Stavmagi, den inte allt för mäktiga magiskolan?

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Stavmagi, den inte allt för mäktiga magiskolan?

Inlägg av skaraborgarn »

Stavmagi anses ju i Drakar och Demoner Magi vara en väldigt mäktig magiskola. Men stämmer verkligen det? Stavmagikern får offra sitt eget PSY till sin stav och det är främst staven som får PST tilldelade. En stavmagiker är med andra ord en ganska nervsvag person jämfört med de andra som i princip kan höja sitt PSY hur mycket som helst.
Några av stavmagins besvärjelser är ju inte att förakta men de slår inte världen med häpnad. Jämför med nekromantin som kan ritualen Epidemi och därmed i princip kan utrota allt intelligent liv i Ereb Altor.

Förvisso kan en SL svarba ihop en mäktig SLP som är stavmagiker men en rollperson som är detta får kämpa länge i uppförsbacke.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Stavmagi, den inte allt för mäktiga magiskolan?

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag kan bara säga att magiskolan inte har varit särskilt populär bland mina spelare genom tiderna. Jag bad han som alltid spelar någon form av murderhobo att lira en magiker för en gångs skull. Då valde han stavmagi, men gick hela tiden runt och klagade på "taskiga batterier" i staven när han misslyckades gång på gång med besvärjelser. Jag tror RPn blev ihjälslagen på ett värdshus efter ett sådant misslyckande.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Stavmagi, den inte allt för mäktiga magiskolan?

Inlägg av skaraborgarn »

Grisodlar'n skrev: 2020-02-13 12:13 Jag kan bara säga att magiskolan inte har varit särskilt populär bland mina spelare genom tiderna. Jag bad han som alltid spelar någon form av murderhobo att lira en magiker för en gångs skull. Då valde han stavmagi, men gick hela tiden runt och klagade på "taskiga batterier" i staven när han misslyckades gång på gång med besvärjelser. Jag tror RPn blev ihjälslagen på ett värdshus efter ett sådant misslyckande.
Det bekräftar bara min hypotes.
Skriv svar