Kalklanden

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Kalklanden

Inlägg av Brior »

Bild

Jag tänkte helt fräckt annektera den vita fläcken ost-syd-ost om Staden O. Detta är naturligtvis inte alls officiellt, särskilt som jag röstat emot fasta länder i de vita fläckarna, men jag tänkte att ni kunde vara roade av min personliga lösning som alltså rör mitt fortsatta skrivande på "Slaktare små", dvs arbetsnamn på "Svavelvinter 2".

Fläcken består i min värld av en vid kalkslätt, på sina ställen frodigt bevuxen särskilt i djupa sänkor där floder skurit ner men till största delen en torr kallöken överfull av ofruktsamma mineralsalter. Området kallas "Kalklanden" och är en urgammal löst sammanhållen monarki där ätten Trastamara tills nyligen hade makten men de har nu utflankerats av släkten Bobadilla. Det finns ingen fast huvudstad utan hovet är mobilt och drar med ett gigantiskt följe från trakt till trakt där de stannar 1-3 år åt gången.

Området kommer inte att besökas eller beskrivas närmare i "Slaktare Små" utan nämns bara för att kejsarinnan Heneguya i Tricilve är från staden Karamandrin i Kalklanden och av släkten Trastamara. Släktens minskade makt i hemlandet bidrar till hennes utsatta position i Trakorien. Hennes många kungliga titlar klingar farsegels falskt och förvrängs i Tricilves folkmunnar under påhejande av Nya Sfären: "Kalkonan" eller "kall-konan" (av "Calcedonian av Kalklanden"), "Kallpissan" (av "Kalchissan") etc. Hon gillar slätterna på Palamux eftersom de påminner om hemlandet och det gör henne knappast mer populär på Paratorna.

Kejsarinnan har, inspirerad av hemlandets seder, ett mobilt palats som fraktas från plats till plats på Paratorna. Jag tänkte sno efriten Basenanji från det svävande templet i Skuger och låta honom vara släkten Trastamaras slav sedan flera sekler. Heneguya använder honom till att bära de tyngsta delarna av palatset (detta är inte en enda byggnad utan en byggsats med mobila fontäner, trädgårdar och paviljonger).

För den historiskt intresserade så är detta inspirerat av Spanien under drottning Isabella och Ferdinand vilka verkligen hade ett mobilt hov. Släktnamnen Trastamara och Bobadilla är därifrån.

Synpunkter?

(Kalklanden är flyttat från Vita fläckar och räknas nu som en officiell del av EA-projektets tolkning. /Admin.)
Senast redigerad av Brior den 2007-09-02 21:49, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter toppen! Släpp loss!
Linje 3 leder med en röst.
Fråga vad döper vi de vita fläckarna till? dvs hur hänvisar man till dem?
Vit fläck Lasutyp, Vit fläck Jorpur, Vit fläck Mirel, Vit fläck Drylo???
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kommer det från Brior så känns det genast officiellt. ;) Och med undantag för det så gillar jag det skarpt.
Vit fläck Lasutyp, Vit fläck Jorpur, Vit fläck Mirel, Vit fläck Drylo???
De som bor i närheten har säkerligen olika namn på platserna. Vi kan väl bara kalla de "vita fläckarna", "ödemark", "vildländerna" eller något liknande.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Kalklanden - vit fläck annekterad

Inlägg av anders »

Brior skrev:Detta är naturligtvis inte alls officiellt, särskilt som jag röstat emot fasta länder i de vita fläckarna...
Missförstå mig inte. Jag röstade för ett starkt alternativ 2, men det betyder definitivt inte att jag vill ha länder under de vita fläckarna. Tvärtom, vad du beskriver Brior är exakt vad jag eftersöker! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden - vit fläck annekterad

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:Jag tänkte helt fräckt annektera den vita fläcken ost-syd-ost om Staden O. Detta är naturligtvis inte alls officiellt, särskilt som jag röstat emot fasta länder i de vita fläckarna, men jag tänkte att ni kunde vara roade av min personliga lösning som alltså rör mitt fortsatta skrivande på "Slaktare små", dvs arbetsnamn på "Svavelvinter 2".

Fläcken består i min värld av en vid kalkslätt...

Synpunkter?
Låter spännande! :) Gillar det mobila hovet, och jag har alltid velat veta mer om den där Heneguya...

Efriten Basenaji, vad har egentligen denna existens for ursprung? Elementär (som en luftvarelse i "Svavelvinter")? Naturande? Utomaltorier?

Ser fram emot mer!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Fråga vad döper vi de vita fläckarna till? dvs hur hänvisar man till dem?
Vit fläck Lasutyp, Vit fläck Jorpur, Vit fläck Mirel, Vit fläck Drylo???
Dina förslag låter väl bra, annars kan vi ju numerera? :?
Men kanske diskutera det i relevant tråd?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Fråga vad döper vi de vita fläckarna till? dvs hur hänvisar man till dem?
Vit fläck Lasutyp, Vit fläck Jorpur, Vit fläck Mirel, Vit fläck Drylo???
Dina förslag låter väl bra, annars kan vi ju numerera? :?
Men kanske diskutera det i relevant tråd?
Så skönt när någon förstår en. Vill ju veta hur man hittar artikelalternativen för vita fläckarna på wikin.

Även om omröstningen inte är klar så är Kalklanden givna för min del.

Vilken är relevant tråd? Vita fläckar under kartor? OK
Förslag. Flytta denna tråd till Länder. Förslag till vita fläckar presenteras väl bäst där eller? 8)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kalklanden - vit fläck annekterad

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:
Låter spännande! :) Gillar det mobila hovet, och jag har alltid velat veta mer om den där Heneguya...
Kejsarinnan Heneguya är en av huvudpersonerna i nästa bok vilket förstås är anledningen till att jag funderat mer på hennes bakgrund. Kejsaren Radassabar är en ganska svag härskare som mer gillar pompa och byggenskap än politik och därför har Heneguya stort inflytande. Som ni kanske minns så omhuldade hon dessutom shaguliterna vilka fått skulden för Marjuras fall och hon har därför en naturlig koppling till intrigen. Hennes farländska ursprung och högdragna men sparsmakade adlighet ligger henne dock i fatet bland de intoleranta Trakorierna. Jag modellerar henne delvis efter Katarina av Medici som befann sig i en liknande situation även om det finns avgörande skillnader.
birkebeineren skrev:
Efriten Basenaji, vad har egentligen denna existens for ursprung? Elementär (som en luftvarelse i "Svavelvinter")? Naturande? Utomaltorier?

Ser fram emot mer!
Jag föreställer mig honom mer som en elementar av hög rang än som ande och han hör definitivt till Ereb. Sambarsynd Coria kommer i boken att redovisa animisternas syn på olika varelsers tillhörighet till elementen. För övrigt är "andar" ett lite vagt och förrädiskt ord som jag tror förtjänar en egen rubrik, kanske under "religion" eller det föreslagna "metafysik".
Jerry
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-28 15:38

Inlägg av Jerry »

En intressant och rolig idé med ett mobilt palats. Kommer spontant att tänka på Kazarisk uppslagsbok, där det berättas att kazarerna hade tre huvudstäder: en för sommar, en för vinter och en för krig. Absurda flyttar finns ju också i viss mån idag också fast mellan Bryssel och Strasbourg, en process som sägs kosta 200 miljoner euro per år. Något att hämta inspiration ifrån?

Jag kan för övrigt inte låta bli att tycka synd om Basenanji som får slita och släpa. Hm, har han fortfarande det där spjutet igenom handen, eller får han bära genom något sorts system med väldiga kättingar och ok? Eller drar han kanske fram delarna på hjul? Hängande trädgårdar är ju bekanta, men rullande trädgårdar är nånting nytt...
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Fick en fundering: Kritlanden - låter det bättre än kalklanden?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Brior: Tycker nog Kalklandet låter bättre än Kritlandet/en. Kritlandet får mig att tänka på barnavdelningen på IKEA där man kan sitta och rita medan föräldrarna handlar...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Instämmer
Jerry
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-28 15:38

Inlägg av Jerry »

Brior skrev:Fick en fundering: Kritlanden - låter det bättre än kalklanden?
Kalklanden låter bättre än Kritlanden (och bättre än Kalklandet). Möjligen att man kunde få till lite schysst inbördes allitteration med Kritriket.

Eller Kalkriket om man vill få till en klumpig klang av kosttillskott. :P
Magister Economicus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-09-04 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Magister Economicus »

Varför inte Kalkstenslandet?

Ska man vara strikt så förekommer väl inte kalk naturligt, utan det framställs av kalksten. Dessutom ger det en lite hårdare känsla till namnet. Vidare så är det en skön möjlighet att skriva en fantastisk historia till detta kalkstensland. Kalksten bildas ofta av sediment från koraller och snäckskal. Föreställ er tanken att hela detta område en gång var ett stort delta eller en insjö fyllt med olika vattenlevande varelser såsom jättesnäckor, enorma korallrev osv. Av någon anledning torkade området upp/dränerades eller dyl. Kvar blev lämningar av årtusenden av döda skaldjur m.m. Dessa har gett upphov till mycket märkliga formationer och grottor. Tänk er korallpelarna på Gotland fast i jätteformat. Världens längsta grottor är kalkstens grottor osv.

Är fontänerna tillverkade i kalksten liksom stora delar av Stockholms centralstation? Har folket lärt sig gjuta ett cementliknande material av kalkstenen?

Detta är mitt första inlägg i detta fantastiska forum. Säg till om jag är ute och cyklar och borde vara tyst.
Magister Economicus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-09-04 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Magister Economicus »

Eller Kalkstensriket?
Skriv svar