Vit fläck - Cerlonia

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Tänkte mig att Luvena dyrkare kanske inte var så populära i Krun och senare det Jorpagniska riket och att man därför sökte sig till mer perifiera områden för att få verka fritt. Närheten till Kalmurri, om de redan då dyrkade sin mångudinna då vill säga, är ju en annan faktor som kan ha lett till att luvenadyrkarna sökte sig till den trakten.
Kanske det var Solkejsare Domion som orsakade denna utvandring av måndyrkande Luvenier då han med nitisk övertygelse försökte utrota kätteriet ur Kejsardömet? De förföljda tog sig österut och sökte skydd i länder där tron på måndamen alltid stått högt, Kalmurri och länderna omkring?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Fin fint Birke, kan det snygt kombineras med asklanden?
Berendierna skulle nog gå att kombinera med de flesta ideér tror jag. :)
Bergdahl skrev:För att göra en kombo, så skulle man kunna tänka sig att kalmurrier längst med asklandets kust grundat några små kolonier, och att berendierna, nidlänningarna, cervalierna, m.fl bedriver en viss handel med dessa kolonier. Detta skulle ju innebära att halvöns inre fortfarande är outforskad bränd vildmark som ruvar på gamla ruiner och andra hemligheter.?
Precis, berendierna håller sig till sin kustkoloni och gör här upp handelsavtal med de omkringliggande folken, inlandet undviks.

De för omvärlden okända markerna skulle kanske också kunna innehålla några rester av den narguriska stammen lonernna, cerernas forna fränder? Kanske även några av det urgamla "bergsfolket" som huvudsakligen lever i de krunska och nidländska delarna av Grynnerbergen?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Precis, berendierna håller sig till sin kustkoloni och gör här upp handelsavtal med de omkringliggande folken, inlandet undviks.
Jag tänkte mig snarare att det var några fåtal kalmurriska kustkolonier på vitafläckhalvön (asklandet)... känns lite mysko att berendierna skulle ha grundat kolonier där. Men att de kan ha en vid kusten av Masevabukten som handlar med dessa kalmurriska kolonier känns ju som om det skulle kunna vara möjligt.
De för omvärlden okända markerna skulle kanske också kunna innehålla några rester av den narguriska stammen lonernna, cerernas forna fränder? Kanske även några av det urgamla "bergsfolket" som huvudsakligen lever i de krunska och nidländska delarna av Grynnerbergen?
Jo, det är väl inte omöjligt, men min första tanke var att det skulle vara ett rätt öde landskap, med gamla ruiner från luvenadyrkarna som ruvade på diverse skatter och hemskheter.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:
Precis, berendierna håller sig till sin kustkoloni och gör här upp handelsavtal med de omkringliggande folken, inlandet undviks.
Jag tänkte mig snarare att det var några fåtal kalmurriska kustkolonier på vitafläckhalvön (asklandet)... känns lite mysko att berendierna skulle ha grundat kolonier där. Men att de kan ha en vid kusten av Masevabukten som handlar med dessa kalmurriska kolonier känns ju som om det skulle kunna vara möjligt.
Var lite otydlig där, menade också att berendierna har en koloni, dit kalmurrierna (mfl) kommer från sina tillhåll och länder, för att handla via denna trad till västra Ereb.
Bergdahl skrev:
De för omvärlden okända markerna skulle kanske också kunna innehålla några rester av den narguriska stammen lonernna, cerernas forna fränder? Kanske även några av det urgamla "bergsfolket" som huvudsakligen lever i de krunska och nidländska delarna av Grynnerbergen?
Jo, det är väl inte omöjligt, men min första tanke var att det skulle vara ett rätt öde landskap, med gamla ruiner från luvenadyrkarna som ruvade på diverse skatter och hemskheter.
Halvön är ganska stor så även om den domineras av ödemark och ruiner (?) så finns det kanske några mindre områden där annat förekommer...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad finns det av värde så att man grundar kolonier (om vi nu bortser från sökandet av reliker)? Kan man försörja befolkningen med föda? Är handeln så vinstgivande att det funkar?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Vad finns det av värde så att man grundar kolonier (om vi nu bortser från sökandet av reliker)? Kan man försörja befolkningen med föda? Är handeln så vinstgivande att det funkar?
Berendiernas koloni tänkte jag mig vara endast en stad som lever av handeln men du menar förmodligen kalmurrierna?

De kanske lever av fiske och algodling, eller piratverksamhet?
Kanske problemet med försörjningen av kolonierna är anledningen till att de inte har kunnat bli större än de faktisk är?

Tankar Bergdahl?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Eftersom det är väldigt svårt att ta sig upp för Golwyndahavet, så kanske de får en VÄLDIGT viktig handelsposition till allt hav längst Erebs och Akrogals nordsida.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Eftersom det är väldigt svårt att ta sig upp för Golwyndahavet, så kanske de får en VÄLDIGT viktig handelsposition till allt hav längst Erebs och Akrogals nordsida.
Det trodde jag Khanikel skötte om?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Eftersom det är väldigt svårt att ta sig upp för Golwyndahavet, så kanske de får en VÄLDIGT viktig handelsposition till allt hav längst Erebs och Akrogals nordsida.
Deras position är rimligtvis rätt unik men den är ända rätt svår att unnyttja i större skala då Masevaleden (?) är lång och endast mindre flodbåtar kan färdas på den. Lyxvaror som kryddor, ädelmetaller och fina tyger är kanske det vanligaste, varor som är små i volym men ger relativt stort utbyte.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det trodde jag Khanikel skötte om?
Berendien tar nog inte landvägen till Khanikel för att handla med Masevahavet? Det är ju ett tillfälle för Kopparhavet att nå ut till Masevahavet. Och Nidland är nog inte de vänligaste handelspartnerna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
Spelknepe skrev:Eftersom det är väldigt svårt att ta sig upp för Golwyndahavet, så kanske de får en VÄLDIGT viktig handelsposition till allt hav längst Erebs och Akrogals nordsida.
Det trodde jag Khanikel skötte om?
Berendierna har kanske aldrig kunnat ta sig in på handeln via de nidländska flottbasarerna och har därför etableret sin egen handelskoloni, en som tävlar med Khanikel?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

I min version av Akrogal som jag spelledde i för några år sedan sköts handeln i södra Masevabukten i huvudsak av Nidland, medan det även finns ett par handelsstäder längs den kalmurriska kusten. Norr om Kalmurri ligger det lilla självständiga riket Dharbia som även de har försökt slå sig in på marknaden. I huvudsak handlas det med lyxvaror från östern såsom mattor, papir och kryddor.
Även om man nu tänker sig att Berendien har en liten handelskoloni söder om Cereval och på det viset försökt komma runt både den besvärliga omvägen runt norra Ereb och krunska mellanhänder (Krun tar hand om en handeln som går genom Furgia och över sötvattenshavet), är det lite osannolikt att kalmurrerna skulle bry sig om att segla över havet till den erebiska sidan för handelns skull. Berendierna handlar säkert i.a.f. av kalmurrerna. Varför skulle då kalmurrerna orka åka över havet för att sälja varor?
Finns det kalmurrer på vitafläckhalvön bör det finnas en intressant förklaring, något de vill åt där eller vill kontrollera. Jag ser helst att kalmurrerna, som ju ursprungligen är ryttarnomader, helst inte vill ge sig ut på havet. Och gör de det är det förmodligen på halvt sjödugliga båtar. I.s.f. måste de troligen segla runt bukten längs demontungan och sedan längs Nidlands kust. Vad säger Vickevire om det?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelis och Birke: Jag tänkte "naturligtvis" på Akrogalernas intresse för handeln. Där finns redan Cerevals handelsstäder och Nidlands. Lirvella bör vara den naturliga slutdestinationen för Berendierna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Finns det kalmurrer på vitafläckhalvön bör det finnas en intressant förklaring, något de vill åt där eller vill kontrollera. Jag ser helst att kalmurrerna, som ju ursprungligen är ryttarnomader, helst inte vill ge sig ut på havet. Och gör de det är det förmodligen på halvt sjödugliga båtar. I.s.f. måste de troligen segla runt bukten längs demontungan och sedan längs Nidlands kust. Vad säger Vickevire om det?
Tror att mäster Bergdahl har ideér och potensiella förklaringar.

Kalmurrierna känns inte som några sjöfarare, fast med en anledning... ? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag har ju egentligen inte funderat så mycket på varför det skulle finnas kalmurrier på halvön. I min ursprungliga idé om den vita fläcken fans det ju inga sådana, utan detta var en efterkonstruktion för att försöka få ihop de två idéer som presenterats om området, min och några andras asklandet och spelknepes om att det kan tillhöra ett akrogaliskt rike.

Sen så måste jag ju ställa mig frågan, var står det att kalmurrerna är ursprungliga ryttarnomader? Även om det känns rätt sannolikt att så skulle vara fallet behöver det ju inte vara så, om det inte står så uttryckligen i något officiellt. Likaledes kan ju området där Kalmurri ligger ha haft en bofast befolkning redan under Imperium Iorpagnas dagar utan att det behöver krocka med något officiellt vad jag vet, området kan ju ha erövrats av de akrogaliska nomaderna innan de vände sina lystna blickar västerut mot de rikedomar som fanns i Krun m.fl jorpagniska provinser. Likaledes kan de i vilket fall som helst ha varit bofasta, lagt av med sin nomadiska livstil, sen många hundra år tillbaka och varför skulle de då inte ha kunnat tillskansa sig kunskapen om hur man bygger någorlunda sjödugliga båtar.

Iaf, om vi nu vill ha akrogaler på den vita fläcken, och vi bestämmer oss för några kalmurriska kolonier ser jag dem inte som handelskolonier utan jag anser att de bör vara grundade av religiös övertygelse och då knyta an till Luvenadyrkarna som var verksamma där... men detta är ju bara ett upplägg av flera möjliga.
Skriv svar