Kalklanden

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Grym stil de hade där!?! aldrig sätt förrut? hur har jag kunnat missa det?

Har juh blandannat spelat Cappadocian i Vampire! :oops:
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, av döma av alla bilder jag har sett av Cappadocia så verkar det vara en spektakulär plats med alla "fairy chimneys" och utkarvade salar.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

där har jag varit!
Väldigt fränt landskap. Skulle mycket väl kunna vara detta Moryind som talas om?
Vad finns på ormvinderna? vilka lever där?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Är de jorer eller mireler eller kanske något annan folkgrupp här i Kalklanden?
Vad har man för förhållande till Staden-O?, Snoarskogen...Zorakien?

Vågar vi gissa eller bör man vänta?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Är de jorer eller mireler eller kanske något annan folkgrupp här i Kalklanden?
Vad har man för förhållande till Staden-O?, Snoarskogen...Zorakien?

Vågar vi gissa eller bör man vänta?
Gissa på!
8) I Staden O omnämns lite olika folkslag tror jag.
Brior har ju sedan en tanke bakom Kalklanden och är ansvarig för dessa (dyker på något sätt upp i Svavelvinter romanen).
Och nog finns det både jorer och mireler, men kanske är de inte områdets huvudsakliga folkslag?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:
gtjorgo skrev:Är de jorer eller mireler eller kanske något annan folkgrupp här i Kalklanden?
Vad har man för förhållande till Staden-O?, Snoarskogen...Zorakien?

Vågar vi gissa eller bör man vänta?
Gissa på!
8) I Staden O omnämns lite olika folkslag tror jag.
Brior har ju sedan en tanke bakom Kalklanden och är ansvarig för dessa (dyker på något sätt upp i Svavelvinter romanen).
Och nog finns det både jorer och mireler, men kanske är de inte områdets huvudsakliga folkslag?
Nu är jag inte helt uppdaterad i folkslagen men jag föreställer mig att Kalklanden är ett mycket gammalt land vars folkspillra är överlevande från Jorpagna före den tredje konfluxen vilka sedan blandats upp med andra folk som kommit resande. Man kunde under konfluxen överleva nere i landets djupa kalkgrottor dit köttbitarna inte nådde eftersom kalkdammet täppte till deras trakéer.

Staden O fungerar som utskeppshamn och kontaktlänk för Kalklanden vars adelsråd dominerar ett av stadens furstehus där furstarna allt efter temperament brukar ha vanan att utropa sig som arvtagare till kejsardömet Jorpagna. Kalklanden brukar emellertid söka bevara balansen i Staden O eftersom man har intresse av stabilitet i området. Någon Jorpagnisk kejsare vill man verkligen inte se eftersom dennes andra åtgärd efter att ha tagit kontroll över staden säkert skulle vara att annektera just kalklanden.

Vi kommer inte att besöka Kalklanden i uppföljaren till Svavelvinter men höra minnen därifrån eftersom kejsarinnan Heneguya stammar från landet liksom för övrigt efriten Basenanji (i boken omgjord till luftvarelse).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett folkslag som omtalats i regionen är nakrerna som fanns här när Kornella Byxlös kring år 130 eO hittade hit från Trakorien. De skal dock om jag minns rätt ha varit rätt inavlade så frågan är om de hade några släktningar? Kan några nakrer ändå ha överlevt?

Sen har vi de från Magilre och Klomellerbergen kända dylerna i närheten, ett argsint folk med historia åtminstonde tillbaka till 900-talet fO.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Enligt MIN tolkning av det som står i Magilre (sida 6)så lever dylerna endast kvar i Klomellerbergen (även om det hemskt gärna även flyttar in i Moril-Dilaz) :)

Jag personligen kan tänka mig en blandning av Joriska kolonister, sydnargurier (<-rättstavat?) och den något mystiska barbarbefolkning som delar norra Snoarskogen med Kasunerna.

Jag tänker mig att denna kulturblandning ligger tämligen långt bak i tiden :?: , och kanske kan man säga att de tidigare synbara skillnaderna kulturerna emellan suddats ut. Man har därtill, oavsätt tidigare seder och bruk, fått anpassa sig till den speciella miljö som denna, delvis isolerade landsända bjuder på?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Det skulle vara fint med lite idéer om hur dessa dyler håller stånd mot de svartfolk som vi vet infesterar Klomellerbergen. Och hur relaterar dylerna till befolkningarna i Mercana och Brikho i norra Klomellien? Slåss man med dessa eller utgör de allierade i dylernas självständighetskrig mot magilliska feodalherrar?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag tror att dylerna är internt splittrade i en mängd olika stammar/klaner vilket försvårar fördrivandet av magiller och olika klomelliska grupperingar, grupperingar som dylerna helst skulle slippa även om man först och främst vill ta tillbaka nordöstra Magilre med Moril-Dilaz i spetsen.
Prio ett för dylerna är att ta tillbaka Moril-Dilaz och om det hjälper att vara löst knutna till Mercana och Brikho så är det något man kan ta till vara på. Man bör dock komma ihåg att långt ifrån alla stammar kommer att ansluta sig till den ledande drylerstammen i en eventuell konflikt.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Dylerna kommer aldrig inta Moril Dilaz. Det ska nog Kyrkan, Hertigen, Borgmästaren, Frihetsriddarna och Gillesrådet se till tillsammans. Vänta nu. Nej dom kan ju inte komma överens om någonting. Hoppas aldrig att de där ushliga bergsfolken får ordning på sina planer. Då kan det nog vara kört för de stackars morillerna och deras storhetsvansinne. :)

P.S. Titta gärna in på Magilre-tråden om ni vill se vad jag gjort med Moril Dilaz på senaste tiden. Att det ligger ett stenkast ifrån Kalklandet får mig nästan att glömma mitt löfte till mina spelare att kampanjen ska utspela sig mestadels i staden och inte innehålla "utflykter".
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

När jag satt och skrev till min Morilliska intrig så fick jag för mig att invånarna i området inte var mänskliga innan runan regnade ner kalk över hela området utan snarare någon slags jättelika vidunder som vandrade runt på denna tidigare slätt. Kanske fanns det till och med flera olika urtidsväsen som hade överlevt i detta lite obskyra område. I så fall finns det ju fossiler av dem kvar här och var under kalken. Kanske är de inte ens vanliga livsformer utan någon slags elementarväsen eller liknande. (Kanske besläktade med efriterna?)

Antingen det eller så är det de gudatjänare som hade sänts till staden för att straffa den och som råkade komma med i någon form när staden regnade ner över det som blev kalklanden. Hursomhelst vill jag ha mer ushliga monster som ligger begravda under denna regionen och som nekromantiker och andra som kan ha användning för stora lika kan tänkas eftertrakta.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så drygt tre år sedan senaste inlägget. I nya svavelvinterspelet finns lite ny info som säkert kan sammanfattas snyggt framöver. Var det någon på forumet som skrev det?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av Mikael »

I Slaktare Små finns lite info på sid 349 ff
Arkitekturen är gammelkontinental, med spetsbågar och splitsade ljusbringare.
Exotiska puffbyxor, broderad mångfärgad sidenväst, och ståndkragar utgör modeinslag vid hovet.
Största staden heter Karamandrin.
Dess prinsessa, nu kejsarinna av Trakorien, har hederstitlarna Kalchissa och Calcedonia.
Sedan antiken har de mäktiga ätterna haft väldiga och mäktiga luftandar som slavar. Dessa ska ha givits ätterna som slavar av gudinnan Hermenia för deras ståndaktighet mot "bindaren Laros". Starka nog att krossa en eskader pansarkavalleri med en handflata har de flyttat adelns hov och försvarat dem från attacker. De flesta av dessa andar har dött bort eller frigetts, men några lever vidare.
"makrissa makróz" - "alla åsnors åsna" på kontinentaljori.
"chrónica" - krönika
"investigáza" - utredning
"visónd" - klok? kunnig?
"fýk" - fekalier/skit
"flácklut" - (någon slags skällsord) - skit-lut?
"pjókl" - (okvädesord av okänd betydelse)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av Mikael »

Ur Vanderland
- Saltvråk, vråkart.
- Saltslätter
- lite info om eliten i landet
Skriv svar