Magiska föremål och böcker oförstörbara?

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Magiska föremål och böcker oförstörbara?

Inlägg av skaraborgarn »

Är det jag som är dum, men visst är väl magiska föremål och böcker i princip osårbara och kan inte förstöras på vanligt sätt? Magi kan förstöra men inte vanliga föremål eller faktorer som exempelvis fukt, rost etcetera.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Magiska föremål och böcker oförstörbara?

Inlägg av Snibben »

Det finns inget i reglerna som säger att magiska föremål automatiskt blir oförstörbara av icke magiska åverkan. Det hintas dock rätt ofta om att magiska föremål är sköra och kan gå sönder om de används. I Sinkadus 31 står dock att magiska svärd och rustningar bara skadas av magiska föremål. Något som dock verkar vara urDoD är att magiska föremål inte påverkas av tiden, dvs ingen oxidering och de blir inte slöa. Däremot vet jag att det någonstans bränns magiska böcker och pergament, men jag kan inte hitta referensen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiska föremål och böcker oförstörbara?

Inlägg av birkebeineren »

Det kan vara så att magiska föremål inte påverkas av tidens tand så som rost, mögel, mal, mask, temperaturskiftningar eller vanligt slitage. Detta gäller så länge SIGILL inte är brutet och är detta försedd med PERMANENS håller föremålet evigt. Men de kan förstöras av samma fysisk åverkan som skulle skadat föremålet om det inte varit magiskt. Möjligtvis ger NEXUS ett slags extra skydd?

Eller blir detta för världsligt?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magiska föremål och böcker oförstörbara?

Inlägg av skaraborgarn »

Ett magiskt vapen är i princip oförstörbart. Man behöver knappast räkna ut BV och det bara kan skadas av magi.

Men om en magisk bok hamnar på havets botten ligger den där då och skada inte av vatten och salt?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Magiska föremål och böcker oförstörbara?

Inlägg av Snibben »

Ett magiskt vapen (eller rustning) är inte oförstörbara och man behöver ta med BV om man använder sig av DoD reglerna.

Alt .1. Sinkadus 31: Ett magiskt vapen kan förlora BV mot ett annat magiskt vapen eller mot en annan rustning. Dessutom påverkas magiska vapen av t.ex . Knäcka (E) eller om man slår mot någon som har en skyddande besvärjelse på sig t.ex. Järnhud (E). Magisk föremål bör även kunna föremål om de slår mot helgade eller förbanade föremål som innehåller gudomlig eller demoniska krafter eller magiska varelser t.ex. elementarer. Så nog behöver man BV på sitt magiska vapen.

Alt. 2. Osagt i grundregler: Magiska vapen påverkas av användning precis som övriga vapen. Det är därför viktigt att en magiker väljer ett svärd av hög kvalitet och tillverkat av en magisk metall med god kvalitet (t.ex. Mithril). Om man vill kan man ha som husregel att Permanens ( höjer BV med 1 per E eller att n magiker kan använda Förtrollat vapen (E) för att höja BV istället för de andra vilkoren eller ha en amalgation av dessa och att varje Permanens E som läggs på ett Förtrollat vapen E höjer BV med 1.

Altor är en Low Fantasyvärld och DoD reglerna är semikomplexa så i mitt tycke är magiska föremål som påverkas av användning där de till och med kan gå sönder och magin kan skingras.

Exemplet på en magisk bok är intressant. I detta fall talar vi om en bok som gjorts till ett magiskt föremål och frågar oss hur oförstörbar den är. Om den ligger på sjöbottnen eller om den ligger i ökensand kommer den att vara opåverkad av tid och element. Kanske att en magisk bok somlegat på havets botten har fått en massa koraller och sjötulpaner på sig. Den svårare fårgan blir då om man kan rycka sidor ur boken och vad som händer då. Är ett magisk föremål helt oförstörbart kan man inte göra detta med annat än med magi eller att du använder ditt magiska vapen för att skära ut sidor (Efektgrader mot Efektgrader). Bränna en magisk bok borde inte heller gå med annat än magisk, demonisk eller helig eld.

Med besvärjelsen Splittra (E, H, Hk) kan man förstöra keramik och glas. Magiska föremål av dessa material kan även gå sönder.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magiska föremål och böcker oförstörbara?

Inlägg av skaraborgarn »

Alltid tyckt att magiska föremål alltid verkar oförstörbara men så kommer man till svärd och sköldar och då tycks dom inte vara det. Att magiska böcker ska kunna tåla eld vanlig som drakeld tycker jag är en god idé. Likväl att de inte tar skada av vatten.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Magiska föremål och böcker oförstörbara?

Inlägg av SimonG »

Det står i magireglerna till expert att det är svårt att förstöra ett magiskt föremål och exempelvis härskarringen tas som exempel. Där fanns också besvärjelsens SKINGRINGSRITUAL. I magiboxen däremot går det att få bort sigill med SKINGRA eller ÖPPNA.

Om magiska föremål alltid skulle vara oförstörbara skulle man kunna göra dörrar, tält, broar, pappret som skurken slänger i elden, etc temporärt oförstörbara genom att göra dem magiska genom att lägga en besvärjelse med en tidsbestämd varaktighet (typ LJUS) och så använder väl ingen magi (hoppas jag)

Och det står att det är svårt, inte omöjligt. Att övervinna ett magiskt, dvärgsmitt mithrilsvärd med KNÄCKA är svårt... Men inte omöjligt. Jag tänker mig att vanliga magiska föremål gjorda enligt reglerna går att ta sönder och därmed skingra magin med tillräckligt mycket fysisk kraft, medan andra speciellt mäktiga (eller kanske historiskt viktiga) föremål också har en egen ödestråd och kräver speciella mystiska urtida ritualer eller som bara kan klyvas av en mithrilyxa efter den har mjukats upp av drakeld, eller att dess form krossas i tre olika världar eller att någon från det sanna blodets blodslinje fäller bittra tårar vid ett speciellt träd på Caranor. Att förstöra sådana saker är ett äventyr eller till och med en kampanj i sig själv. Jag tänker på sådana föremål som Ebharing, Blåbite, Kronljuvelerna från monster och män, etc.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Magiska föremål och böcker oförstörbara?

Inlägg av Fafnir »

Drakeld är väl ett klassiskt sätt att förstöra magiska föremål som annars är oförstörbara. Drakarna skapades av gudarna med en egen urruna och kan därför påverka mundan magi.
Så uppdraget är enkelt. Ta denna ondeskefulla bok till närmsta drake och be honom blåsa eld på den. Betalning utfaller när ni kommer tillbaka efteråt... :evil:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar