Silversvärd?

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Silversvärd?

Inlägg av Wolfhart »

Hej! Någonstans bland Äventyrsspels produkter (äventyr eller Sinkadus?) har jag stött på ett svärd av silver (normalt silver, inte 'ädelsilver' eller 'månsilver'). Det hade typ 1T6 i skada och användning kunde skada det. Är det någon som minns mer precist var detta svärd omnämnts?
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Re: Silversvärd?

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Står nog i reglerna typ bok III, i slutet om vilka modifikationer som gäller för vapen av silver. Antar det är skada -1 och BV -2 eller något sånt.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Silversvärd?

Inlägg av Wolfhart »

Ibland så svarar jag på mina egna frågor vid tillfällen när jag senare upptäcker svaren själv. I detta fall är jag osäker på om det var just detta svar jag for efter, men:

I Barbia s.92 har en SLP som är barbarledare med viss kunskap i nekromanti ett silverslagsvärd med skada 1T10, alltså -1 i förhållande till ordinarie slagsvärd.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Silversvärd?

Inlägg av gtjorgo »

Kan det vara Gehard blotsgjute?:-)
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Silversvärd?

Inlägg av Wolfhart »

Jajamen! Du kan din Barbia!! :mrgreen:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Silversvärd?

Inlägg av gtjorgo »

Haha:-)
Det var en favorit trots att just den boken snabbt sprack och fick transporteras i en icakasse (med monica och icander på ;))
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Silversvärd?

Inlägg av Wolfhart »

:D
Japp, limningen var nog den sämsta bland alla Äventyrsspelprodukter. Barbia och första upplagan av Monsterboken blev båda två snabbt lösbladsystem (i mitt fall i en blåvit Obs!-kasse där även lösa tärningar och rollformulär bodde)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Silversvärd?

Inlägg av gtjorgo »

Nästan coolare med blåvitt faktiskt:-)
Limmet i Barbia var nog obefintligt. Sprack vid första genomläsningen typ. Men själva produkten i skrift var en av de bästa enligt mig.:)
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Silversvärd?

Inlägg av Wolfhart »

Wolfhart skrev: 2022-11-20 08:16 Ibland så svarar jag på mina egna frågor vid tillfällen när jag senare upptäcker svaren själv. I detta fall är jag osäker på om det var just detta svar jag for efter, men:

I Barbia s.92 har en SLP som är barbarledare med viss kunskap i nekromanti ett silverslagsvärd med skada 1T10, alltså -1 i förhållande till ordinarie slagsvärd.
Ibland så svarar jag på mitt eget svar på mina egna frågor... ytterligare två förekomster av silversvärd i källorna:
  • I Enhörningshornet s.48 kan spelarna hitta ett silverlångsvärd av alvtyp "värt 150 sm som det är, men kan repareras och blir då bra mot lykantroper. Skadan av det mjuka silvret är normalt dock endast 1T6 KP."
  • I Svavelvinter s.36 så finner spelarna ett offer för en fälla i Kmordadruidernas krypta, och detta offer har på sig ett smaragdbesatt silverkortsvärd som visar sig vara magiskt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Silversvärd?

Inlägg av birkebeineren »

Wolfhart skrev: 2022-12-30 08:28Ibland så svarar jag på mitt eget svar på mina egna frågor...
:lol:

I en värld där magiska föremål är sällsynta skulle dessa svärd kunna ges ett namn och en historia, likt Glamdring och Orcrist…
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Silversvärd?

Inlägg av SimonG »

birkebeineren skrev: 2022-12-30 15:48
Wolfhart skrev: 2022-12-30 08:28Ibland så svarar jag på mitt eget svar på mina egna frågor...
:lol:

I en värld där magiska föremål är sällsynta skulle dessa svärd kunna ges ett namn och en historia, likt Glamdring och Orcrist…
Jag tar som regel bort permanenta magiska föremål utan namn och de som är kvar har alltid namn. Sedan är permanenta magiska saker även mästerliga hantverk, varför skulle någon gå igenom omaket att göra ett brukssmitt vapen magiskt?
Skriv svar