Vit fläck - Cerlonia

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Vit fläck - Cerlonia

Inlägg av Mikael »

Kommer flytta hit vissa citat på idéer som finns.
Ni har väl fler? Och fler fräscha idéer!?
Senast redigerad av Mikael den 2007-10-25 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Dina indéer kring områdena låter bra. Angående området nordost om Nidland ställer jag mig frågan varför nidlänningarna valt att bygga en mur mot området om det bara är ett område som brandhärjats av drakar, det måste finnas något där som är värt att lägga så mycket arbete som en mur är för att skydda sig emot.

En liten tanke som slått mig är, och då bygger jag vidare på det som du skrev i en annan tråd att området kanske behöver knytas till den tidigare krunska historian. Om området tidigare tillhörde det krunska riket och i förlängningen det jorpagniska riket så kan det genom sitt något isolerade läge varit ett tillhål för tillbedjare av Luvena, månens och sjukdomarnas gudinna. Närheten till Kalmurri kanske också stärker möjlighetern för ett sådannt upplägg. Iaf så kan jorpagnas fall iom den tredje konfluxen ha lett till en ökad aktivitet hos dessa luvenadyrkare så till den grad att drakarna i Cereval såg sig nödgade att bränna området. Än idag ser man med oro på området då man inte vet vad som väntar där ute bland de pyrande ruinerna på halvöns askslätter och för att känna sig säkrare byggde man muren mot området. Detta är ju ett möjligt upplägg, men det behöver ju arbetas igenom mer om vi väljer någon liknande historia för området.
Tistalion skrev:Att använda drakar för att förklara en ödeläggning kan vara lite riskabelt, då det redan finns en plats där drakarna har bränt bort stora områden kan de tyckas tillräckligt!?

Om jag minns rätt är det nedanför Soluna, tror att de stor i drakar boken i alla fall


//Tistalion
Psipo skrev:
Mikael skrev: Idén liknar den jag gett för området utan liv efter Moder Jord tog sin hand från det, ta en titt i historien år 710 f.O. Kanske kan man kombinera dessa idéer?
Jag skulle vilja stryka delar av den händelsen. Den Moder Jord jag har beskrivit skulle inte ta sin hand från ett område. Hon skulle hellre förgås. Kanske kan någon annan gud ha orsakat förödelsen?
Tistalion skrev:Att använda drakar för att förklara en ödeläggning kan vara lite riskabelt, då det redan finns en plats där drakarna har bränt bort stora områden kan de tyckas tillräckligt!?

Om jag minns rätt är det nedanför Soluna, tror att de stor i drakar boken i alla fall
Vilken bok? Jag känner inte till det här.
Mikael skrev:
Bergendal skrev:
Dina indéer kring områdena låter bra. Angående området nordost om Nidland ställer jag mig frågan varför nidlänningarna valt att bygga en mur mot området om det bara är ett område som brandhärjats av drakar, det måste finnas något där som är värt att lägga så mycket arbete som en mur är för att skydda sig emot.

En liten tanke som slått mig är, och då bygger jag vidare på det som du skrev i en annan tråd att området kanske behöver knytas till den tidigare krunska historian. Om området tidigare tillhörde det krunska riket och i förlängningen det jorpagniska riket så kan det genom sitt något isolerade läge varit ett tillhål för tillbedjare av Luvena, månens och sjukdomarnas gudinna. Närheten till Kalmurri kanske också stärker möjlighetern för ett sådannt upplägg. Iaf så kan jorpagnas fall iom den tredje konfluxen ha lett till en ökad aktivitet hos dessa luvenadyrkare så till den grad att drakarna i Cereval såg sig nödgade att bränna området. Än idag ser man med oro på området då man inte vet vad som väntar där ute bland de pyrande ruinerna på halvöns askslätter och för att känna sig säkrare byggde man muren mot området. Detta är ju ett möjligt upplägg, men det behöver ju arbetas igenom mer om vi väljer någon liknande historia för området.
Psipo skrev:
Mikael skrev: Idén liknar den jag gett för området utan liv efter Moder Jord tog sin hand från det, ta en titt i historien år 710 f.O. Kanske kan man kombinera dessa idéer?
Jag skulle vilja stryka delar av den händelsen. Den Moder Jord jag har beskrivit skulle inte ta sin hand från ett område. Hon skulle hellre förgås. Kanske kan någon annan gud ha orsakat förödelsen?
OK, Moder Jord tog inte bort livet från halvön. Sjukdom kom, kanske ledde dyrkan av månen till dyrkan av fel måne vilket i sin tur ledde till sjukdomen. RÖDA månen och dess oktagonbroder sprider ju sjukdom. Här skall vi väl kunna sy ihop något.
Mikael skrev:Ca. 710 / 355
En mäktig jorisk svartkonstnär anlände till älvfolkets Laursiënta och förförde örnfolket. Han var av det måndyrkande folket på slätten men hade lärt sig svartkonst och annan mörkrets hemlgheter i de Trognas stad. Inom endast ett par år hade de vackra bergen i denna del av Ereb blivit en mörk och ond plats. Männiksorna på halvön som redan var av samma tro flockade til bergens fot för dyrkan av Trollkarlen. De unga bland skogsalverna organiserade dock en expedition för att rensa bergen från det onda. Trollkarlen skickade då bud till Lasutypprovinsens legioner, och krävde det stöd som alliansen från Zenobias tid innebar. För att vinna tid frammanade Trollkarlen Luvenas och Raukrs sjuka krafter. Skogsalverna hade knappt hunnit till bergens fot innan de Jorpagniska styrkorna gensköt dem och med Örnfolket från luften och trollkarlens svarta magi, krossades älvfolksexpeditionen till siste man. När detta skedde blev Moder Jords sorg för stor och hon drog sig undan från ön. Skogarna vissnade på ett par dagar, den gröna slätten blev torr och bergen sänktes i mörker. Veckan därpå drabbades Kejsarens här av en mycket dödlig pest och endast några hundra legionärer lämnade landet levande, för att dö förtida inom några år. Sjukdomen levde kvar på halvön under lång tid. Örnfolket drabbades hårdast. Då deras rike bland bergen mörknat, dog deras folk och historia. Några få godhjärtade som isolerat sig från Trollkarlens ränkor flydde till andra berg i Ereb. Trollkarlen gav inte upp och i ilska över vad som skett svor han en förtrollning som tvingade örnfolket att stanna. Till slut blev örnfolkets kung tokig och drog sitt svärd mot trollkarlen. Magikern försökte med magi hindra kungen men svärdet skar rakt igenom hans magi och dödade trollkarlen på fläcken. Kungen var dock dödligt sårad och hans folk byggde honom därför en grandios grav i en djup dal. Ett mausoleum med en vacker sarkofag. Den dalens namn är Khab-Nemi, ”Bitterhetens Kittel”. Örnarna hade flytt eller dött, så Örnfolket kunde inte längre färdas genom luften utan blev bundna till marken. De som inte dog degenererade till mörka varelser. Älvfolken hade lämnat platsen och ingen hörde någonsin från örnfolket eller deras svarta trollkarl. Området blev sjukt för alla även långt efter Imperiet upphört. …drakherrar från Cereval beslutar bränna området…för att få slut på den smittsamma sjukan.

Något sådant fast bättre berättat.
Bergdahl skrev:Mikael: Jag är inte helförtjust i ditt koncept för halvön och det kanske jag är ensam om, och då är det ju bara att bortse från min negativa inställning. :P

Iaf. jag ser hellre att halvön inte är så färdig så att säga, att man lämnar mer till den enskilde spelledaren.
Ett sätt att göra detta på är att låta halvön under det antika krun ha varit en perifier tillflyktsort för Luvenadyrkare som där slapp det övriga samhällets misstänksamhet/förakt. Man byggde med tiden upp städer och tempel tillägnade sin Luvena, månen och sjukdomarnas gudinna. När Krun övergick i kejsardömmet Jorpagna påverkades inte halvön och dess befolkning nämnvärt utan man kunde fortsätta leva precis som innan, även om det blev lite mer aktivitet i Lasutyp.
När då tredjekonfluxen kom hände något i området eller om det bara var en ödets spratt som fick drakar från Cereval att bränna området till oigenkänlighet, så till den grad att det i området än idag pyr bland ruinerna. Befolkningen i Lasutyp och sedermera Nidland, kom att se på området med olust, man såg det som förbannat, en hemvist för sjukdomar och hemskheter, och var man i närheten såg man sig en gång extra över axeln eller bad beskyddande ramsor. När Vicotnik anlände till till Lasutyp lät han uppföra den stora muren så att den även skyddade mot den brända halvön, till ortsbefolkningens stora lättnadd. Om detta berodde på att han såg något värt att skydda sig mot på halvön eller om det bara berodde på sägnerna om området är det ingen som vet....

Ja, något sådant skulle jag kunna tänka mig, det lämnar en hel del öppet för vad som kan ha hänt i området och hur det ser ut idag och det blir fritt fram för spelledarna där ute i landet att själva bestämma detta med lite hjälp på traven från områdets historia.
Mikael skrev:OK förstår. Jag får suga på detta och så kan vi diskutera vidare. (Jag gillar mina alver på stora Örnar som inte längre finns! :cry: ). Vi hörs.
Peter skrev: Just så :) Lasutyp, korsvägarnas rike! Och för den som vågar ge sig ut på den döda stäppen ligger gamla måndyrkarskatter dolda i askan och sotet, liksom uråldriga förbannelser och kryptor...
Psipo skrev:
Peter skrev: Just så :) Lasutyp, korsvägarnas rike! Och för den som vågar ge sig ut på den döda stäppen ligger gamla måndyrkarskatter dolda i askan och sotet, liksom uråldriga förbannelser och kryptor...
Konceptet känns lagom. Och om man vill kan man ju tona ner sotmarkerna till att vara begränsade till olika områden medan naturen sakta håller på att återhämta sig på andra håll. Men drakeld är ett gift och träd som bryter upp ur marken är knotiga, krumma och eländiga.

Korsvägarnas rike låter oerhört inspirerande. Kan området än idag kallas Lasutyp? Jag tycker att det håller.
Bergdahl skrev:Angående namnet på halvön är jag av den åsikten att den inte bör heta något med Lasutyp, den var en dela av området Lasutyp, men att den skall ärva namnet känns bara konstigt. Då Lasutyp var ett rätt sort området, hela Nidland och lite till, borde halvön haft ett eget namn under Lasutyperan enligt mitt tycke, och jag tycker att halvön fortfarande kunde heta det den kallades innan, alt. fått ett nytt nidländskt namn. En annan anledning till att ge halvön ett eget namn är att vi då minskar riskerna att förvilla läsare med att ha "två" olika Lasutyp.
Konceptet känns lagom. Och om man vill kan man ju tona ner sotmarkerna till att vara begränsade till olika områden medan naturen sakta håller på att återhämta sig på andra håll. Men drakeld är ett gift och träd som bryter upp ur marken är knotiga, krumma och eländiga.
Absolut, knotiga, krumma och eländiga träd som tränger fram och sakta återerövar halvön låter ju utmärkt. Halvön håller på att utvecklas till en riktigt exotisk plats för ruinäventyrande.
Jag gillar mina alver på stora Örnar som inte längre finns
Det bästa med att inte skriva för mycket om halvön är väl att man kan lämna en hel del för speledarna att själva utforma sina halvöar, så då kan du ju alltid trycka in dina örnar och alver som inte längre finns på "din" halvö.
Området kallas för fridens skull tillfälligt för Vit fläck - Cerlonia. Detta är INTE dess slutliga namn. Sotländerna, Asklanden ???
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hur vore det om [Landet i Akrogal] har tagit denna halvö under kontroll och skapar därav ett hot mot Nidland, varav Vicke byggde en mur för att gränsa och beskydda. Kan ge en ganska kul vinkling åt ett Akrogaliskt land med ena halvan på Akrogal och andra på Ereb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Hur vore det om [Landet i Akrogal] har tagit denna halvö under kontroll och skapar därav ett hot mot Nidland, varav Vicke byggde en mur för att gränsa och beskydda. Kan ge en ganska kul vinkling åt ett Akrogaliskt land med ena halvan på Akrogal och andra på Ereb.
Låter som en interessant ide...

Fast då behöver vi ett nytt akrogalisk land?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fast då behöver vi ett nytt akrogalisk land?
Tror faktiskt inte det. Har för mig att där ligger ett lämpligt Akrogaliskt land precis öster om "Vit fläck - Cerlonia". Kanske är det Mikael eller Adragoor som har skrivit om det tidigare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Måste vara ett jäkla mäktigt/farligt land för att inte Vicotnik skulle införliva landet som det ligger där aldeles ensamt utan skyddande berg, men varför inte. Tror dock mer på asklandsidén.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Tanken slog mig också... men sen undrar jag om muren endast är till för att hålla folk borta från Nidland, eller kanske mer för att hålla nidlänningarna inom Nidland.

Kanske har Akrogal en eller två stora hamnar på östkusten?
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Bra idé Spelknepe, gick igång starkt på idén att området skulle vara koloniserat eller på något annat sätt knutet till länderna öster om Demontungan. Jag har också föreställt mig Muren som ett sätt att hålla nidlänningarna inne (enklare att kontrollera) än främlingar ute. En konflikt med grannarna i öster är väl knappast något som Vicotnik strävar efter (det finns dock inget som säger att området inte blir attackerat i och med Reningen) förrän tiden är kommen. Cerevals utvecklade statsstater har alltid känts en smula svårförklarliga i mina ögon men kanske kan man hänvisa till influenserna från Kalmurri och Furgia samt "den vita halvön", det skulle också kunna ge en smula intressant karaktär åt Cerevals städer (samt konflikten med inlandsbefolkningen i det landet). Handeln över Masevabukten mellan de båda världsdelarna borde vara utvecklad, kulturella impulser, varor och teknik borde kunna strömma rätt fritt...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Mikael: Tanken slog mig också... men sen undrar jag om muren endast är till för att hålla folk borta från Nidland, eller kanske mer för att hålla nidlänningarna inom Nidland.

Kanske har Akrogal en eller två stora hamnar på östkusten?
Fast Vic väntar ju med att slå till mot andra grannar för att profetian skall slå in så kan vara vekt land iofs.

Om man bygger hamstäder måste det finnas ågon att handla med. Nidland ha flottstafden utanför Khanikel, Cereval har sina städer. Vilka skall man handla med? Lösa vandrande vildmän på Lir-slätt/Grynnerpasset, eller har dvärgar och Hynsolge en handelstrad till Cerlonia X?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det land som ligger öster om den vita fläcken på akrogaliska sidan är Kalmurri, Nidlands största handelspartner. Det står vidare i Nidland-kampanj att Vicotnik inte gjort några speciella ansattser att anfalla Kalmurri och att han troligtvis inte kommer att göra detta heller, han har ingen anledning att starta krig på ytterligare en front och att Kalmurri är militärt ganska starkt. Vidare är Kalmurri ärkefiender med Furgia, ett land vars styrande avskyr Vicotnik och Nidland, så ännu en anledning till att hålla goda kontakter med Kalmurri för Vicotnik alltså.

Spelknepes idé skulle funka, men jag tror jag föredrar det tidigare upplägget med en av drakeld förvrängd halvö, med uråldriga sjuka ruiner... en äventyrsplats som ger Ereb ett, svåråtkomligt, men en lite mer annorlunda plats miljömässigt att ha klassiska grottkrälaräventyr på.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Om man bygger hamstäder måste det finnas ågon att handla med. Nidland ha flottstafden utanför Khanikel, Cereval har sina städer. Vilka skall man handla med? Lösa vandrande vildmän på Lir-slätt/Grynnerpasset, eller har dvärgar och Hynsolge en handelstrad till Cerlonia X?
Jag har lite funderingar på att låta Berendien ha en handelstrad till både Cereval och halvön bortom Nidland.

I "mitt" Ereb har berendierna varit ett handlande folk, inte så mycket över haven men mer med karavaner och flodbåtar. Inspirerad av att det i Nidland-modulen står att berendierna efter "Reningen" ockuperar områden i landets norra delar, har jag låtit flera handelshus från Tolan ha interessen här.
Traden går från Lindaros på Berendiens östkust, over havsviken till gränstrakterna mellan Landori och Hynsolge, vidare upp flodsystemen genom skogarna till Grynnerpasset, där... xxx.*
Sen fortsätter traden ner floderna mellan Cereval och Nidland (med en hotfull mur i söder) och ut till en berendisk koloni vid kusten av Masevabukten. Här handlar berendierna med cerevalier, barbier, nidlänningar, kalmurrier och övriga akrogaliska folk, samt ut på halvön Vit fläck Cerlonia.

Hur låter detta? :?

* Här har jag lite olika ideér; en hynsolgisk fristad som lever av tullinkomster, en berendisk utpost med en dvargkonstruerad sluss som för över båtarna mellan flodsystemen, eller helt enkelt en sjö med utlöp åt olika håll och några vargmännaflockar jagande längs ständerna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fin fint Birke, kan det snygt kombineras med asklanden?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

För att göra en kombo, så skulle man kunna tänka sig att kalmurrier längst med asklandets kust grundat några små kolonier, och att berendierna, nidlänningarna, cervalierna, m.fl bedriver en viss handel med dessa kolonier. Detta skulle ju innebära att halvöns inre fortfarande är outforskad bränd vildmark som ruvar på gamla ruiner och andra hemligheter.
Varför har då kalmurrierna sökt sig till asklandet, med tanke på farorna som sägs finnas där? Med tanke på kalmurriernas dyrkan av mångudinnan och att tom deras enväldige härskare sägs vara denna mångudinnas son så kanske de söker efter något på halvön som de tror att Luvena dyrkarna som levde där innan lämnat efter sig. Alternativt är det så att de inte räds de hemskheter som det ryktas om pga av att de ser sig som beskyddade av mångudinnan. Iaf anser jag att om det skall finnas civilisation på halvön ska de finnas vid kusten och att det inre fortfarande ska vara outforskat, mystiskt och farligt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kanske kom många av Luvenadyrkana från det antika Kalmurri så det finns en historia?
Låter annars bra att Berendierna är de som landvägen sköter handeln mellan Massevahavets länder och Kopparhavets riken. Denna kontroll var det Submoloc Reffotsirc ville bryta när han grundade handelshuset Vidfara som var först med att segla från Kopparhavet hela Demontraden till Cereval och Nidland. :wink:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag citerar mig själv:
En liten tanke som slått mig är, och då bygger jag vidare på det som du skrev i en annan tråd att området kanske behöver knytas till den tidigare krunska historian. Om området tidigare tillhörde det krunska riket och i förlängningen det jorpagniska riket så kan det genom sitt något isolerade läge varit ett tillhål för tillbedjare av Luvena, månens och sjukdomarnas gudinna. Närheten till Kalmurri kanske också stärker möjlighetern för ett sådannt upplägg. Iaf så kan jorpagnas fall iom den tredje konfluxen ha lett till en ökad aktivitet hos dessa luvenadyrkare så till den grad att drakarna i Cereval såg sig nödgade att bränna området. Än idag ser man med oro på området då man inte vet vad som väntar där ute bland de pyrande ruinerna på halvöns askslätter och för att känna sig säkrare byggde man muren mot området. Detta är ju ett möjligt upplägg, men det behöver ju arbetas igenom mer om vi väljer någon liknande historia för området.
Tänkte mig att Luvena dyrkare kanske inte var så populära i Krun och senare det Jorpagniska riket och att man därför sökte sig till mer perifiera områden för att få verka fritt. Närheten till Kalmurri, om de redan då dyrkade sin mångudinna då vill säga, är ju en annan faktor som kan ha lett till att luvenadyrkarna sökte sig till den trakten. Kanske skedde det i sådana fall ett slags kulturellt/kunskaps utbyte mellan Luvenadyrkarna och kalmurrierna. Alternativt, om man inte dyrkade mångudinnan i Kalmurri vid den tidpunkten kan det ju vara så att tron spred sig till Kalmurri från Luvenadyrkarna och att kalmurrierna nu söker efter heliga reliker eller nått liknande.
Skriv svar