Wikitips!

www.erebaltor.se/wiki
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Wikitips!

Inlägg av ilmarinen »

Jag nämnde i någon tråd att man kunde använda redirects för att kunna flytta artiklar. Den har blivit lite missbrukad på senare tid, mest för att jag glömt nämna hur man borde göra.

Om man vill länka till artikeln Lysande vägen ur flytande text kan man göra så här:

Kod: Markera allt

[[Lysande vägen|den lysande vägen]]
I texten kommer det då att stå

Kod: Markera allt

den lysande vägen
Men länken kommer att gå till artikeln

Kod: Markera allt

Lysande vägen
Man behöver alltså inte göra en artikel som heter "den lysande vägen" för att sen göra en redirect från den.

Redirects kan användas om man t.ex. efter ett tag väljer att slå ihop två artiklar eller om man har två givna sökord, men bara en artikel.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Wikitips!

Inlägg av anders »

:oops: Tack... Jag sa ju att någon skulle behöva städa upp efter mig.
Senast redigerad av anders den 2007-12-01 15:22, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror även jag kan anses medskyldig... :roll:
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Re: Wikitips!

Inlägg av ilmarinen »

anders skrev::oops: Tack... Jag sa ju att någon skulle behöva städa upp efter mig.
Det är lugnt :)
Det är lättare att göra rätt när man vet hur man kan göra :)


Jag har ett annat tips. Den här gången kan det nog klassas som medelsvårt (men ändå jättelätt):
Om du vill lista allt i en viss kategori kan du skriva så här (exemplet gäller för kategorin Handelshus):

Kod: Markera allt

<DPL>
categori=Handelshus
</DPL>
Dynamic Page List är rätt kraftfullt. Man kan göra betydligt mer komplicerade urval. Ett par andra (mindre) enkla exempel på saker man kan göra är lista flera kategorier, lista kategorier + extra artiklar, lista kategorier men exkludera vissa artiklar mm.

Man kan också ordna artiklarna på olika sätt.

Fördelen med att göra denna typ av listning är att man slipper uppdatera andra artiklar bara för att man gjort en ny artikel. Sidorna med DPL-taggarna uppdateras dynamiskt.

Hör av er till mig om ni vill använda den men får problem.
Skriv svar