Vita fläckar - Allmän diskussion

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag slänger in ett hitills okänt underverk någonstans i någon lämplig vit fläck också. Någon som har något förslag? Något stort som motstått drakelden i Cerlonia? Något gömt i resterna av Imperiet vid norra Kopparhavskusten?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Spelknepe skrev:
Ja just det ja, öh.. det har jag lovat. Den är... *host* snart färdig.
Spelknepe, den gängse frasen i professionella kretsar är:
"Jag har den just på bordet framför mig" (följt av letande i papperskorgar och skrivbordlådor)


Hälsar
"Been there - done that"
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Skulle ju kunna finnas en hel del saker i dessa områden.
Det behöver ju inte va nå mystiskt eller fasansfult utan helt enkelt ett nytt land?
Ett nytt land kan kanske va lite trist eller svårt att få in då det kräver relationer med andra länder som inte står skrivet där, fast det går ju o fylla i som extra i detta lands beskrivning.

Hade ja vart bätre på o skriva ne saker o få till en text så har man ju några ideer. Tror en haar dykt upp i en annan tråd för området runt Staden O.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skall vi återigen ha vita fläckar, men med ett antal förslag från hugade idémakare? Om det beslutas om detta (föreslår omröstning på en vecka för att se vad medlemmarna tycker) så säg till så skall jag ta bort saker ur Kronologin/Historien.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Skall vi återigen ha vita fläckar, men med ett antal förslag från hugade idémakare? Om det beslutas om detta (föreslår omröstning på en vecka för att se vad medlemmarna tycker) så säg till så skall jag ta bort saker ur Kronologin/Historien.
Jag skulle personligen rösta emot att behålla vita fläckar. Vi gör dem istället till välgenomtänkta "ruinområden" eller spännande obyggd. Utvecklade geopolitiska länder under de vita fläckarna skulle påverka allt i Ereb!

EDIT: Tycker det är en mycket bra idé att sätta upp en omröstning.
Senast redigerad av anders den 2007-08-22 00:40, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ja tycker nästan att det ska va vita fläckar, kanske tom synas som så på Ereb-kartan. Sen kan folk göra en liten historia eller teori om vad som finns där under o rita dit sin egna karta till det.
Roligare om man behåller så mycke som möjligt av gammla Ereb Altor och dess karta.

Är min röst iaf.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Jag skulle personligen rösta emot att behålla vita fläckar. Vi gör dem istället till välgenomtänkta "ruinområden" eller spännande obyggd. Utvecklade geopolitiska länder under de vita fläckarna skulle påverka allt i Ereb!
Tror jag förstår hur du tänker, och samtycker till att utförliga beskrivningar av vita områden skulle påverka mycket i övriga Ereb, men tanken är att inga beskrivningar skal vara officiella utan vara förslag till alternativ.

Som Brior tidligare här skriver så var ursprungstanken med vita områden att lämna dessa till den enskilde SL att fylla ut, och detta konceptet är det mitt förslag att behålla, men samtidigt ge olika alternativ på beskrivningar av områderna att välja emellan!
På så vis så ges alla landkonstruktöre en möjlighet att få med "sitt" land även i detta vårat nya Ereb.

Att beskriva ett sådant område med en logisk och fungerande sammanhang med resten av världen blir självklart en utmaning om det samtidigt inte skal "binda upp" företeelser i det officiella materialet, men jag tycker att det bara bidrar till kreativiteten i världsskapandet. :!:

När det gäller beskrivningen av det vita området mellan Zorakin och Jorpagna skulle jag nog personligen välja mäster Mikaels förslag men det skulle vara mitt val och inte ett officiellt från projektets sida.

Förstår ni eller skal jag vara tyst och heller gömma mig i de narguriska skogarna? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag måste ännu en gång ventilera min frustration över de vita fläckarna. Jag är mycket medveten om ÄS/Targets ursprungliga tanke med att det är upp till varje SL att fylla i med vad de känner för i sin kampanj. Men är det så nödvändigt?! Vilken annan rollspelsvärld har behövt det! (Ja, ja... det finns säkert någon annan, men själv anser jag det totalt onödigt)

Vita fläckar bidrar till lapptäckessyndromet och en ofärdig värld!

Enda anledningen (i mitt tycke) till att ha vita områden är för att de de facto inte är kartlagda. Om drakar innehar områdena, eller om det är osande och livsfarliga svavelträsk - då är det förståligt. Att området mellan Jorpagna och Zorakin (norr om Erebos) är en vit fläck är mest obekvämt. Det är en mycket strategisk plats, och att fylla den med ett "eget" land skulle påverka allt i Kopparhavsområdet.

Jag slår ännu en gång ett slag för att beskriva de vita fläckarna, men inte att göra dem till nya nationer - utan snarare spännande äventyrsplatser, vild och otämjd utmark och gamla fornlämningar från svunna imperier...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag ser fördelar med bägge idéerna, men lutar nog åt att fläckarna skall beskrivas. Känns ändå lite som syftet med erebaltor.se. Om man vill behålla större valfrihet för SL så kan man ju begränsa beskrivningarnas detaljer. Vilda områden utan gränsbundna riken förespråkar jag också. (Sedan är det en annan sak att det kan finnas själutnämnda härskare som ser gränser, men inga "erkända" sådana.)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ok, men isåfall som Anders föreslår bör det innehålla ruiner, exotiska varelser eller något annat som är orsaken till att ett land inte har ockuperat området.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelknepe skrev:Ok, men isåfall som Anders föreslår bör det innehålla ruiner, exotiska varelser eller något annat som är orsaken till att ett land inte har ockuperat området.
Instämmer till fullo. Icke-mänskliga raser (t.ex. halvlängdsmän), ogästvänligt område (t.ex. träsk, vulkanisk mark), hemsökta ruiner, monster, svartfolk (vad det nu är... :roll: ), otillgänglig skog.... Listan kan göras hur lång som helst.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Om Terro Oros tror jag att jag har skrivit att både Exarken i Ekeborg och Jorpagniska furstar hävdar överhöghet över området, men att det är för vilt för att ha verklig makt över. Sedan har de gett kullens folk självstyre. "Ociviliserade" stammar av människor, utstötta från sina hemländer, fredlösa och överlevande från områdets fallna riken, drabbas årligen av svartfolksplundringarna. Rövarband av mänsklig sort förpestar också deras liv. Sannerligen ett svårbemästrat land. Att hålla svartfolken borta skulle kosta enorma summor som ingen herre ännu ansett det vara värt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Innebär detta att jag bör lägga ner yxan och sluta kämpa för mina vita områden? :shock:

...ni förstår ju ingenting!! ..mutter, mutter... :wink:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Birke, du har mitt stöd för dina vita områden, men jag har lovat mig själv att lägga min månsabel på hyllan och leva ett stillsamt liv så jag kan inte kämpa vid din sida min narguriske broder...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Birke, du har mitt stöd för dina vita områden, men jag har lovat mig själv att lägga min månsabel på hyllan och leva ett stillsamt liv så jag kan inte kämpa vid din sida min narguriske broder...
Eder bryter man inte hur som helst.

Tänk dock vad vi med månsabel och långyxa kunnat uppnå?! :D
Skriv svar