Vit fläck - Jorpur

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hadeska akademi i skogen kommer ur en Sinkadus...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Ang. nekromantikerakademin: är detta en ny sadan? Jag tycker annars att vi redan har nog med "akademier". Eller rör det sig om den svarfunna akademi jag tror nämns i Monster och Män eller natt. Ser helst att vi inte planterar ÄNNU fler udda akademier. (En akademi borde ju dessutom rimligtsvis ligga vid en centralort, och sponsras av nagon resursstark person).
Akademin jag åsyftade var den som omnäms i MoM-modulen och namnförslaget Hadeska akademin avledda jag ur Mikaels Arwan Hades (eller är detta faktisk namn från en gammal Sinkadus jag missat?).
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Peter skrev:Ang. nekromantikerakademin: är detta en ny sadan? Jag tycker annars att vi redan har nog med "akademier". Eller rör det sig om den svarfunna akademi jag tror nämns i Monster och Män eller natt. Ser helst att vi inte planterar ÄNNU fler udda akademier. (En akademi borde ju dessutom rimligtsvis ligga vid en centralort, och sponsras av nagon resursstark person).
Akademin jag åsyftade var den som omnäms i MoM-modulen och namnförslaget Hadeska akademin avledda jag ur Mikaels Arwan Hades (eller är detta faktisk namn från en gammal Sinkadus jag missat?).
Ok, jag tyckte nog att jag kände igen konceptet. Da vet jag hur det hänger ihop :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mitt minne behövde dubbelkollas.
Vidvindens skogs nekromanti-akademi/skola är ur MoM.
Arwan Hades har jag inte funnit, så han får jag ta på mig. Sinkadusen hade en annan nekromantikers namn: Farengadd av Helsing (och flera andra som jag får ta upp under MoM på forumet.
I MoM (häftet) nämndes dock också en akademi i Jorgund, där bland annat en nekromantiker verkar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Jag funderar f.ö. på att helt enkelt skapa ett kejserligt joriskt språk och skrota den latinska kopplingen helt. Problemet är att det innebär en del jobb i.o.m. att ordlistor över alla kända ord och namn på alla joriska språk först måste sammanställas. Sedan måste minsta gemensamma nämnare hittas i dessa ord och en rimlig språkförändring måste utarbetas... Sen ska resultatet gärna låta lika "imperialistiskt" som latin... (Fast det hade varit lite coolt om man kan se vissa likheter mellan jori och t.ex. furgiska...)
Låter intressant och du har vävt tjusig språk magi hittills! Jag vill dock att det skall förbli latin-ton på den kejserliga jorin då det trots allt förmedlar mycket känsla.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:
Adragoor skrev:Jag funderar f.ö. på att helt enkelt skapa ett kejserligt joriskt språk och skrota den latinska kopplingen helt. Problemet är att det innebär en del jobb i.o.m. att ordlistor över alla kända ord och namn på alla joriska språk först måste sammanställas. Sedan måste minsta gemensamma nämnare hittas i dessa ord och en rimlig språkförändring måste utarbetas... Sen ska resultatet gärna låta lika "imperialistiskt" som latin... (Fast det hade varit lite coolt om man kan se vissa likheter mellan jori och t.ex. furgiska...)
Låter intressant och du har vävt tjusig språk magi hittills! Jag vill dock att det skall förbli latin-ton på den kejserliga jorin då det trots allt förmedlar mycket känsla.
Jo... Det gäller att bygga ihop det coolt. Vissa språk, t.ex. erebosiska känns inte det minsta "romanska", och kommer de då från latin blir det lite skumt. Sen att de moderna joriska språken är svenska när man spela är ju en annan sak. Men det kan ju vara coolt att lägga in äkta joriska ord på vissa ställen ändå.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Som jag ser det borde jorpur vara ett land i sig. Det verkar som om idéerna har avstannat i denna tråd så jag tänkte komma med några förslag.

1. Storkungadömet Jorpur
En gång i tiden var Jorpur en del av det postkonfluxa jorpagniska kejsardömmet men en man hadde en vision. Genom diverse ingiften och arvstvister lyckades han förena de fyra stora furstendömmena och lyckades så tvångsanlsuta de små grevsakpen och domusskapen.

2. Ordensstaten Jorpur.
En av den Lysande Vägens riddarordnar har salgit sig ner här och tvingat eller bytt ut furstarna till/mot vassaler.

3. Kyrkostaten Jorpur.
Från sin tados i huvudstaden NN har Kerigassen lyckats sprängt in sådan gudafruktan i furstarna att han med hjälp av läran, inkvisationen och en stor mängd soldater förenat dem till ett mycket gudfruktigt land där kättarbålen flammar tätt.

Hursomhelst så borde inte Jorpur vara en vildmark med efterblivna bönder utan ett vibrerande land med del i kopparhavets kultursfär.
Riddarväsende som ligger mellan Zorakin med Jorpagnisk konst, Stark LV och handelsförbindelser med alla länder.

Jag vet att många älskar lapptäckstländerna och verkar vilja ha dem överallt. Jag kan inte riktigt förstå varför vi måste ha Klomellien och Jorpagna kopior så snart det finns en landmassa med ett namn, vilket inte är beskrivet i EA. Nej, här har vi schhansen att kartlägga ett land av brendiens storlek helt själva.

Det var mina två magilliska kopparskärvar
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snibben skrev:Som jag ser det borde jorpur vara ett land i sig. Det verkar som om idéerna har avstannat i denna tråd så jag tänkte komma med några förslag.

1. Storkungadömet Jorpur
En gång i tiden var Jorpur en del av det postkonfluxa jorpagniska kejsardömmet men en man hadde en vision. Genom diverse ingiften och arvstvister lyckades han förena de fyra stora furstendömmena och lyckades så tvångsanlsuta de små grevsakpen och domusskapen.

2. Ordensstaten Jorpur.
En av den Lysande Vägens riddarordnar har salgit sig ner här och tvingat eller bytt ut furstarna till/mot vassaler.

3. Kyrkostaten Jorpur.
Från sin tados i huvudstaden NN har Kerigassen lyckats sprängt in sådan gudafruktan i furstarna att han med hjälp av läran, inkvisationen och en stor mängd soldater förenat dem till ett mycket gudfruktigt land där kättarbålen flammar tätt.

Hursomhelst så borde inte Jorpur vara en vildmark med efterblivna bönder utan ett vibrerande land med del i kopparhavets kultursfär.
Riddarväsende som ligger mellan Zorakin med Jorpagnisk konst, Stark LV och handelsförbindelser med alla länder.

Jag vet att många älskar lapptäckstländerna och verkar vilja ha dem överallt. Jag kan inte riktigt förstå varför vi måste ha Klomellien och Jorpagna kopior så snart det finns en landmassa med ett namn, vilket inte är beskrivet i EA. Nej, här har vi schhansen att kartlägga ett land av brendiens storlek helt själva.

Det var mina två magilliska kopparskärvar
Varsågod snibben, det är fritt fram att starta ny tråd "NAMN - Vit fläck Jorpur" och skriva ihop din version. I dagsläget är det så vi använder de vita fläckana. Skriv på, jag är nyfiken!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Vit fläck - Jorpur

Inlägg av leinder »

Bumpar denna tråd lite.
I min kampanj så funderade jag helt enkelt att indirekt införliva regionen i Jorpagna /slash/ halvlängdsmännens urhem.

Vad är spikat, om något?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vit fläck - Jorpur

Inlägg av birkebeineren »

De vita fläckarna lämnar vi obeskrivna men för Vit fläck -Jorpur har vi delat av landområdet vi kallat Nostratiet som vi beskriver som en del av våran tolkning av EA. Nostratiet ligger norr om det som är kvar av Vit fläck - Jorpur och halvlängdsmännens område ligger precis vid gränsen, ute på halvön Hulé.
Skriv svar