Vit fläck - Drylo

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Jaha. Så om man jobbar fram något ordentligt så kan man inte korsreferera från övriga länder, utan får skriva in alla gemensam historia i Drylos historia... :(
Nej, nej, nej... :shock:

Eller hur menar du?

Självklart får man skriva in andra länders historia i detta Drylo men om man låser officiella länders historia i tolkningen så blir det svår för andra att välja en annan variant. Min tanke med de vita fläckarna är lite som det första av två metoder för nyskapande som Brior skrev i Trakorien-tråden:
(1) man kan lägga till företeelser "modulärt"så att de lätt kan infogas / läggas åt sidan utan att det ändrar helheten, t.ex hitta på lokala sedvänjor och myter, en ny stad eller ett nytt skrå,
(2) eller så skapar man globalt så att företeelsen påverkar helheten, t.ex. att alla trakorier varje morgon tillber solen eller begraver släktingarnas döda kroppar under köksgolvet
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Jaha. Så om man jobbar fram något ordentligt så kan man inte korsreferera från övriga länder, utan får skriva in alla gemensam historia i Drylos historia... :(
Nej, nej, nej... :shock:

Eller hur menar du?]
Jo, jo, jo. :D Jag tror att vi förstår varandra.
All Drylos historia återfinns endast i Drylos historia. Att klavykiska riket höll det som lydstat nämns inte med en rad i Trakoriens historia, lika lite som att Drylerna med jämna mellanrum faller ner över Magilres slätter och plundrar nämns under Magilre, eller att Dryliska pirater nämns under "erebisk sjöfart".

Jag får erkänna att motivationen att fortsätta sinar lite när jag nu inser att det vi skriver på är ett alternativ som inte får ha någon återspegling på ereb i övrigt utan vara sin egen lilla värld. Jag är ju till 100% på Anders sida i den här frågan och tycker att vita fläckar är en del av det som är Erebs stora problem - lapptäckessjukan. Mitt mål var ju att försöka bota den... :roll:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Jo, jo, jo. :D Jag tror att vi förstår varandra.
All Drylos historia återfinns endast i Drylos historia. Att klavykiska riket höll det som lydstat nämns inte med en rad i Trakoriens historia, lika lite som att Drylerna med jämna mellanrum faller ner över Magilres slätter och plundrar nämns under Magilre, eller att Dryliska pirater nämns under "erebisk sjöfart".

Jag får erkänna att motivationen att fortsätta sinar lite när jag nu inser att det vi skriver på är ett alternativ som inte får ha någon återspegling på ereb i övrigt utan vara sin egen lilla värld. Jag är ju till 100% på Anders sida i den här frågan och tycker att vita fläckar är en del av det som är Erebs stora problem - lapptäckessjukan. Mitt mål var ju att försöka bota den... :roll:
Då förstår vi alltså varandra. :)

Mitt propagerande har dock haft för avsikt att stimulera till mer världsskapande och att ge alla en möjlighet att få med helt egna skapelser i Ereb Altor, inte att underbygga lapptäcket och definitivt inte att få någons motivation att sina.

Jag gillar detta Klavykien och vill gärna bidra till att utveckla området, men andra kanske vill något annat.

Har nämnt det tidigare och kan göra det igen även om det nu känns lite sent, men mycket av problemet med de vita fläckarna har varit att de gjorts för stora. Vi hade kunnat lämna endast den södra delen av vit-fläck Jorpur tom, låtit Kalklanden ligga söder om vit fläck Mirel, och vit fläck Drylo hade kunnat vara ett begränsad område i inlandet. Därför jag har velat ha tillbaka kartan över de vita fläckarna så vi kunnat bestämma gränserna.

Hoppas du fortsätter skriva mäster Regil! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det vore en intressant diskuss Birke, för där kan områden som visserligen inte är vita kunna finnas med?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Det vore en intressant diskuss Birke, för där kan områden som visserligen inte är vita kunna finnas med?
Jag diskuterar gärna. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Det vore en intressant diskuss Birke, för där kan områden som visserligen inte är vita kunna finnas med?
Jag diskuterar gärna. :)
Låt oss vänta på spelknepes kartor på de vita fläckarna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
birkebeineren skrev:
Regil skrev:Jaha. Så om man jobbar fram något ordentligt så kan man inte korsreferera från övriga länder, utan får skriva in alla gemensam historia i Drylos historia... :(
Nej, nej, nej... :shock:

Eller hur menar du?]
Jo, jo, jo. :D Jag tror att vi förstår varandra.
All Drylos historia återfinns endast i Drylos historia. Att klavykiska riket höll det som lydstat nämns inte med en rad i Trakoriens historia, lika lite som att Drylerna med jämna mellanrum faller ner över Magilres slätter och plundrar nämns under Magilre, eller att Dryliska pirater nämns under "erebisk sjöfart".

Jag får erkänna att motivationen att fortsätta sinar lite när jag nu inser att det vi skriver på är ett alternativ som inte får ha någon återspegling på ereb i övrigt utan vara sin egen lilla värld. Jag är ju till 100% på Anders sida i den här frågan och tycker att vita fläckar är en del av det som är Erebs stora problem - lapptäckessjukan. Mitt mål var ju att försöka bota den... :roll:
Fortsätt gärna debattera VAD vi skall göra med de vita fläckarna generellt i denna tråd viewtopic.php?t=114&postdays=0&postorder=asc&start=0, så kanske vi har en ny omröstning senare.

Här fortsätter vi med tankar kring Drylo.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Låter mycket interessant detta Thinker! :)

..och precis så har jag ser fore mig de vita flackarna på forumet skal fungera. Tycker absolut en Dylo - Vit fläck Drylo skal skapas!
Börjar inse poängen med systemet att behålla de Vita Fläckarna, men tillåta beskrivningar. Börjar bli lite lockad att fortsätta med alternativversion någon dag. Pataxa - Vit fläck Drylo är mitt namnförslag. Funderar dessutom på att stjäla silverdalen (till namn och silver åtminstone) för att skappa en förvirrad samstämmighet mellan de olika versionerna.

Den version jag utvecklar kommer nog mera ta avstamp i sydamerika än i Skottland dock.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Börjar inse poängen med systemet att behålla de Vita Fläckarna, men tillåta beskrivningar. Börjar bli lite lockad att fortsätta med alternativversion någon dag. Pataxa - Vit fläck Drylo är mitt namnförslag. Funderar dessutom på att stjäla silverdalen (till namn och silver åtminstone) för att skappa en förvirrad samstämmighet mellan de olika versionerna.

Den version jag utvecklar kommer nog mera ta avstamp i sydamerika än i Skottland dock.
Mäster Regil har sett det Vita ljuset! :D

Pataxa - Vit fläck Drylo låter som ett bra namn och att låna in en detalj från en annan version låter utomordentligt trevligt tycker jag. Skapa tråden och kopiera över relevanta inlägg.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ny tråd skapad av Thinkers DYLO!
Skriv svar