Hur skicklig måste en nekromantiker vara?

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Hur skicklig måste en nekromantiker vara?

Inlägg av skaraborgarn »

Hur skicklig måste en nekromantiker vara för att i ett slag styra 10 000 animerade skelett?
Animera död skolvärde 50?

Någon som vet?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Hur skicklig måste en nekromantiker vara?

Inlägg av Snibben »

Ahh.... Nonsenskunskaper.

OK, det finns två sätt att göra detta på.

Först lite formalia. Skolvärde är bara ett mått på hur svår besvärjelsen är att lära sig. Ett magiker kan inte lära sig besvärjelser med skolvärde som är högre än det FV magikern har i sin magiskola. Besvärjelser har skicklighetsvärden som förkortas S och är detsamma som FV.

Det första sättet är att använda sig av Kontrollera lägre odöd (8). Man låter andra nekromantiker animera 10 000 skelett och sedan ta kontroll över dem. För att göra detta krävs en Effekt per odöd dvs E10 000. Räckvidden på Sx2 rutor ställer till ännu mer besvär så denna då ytterligare E10 behövs.För varje effekt utöver den första måste man dra av 2 poäng från skicklighetsvärdet vilket medför att en magiker som vill lägga denna besvärjelse bör ha S20 037 (dvs 15 kvar när magikern lägger besvärjelsen) samt 10 011 PSY-poäng (1 kvar efter denne lagt besvärjelsen. . Detta förutsätter att övriga nekromantiker släpper ifrån sig sina skapelser frivilligt. I övrigt fungerar besvärjelsen så länge magikern koncentrerar sig.

Det andra sättet är att skapa samtliga 10 000 skelett själv detta genom att använda sig av Animera död (12). Om vi förutsätter att varje skelett är E5 (2 effekter för att få en skaplig krigare, 2 effekter för att dra ned varaktigheten från S/4 veckor till S veckor och 1 effekt krävs alltid för var 20:e STO) så kan du hålla en ritual per dag (en E5 ritual varar ca 12 timmar) i 27 år och 3 månader non stopp för att få ihop en här på 10 000 odöda och då krävs "bara" S1481 för att därefter skall ha den kompletta hären i 365 dagar efter du är klar. Fördelen är att besvärjelsen då bara drar 5 PSY per dag - dock lite oklart om dessa lagda 5 PSY kan återfås efter vila eller om de är kvar i den odöde så länge besvärjelsen är aktiv (har för mig att den förklaringen ges i regelfunderingar i Sinkadus) vilket i sådant fall kräver PSY 50 001.

Använder du Magikerns Handbok är det lite lättare då alla zombies (skelett) är permanenta.

Där finns även ett tredje sätt - Zombiehär (28). De första effektgraderna upp till E4 ger sammanlagt enn möjlighet att uppväcka 500 odöda i sin här därefter en effektgrad för varje 500 nya uppväckta till armén. Detta gör att man behöver E23 för att uppväcka en hel här på en gång - men vänta! Besvärjelsens räckvidd är bara sx10 rutor dvs ca 107 rutor för armén att ställa sig upp på (vi utgår från en cirkel med magikern i mitten och att räckvidden är diameter) då behöver vi 4 effekter till för att dvs E27. Och för allt detta krävs då S68 (för att ha S15 kvar) och minst 28 PSY-poäng. Varaktigheten är permanent eller tills magikern dör.

Personligen är jag inte så förtjust i besvärjelserna i Magikernas handbok då de tenderar att göra Mäktiga magiker till Supermäktiga magiker.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hur skicklig måste en nekromantiker vara?

Inlägg av skaraborgarn »

Nu förstår jag varför så få animerade skelett finns med i Ereb Altor och varför alla ondingar föredrar pucko-orcher istället. :mrgreen:
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Hur skicklig måste en nekromantiker vara?

Inlägg av Grisodlar'n »

Däremot förstår jag inte hur många äventyr kan ha skelett som en gång i tiden har animerats av en nekromantiker, men nu fortsätter med sina sysslor (typ vaktposter) trots att magikern är död sedan länge och magin inte borde vara aktiv längre (varaktigheten är S/4 veckor normalt). Jag tar borgruinen i Torshem som ett exempel. Där finns en hel drös med skelett som fortfarande är aktiva.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Hur skicklig måste en nekromantiker vara?

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2019-07-26 20:55 Däremot förstår jag inte hur många äventyr kan ha skelett som en gång i tiden har animerats av en nekromantiker, men nu fortsätter med sina sysslor (typ vaktposter) trots att magikern är död sedan länge och magin inte borde vara aktiv längre (varaktigheten är S/4 veckor normalt). Jag tar borgruinen i Torshem som ett exempel. Där finns en hel drös med skelett som fortfarande är aktiva.
Tyvärr har jag inte längre kvar min formelbok då den ble stulen av nidländska agenter för flera år sedan men utifrån diverse notater skrivna på ithilgroms döda tunga minns jag en variant av LADDNING där skeletten utrustades med ett slags kraftbatteri och fick ny varaktighet återutlöst med ett slags SIGILL. Alla dessa PSY-krävande ritual underlättades med en vidareutveckling av LIVSUTTÖMNING där PSY togs från ett offer istället för magikern. Mycket behändigt. :wink:
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Hur skicklig måste en nekromantiker vara?

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2019-07-26 22:10
Tyvärr har jag inte längre kvar min formelbok då den ble stulen av nidländska agenter för flera år sedan men utifrån diverse notater skrivna på ithilgroms döda tunga minns jag en variant av LADDNING där skeletten utrustades med ett slags kraftbatteri och fick ny varaktighet återutlöst med ett slags SIGILL. Alla dessa PSY-krävande ritual underlättades med en vidareutveckling av LIVSUTTÖMNING där PSY togs från ett offer istället för magikern. Mycket behändigt. :wink:
Haha, så måste det ha varit. :D
Skriv svar