* Idéerna över oss

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

* Idéerna över oss

Inlägg av Brior »

Frågor om idéerna och deras förhållande till verkligheten, den gudomliga väven, det höga språkets runor m.m.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Här har man lite ideer men dom är ju ganska stora då mycke hänger på om hur gudar o allt ska fungera.
Jag tar gör givet att Gudar finns i Drakar och Demoner och att dom inte är en tro.

Men frågan är ju..
Hur många finns det?
Har dom olika rang (Högre och Lägre gudar)?
Har varje ras en egen gud?
Finns det guar som inte har en egen ras?
Vad kan en Gud göra, har den direkt inflytande på dom raser som finns?

En ide som ja har är att det va dom Högre gudarna som skapade Altor och dom grundregler som finns för allt levande.
Dom skapa dom högre raserna, bla drakar. Fast drakar va i början inte en mäktig varelse igenförelse med dom övriga.
Iden går lite ut på att konflikter började uppstå mellan dom Högre gudarna om vad som skulle finnas på den nya värld dom skapat.
Stort "krig" bröt ut, och "sprickor" i verkligheten uppstog tillföljd av detta. Dett är dessa "sprickor" som ger oss tillträde till dom Gråhallarna, kaos och förmågan att frammana demoner.
Det va även detta som fick dom att inse att detta krig enbart skulle förstöra allt dom skapat.
Dom överlämna Altor till dom lägre gudarna och tog med sinna "högre" kreationer. Enbart ett fåtal lämnades kvar med en uppift.
Drakarna är en av dessa ( det har väl diskuterats om det i Drak-tråden vill ja minnas).

Nä det gäller dessa skapelserunor.
Kanske enbart dom Högre gudarna kan skapa nya medans dom lägre enbart kan manipulera dom som redan finns. Där av den fysiska likheten mellan dom flesta raser på Altor. Dom Lägre gudarna kan enbart kombinera dom som redan finns för att skapa sinna egna raser?

När det gäller Religonerna o olika rasers Tro grundar sig på att dom såklart säger att deras Gud är den mäktigaste, största, vackraste och den som skapade deras ras först och dom övriga enbart är kopior.(eller va det nu kan va=) )
Religoner är ju inte en 100% sanning utanenbart en tolkning av en möjlig sanning.

Allt detta är lite strö ideer som säkert låter bätre i mitt huvud än i skrift.
Många hål och luckor finns men det är iaf en början.

Sen att allt detta kan tänkas va onödigt i självaste rollspelet är ju en annan sak.

Kl är 04:30, dags att se på film.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Jag kan svara å ÄS vägnar, även om deras beskrivningar som bekant ibland är motsägelsefulla. Dessa citat kan tolkas som den officiella sanningen eller enbart Erebiska individers åsikter, eftersom de alla verkar skrivna ur de senares perspektiv, dock gärna med glimten i ögat som tycks säga "Så här är det egentligen, men det tror de allra flesta inte på."
Alendor skrev:Hur många finns det?
Ereb Altor-boxen, Kampanjboken, sid. 16 skrev:"ingen religion kan innefatta alla de oändliga gudarna som härskar i Kosmos"
Alendor skrev:Har dom olika rang (Högre och Lägre gudar)?
Svartfolk, sidan 16 skrev:"Raukkchim glömdes snabbt bort av de andra stora gudarna, men han var inte helt bortglömd, sju lägre gudar kom fortfarande ihåg honom."
Alendor skrev:Har varje ras en egen gud?
Ereb Altor-boxen, Kampanjboken, sid. 16-17 skrev:"Många folk tillber den gud som skapat dem, och anser sålunda att den guden är den Enda. Andra folk har en hel pantheon av gudar som beskyddar olika företeelser i naturen. Alla de gudar som Altors folk dyrkar är dock bara mer eller mindre korrekta bilder av de verkliga gudarna som skapat världen."
Alendor skrev:Finns det guar som inte har en egen ras?
Se första citatet.

Alendor skrev:Vad kan en Gud göra, har den direkt inflytande på dom raser som finns?
Ereb Altor-boxen, Kampanjboken, sid. 16 skrev:"Då Altor skapades så bands den samman av vissa lagar. En av dessa är Förgänglighetens lag, som säger att inget kan vara för evigt. Förr eller senare måste det förgås. [...] Om någonting evigt bestående skulle komma till Altor, så bryts Förgänglighetens Lag, och världen rubbas ur sina banor, vilket oundvikligen skulle leda till dess förintelse. De döda skulle återuppstå, tiden skulle inte längre finnas, universum skulle inte längre fungera.
Det enda som är evigt är gudarna, och om dessa skulle komma ned på Altors yta skulle Förgänglighetens Lag alltså brytas. Av denna orsak så kan aldrig gudarna ingripa direkt i Altors skeende, utan de måste agera genom ombud, vanligen benämnda halvgudar beroende på sina övermänskliga krafter. Även Gudagåvor och Sändebud är tecken på gudarnas önskan att ingripa."


Hoppas detta hjälper. :)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ahnìon skrev:Jag kan svara å ÄS vägnar, även om deras beskrivningar som bekant ibland är motsägelsefulla. Dessa citat kan tolkas som den officiella sanningen eller enbart Erebiska individers åsikter, eftersom de alla verkar skrivna ur de senares perspektiv, dock gärna med glimten i ögat som tycks säga "Så här är det egentligen, men det tror de allra flesta inte på."
Alendor skrev:Hur många finns det?
Ereb Altor-boxen, Kampanjboken, sid. 16 skrev:"ingen religion kan innefatta alla de oändliga gudarna som härskar i Kosmos"
Jag tvivlar starkt på att alla gudar skapade Altor och det är enbart dom som är intressant tycker jag.
Alendor skrev:Har dom olika rang (Högre och Lägre gudar)?
Svartfolk, sidan 16 skrev:"Raukkchim glömdes snabbt bort av de andra stora gudarna, men han var inte helt bortglömd, sju lägre gudar kom fortfarande ihåg honom."
Ok, det finns ranger men vad är deras roll, uppgift i skapelsen och det som är?
Alendor skrev:Har varje ras en egen gud?
Ereb Altor-boxen, Kampanjboken, sid. 16-17 skrev:"Många folk tillber den gud som skapat dem, och anser sålunda att den guden är den Enda. Andra folk har en hel pantheon av gudar som beskyddar olika företeelser i naturen. Alla de gudar som Altors folk dyrkar är dock bara mer eller mindre korrekta bilder av de verkliga gudarna som skapat världen."
Ja, det funkar ju bra tycker jag.
Alendor skrev:Finns det gudar som inte har en egen ras?
Ahnìon skrev:Se första citatet.
Alendor skrev:Vad kan en Gud göra, har den direkt inflytande på dom raser som finns?
Ereb Altor-boxen, Kampanjboken, sid. 16 skrev:"Då Altor skapades så bands den samman av vissa lagar. En av dessa är Förgänglighetens lag, som säger att inget kan vara för evigt. Förr eller senare måste det förgås. [...] Om någonting evigt bestående skulle komma till Altor, så bryts Förgänglighetens Lag, och världen rubbas ur sina banor, vilket oundvikligen skulle leda till dess förintelse. De döda skulle återuppstå, tiden skulle inte längre finnas, universum skulle inte längre fungera.
Det enda som är evigt är gudarna, och om dessa skulle komma ned på Altors yta skulle Förgänglighetens Lag alltså brytas. Av denna orsak så kan aldrig gudarna ingripa direkt i Altors skeende, utan de måste agera genom ombud, vanligen benämnda halvgudar beroende på sina övermänskliga krafter. Även Gudagåvor och Sändebud är tecken på gudarnas önskan att ingripa."
hmm.. =\

Kanske är för stort att ge sig in på och till liten egentlig nytta men ja tycker allt verkar så halvfärdigt.
Men som du säger i början, allt är lite motsägande. Det finns ingen helhet.
Dom som skrev om dom olika raserna skrev ju om deras Gudar utan att få det att passa in med dom övriga.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag har sammanfattat allt i en post. Du hittar länken här. Där finns även en länk till snack jag och Brior hade om gudomliga runor och magi.

viewtopic.php?p=6666#6666
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Jag har funderat lite genom åren på det här med hur idé-planet hänger ihop med verkligheten, hur magi fungerar, vad andar är etc.

Idéplanet
Idéer skapas och förändras av gudar. Vissa påstår också att idéer kan modifieras av namnmagi. Om det är sant håller namnmagikerna (drakar?) sannolikt en mycket låg profil för att inte bli jagade av gudarna.

En idé på den högsta nivån beskriver något abstrakt och generellt, t.ex. en idé var för de åtta elementen. En idé på en något lägre nivå är kanske isens idé, blodets idé eller tyngdkraftens idé. Ytterligare längre ned hittar vi idéer för berg, floder, moln, ankor, människor och drakar.

Om vi går ned ytterligare i hierarkin kommer vi fram till en uppdelning. Här finns astralplanen och alla intelligenta varelsers själar.

Astralplanet
Varje dimension (som t.ex. Altor) har ett astralplan. Det är dimensionens definition, hur stark tyngdkraften är, hur landområden, skogar och vattnen är utbredda, vilka mineraler som finns var etc. Den geografiska delen av det hela är som en jättelik karta.

Andeplanet
Andeplanet implementerar astralplanets definition i den verkliga världen. Strukturer på astralplanet ger upphov till andar som i sin tur skapar verkligheten. Det finns andar för skogar och djur, men inte för människor och städer. Mer om detta senare.

När en magiker lägger en besvärjelse skapar han flöden i andeplanet som påverkar verkligheten (endast sanna ärkemagiker vet dock om att de gör detta). En slags fuskväg till att påverka verkligheten alltså. Själva det effektiva flödet i sig skadar inte andarna per se, men däremot så spiller magikern mycket kraft in i andeplanet samtidigt - kraft som skadar andar. Andar är därför mycket fientliga mot magiker.

Själen
Varje intelligent varelse har en själ. Den är en motsvarighet till astralplanet i den bemärkelsen att den definierar upp varelsens livsförutsättningar, t.ex. att levern renar blodet, att draken sprutar eld etc.
Själen syns inte i astralplanet utom på väg till eller ifrån en kropp (vid födelse och död typiskt). När själen når fram till embryot tar den säte i dess själssäck, i en annan dimension, som gör det osynligt i vår värld, i astralplanet och andeplanet.

Anden
Anden är det som får själens egenskaper att bli verkliga i den faktiska varelsen. Anden syns inte på andeplanet utan är i en särskild dimension mellan själen och kroppen.

När en magiker lägger magi skadas anden något då han eller hon samlar det magiska råmaterialet i sig för att rikta ut det i en besvärjelse (magikern förlorar PSY). Besvärjelsen LADDNING fungerar egentligen tvärtom mot vad det låter som - den skyddar anden med magisk andeplasma som bryts ned istället för den verkliga anden.

Verkligheten
Verkligheten är en arena för mötet mellan olika själars verksamheter och astralplanet. Det finns en konservativ kraft iom astralplanets inflytande, om du bränner ned en skog kommer den sannolikt att växa upp igen...

Men det går förstås att ändra hur verkligheten ser ut som människa, du kan bränna en skog och odla en åker t.ex. Det finns alltså någon form av återkoppling från verkligheten till astralplanet, och även ytterligare uppåt i idéhierarkin. Ytterst kan alltså tillräckligt många människors och andra varelsers handlingar faktiskt ändra idéplanet!

Nominatorn som sitter och ritar lite på sin värld kan märka att den ändrats lite medan han är borta och dricker ett glas vin...
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter Stridsberg skrev:En idé på den högsta nivån beskriver något abstrakt och generellt, t.ex. en idé var för de åtta elementen.
Ligger inte något så ursprungligt som elementen annu langre bak, innan idèerna for att uttrycka det så? Eller var elementen (av) de allra forsta idèerna?

Interessanta tankar forovrigt! :)
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Angående första idéer... jag tänker mig att idéplanet är under ständig ändring, även om det ur ett mänskligt historieperspektiv förstås är ganska konstanta. Kanske varje gudaepok avslutas/påbörjas med att idéplanet revolutioneras av yngre gudar och inget förblir som det en gång varit?

Jag tänker mig idéplanet som det allra högsta - där, och bara där, finns den ursprungliga gudakraften (pleroman enl. Kristalltjuren), som allt är byggt av, även elementen. De idéerna är i så fall sannolikt så välgarderade i gudarnas maktbalans att de knappast kan ändras (annat än vid revolutionen då!).

Men om vi skulle leka med tanken att elementen är fristående... är då Pleroman byggd av element? Eller är multiversum byggt av flera olika byggstenar?
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Peter Stridsberg skrev:Angående första idéer... jag tänker mig att idéplanet är under ständig ändring, även om det ur ett mänskligt historieperspektiv förstås är ganska konstanta. Kanske varje gudaepok avslutas/påbörjas med att idéplanet revolutioneras av yngre gudar och inget förblir som det en gång varit?

Jag tänker mig idéplanet som det allra högsta - där, och bara där, finns den ursprungliga gudakraften (pleroman enl. Kristalltjuren), som allt är byggt av, även elementen. De idéerna är i så fall sannolikt så välgarderade i gudarnas maktbalans att de knappast kan ändras (annat än vid revolutionen då!).

Men om vi skulle leka med tanken att elementen är fristående... är då Pleroman byggd av element? Eller är multiversum byggt av flera olika byggstenar?
Jag tycker att din idé om verklighetsnivåer är rätt intressant, och passar till viss del ihop med Herr Granströms idéer. Jag tycker dock inte att det egentligen passar att idevärlden är byggd av gudarna utan snarare att gudarna på sätt och vis själva är uppbyggda av idéer som stammar från de medvetna varelserna. Det hela verkar åt båda hållen.... Den ursprungliga singulariteten manifesterar sig neråt som en skapare som leder till gudar som i sin tur skapar intelligenta varelser som i sin tur föreställer sig gudar (som existerar p.g.a. sin idéform hos de medvetna varelserna). Hela skapelsen är alltså beroende av att den är skapad som idé. En idé manifesteras automatiskt som en allmängiltig verklighet sålänge tillräckligt många medvetna varelser upplever den som verklighet, något som man kan kalla för en "social verklighetsuppfattning". I verkligheten är dock den yttre verkligheten onåbar för de flesta... Alla sitter i Platons grotta, och det är bara vissa som lyckas bryta sig ur den. Det är denna visdom och insikt som är förutsättningen för att bli t.ex. portalmagiker i en värld som Altor.
Äsch, jag svamlar en massa, men hoppas på att en del av vad jag säger är begripligt för folk som inte har en hermetisk livssyn som jag...
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Gudar

Inlägg av Peter Stridsberg »

Håller helt med att gudarna är beroende av idéer i deras dyrkares sinnen. Faktum är att jag tänker mig att det är själva grundstenen för varför det finns intelligenta varelser - för att gudarna skall ha några att bli dyrkade av... det ger guden hans eller hennes makt och välbefinnande.

Vidare verkar det ju som att de flesta gudar vill att deras dyrkare skall lida ganska ordentligt, så en tanke jag har är att gudarna mår bra i relation till hur dåligt resten av deras världsbild mår. De försöker därför skapa regler som får deras dyrkare att må dåligt och samtidigt inskränka sin världsbild till att bara husera sig själva och dyrkarna... onda och inskränkta alltså...
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Gudar

Inlägg av birkebeineren »

Peter Stridsberg skrev:Vidare verkar det ju som att de flesta gudar vill att deras dyrkare skall lida ganska ordentligt, så en tanke jag har är att gudarna mår bra i relation till hur dåligt resten av deras världsbild mår. De försöker därför skapa regler som får deras dyrkare att må dåligt och samtidigt inskränka sin världsbild till att bara husera sig själva och dyrkarna... onda och inskränkta alltså...
Definitivt metoder som vissa gudar kan anvanda, men frågan ar om alla gor det?
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

hehe... nej, det kanske är att ta i... :) [/quote]
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Läste i svarta magiboken och insåg att magisamlingspartiklar/fenomen i ereb kallas för defluxer... väckte lite tankar.

Om flux (från fluid, flöde, som någon påpekat här i något sammanhang) vore det som flödar från själar/astralplan genom andar för att förverkliga verkligeheten... då blir;

De-flux; Avvikelser från flödet, det är det en magiker kan använda för att ändra världen enligt sin egen idé istället för enligt världsidén...

Kon-Flux; En koncentrisk händelse som tvingar in alla fluxer i en (idémässigt) smalare och smalare kanal tills i konfluxögonblicket endast en flux-linje är möjlig (och den som är i dess centrum kommer färga fluxerna som strömmar vidare från denna punkt med sina idéer).
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Gudar

Inlägg av Adragoor »

Peter Stridsberg skrev:Håller helt med att gudarna är beroende av idéer i deras dyrkares sinnen. Faktum är att jag tänker mig att det är själva grundstenen för varför det finns intelligenta varelser - för att gudarna skall ha några att bli dyrkade av... det ger guden hans eller hennes makt och välbefinnande.

Vidare verkar det ju som att de flesta gudar vill att deras dyrkare skall lida ganska ordentligt, så en tanke jag har är att gudarna mår bra i relation till hur dåligt resten av deras världsbild mår. De försöker därför skapa regler som får deras dyrkare att må dåligt och samtidigt inskränka sin världsbild till att bara husera sig själva och dyrkarna... onda och inskränkta alltså...
Jag tror att gudarna, så snart de har uppnått en faktisk form av sina dyrkare, försöker uppräthålla en slags balans mellan smärta och njutning. Om sen en tillräckligt stor grupp dyrkare önskar ren ondska, kanske guden också manifesterar sig som ett ondskefullt inflytande över resten av världen. Och man kan ju anta att smärta och lidande oftast väger tyngre än lycka... Det är därför världen är stadd i kontinuerligt förfall och allting går mot kaos sålänge inte våra godhjärtade hjältar griper in...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Trevliga ideér Peter. Jag antar att du som jag har svårt att hitta samband mellan de olika plan, dimensioner, multiversum vars betydelse har blivit så söndertrasade i rollspelsvärlden.

Vad du skrev fick mig att tänka på ordens betydelser så jag skrev ned en liten berättelse med mina ideér, men de berättas av den furgiske prästmagikern Rafhael Emahu

OM DIMENSIONERNA AV VÅR VÄRLD OCH VÅR UPPFATTNING AV DEM
Av: Rafhael Emahu
En Dimension eller ett plan är egentligen bara ett sätt att se på en värld. Likt en veckad pusselsolfjäder kan man inte beskåda motiven fullständigt om man inte vet hur man skall fäll ut den. Och likt denna solfjäder kan man inte beskåda alla motiv samtidigt, så är planen och dimensionerna förskaffade att vi inte kan förnimma allt, men de som är kunniga i magi, schamanism eller annan andlig eller magisk konst har genom lärda utryck och avancerade mätningar försökt att beskriva dem.
Människor uppfattar oftast de tre första (längd, höjd och bred) och förnimmer den fjärde (tid). Som varelse kan de inte uppfatta tvådimensionella varelser eller endimensionella varelser även om de finns där just utanför vår uppfattnings förmåga.
Den fjärde dimensionen som vi kallar för tid kan människan förnimma. Hon märker av den men kan inte se dess helhet bara märka dess gång. Fyrdimensionella varelser bryr sig sällan om tidens flöde men kan ibland manipulera den få den att verka kortare eller längre.
Det finns även flera andra dimensioner av vår värld och i dessa lever varelser som både kan vara i fas med vårt plan eller ur fas. Sådana varelser ter sig mycket märkliga då vi ibland kan se dem eller då de av egen kraft bryter de lagar som förblinda oss att se dem. Dessa varelser kallas allmänt för demoner, änglar eller vanligast för spöken.
Spöken är andar som bryter sig igenom från andevärlden då själen inte vill släppa den trots att den lösts från den materiella kroppen. De söker sig sålunda till de levandes krets trots att de har upphört med denna korporala existens. Detta händer oftast då själen inte kan utföra sin vandring vidare i det multiversla förhållandet mellan detta universum och efterlivets universum utan låser sig vid livsanden och existerar på andarnas dimension.
Änglar, demoner och elementarer kallas stundtals för mäktiga andar. Detta förutsätter att vi ser andar som varelser som ej hör hemma men kan färdas till vår dimension. Dessa varelser är egentligen vitt skilda varelser, ej avsedda men fullt kapabla ett residera på vårt plan, om ej för en längre period då de rubbar equilibriumet av den quinessentiella röra som vi kallar vårt plan. Deras existens är dock lika beroende av vår värld som vår värld av dem och deras påverkan gör sig både mer och mindre gällande i våra dagliga liv.
Rörande demoner så finns här flera olika varianter. Den första är den levande demonen, ett utomaltoriskt väsende vars främsta atribut är dess främmandeskap för oss. Denna typ av demoner lever sina liv i andra världar vare sig detta är vårt univers eller andra universum där andra lagra gäller. Dessa demoner är helt enkelt folkslag befolkandes världar som är vitt främmande för altoriern. Likt vår värld veckar sig även deras värld i olika plan och det är möjligt att dessa demoner an tyckas mäktiga och skrämmande för vanliga människor.
En annan typ av demon är den som lever på demonplanen av vår värld. Dessa demoner är de som vanligast kallas fram av demonologer. När dessa demoner kallas fram är de mer lika våra själar och kräver därför någon form av matriella kropp och ande, vanligast ett djur av något slag, som de kan besätta och därefter forma som de behagar, oftast har varje demon ett favoritdjur. Även människor går bra då de borttränger den mänskliga själen till förmån för sin egen. Denna stackars människas själ fångas då av den demon som besätter dem och hålles på demonens eget plan. Demoner av detta slag kan också påverka vår värld trots att vi inte kan se dem. Trots deras osynlighet (men vi kan vara lika osynliga för dem) rör de sig på sitt plan men i vår värld och skapar då otur, sjukdom eller till och med död. Man bör dock komma ihåg att inte alla va dessa demoner är av ondo, tvärt om finns det lyckodemoner som för tur eller motgår otursdemoner.
Den tredje typen av demon är utomvärldsliga demoner. Dessa demoner är unika varelser likt de demoner som lever på andra plan i vår värld. Dessa demoner kan uppehålla sig på flera plan samtidigt och använda sig av magi som flödar från andra världar och plan. Många av dessa demoner dyrkas av kulter och deras bönesvar är lika sanna som de från gudar, priset brukar dock vara något högre.
Vi kan även se en fjärde typ av demoner, de utomuniversella demonerna, eller kaosdemoner. Dessa demoner är mycket mäktiga varelser så pass mäktiga att deras intrång i universum kan störa den kosmiska struktur så i grunden att den förintar dessa. Dessa apokalyptiska demoner är så kraftfulla att de inte kan beskrivas med ord eller för den delen förstå. Trotts detta har demonologer ändå försökt men få har kommit undan med livet i behåll och ingen med sitt fulla förstånd. De böcker som har skrivits om dessa demoner är både farliga och hemliga. JAG REKOMMENDERAR Å DET STRÄNGADE ATT MAN INTE LÄSER DESSA BÖCKER.
Änglar är likt demoner varelser av vitt skilda slag. Likt demoner kan de vara både vackra, fula och skrämmande. Den stora skillnaden är att när man möter en sådan varelse finner man dem tilldragande medan demoner oftast utstrålar en air av motbjudande. Änglar anses ofta vara gudomliga sändebud, något som de flesta religioner är ense om. Hur de är relaterade till gudomarna växlar dock från religion till religion. Till exempel anses solseraferna vara Etins tjänare skapade av honom medan den Kalmmuriska religionen anser att änglarna förslavades av månguddinan. Hur det nu må vara med detta så finns det änglar av vår värld och det är dessa vi oftast talar om när vi menar änglar. Dessa, likt vår världs demoner, uppehåller sig på sitt plan, sin dimension, av världen.
Naturligtvis finns liknande varelser i andar världar och universum.
Elementarerna är dock viktigast av de varelser som befolkar de extradimensionella planen av vrår värld. Dessa varelser lever naturligtvis på varsina plan av deras egen natur - eld, luft, vatten och jord. Från dessa plan kan man frammana elemenater som kan existera på vårt plan genom utbyta av materia från de övriga eller kombinerande av dessa. En elementar består så inte i sin rena form när den uppstår i våra dimensioner utan måste ha viss materia av alla de andra elementen för att kunna bygga en förståelig kropp för våra sinnen. Samtidigt förtärs dessa övriga materia av dess eget element och varelsens livslängd är förbrukad om inte den besvärjelse eller kraft som håller den vid vårt plan bryts innan. Jag råder därför elementarmagiker att bruka sådana besvärjelser med försiktighet.
Slutgiltig talas ofta om astralplanet. Detta plan är inget eget plan utan en slags överliggande enhet som förbinder alla de olika planen med varandra. Då man genom magi eller andlig övning uppgår i sin astralkropp kan man överblicka de olika dimensionerna av vår värld eller till och med vandra till andra världar eller universum. Det är på denna långa bro mellan dimensioner, världar och universa som de kraftfullare av dessa varelser kan ta sig mellan de förstnämnda. Astrala kroppar (varav stjärnor och solar torde vara mest kända) är sådana beskaffade att de existerar på samtliga plan samtidigt. En magiker bör därför vara mycket försiktig då han även kan skadas på alla plan. Å andra siadn kan ett astralvapen skada varelser från alla plan.
Jag vill också tillägga att det finns flera dimensioner av vår värld jag ej beskrivit. För att nämna ett av dem är gudarnas plan och deimensioner. Trotts att dessa varelser är gudar är de evigt förbundna till vår värld och deras makt minskar desto längre bort man kommer från den.
Också magin är värd att nämnas. Den magin som vi lär oss på Altor behöver inte vara kraftfull eller ens verkande på andra världar. Som bekant kan en besvärjelse som kontrollerar vinden i sötvattenhavet bara vara munväder på den västra oceanen.
Senast redigerad av Snibben den 2008-12-05 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar