Skrivskydda sidor

www.erebaltor.se/wiki
peterb
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 196
Blev medlem: 2007-04-02 18:56
Ort: Lidingö
Kontakt:

Skrivskydda sidor

Inlägg av peterb »

Det går att skrivskydda en sida i wikin. Normalt sett får bara administratörer göra en sådan operation. Jag tycker att vi bör ge alla skribenter möjligheten att skrivskydda sina egna sidor. Det finns flera skäl till varför en författare skulle vilja ha en sida för sig själv. Det kan vara hans egen profil sida, det kan vara så att han själv skrivit en av de publicerade texterna och vill lägga upp en bearbetning här men vill behålla kontrollen, det kan vara en sida som är resultatet av ens egen kampanj och därför vill man inte att andra ska kunna ändra sidan etc.

Ett alternativ är http://www.mediawiki.org/wiki/Extension ... ToYourself
men denna mod till mediawiki gör att man bara kan redigera sina egna sidor vilket troligen är för restriktivt.

Ett annat är att ge alla inloggade rätten att använda Page Protection. Detta sker genom att följande rad läggs till i LocalSettings.php.:
$wgGroupPermissions['user]['protect'] = true;

Samtidigt tar man bort:
$wgGroupPermissions['sysop']['protect'] = true;

Det senare alternativet verkar rimligast tycker jag. Jag föreslår därför att administratörerna ändrar inställningarna på wikin så att alla registrerade användare får skrivskydda sidor. Sysop användarna kan ju naturligtvis fortfarande ta bort ett sådant skrivskydd.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bra idé... Ibland vill man ha ensam upphovsrätt till vissa saker man skriver s.a.s. Eller snarare, ibland vill man kanske lägga upp saker på wikin som till 100% är ens egna och undviker det bara för att man isf ger upp sin upphovsrätt till en common license...
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Jag är lite delad om att göra det här.
Visst är det bra att upphovsrättshavaren har kvar rätten till texten om han så vill, men i nuläget är vi 19 personer som har skrivrättigheter (inte så många alltså) och jag tror att allt småplock i texterna hindras. Det jag menar med småplock är formattering, stavfelsrättning och wikilänkning.
Om texten mot förmodan skulle ändras längre än upphovsrättshavaren tycker är lämpligt går det alltid att återställa artikeln till den punkt det är acceptabelt (av en admin åtminstone, minns inte om ni andra har den möjligheten). Om det blir för mycket bråk på en sida så kan man ju tänka sig att skrivskydda den då (av admin alltså).

Jag föreslår att vi inte tillåter generellt skrivskydd eller åtminstonde diskuterar det lite mer.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

ilmarinen skrev: Jag föreslår att vi inte tillåter generellt skrivskydd eller åtminstonde diskuterar det lite mer.
Jag håller med. Möjligtvis kan jag tänka mig det om ett år eller nått när saker börjar falla på plats men hela projektets idé är ju att alla kan bidra med vad de vill.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag är lite delad om att göra det här.
Visst är det bra att upphovsrättshavaren har kvar rätten till texten om han så vill, men i nuläget är vi 19 personer som har skrivrättigheter (inte så många alltså) och jag tror att allt småplock i texterna hindras. Det jag menar med småplock är formattering, stavfelsrättning och wikilänkning.
Om texten mot förmodan skulle ändras längre än upphovsrättshavaren tycker är lämpligt går det alltid att återställa artikeln till den punkt det är acceptabelt (av en admin åtminstone, minns inte om ni andra har den möjligheten). Om det blir för mycket bråk på en sida så kan man ju tänka sig att skrivskydda den då (av admin alltså).

Jag föreslår att vi inte tillåter generellt skrivskydd eller åtminstonde diskuterar det lite mer.
Vi kanske ska diskutera när en text får anses vara färdig. Är en text färdig skrivskyddas den. Vill någon ändra i den ändå av någon anledning får man isf ta upp det med författaren. Annars är det hela nog eg. inte ett problem riktigt än.
Själv tycker jag att en text är färdig när författaren anser att den är det och när den har blivit tillfredställande korrläst.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev: Vi kanske ska diskutera när en text får anses vara färdig. Är en text färdig skrivskyddas den. Vill någon ändra i den ändå av någon anledning får man isf ta upp det med författaren. Annars är det hela nog eg. inte ett problem riktigt än.
Själv tycker jag att en text är färdig när författaren anser att den är det och när den har blivit tillfredställande korrläst.
Vad händer om författaren av någon anledning hoppar av projektet och hans material plötsligt krockar mot något annat? Går det då att ändra ändå?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag funderade också på det. Därför tycker jag inte att texter som kan ha en för stor inverkan på andra texter bör skyddas ännu. När vi har fler färdiga texter kan vi låsa dem, kalla dem officiella och därefter låta nya texter anpassas efter de som redan är skrivna.
Skulle problem ändå uppstå med författare som har lämnat projektet får man ju försöka få tag i dem och fråga...
peterb
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 196
Blev medlem: 2007-04-02 18:56
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av peterb »

Adragoor skrev:Bra idé... Ibland vill man ha ensam upphovsrätt till vissa saker man skriver s.a.s. Eller snarare, ibland vill man kanske lägga upp saker på wikin som till 100% är ens egna och undviker det bara för att man isf ger upp sin upphovsrätt till en common license...
Är detta att "äga" sitt bidrag till wikin viktigt för er? Det vore nämligen rätt opraktiskt om man hade som utgångspunkt att man inte fick ändra vad andra har skrivit på wikin pga. upphovsrättsliga regler. Det var fö. inte heller det som jag menade med mitt inlägg. Jag tycker att vi ska komma överens om att man får redigera och bearbeta varandras texter men ibland kan det vara så att man vill signalera att man inte gärna ser att andra ändrar i texten som man skrivit. Om man skulle göra som jag föreslår skulle det inte betyda att det skulle vara omöjligt för andra att redigera en skrivskyddad sida, det är ju bara att att bort skrivskyddet. Om den som skrivit sidan har skrivskyddade sidan så är det dock en stark social signal om att man vill att andra skall respektera att man vill kunna kontrollera sidans innehåll. Så se det mer som en signal om att vett och etikett på wikin kräver mer än vanlig hänsyn till sidans författare.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Är detta att "äga" sitt bidrag till wikin viktigt för er? Det vore nämligen rätt opraktiskt om man hade som utgångspunkt att man inte fick ändra vad andra har skrivit på wikin pga. upphovsrättsliga regler. Det var fö. inte heller det som jag menade med mitt inlägg. Jag tycker att vi ska komma överens om att man får redigera och bearbeta varandras texter men ibland kan det vara så att man vill signalera att man inte gärna ser att andra ändrar i texten som man skrivit. Om man skulle göra som jag föreslår skulle det inte betyda att det skulle vara omöjligt för andra att redigera en skrivskyddad sida, det är ju bara att att bort skrivskyddet. Om den som skrivit sidan har skrivskyddade sidan så är det dock en stark social signal om att man vill att andra skall respektera att man vill kunna kontrollera sidans innehåll. Så se det mer som en signal om att vett och etikett på wikin kräver mer än vanlig hänsyn till sidans författare.
Det är exakt så jag menar... :) Givetvis är poängen med en wiki att man ska ändra på varandras texter, men det betyder ju samtidigt att man kan välja att inte lägga upp saker som man helst vill bevara som de är.
peterb
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 196
Blev medlem: 2007-04-02 18:56
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av peterb »

Adragoor skrev:Det är exakt så jag menar... :) Givetvis är poängen med en wiki att man ska ändra på varandras texter, men det betyder ju samtidigt att man kan välja att inte lägga upp saker som man helst vill bevara som de är.
Å andra sidan är det ju synd om bra material om Ereb inte blir publicerat. Jag gissar att en av tankarna med denna webbplats är att den skall bli den främsta online-resursen om Ereb Altor. Då bör vi försöka skapa förutsättningar även för dem som inte vill att deras texter kan komma att bearbetas av andra.

Om man läser Spelknepes ursprungliga plan, innan idén om en wiki kläcktes, så var tanken att de färdiga texterna skulle publiceras i ett filarkiv. Det är nog fortfarande än väldigt bra ide. Forumet och wikin kan ses som försteg till PDF-filerna som är de texter som folk kommer att ladda ner. Som ett led i att skapa PDF-filerna är det nog väldigt vettigt att skapa mallar för t.ex. Word eller något sidbrytingsprogram, sådana kommer att behövas i vilket fall som helst (Jag tycker för min egen del att projektet skall försöka standardisera hur pdf-erna skall se ut rent grafiskt. Dvs. standardisera typsnitt, layout etc).

De som inte vill att deras texter skall ändras av andra kan då utgå från samma mallar som alla andra och anslå sina alster på forumet för kommentarer och sedan publicera alstret i filarkivet. På det sättet kan det här projektet bli en resurs för alla typer av texter om Ereb Altor, både sådana som är resultatet av kollaborativt skapande och sådana som en ensam författare skapat helt själv.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker för min egen del att projektet skall försöka standardisera hur pdf-erna skall se ut rent grafiskt. Dvs. standardisera typsnitt, layout etc
Bäst vore kanske om en och samma person tar detta på sig. Jag har tidigare tagit detta på mig, men känner någon annan att göra detta jobbet så är platsen ledig.
peterb
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 196
Blev medlem: 2007-04-02 18:56
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av peterb »

Spelknepe skrev:
Jag tycker för min egen del att projektet skall försöka standardisera hur pdf-erna skall se ut rent grafiskt. Dvs. standardisera typsnitt, layout etc
Bäst vore kanske om en och samma person tar detta på sig. Jag har tidigare tagit detta på mig, men känner någon annan att göra detta jobbet så är platsen ledig.
Du menar att en person blir ansvarig för att producera PDF:erna? Man skickar sin text till vederbörande och denne sidbryter dokumentet. Låter vettigt. Jag kan dock direkt säga att jag inte kandiderar till posten - har inga kunskaper om layout och sidbrytning. Vad jag förstår så bör man ändå använda fasta mallar för word-dokumenten, det blir tydligen lättare att importera då. På rollspelsmakar forumet på forum.rollspel.nu finns det många trådar om den här problematiken.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

peterb skrev: men ibland kan det vara så att man vill signalera att man inte gärna ser att andra ändrar i texten som man skrivit.
Om man är sjukt benägen att skydda sina sidor så kan man alltid övervaka dem i Wikin. Det finns till och med en inställning i kontot som säger att man automagiskt bevakar sidor som man själv har skapat.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar