Vit fläck - Cerlonia

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Du har rätt Bergdahl, kalmurrierna måste inte vara ryttarnomader utan skulle kunna utformas ganska fritt rundt den officiella kärnan med måndyrkan (Adragoor har väl skrivit en del om landet fast dessa minns jag inte nu..).
Tror att de lätt blir tänkt som ryttarnomader då Akrogal sägs vara bebodd av sådana bortom Furgia. Andra nomader kan finnas, eventuellt i släkt med kalmurrierna. Vad står det förresten om Kalmurri och dets eventuella flotta i Nidland-modulen?

När det gäller den berendiska handelskolonin tänkte jag mig inte den som en enklav i cerevalliska Lîrvella utan som en egen stad liggande ute vid "hörnet" av den nidländska muren havet och halvön Vit fläck Cerlonia. Än så länge vill jag inte ta upp "frågan Cereval" och har därför försökt inte blanda in landet för mycket. Ideén är häller inte tänkt klar än.
Utöver andra interessen i Masevabukten så har handelshusen i denna stadskoloni kontakt med vad det nu är kan tänkas fylla det vita området med. Flexibelt med eventuella flera varianter om det blir så.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl skrev:Sen så måste jag ju ställa mig frågan, var står det att kalmurrerna är ursprungliga ryttarnomader? Även om det känns rätt sannolikt att så skulle vara fallet behöver det ju inte vara så, om det inte står så uttryckligen i något officiellt. Likaledes kan ju området där Kalmurri ligger ha haft en bofast befolkning redan under Imperium Iorpagnas dagar utan att det behöver krocka med något officiellt vad jag vet, området kan ju ha erövrats av de akrogaliska nomaderna innan de vände sina lystna blickar västerut mot de rikedomar som fanns i Krun m.fl jorpagniska provinser. Likaledes kan de i vilket fall som helst ha varit bofasta, lagt av med sin nomadiska livstil, sen många hundra år tillbaka och varför skulle de då inte ha kunnat tillskansa sig kunskapen om hur man bygger någorlunda sjödugliga båtar.
I min version av Akrogal finns en del städer i södra Kalmurri som ursprungligen byggdes av furgierna under golwyndatiden. Senare erövrades dessa städer av det yndarska imperiet och slutligen av ryttarnomader från stäppen i öster. I södra kalmurri är alltså en del av ursprungsbefolkningen gamla golwyndier.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:I min version av Akrogal finns en del städer i södra Kalmurri som ursprungligen byggdes av furgierna under golwyndatiden. Senare erövrades dessa städer av det yndarska imperiet och slutligen av ryttarnomader från stäppen i öster. I södra kalmurri är alltså en del av ursprungsbefolkningen gamla golwyndier.
Hur har du tänkt dig Akrogals ryttarnomader, ser du dessa som synonyma med kalmurrier eller är det olika folk, ev med samma ursprung?

Och hur var det med dina ashatârer?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:I min version av Akrogal finns en del städer i södra Kalmurri som ursprungligen byggdes av furgierna under golwyndatiden. Senare erövrades dessa städer av det yndarska imperiet och slutligen av ryttarnomader från stäppen i öster. I södra kalmurri är alltså en del av ursprungsbefolkningen gamla golwyndier.
Hur har du tänkt dig Akrogals ryttarnomader, ser du dessa som synonyma med kalmurrier eller är det olika folk, ev med samma ursprung?

Och hur var det med dina ashatârer?
Kalmurrier och Ashatârer påstår själva att de härstammar från mångudinnans två söner i forntiden. Båda är väl närmast folk eller stamförbund. Troligen finns det även andra stammar som har gått upp i den kalmurriska och undrekastat sig kejsaren.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Är något bestämt om denna trevliga lilla plätt ännu??
Spinner lite med Birke om en slavhandlarstad/piratfäste.

En plats där man köper och säljer slavar som man inte vill ska registreras osv.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:Är något bestämt om denna trevliga lilla plätt ännu??
Spinner lite med Birke om en slavhandlarstad/piratfäste.

En plats där man köper och säljer slavar som man inte vill ska registreras osv.
Problemet är att forumets medlemmar har beslutat att låta de vita fläckarna vara vita och att det istället skall läggas upp alternativ för SL att välja bland här på forumet. Om du i Nidland vill hänvisa hit så gör det löst och luddigt, dvs att kopplingen till halvön inte blir för viktig för resten av texten.

Förslagen som hittills getts lutar åt övergivet wasteland härjat av drakar eller helt livlöst efter att Moder Jord tagit sin hand från området. Historiskt har det föreslagits måndyrkan och jag har placerat ett älvfolk kallat örnfolket (örnryttare) hit...men vilka senare dog ut. Khab Nemi ur Sinkadus tycker jag också passar här.

Fritt fram för nya förslag alltså.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:
leinder skrev:Är något bestämt om denna trevliga lilla plätt ännu??
Spinner lite med Birke om en slavhandlarstad/piratfäste.

En plats där man köper och säljer slavar som man inte vill ska registreras osv.
Problemet är att forumets medlemmar har beslutat att låta de vita fläckarna vara vita och att det istället skall läggas upp alternativ för SL att välja bland här på forumet. Om du i Nidland vill hänvisa hit så gör det löst och luddigt, dvs att kopplingen till halvön inte blir för viktig för resten av texten.

Förslagen som hittills getts lutar åt övergivet wasteland härjat av drakar eller helt livlöst efter att Moder Jord tagit sin hand från området. Historiskt har det föreslagits måndyrkan och jag har placerat ett älvfolk kallat örnfolket (örnryttare) hit...men vilka senare dog ut. Khab Nemi ur Sinkadus tycker jag också passar här.

Fritt fram för nya förslag alltså.
Ok. Men det är nog inte fel heller.
-Ryktet säger att i området finns.... etc.. Ska göra det så luddigt det går. Eller om Birke kommer upp med en bra idé om slavfrågan där
Vasquia
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2015-12-29 12:30

Re: Vit fläck - Cerlonia

Inlägg av Vasquia »

Kommer helt utifrån och var över 25 år sedan jag spelade/spelledade i ereb. Dock fann jag forumet intressant och fastnade i denna tråd. Nu verkar ju iofs tråden vara "död" sen 7-8 år.

Tänkte dock ändå flika in en idé ifall någon har vägarna förbi. Har inte läst något material om nidland eller vicotnik mer än några få rader jag googlat fram.

Apropå denna vita fläck ni kallar Cerlonia är min tanke att Vicotnic byggt muren åt nordväst (för mig någon skrev tidigare) pga av rädsla/tidsbrist att lösa problemet. Vad är då erebs mäktigaste magiker rädd för? Här går min tanke (och som sagt vet inget om Vicotnics historia och nedan kanske redan är publicerat) att Treh´al Kash skall vara det som Vicotnic vill skydda sig i från. Treh´al Kash var en annan mäktig magiker som Vicotnic utvecklade sin magi tillsammans med. Kanske var dessa två ute i Cerelonias vildmark för att experimentera och något gick snett, väldigt snett. Eventuellt var det här Vicotnic dödade sin bundsförvant, planerat eller oplanerat. Dock gick inte allt som planerat, Treh´al Kash dog inte per se, utan bands till platsen som någon form av kraft/ gast/ande. En kraft/kast/ande som var för kraftfull för Vicotnic att tämja (som han kanske hade planerat). Istället finns nu Treh´al Kash kvar i hjärtat av Cerlonia där hans hat mot Vicotnic och hans förbannelse att hämnas, ger näring åt förstörelsen av landet.

Av respekt för Treh´al Kash byggde Vicotnic således muren och vände fokus mot väst för att ta itu med problemet bakom muren vid ett senare tillfälle. Under tiden har Cerlonia under Treh´al Kash inflytande förvridits av hans ondska?

(Inspiration är darth sidious mord av sin läromästare darth plaguise)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vit fläck - Cerlonia

Inlägg av birkebeineren »

Välkomen hit! Alltid kul när någon hittar en bortglömd tråd som kan friska upp minnet av vad som skrivits tidigare. :)

Även om inte så mycket är sagt om Vit fläck–Cerlonia så har Nidland (som vi låtit vara ett erebisk namn för det egenliga namnet Lhassu) diskuterats i ett flertal olika trådar. Under Äventyr finns bl.a. flera bearbetningar av Nidländska Reningen med mycket material om Nidland och länderna runt östra Ereb.

Att utveckla en vit fläck-Cerlonia variant där en magiker som uppenbarligen var så mäktig att Vicotnik hade något att lära av honom låter som en spännande idé. Inget är sagt på forumet tror jag om Treh'al Kash men han finns inskriven i det som står om Vicotniks historia: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... st_för_SL)

Vem var Treh'al Kash och vad samarbetade han och Vicotnik om i tvåhundra år?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vit fläck - Cerlonia

Inlägg av birkebeineren »

Gamla idéer som kan kopplas till ovanstående: viewtopic.php?p=18675#p18675
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vit fläck - Cerlonia

Inlägg av birkebeineren »

Fråga till dig Mikael:

För att få med detaljer som rör Nidlands historia har jag letat runt i olika trådar och kronoligier. Hittar då dina gamla idéer om Laursiënta och de örnflygande älvfolken. Dessa var väl tänkta att placeras i Vit fläck - Cerlonia?

Vad sägs om att skapa en tråd här kallad Laursiënta - vit fläck Cerlonia och posta följande gamla inlägg (som är de jag hittat om Laursiënta):
Ca 1300 FO En dvärgklan försöker erövra älvfolkens halvö Laursiënta (Lasutyp/okänt område). Detta misslyckas fatalt.
731 / 334
För att möta de akrogaliska plundringarna sluter kejsarinnan en allians med örnfolket i Laursiënta år 731.
Ca. 710 / 355
En mäktig jorisk svartkonstnär anlände till älvfolkets Laursiënta och förförde örnfolket. Han var av det måndyrkande folket på slätten men hade lärt sig svartkonst och annan mörkrets hemlgheter i de Trognas stad. Inom endast ett par år hade de vackra bergen i denna del av Ereb blivit en mörk och ond plats. Männiksorna på halvön som redan var av samma tro flockade til bergens fot för dyrkan av Trollkarlen. De unga bland skogsalverna organiserade dock en expedition för att rensa bergen från det onda. Trollkarlen skickade då bud till Lasutypprovinsens legioner, och krävde det stöd som alliansen från Zenobias tid innebar. För att vinna tid frammanade Trollkarlen Luvenas och Raukrs sjuka krafter. Skogsalverna hade knappt hunnit till bergens fot innan de Jorpagniska styrkorna gensköt dem och med Örnfolket från luften och trollkarlens svarta magi, krossades älvfolksexpeditionen till siste man. När detta skedde blev Moder Jords sorg för stor och hon drog sig undan från ön. Skogarna vissnade på ett par dagar, den gröna slätten blev torr och bergen sänktes i mörker. Veckan därpå drabbades Kejsarens här av en mycket dödlig pest och endast några hundra legionärer lämnade landet levande, för att dö förtida inom några år. Sjukdomen levde kvar på halvön under lång tid. Örnfolket drabbades hårdast. Då deras rike bland bergen mörknat, dog deras folk och historia. Några få godhjärtade som isolerat sig från Trollkarlens ränkor flydde till andra berg i Ereb. Trollkarlen gav inte upp och i ilska över vad som skett svor han en förtrollning som tvingade örnfolket att stanna. Till slut blev örnfolkets kung tokig och drog sitt svärd mot trollkarlen. Magikern försökte med magi hindra kungen men svärdet skar rakt igenom hans magi och dödade trollkarlen på fläcken. Kungen var dock dödligt sårad och hans folk byggde honom därför en grandios grav i en djup dal. Ett mausoleum med en vacker sarkofag. Den dalens namn är Khab-Nemi, ”Bitterhetens Kittel”. Örnarna hade flytt eller dött, så Örnfolket kunde inte längre färdas genom luften utan blev bundna till marken. De som inte dog degenererade till mörka varelser. Älvfolken hade lämnat platsen och ingen hörde någonsin från örnfolket eller deras svarta trollkarl. Området blev sjukt för alla även långt efter Imperiet upphört. …drakherrar från Cereval beslutar bränna området…för att få slut på den smittsamma sjukan.
Kanske inte så mycket material men ändå något att bygga vidare på för den som vill. Har även tänkt att de olika vita fläckarna kan flyttas till wikin under en särskild kategori för att lättare kunna hittas och för att kunna länka materialet till officiella artiklar och till en egen diskussionstråd på forumet.
Skriv svar