Livsmål

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Livsmål

Inlägg av skaraborgarn »

Livsmål hur viktig var det för er när ni spelade Expert?
Från början var det väl mest makt och rikedom. Då rollspelarna gav sig ut på äventyr för att tjäna pengar var det väl inte så mycket att orda om.
Grabbar i 11-13 års ålder ansåg nog inte kärlek vara så viktigt. En och annan stark person, typ minoutar eller och tyckte väl den starkes rätt i bokstavlig mening var helt okej.

Era tankar och synpunkter mottages med största intresse!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Livsmål

Inlägg av Albrekt »

Jag gillade konceptet skarpt när det kom. Grejen är ju att rollspel för det mesta blir roligare om man gör som namnet antyder: spelar en roll. Att rollspela är dock mycket svårt för de flesta nykomlingar. Användandet av livsmål är ett enkelt sätt att sätta krydda på din RP och visa hur hon/han kanske avviker från spelaren själv (eller inte).

De flesta kommer till rollspel med idén att det är ett spel. Det gäller att utnyttja de resurser man givits (egenskaper och färdigheter) på det bästa sätt man kan för att vinna spelet. Jag minns chocken en av mina spelare fick när jag första gången sade att om man spelar en RP med låg INT så bör man ofta välja att göra fel val i en trixig situation - för skojs skull! :idea: :shock: -Mind blown!- :D

En RPs livsmål, precis som dess grundegenskaper, ras, hemland och religion, hjälper en spelare tänka sig och spela ut val som är annorlunda än det man antagligen själv skulle göra i en liknande situation. I rollspel finns inga rätt eller fel. Bara att ha kul.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Livsmål

Inlägg av skaraborgarn »

Hade en rollperson som fick befäl över en armé. Han sa att han skulle låta en erfaren officer ta hand om den. Men jag som var SL påpekade att rollpersonen hade livsmål makt och en person som gillar makt lämnar inte ifrån sig den.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Livsmål

Inlägg av skaraborgarn »

Tänkte lite. Om en rollperson har ett eller flera livsmål men som denne inte av någon anledning kan leva efter eller leva upp till borde inte denna då få minus på färdigheter och eventuella grundegenskaper tillfälligt?
Ungefär som en slags depression. Rollpersonen som valde kärlek och upptäckarlust men som under spelets gång bara börjar samla skatter och blir sniken borde inte detta påverka.
Rollpersonen som började med livsmål makt och den starkes rätt men börjar mer och mer ömma för änkor och föräldralösa barn borde inte denne drabbas av existentiella tvivel?
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Livsmål

Inlägg av SimonG »

Det kan vara en bra startpunkt. Har någon skrivit en mer ingående karaktärs bakgrund, där bland annat karaktärens motivation är invävd tycker jag inte att det behövs.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Livsmål

Inlägg av skaraborgarn »

Kanske inte behöver slå med tärning eller så men spelledaren borde påpeka om spelarens rollperson börjar utvecklas i en annan riktning och spelaren får väl om han kan motivera att han inte lever som han lär.

Om rollpersonens livsmål är skämt och denne slutar skämta borde det väl finnas en förklaring?
Rollpersonen som har stolthet som livsmål tar denne och byter bort detta hur som helst bara för snöd vinnings skull?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Livsmål

Inlägg av gtjorgo »

Jag tänker att om en rollperson gör från att vara en skämtsam spillevink till någon gravallvarlig så är det ok om det går att motivera. Kanske har äventyren fått rollpersonen att bli mer försiktig, mer cynisk, mer dyster?Det enda viktiga är att man spelar ut denna skillnad i beteende och problematiserar kring det. Låt inte ett personlighetsbyte gå obemärkt förbi:-) En sån här ”fas” kan ju vara dökul att jobba kring!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Livsmål

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonen har Kärlek som livsmål. Då får spelledaren ha med lite kärlek i äventyret eller kampanjen.

Sedan finns det olika sorts kärlek. Är rollpersonen en James Bond typ som ligger runt utan att ha några längre förhållanden eller är det någon som letar efter den enda sanna kärleken?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Livsmål

Inlägg av Fafnir »

Ett livsmål som förändras under speletsgång är ju typ Characther Arc och, om det rollspelas väl är extremt intressant. Spelaren förlorar initialt lite bonuserfarenhetspoäng gällande rollspelande men får dem sannolikt tillbaka med råge längre fram.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Livsmål

Inlägg av skaraborgarn »

Livsmål var ibland viktigt ibland blev det mest en formalitet.

Spelarens rollperson är en alv som har livsmål naturvän och kunskap. Men alven är med och besegrar en drake och spelaren blir girig som bara den och helt plötsligt kan alven inte göra något annat än tänka på pengar.

Kanske man borde slå med tärning vilka livsmål rollpersonen har?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Livsmål

Inlägg av gtjorgo »

En alv som korrumperats och bara tänker på pengar lär ju även tappa sin kontakt med Tevatenu och alla sidoeffekter det kan ha:) kanske återföds denna inte? Kanske börjar hen att åldras? Slutar vara immun mot sjukdomar?

Kan ju bli hur kul som helst att spela.. börja med att ge alven en förkylning .. hen inser att något är fel..paniken sprider sig.. vem är jag? sedan får vi se om alven fortsätter på samma väg eller söker bot och bättring? Kanske blir hen paranoid och tror att Tevatenu är ute efter dennes rikedomar? Eller vänder alven helt igen och blir nästan desperat att göra moder jord tillfreds?
Spela ut det:-)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Livsmål

Inlägg av Fafnir »

När jag var en liten rollspelskobold förstod jag inte riktigt menigenm med livsmål.
Nu tycker jag att det är ett genialt drag för att uppmuntra just ROLLspel :)

Slumpade livsmål kan säkert vara kul för en oneshot, men för kampanj så hade jag tyckt att det var underligt. Just att byta livsmål under kampanj och rollspela skeendet med grubblerier över existentiella problem och vedermödor har alltid varit uppskattade inslag.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Livsmål

Inlägg av skaraborgarn »

Den starkes rätt. Ja vad betyder det? Att resar och minoutarer borde härska över EA?
Eller betyder det att man är cynisk och menar på att det är ingen idé att kämpa mot orätt och maktmissbruk ty de mäktiga kan man aldrig rå på?
Kanske ska det tolkas att man inte ifrågasätter makthavare och försöker hålla sig väl med dem?
Skriv svar