när du ska länka till en annan artikel
1. Har den artikeln blivit länkad till tidigare? Om nej: Länka!
2: Har artikeln blivit länkad till tidigare, men väldigt långt bort från nuvarande ställe i texten? Om ja, tänk efter och bestäm själv.
3: Har artikeln blivit länkad till i samma paragraf eller paragrafen ovan: Nej. Det räcker med den tidigare.

Man behöver inte fylla hela texten med länkar. Som läsare registrerar du väldigt fort blåmarkerad text om det inte finns för mycket blåmarkerat.
All länkning är bra, men inte duplicerat.
Mycket klokt! :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om jag vill länka ett ord till en beskrivning som finns inne i en annan artikel, exempelvis exark till beskrivningen av titeln Exark i artikeln för Lysande Vägen, skal jag då skapa en ny artikel eller går det att göra på bättre vis?
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Du kan göra så här:

Kod: Markera allt

[[Lysande vägen#exark]]
Eller ännu hellre (för syns skull):

Kod: Markera allt

[[Lysande vägen#exark|exarken]]
så visas bara "exarken" istället för "Lysande vägen#Exark"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur skapar jag en ny kategori på wikin?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vilken sorts kategori menar du? Kategori som "Geografi", Folkslag", "Religion", etc... eller kategori som Ereb, Akrogal, Soluna, Etc?

...vad för slags kategori hade du tänkt dig?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Inget dramatisk, en kategori för narguriska språk. Har börjat strukturera dessa och tänkte att en egen kategori kanske kunde underlätta förståelsen.

Möjligtvis inte nödvändigt i just detta fallet men kunde vara kul att veta hur det går till för eventuella framtida behov.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Narguri finns i Övrigt / Språk / narguri... :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Narguri finns i Övrigt / Språk / narguri... :)
Jag klurade ut det själv i går kväll, det var inte så svårt.. :roll:

Försöker visa hur den narguriska kulturen har utvecklats och har kommit fram till att en uppställning i wikin ett bra sätt att illustrera detta. Lättare så att utveckla språken tänkte jag. Inget är dock färdigt!

http://www.erebaltor.se/wiki/Narguri
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Någon som kan vara behjälplig med hur jag får upp kartan över Nargur i wikin?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nu har jag också petat lite i religionerna, men det blir inte så som jag vill för jag kan inte eller har inte tid at lära mig just nu.

Vad jag vill är alltså att det på första sidan finns länkarna * Gudar och *Religioner. Dessa leder i sin tur till var sin Kategori (dvs Kategori:Gudar och Kategori:Religioner). Båda kategorierna finns redan, men ser lite annorlunda ut än jag tänker mig. (Titta tex på Kategori:Lysande Vägen, så vill jag att det skall se ut!)

Under Religioner finns ett antal av religionerna listade, inte varje enskild gud, utan endast om de ingår i familj, har stor utbredning eller dyrkas i ett centralt Erebiskt rike. Religionerna är listade i bokstavsordning och tex Fraschikel kan finnas här det är Erebos dominerande religion.

Under Gudar ser det ut på samma sätt, men här är de enskilda gudarna listade i bokstavsordning och här finns inga länkar till religioner i övrigt. Denna kategori finns redan och behöver bara fyllas på.

Fylla på tror jag mig kunna göra, men länkandet till kategorier, underkategorier och sedan artiklarna finner jag svårt att våga mig på.

Hur låter mina idéer? Kan någon försöka sig på att ordna rätt länkar? :?
Skriv svar