Trakorien - disposition

www.erebaltor.se/wiki
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Ta en titt på Trakorien så finns exempel där redan med Tricilve och Torilia...tror jag iaf. Det saknas dock en kort sammanfatande text inna länken, bara några få rader lång.
Det är det jag har sneglat på, ja. Antingen har jag missförstått någonting eller så pratar vi runt varandra.

Oavsett så tror jag att någon vänlig admin kommer att lösa alltsammans fin-fint. Jag kom bara med ett förslag till disposition, men jag kommer knappast att implementera någonting själv. Du kanske vill ta tag i detta själv? (Låt inte mig hindra dig i så fall.)

/Baldyr
Oh no. :lol: Det blir nog du (eller någon vänlig assistent) som får fixa wikin när det så är dags.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Baldyr skrev:
1 Översikt
1.1 Trakoriska öarna
1.2 Kultur
1.3 Religion

1.3.1 De Joriska bruksgudarna
1.3.2 Trocuspa-kulten
1.3.3 Shamash-kyrkan
1.3.4 Kastyke-kyrkan
1.3.5 Inashtar-kulten
1.3.6 Remuntra-dyrkan
1.4 Historia
1.4.1 Trakoriens tidiga historia
1.4.1.1 Saphynas forntid
1.4.1.1.1 Sagor och berättelser

1.4.2 Tidslinje
1.4.3 Trakoriens nära framtid

2 Geografi
2.1 Palamux
2.1.1 Lasemos
2.1.2 Bhannavil
2.1.3 Vildländer
2.1.4 Ögrupper
2.1.5 Nastrôl
2.1.6 Fokale
2.1.7 Övre Moskorien
2.1.8 Nedre Moskorien
2.1.9 Ziddisbar
2.1.10 Öarna i Trakoriska sjön
2.1.11 Kargom
2.1.12 Stormbältets öar
2.2 Trinsmyra
2.2.1 Kark
2.2.2 Milacke
2.2.3 Rung
2.2.4 Vulferveden
2.3 Paratorna
2.3.1 Bralorge
2.3.2 Karramak
2.3.3 Paraltro
2.3.4 Hesipa
2.3.5 Hoejdar
2.3.6 Ruhl
2.3.7 Ilibaurien
2.3.8 Vildmark
2.4 Saphyna
2.4.1 Korjulme
2.4.2 Gudienerslätten
2.4.3 Frimbolinerslätten
2.4.4 Vildmark
2.5 Kolonier
2.5.1 Bzegusta
2.5.2 Marjura
2.5.3 Torilia

3 Folk och folkslag
3.1 Civiliserade folk
3.1.1 Lasmosier
3.1.2 Moskorier
3.1.3 Nastroliter
3.1.4 Paratornier
3.1.5 Ilibaurier
3.1.6 Saphynier
3.2 Ociviliserade folk
3.2.1 Kargomiter
3.2.2 Milacker
3.2.3 Karker
3.2.4 Rungler
3.2.5 Barbosker
3.3 Barbarfolk
3.3.1 Tolgulder
3.3.2 Björkebeningar
3.3.3 Hueler
3.3.4 Skecker
3.4 Ickemänskliga folk
3.4.1 Alver
3.4.2 Dvärgar
3.4.3 Ankor
3.4.4 Vargmän
3.4.5 Övriga raser

4 Stater och riken
4.1 Trakoriska riket
4.1.1 Paratorna – den trakoriska hemön
4.1.2 Kolonier
4.1.2.1 Soblak
4.1.2.2 Saphyna
4.1.2.3 Kark
4.2 Lydriken
4.2.1 Ruhl
4.2.2 Moskoriska hertigdömen
4.2.3 Urma
4.2.4 Heliga Kishatet
4.2.5 Fokale
4.2.6 Nastrôl
4.2.7 Bhannavil
4.2.8 Lasemosiska furstendömen
4.2.9 Milacke
4.3 Oberoende stater
4.3.1 Rung
4.3.2 Kargomitiska furstendömen
4.3.3 Gwondel Leigu
4.3.4 Björkrike
4.3.5 Dvärgriket i Kopparbergen
Så som wikin fungerar så ser det inte bra ut om det blir fler än fyra rubriker, ex 2.1.1.3 I en femte rubrik blir texten för liten. Tre är nästan det snyggaste. Ovanstående indelning tycker jag kan funga för den allmäna Trakorien-artikeln som vi ser och läser när öppnar sidan. Informationen i rubrik 1 och 1.1 är relativt kortfattat och finns endast här medans rubrik 1.1.1 gör en mycket kort sammanfattning av vad vi hittar en egen artikel som del länkas till med Huvudartikel: ...

I denna Huvudartikel står sen den utförliga informationen om låt säga 3.3.2 Björkebeningar. Det går också att från flera olika rubriker länka till samma Huvidartikel så att viss information samlas. Exempelvis länkas det i 2.1.8 Nedre Moskorien, 4.2.4 Heliga Kishatet och 1.3.3 Shamash-kyrkan till Huvudartikel: Det Heliga Kishatet.

Tror ni om det? :?
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:Så som wikin fungerar så ser det inte bra ut om det blir fler än fyra rubriker, ex 2.1.1.3 I en femte rubrik blir texten för liten. Tre är nästan det snyggaste. Ovanstående indelning tycker jag kan funga för den allmäna Trakorien-artikeln som vi ser och läser när öppnar sidan. Informationen i rubrik 1 och 1.1 är relativt kortfattat och finns endast här medans rubrik 1.1.1 gör en mycket kort sammanfattning av vad vi hittar en egen artikel som del länkas till med Huvudartikel: ...
Min tanke är nog att man inte tar med alltför många rubriknivåer utan innehåll i wikin från första början. När material sedan tillkommer öppnar man upp egna huvudartiklar och länkar till dessa. Fast jag tror att det löser sig självt när de angenäma problemen (för mycket material) dyker upp.

Om vi tar exemplet Saphynas äldre historia (som är rödmarkerad i mitt förslag som du citerade) så skapar man lämpligen en huvudartikel som heter "Trakoriens historia", som till en början innehåller följande rubriker:
1 Trakoriens tidiga historia

1.1 Saphynas forntid

2 Tidslinje

3 Trakoriens nära framtid
Eftersom det endast finns material till kapitel 1.1 så lämnas övriga rubriker tomma så länge. Eftersom det aktuella materialet om Saphyna är så pass omfattande att det inte ryms i huvudartikeln för "Trakoriens historia", så skapar man med fördel ytterligare en huvudartikel ("Saphynas forntid" eller motsvarande) och lägger materialet där istället.

Och så vidare.
birkebeineren skrev:I denna Huvudartikel står sen den utförliga informationen om låt säga 3.3.2 Björkebeningar. Det går också att från flera olika rubriker länka till samma Huvidartikel så att viss information samlas. Exempelvis länkas det i 2.1.8 Nedre Moskorien, 4.2.4 Heliga Kishatet och 1.3.3 Shamash-kyrkan till Huvudartikel: Det Heliga Kishatet.

Tror ni om det? :?
Nja, jag hade nog tänkt mig att man inte skapar övergripande huvudartiklar över enskilda riken, utan behåller indelningen i geografiskt område, folkgrupp samt statsbildning. Vill man samla all information på ett ställe görs detta lämpligen i form av ett PDF-dokument.

Däremot korsrefererar man givetvis huvudartiklarna till varandra, så att de naturligt hänger ihop. Den politiska huvudartikeln om Heliga kishatet (som innehåller information om politik, militär, organisationer o s v) hänvisar exempelvis till den geografiska huvudartikeln om Nedre Moskorien (där bland annat städer, näringar och handel återfinns). Båda artiklarna hänvisar i sin tur till huvudartikeln om Shamash-kyrkan (som alltså inte är begränsad till Kishatet). Notera skillnaden mellan den religiösa och den politiska delen av Shamash-kulten, där den första även är respresenterat i Moskorien och Lasemos, medan den andra saknar formellt inflytande utanför Kishatet.

Alternativet skulle vara att dela upp Trakorien i en mängd olika länder och skapa en egen avdelning för varje i wikin. Trakoriska riket skulle alltså vara ett land, Kishatet ett annat, och så vidare. Det är givetvis också en möjlig lösning, men i så fall en annan.

Problemet är att många länder delar kultur och/eller religion, liksom att det skulle bli mycket dubblerad information. Dessutom skulle det bli väldigt många länder och sammanhanget (exempelvis hur handeln på öarna hänger ihop, eller hur trakoriernas inflytande tar sig uttryck) lätt skulle gå förlorat.

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Som en parentes skulle man även kunna dela på specifikt Shamash-kulten och Shamash-kyrkan. Den första skulle då vara själva läran och mytologin som presenteras i översiktsdelen av wikin (under Religion) medan den andra återfinns under den politiska delen i wikin (under Heliga kishatet).

Givetvis beroende på hur kyrkan faktiskt är organiserad (något som jag för tillfället inte vet själv).

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Oh no. :lol: Det blir nog du (eller någon vänlig assistent) som får fixa wikin när det så är dags.
Jag tänkte mest att du dels verkade ha koll på hur det fungerar, och dels ha en egen preferens. Jag föreställer mig i alla fall att den exakta implementationen i viss grad blir upp till den som faktiskt möblerar om Trakorien i wikin, så den slutgiltiga lösningen torde ju gå att påverka själv om man vill.

Själv vet jag inte ens hur man gör, så jag har inte heller ansökt om behörighet att ändra i wikin. Fast man kanske kan lära sig? (Inte innevarande år dock, i så fall.)

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:Som en parentes skulle man även kunna dela på specifikt Shamash-kulten och Shamash-kyrkan. Den första skulle då vara själva läran och mytologin som presenteras i översiktsdelen av wikin (under Religion) medan den andra återfinns under den politiska delen i wikin (under Heliga kishatet).

Givetvis beroende på hur kyrkan faktiskt är organiserad (något som jag för tillfället inte vet själv).

/Baldyr
Tycker rent allmänt att en religion skall presenteras just så. Först tron och dess olika varianter, sedan Organisationen. (kyrka som namn på organisationen är förresten paxat av LV som jag har uppfattat det)
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Vad gäller religion (och även historia) i allmänhet så känner jag mig nog ganska förvirrad över wikins upplägg. Hör religion hemma under respektive land (eller snarare ämnesområde) eller i religions-sektionen i wikin?

Eller finns det kanske en tredelad struktur? Alltså att större och allmängiltiga religioner (som berör flera ämnesområden eller länder om man så vill) presenteras i religions-wikin, medan regionella tillämpningar hör hemma under respektive land, samt att lokal utövning behandlas i anslutning till just den landsändan eller kulturen.

Fast det kanske går att ha flera parallella strukturer i wikin eftersom man ändå länkar till samma huvudartiklar från respektive avdelning? Om vi tar exemplet Shamash-kulten/-kyrkan så återfinns läran och dess tillämpning i en egen (huvud-)artikel i wikin. Sedan lämnar man helt enkelt en länk till denna artikel både i Religons-avdelningen respektive i Trakorien-avdelningen (under sin egen religionsavdelning) av wikin.

Vidare vad gäller religioner i specifikt Trakorien så är den grundläggande panteonen faktiskt gammel-jorisk från början. Är det tänkt att denna religion levt vidare utanför Trakorien, eller är den nutida trakoriska anpassningen av religionen den enda som fortfarande praktiseras? Det kan alltså vara lämpligt att beskriva den allmängiltiga religionen först på ett mera generellt plan, och därefter gräva ned sig i lokala varianter (exempelvis trakoriska).
Mikael skrev:(kyrka som namn på organisationen är förresten paxat av LV som jag har uppfattat det)
Jag tror att det blir svårt att lägga beslag på ett ord som "kyrka" (i betydelsen religiös organisation) för endast en religion. I så fall kan man ju lika gärna säga att "präst" är en term som endast används inom en viss religion, och så får alla andra börja hitta på egna termer (typ iman, rabbin, o s v). Det låter inte som ett helt genomtänkt beslut i så fall, tycker jag.

Däremot tycker jag gott att man kan använda ordet "tempel" för att benämna religiösa byggnader i exempelvis Trakorien. Fast det kanske var det som i själva verket åsyftades?

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag har haft tid att fundera vidare över dispositionen och kommit fram till tre saker:

1. Även om jag själv tyckte att mitt tidigare förslag var heltäckande så hade den en fatal brist. Nämligen att den var hopplös att försöka förklara och därmed troligen olämplig att implementera. En disposition som ingen kan använda är ju tämligen oanvändbar.

2. Jag har måhända överdrivit svårigheterna med Trakorien som ämnesområde. Vid en närmare titt är det mesta trots allt ganska begränsat och indelat i regioner och väl definierade områden. Så länge man är beredd att dela in saker i större enheter samt anpassa dispositionen för enskilda regioner/riken så tror jag att man ändå kan hålla det hela ganska enkelt - och överblickbart.

3. Någonting jag försökte undvika med mitt tidigare förslag var dubblering av information. Detta behöver dock inte vara något egentligt problem så länge man delar upp allt material i egna huvudartiklar - och undviker som sagt att dubblera information i onödan. (Hellre då att man tar den information som delas av flera regioner/riken i en egen huvudartikel, som båda hänvisar till.)

Med anledning av ovanstående presenterar jag härmed en förenklad disposition för Trakorien.

Huvudartikel: Trakorien
Översikt
Ögruppen nordväst om Erebs fastland benämns...

Trakoriska öarna
De Trakoriska öarna består av fyra...

Paratorna
Det Trakoriska riket uppstod i...

Palamux
Det en gång mäktiga Klavykiska...

Saphyna
Den omåttligt bördiga ön Saphyna...

Trinsmyra
Medan de övriga öarna i huvudsak...

Kolonier utanför öarna
Klavykerna grundade flera kolonier utanför...

Trakorierna
Trakorierna är visserligen respekterade för...

Paratorniern
Sinnebilden av trakoriern är en...

Palamoxiern
Ända sedan det Klavykiska rikets...

Saphyniern
Den infödda befolkningen på Saphyna...

Trinsmyriern
Isbarbarerna på Trinsmyra dyrkar av...

Innehåll
  • Religion
    Historia
    Lasmosia (sydvästra Palamux)
    Klavien (östra Palamux)
    Kargom (norra Palamux)
    Trinsmyra
    Paratorna
    Saphyna
Rubrikerna under avsnittet "Innehåll" leder då till respektive huvudartikel. Jag föreslår att varje huvudartikel inleds med en "Översikt", men det må vara upp till författaren av respektive huvudartikel.

Notera att Palamux är ett så pass stort ämnesområde att jag har delat upp ön i tre block. Man kan givetvis förenkla ytterligare och sammanfoga alltsammans till en enda huvudartikel, men jag tror dessvärre att det bara blir förvirrande. Övriga öar kan däremot presenteras i sin helhet, föreställer jag mig. Vi fortsätter:

Huvudartikel: Religion
1 Översikt
2 Joriska bruksgudarna
2.1 Marduk
2.2 Enki
2.3 Anxalis
2.4 Övriga bruksgudar

2.4.1 Ereshkigal
2.4.2 Uelgeric
2.4.3 Luvena
2.4.4 Ezgela
2.4.5 Drigel
3 Trocuspa-kulten
4 Shamash-kyrkan
5 Kastyke-kyrkan
5.1 Den ursprungliga Kastyke-kulten
6 Inashtar-kulten
6.1 Sekter
6.1.1 Lilla läderfén
6.1.2 RhabdoRana
7 Remuntra-dyrkan
Varje gud/religion är givetvis en egen huvudartikel, liksom varje rubrik är en potentiell huvudartikel (i den mån någon skriver artikeln alltså). Man kan också tänka sig att man exempelvis beskriver alla bruksgudarna (eller "övriga") i en gemensam huvudartikel, allt efter tycke och behov

Huvudartikel: Historia
1 Översikt
2 Trakorien före Den tredje konfluxen

2.1 Palamux forntid
2.2 Trinsmyras forntid
2.3 Paratornas forntid
2.4 Saphynas forntid

2.4.1 Sagor och berättelser
3 Tidslinje för Trakorien
Varje rubrik är en potentiell huvudartikel - beroende på omfattningen av materialet, i vanlig ordning.

Huvudartikel: Lasmosia (sydvästra Palamux)
1 Översikt
2 Lasemos

2.1 Översikt
2.2 Geografi
2.3 Ekonomi
2.4 Kultur
2.5 Furstendömen

2.5.1 Kharasma
2.5.2 Sampra
2.5.3 Krild
2.5.4 ...
2.6 Militärmakt
3 Bhannavil
3.1 Översikt
3.2 Geografi
3.3 Ekonomi
3.4 Kultur
3.5 Samhällsskick
3.6 Militärmakt

4 Vildländer
4.1 Laabne
4.1.1 Vindens ängar
4.2 Ooram
4.3 Klagga

4.3.1 Bektar
4.3.2 Björkrike
4.4 Gwondel Leigu
4.4.1 Gråtande bergen
5 Ögrupper
5.1 Koelvygruppen
5.2 Ferrofagerna
Varje geografiskt område får alltså en huvudartikel, oberoende av rubriknivå ovan. Jag föreställer mig att endast avsnitt 1 ("Översikt") innehåller någon text - resten är hänvisningar till huvudartiklar.

Huvudartikel: Klavien (östra Palamux)

1 Översikt
2 Moskorien

2.1 Översikt
2.2 Geografi
2.3 Ekonomi
2.4 Kultur
2.5 Län och stadsstater

2.5.1 Urma
2.5.2 ...
2.6 Militärmakt
3 Fokale
3.1 Översikt
3.2 Geografi
3.3 Ekonomi
3.4 Kultur
3.5 Stammar

3.5.1 Ghuna
3.5.2 Rebsa
3.5.3 Trami
3.5.4 Oesli
3.5.5 Soerra
4 Det heliga Kishatet
4.1 Översikt
4.2 Geografi
4.3 Ekonomi
4.4 Kultur
4.5 Samhällsskick
4.6 Militärmakt

5 Nastrôl
5.1 Översikt
5.2 Geografi
5.3 Ekonomi
5.4 Kultur
5.5 Ordnar

5.5.1 Nardor Brodrans sturske sinne
5.5.2 Felikerorden
5.5.3 Hyphererorden
5.5.4 Shalukerna
5.6 Militärmakt
6 Ziddisbar
6.1 Översikt
6.2 Geografi
6.3 Ekonomi
6.4 Kultur
6.5 Stammar
6.6 Militärmakt

7 Öarna i Trakoriska sjön
7.1 Stegos
7.2 Myxa
7.3 Mandruska
Beteckningen "Klavien" för östra Palamux är alltså endast ett förslag. Bättre förslag efterlyses! I övrigt är varje geografiskt område en huvudartikel (eller flera beroende på mängden material).

(Jag har dessvärre inget komplett förslag till innehåll för huvudartikel om Kargom, då det knappt finns något material att utgå ifrån. Vilket vi givetvis själva kan råda bot på. Den exakta dispositionen kan däremot få bero tills dess.)

Huvudartikel: Trinsmyra
1 Översikt
2 Kark
2.1 Översikt
2.2 Geografi
2.3 Ekonomi
2.4 Kultur

3 Milacke
3.1 Översikt
3.2 Geografi
3.3 Ekonomi
3.4 Kultur
3.5 Samhällsskick
3.6 Militärmakt

4 Rung
4.1 Översikt
4.2 Geografi
4.3 Ekonomi
4.4 Kultur
4.5 Samhällsskick
4.6 Militärmakt

5 Vulferveden
5.1 Översikt
5.2 Geografi
5.3 Ekonomi
5.4 Kultur
5.5 Flockar
5.6 Militärmakt
Notera att avsnitt 2 ("Kark") saknar rubriker som motsvarar politik och militär. Anledningen är att området är del av Trakoriska riket och därför återfinns informationen i nästa huvudartikel:

Huvudartikel: Paratorna
1 Översikt
2 Geografi
2.1 Bralorge
2.2 Karramak
2.3 Paraltro
2.4 Hesipa
2.5 Hoejdar
2.6 Ilibaurien
2.7 Vildmark

2.7.1 Skuggornas träsk
2.7.2 Kryfferskogen
3 Trakoriska riket
3.1 Översikt
3.2 Kultur
3.3 Ekonomi
3.4 Samhällsskick
3.5 Militärmakt
3.6 Kolonier

3.6.1 Soblak
3.6.2 Saphyna
3.6.3 Kark
3.6.4 Bzegusta
3.6.5 Torilia
3.6.6 Marjura
4 Ruhl
4.1 Översikt
4.2 Geografi
4.3 Ekonomi
4.4 Kultur
4.5 Samhällsskick
4.6 Militärmakt
Märk hur strukturen för Paratorna skiljer sig från andra huvudartiklar! Dispositionen är alltså anpassad för att ön utgör (så gott som) en enda stat, till skillnad från tidigare öar som utgörs av flera politiska enheter. Trakoriska riket (avsnitt 3) får en egen huvudartikel, liksom underrubrikerna förmodligen också sväller till egna huvudartiklar med tiden. Notera också att Trakoriska rikets styre i kolonier på andra öar tas upp under huvudartikeln för Trakoriska riket!

Huvudartikel: Saphyna
1 Översikt
2 Geografi
2.1 Korjulme
2.2 Gudienerslätten
2.3 Frimbolinerslätten

2.3.1 Järnmyrarna
2.4 Vildmark
2.4.1 Matagdebergen
2.4.2 Tocme
2.4.3 Abrolunerskogen
2.4.4 Krindenland
3 Kultur
4 Ekonomi
Även Saphynas disposition skiljer sig från övriga öar. Eftersom politik och militär tas upp i huvudartikeln för Trakoriska riket (se ovan), kan Saphyna eventuellt endast utgöra en enda huvudartikel. (Åtminstone så länge ingen går in på så djup detaljnivå att en egen huvudartikel behövs för en enskild företeelse. Så som en stad.)

Slutligen kan det inte nog poängteras att ovanstående endast är en mall, och att dispositionen givetvis kommer att anpassas till innehållet, och inte tvärtom. Dessutom finns det ingenting som hindrar att man bygger på varje rubrik med egna underrubriker och så vidare. Det är helt enkelt omöjligt att få med allting i ett exempel, men allting bör alltså få plats.

Däremot är jag själv litet osäker på var vissa företeelser hör hemma i denna disposition. Exempelvis en beskrivning av tolgulderfolket. Men jag tror alltså att sådant löser sig självt när man väl står inför problemet. (Alltså har material som behöver passas in någonstans i strukturen.)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En snabb genomläsning ser ganska bra ut men för trött till att kommentera nu...
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag vet inte om någon har tagit sig tid att titta på mitt reviderade förslag ovan, men annars kan man ju tolka tystnaden som att ingen åtminstone har några invändningar.

Anledningen till mitt intresse för disposition för Trakorien är givetvis att vi är ett par stycken som arbetar på material som behöver passas in i wikin så småningom. Därför känns det angeläget att det finns en färdig struktur - annars riskerar materialet att bli oöverskådligt med tiden. (Om wikin tillåts växa okontrollerat med nödlösningar som staplas på nödlösningar.)

Jag skulle för övrigt kunna tänka mig skriva korta översiktstexter för de viktigaste avsnitten, vilka postas i samband med att dispositionen spikas upp på wikin i form av en innehållsförteckning. Trakorien-avdelningen skulle med andra ord bli som ett litet uppslagsverk, till att börja med. Sedan fyller vi på med material i form av egna huvudartiklar vad tiden lider, och ersätter alltså översikterna med mera utbroderade beskrivningar.

Låter det som en vettig idé?

Sedan misstänker jag att jag får lära mig hur man kodar rubriker och innehållsförteckningar, samt hur dokumentstrukturen ser ut, i wikin. Det får dock bli ett senare problem, men jag antar att ingen misstycker? (Huvudsaken torde vara att få saken ur världen. Admin får givetvis ta ansvar för att material som postas hamnar på rätt plats, samt att dispositionen anpassas efter de behov som uppstår längre fram.)

/Baldyr
Skriv svar