Drakar och Demoner Samuraj

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Drakar och Demoner Samuraj

Inlägg av skaraborgarn »

Varför hade Drakar och Demoner Samuraj andra regler än de som var till Expert?
Grundegenskapen Snabbhet gjorde ju att det blev väldigt konstigt om någon utomstående skulle komma i kontakt med "DoD-Japan". Vidare så hade man väl T100 istället för T20.
Fanns det ingen tanke på att Jog-Pun var en del av en större värld än det i praktiken isolerade samhälle som beskrevs.

Är det någon som spelar detta spel eller tyckte det var bra?
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Drakar och Demoner Samuraj

Inlägg av crilloan »

Hepp!

Det fanns några på äventyrsspels redaktion som var förtjusta i den japanska miljön och jag vet att någon höll på med Aikido (finns ett tack till Sensei i ett tidigt äventyr)

Så jag tror att man byggde upp regelsystemet med tanke på ett lite annorlunda stridsmiljö.

Sedan var det nog inte tänkt att vara en del av Ereb Altor när det gjordes...

Har det men aldrig spelat, vet att jag tyckte reglerna var ok på tiden det begav sig.

C
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Drakar och Demoner Samuraj

Inlägg av skaraborgarn »

Problemet var nog att ingen tänkte att om Samuraj ska utspelas i Drakar och demoner så måste man ha samma regler. Visst, andra färdigheter som te-ceremoni och olika ninjafärdigheter det är okej. men när Jih-puns folk har en annan grundegenskap snabbhet då blir det svårt.
Samurajs stridsregler verkar mest ha fokus på man mot man eller dueller. Men om någon RP måste slåss med fem, sex motståndare då blir det svårt.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Drakar och Demoner Samuraj

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2020-03-14 22:00 Problemet var nog att ingen tänkte att om Samuraj ska utspelas i Drakar och demoner så måste man ha samma regler. Visst, andra färdigheter som te-ceremoni och olika ninjafärdigheter det är okej. men när Jih-puns folk har en annan grundegenskap snabbhet då blir det svårt.
Samurajs stridsregler verkar mest ha fokus på man mot man eller dueller. Men om någon RP måste slåss med fem, sex motståndare då blir det svårt.
Ja, den extra grundegenskapen plus att de återgick till T100 var ju märkligt när Expert med sin T20 var den mest hyllade varianten av Drakar och Demoner. De försökte väl rida lite på ninjaboomen också, men med dålig fingerkänsla eftersom den var på utdöende.
Skriv svar