Illustrationer

Illustrationer med anknytning till Ereb Altor.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Illustrationer

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev:Tjusigt! Ser även rätt ut med tanke på nivån teknologin ligger på i Ereb, ringbrynja och tunnhjälm.Svarar och kommenterar i den här tråden eftersom det är tänkt att endast bilder skall finnas i Bildbanken.
Håller med. När får vi se slaget vid Svarte vad Templar? :lol:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Illustrationer

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:
Templar skrev:Hej alla, tänkte att jag skulle ta steget och lägga ut ett av mina pågående alster till er om ni behöver dem till projektet. När tid, inspiration och skaparglädje finns så kan det ge resultat.

Tänkte mig en Kardisk riddare alternativt en Nord Zorakisk riddare.
https://www.dropbox.com/s/hj7i9yf2hicww ... 2.jpg?dl=0
Tjusigt! :)

Ser även rätt ut med tanke på nivån teknologin ligger på i Ereb, ringbrynja och tunnhjälm.

Svarar och kommenterar i den här tråden eftersom det är tänkt att endast bilder skall finnas i Bildbanken.
Härligt!
Riktigt snygg riddare!

Tar du beställningsjobb Templar= ;)
Användarens profilbild
Templar
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 12
Blev medlem: 2012-11-06 23:33
Ort: Lysekil
Kontakt:

Re: Illustrationer

Inlägg av Templar »

leinder skrev:
birkebeineren skrev:
Templar skrev:Hej alla, tänkte att jag skulle ta steget och lägga ut ett av mina pågående alster till er om ni behöver dem till projektet. När tid, inspiration och skaparglädje finns så kan det ge resultat.

Tänkte mig en Kardisk riddare alternativt en Nord Zorakisk riddare.
https://www.dropbox.com/s/hj7i9yf2hicww ... 2.jpg?dl=0
Tjusigt! :)

Ser även rätt ut med tanke på nivån teknologin ligger på i Ereb, ringbrynja och tunnhjälm.

Svarar och kommenterar i den här tråden eftersom det är tänkt att endast bilder skall finnas i Bildbanken.
Härligt!
Riktigt snygg riddare!

Tar du beställningsjobb Templar= ;)
Tackar Leinder. Ja det kan jag göra, hade varit roligt att ge sig på. Har ett antal till på g.
Jeb skrev:
birkebeineren skrev:Tjusigt! Ser även rätt ut med tanke på nivån teknologin ligger på i Ereb, ringbrynja och tunnhjälm.Svarar och kommenterar i den här tråden eftersom det är tänkt att endast bilder skall finnas i Bildbanken.
Håller med. När får vi se slaget vid Svarte vad Templar? :lol:
Jeb har lite tankar kring slaget vid vad. Försöker visualisera mig en tavla där man som av ätten korp vill glorifiera denna reträtt.

Tänkte mig kungen sittande på vit springare, där han likt Roland blåser till reträtt med tornet i bakgrunden samt sårade soldater på marken. Samt en mur av svartfolk mellan tornet och kungen. En svart korp som verkar upplösas mot himmlen.

Men har lite tankar kring hur det svarta tornet skall se ut och visualiseras. Hur ser det ut? Har ni haft tankar kring hur det ser ut? Hittade en bild i svartfolk.
Har ätten korp något ättevapen? (Varför jag undrar har jag skissat på en stridsyxa)
Hur ser det heraldiska vapnet ut för korp?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Illustrationer

Inlägg av Jeb »

Har ätten korp något ättevapen? (Varför jag undrar har jag skissat på en stridsyxa)
Du tänker Korp som korpyxa och inte pippin?

Jag tror tavlan kommer bli grym. Har ju smygtittat lite på andra alster och du är duktig Templar! Givetvis ger det dig inga fördelar som äventyrare. :twisted:
Användarens profilbild
Templar
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 12
Blev medlem: 2012-11-06 23:33
Ort: Lysekil
Kontakt:

Re: Illustrationer

Inlägg av Templar »

Jeb skrev:
Har ätten korp något ättevapen? (Varför jag undrar har jag skissat på en stridsyxa)
Du tänker Korp som korpyxa och inte pippin?

Jag tror tavlan kommer bli grym. Har ju smygtittat lite på andra alster och du är duktig Templar! Givetvis ger det dig inga fördelar som äventyrare. :twisted:
Tänkte mig om ätten har något vapen som går i arv. Först var tanken en korpnäbb men sedan utvecklades den till en stridsyxa med influenser av en fågel korp. Alltså frågan var om vapen!

Andra frågan var det heraldiska vapnet då motiv på pippin.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Illustrationer

Inlägg av Jeb »

Tänkte mig om ätten har något vapen som går i arv. Först var tanken en korpnäbb men sedan utvecklades den till en stridsyxa med influenser av en fågel korp. Alltså frågan var om vapen!

Andra frågan var det heraldiska vapnet då motiv på pippin.
Jag tänker mig att alla ätter har ett heraldiskt vapen som går i arv och även delas av ättens medlemmar. Frågan är bara om ätten korp har en (fågel) korp eller ("spadhackan") korp eller en korpyxa som heraldisk symbol. Jag hittar inget på forumet eller känner till något i källorna om saken. Jag har alltid föreställt mig att korp har just en (fågel) korp på skölden och det är väl kanske lite tråkigt att vara så förutsägbar? Det finns både heraldiker och Zorakinexperter här, så frågan får nog en lösning.

Personligen tycker jag att ätten Korp kan få föra en korphacka. Används för att luckra upp hård jord efter de avverkat timmer. Det var genom hårt arbete de steg till samhällets topp och korpen symboliserade det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Illustrationer

Inlägg av birkebeineren »

Familjen Korp som är hertigar av Likermark i Zorakin har ännu inget vapen. Gissar att många tänkt sig en svart fågel av något slag men så behöver det ju nödvändigvis inte vara. Familjen Korp är en av Zorakins äldsta och deras mest kända medlem är Willem Korp som efter Andra soltåget blev helgonförklarad och vars stridskamrater bildade S:t Willems Orden som är en av Lysande Vägens mest berömda riddarordnar.

Men är det en medlem ur denna familj ni vill avbilda eller är det en av Nordkorparna som Jeb skapat som en slags sidogren av familjen om jag förstått det rätt?

Häxmästarens vapen och Svarta Tornets standard diskuterade vi här: viewtopic.php?p=25290#p25290
Tyvärr fungerar inte bildlänkarna men förhoppningsvis går det att få Snibben till att lägga upp dem igen.

Förvrigt har vi diskuterat en annat tavelmotiv här: viewtopic.php?p=39832#p39832

Två tavlor från samma krig kan dock vara en kul grej om de tolkas olika. Arviden Klenmodigs reträtt vid Irhens vad har inte gett honom samma ärorika eftermäle som ...låt säga Rovlan Korp... med sitt horn och sin vita springare efter slaget vid Svarte vad.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Illustrationer

Inlägg av Jeb »

Förvrigt har vi diskuterat en annat tavelmotiv här: viewtopic.php?p=39832#p39832

Det var även detta tavelmotiv Templar och jag pratade om. Måste ha blivit något missförstånd med Korps inblandning. Korpfamiljen är ju troligen inblandad i slaget de med förvisso. Idén med två tavlor bör kanske utforskas?

Min tanke är att tavlan som hänger på slottet försöker skapa bilden av en ärorik reträtt.
Men är det en medlem ur denna familj ni vill avbilda eller är det en av Nordkorparna som Jeb skapat som en slags sidogren av familjen om jag förstått det rätt?
Nordkorparna är mycket riktigt en sidogren av ätten Korp. Jag har alltid tänkt mig att de har samma svarta korp som jag tänkt att resten av Korpätten har, men varför det är just fågeln korp är nog för att det var det första jag tänkte på. Personligen gillar jag hackalternativet mer och mer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Illustrationer

Inlägg av birkebeineren »

Templar skrev: ...
Men har lite tankar kring hur det svarta tornet skall se ut och visualiseras. Hur ser det ut? Har ni haft tankar kring hur det ser ut? Hittade en bild i svartfolk.
...
Här finns en bild av Svarta Tornets vapen: viewtopic.php?p=40502#p40502
Användarens profilbild
Templar
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 12
Blev medlem: 2012-11-06 23:33
Ort: Lysekil
Kontakt:

Re: Illustrationer

Inlägg av Templar »

Hej här kommer fler illustrationer som ovanstående. Sorry verkar som jag har missuppfattat ätten korp. sorry Jeb.

Solriddare
https://www.dropbox.com/s/xc2d0h6wsjcvm ... e.jpg?dl=0

Två fattiga riddare
https://www.dropbox.com/s/cy6prbblx34g6 ... e.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/a87oiw83bz4kl ... 2.jpg?dl=0

Självklart får ni använda dessa i projektet. Mer är på g....
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Illustrationer

Inlägg av Jeb »

Hej här kommer fler illustrationer som ovanstående. Sorry verkar som jag har missuppfattat ätten korp. sorry Jeb.
Tror inte du har missuppfattat Korp, verkar bara som du blandat ihop kungarna. Kruxhelm Armstarke är Korps ende konung. Han som drog tillbaka trupperna vid Svarte Vad är nuvarande kung Valiens farfar, Arviden Klenmodig. http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _Klenmodig

viewtopic.php?f=2&t=29&p=39832&hilit=svarte+vad#p39832

Kul med dina alster!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Illustrationer

Inlägg av Mikael »

Mycket snyggt Jeb! :D
Användarens profilbild
Templar
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 12
Blev medlem: 2012-11-06 23:33
Ort: Lysekil
Kontakt:

Re: Illustrationer

Inlägg av Templar »

Jeb skrev:
Hej här kommer fler illustrationer som ovanstående. Sorry verkar som jag har missuppfattat ätten korp. sorry Jeb.
Tror inte du har missuppfattat Korp, verkar bara som du blandat ihop kungarna. Kruxhelm Armstarke är Korps ende konung. Han som drog tillbaka trupperna vid Svarte Vad är nuvarande kung Valiens farfar, Arviden Klenmodig. http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _Klenmodig

viewtopic.php?f=2&t=29&p=39832&hilit=svarte+vad#p39832

Kul med dina alster!

Spot on!!!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Illustrationer

Inlägg av birkebeineren »

Snygga riddare Templar! :)

Tror definitivt vi kan hitta en användning för dessa...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Illustrationer

Inlägg av Fafnir »

Väldigt trevligt :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar