Dylo - Vit fläck Drylo

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
Thnker
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-03-04 16:15
Kontakt:

Inlägg av Thnker »

För länge sedan skrev jag en egen version om Dylo, gjorde kartor och skrev kort hur de olika delarna är. Jag tog först all information jag kunde hitta från alla Ereb böckerna, kartor, export, import, farleder, anekdoter osv, och skrev sedan samman något som passade min vision och de andra SLs visoner och hur vi ville ha den delen av Ereb. Det finns faktiskt en hel del om området i böckerna, men bara någon mening här och där, lite om topografi osv.

Viss tweakning blev det givetvis, mest i topografi som blev lite högre i mitten, berget Idun, för att passa de redan skrivna äventyren.

Det blev två länder, den lilla smala Silverdalen med berghård diktatorisk kontroll som är stor exportör av Silver, och resten som faktiskt inte döptes till något enhetligt land, helt enkelt eftersom det blev en monarki med en furste i toppen, men det är så självständiga provinser att makten mer är i närheten till huvudstaden och provinsernas namn används för respektive område.

Jag är inte så bra på att skapa fantasifullt beskrivande, men området har blivit välanvänt av SLs inom vänskapskretsen, det går att göra mycket av området och dess lägen i Ereb.

Mycket av området lämnade vi "vitt" för att respektive SL skulle kunna placera in det som de ville få plats med för respektive äventyr och det finns mycket av det som vi placerade ut som jag inte har nerskrivet. Det finns istället i respektive SLs pärmar, och i storyn som blev nerskrivet när vi spelade.

Det finns diverse samhällen och speciella platser, som delvis för oss inte är speciella längre, då olika äventyr åtgärdat det. :D Det finns exempelvis mitt i den stora skogen en riktigt gammal och stor kyrka, i princip mindre katedral, som ligger jämte en håla till samhälle, och som klarat naturens nycker skrämmande väl. Det är det lilla korset i mitten på kartan.

Som vi beskrev det kan det vara lite för idylliskt, rent, och normalt för mångas smak. Men då det ofta används så verkar det ju passa till det vi spelar.

Sedan behöver, som vi ser det, ett område inte påverka andra regioner för mycket, Dylo är ungefär så stort som halva sverige, från skåne till sundsvall, och beroende på landets geografi, interna konflikter och dess befolknings sinnen kan det vara ett område som mer påverkats av omgivande regioner än tvärt om. Vissa lever i lyx, och är mer paranoida om att behålla det, än att skapa stora riken.

Sedan har det ritats bilder och skisser på respektive region, en bild över typiska samhällen och utsikter ger ofta mycket för att rollspelarna få en känsla för regionen, eller hur samhället ser ut. Det behöver inte vara speciellt snyggt gjort. Att man sedan har dem på utsidan av SL skärmen (special skärm) gör även för att folk behåller känsla under spelet. Kan ju vara problem med nyare rollspelare annars.

Klippt från grund beskrivning.
----------------

---Geografi och natur---
Dylohalvön kan delas upp i fem olika klimat och terräng områden.
Gräslandskapet i nordvästra delen, det böljande landskapet i Kemar och södra Morehold (svenskt uttal, inte engelsk), den stora urskogen, bergstrakterna med dess befolkade dalar i bergen och de lägre bergen i öster med dess djupa fjordarna.

Dylobergen är svårforcerade då de flesta dalbottnarna ligger mellan 2000 till 4000 meters höjd, och bergstopparna 1000 meter högre. Högst är Idun's 6900m. Det finns endast ett större samhälle upp i bergen, Mimer vid sjön med samma namn.

Östra sidan av halvön är känd som Dyloarkipelagen, och består av långa fjordar och dalar som skär in i de massiva bergen. Befolkningen livnär sig på fiske, jordbruk och boskap i dalarna. Regionen är fattigare än övriga på Dylo halvön, och livet är hårt. Befolkningen är nästan uteslutande människor med barbar blod då ursprungsbefolkningens Dyler försvann eller blev assimmilerade av inflyttade Jorduashur bor för ca tusen år sedan. Männen och kvinnorna skiljer sig till utseende rätt mycket från människorna på västra dylo halvön då de är kraftigare byggda och längre med bättre fysik pga den hårda miljön.
Östbarbarer => STY och FYS +2, kostnad 5p mer än människa. Vikingatyper. Fredliga. Oftast. Talar Magilliska eller det gamla lokala språket Rahm.
Flatbottnade skepp men inte drakskepp. Yxa, Flachion, Spjut, Båge, Rundsköld. Inte så bra kvalitet på mycket av godset (B2), men importerar bättre vapen och hantverk.

Dylohalvön är indelad i tio provinser döpta efter den största staden i provinsen förutom Idun som är döpt efter berget Idun:
Brising, Breida, Udar, Morehold, Kemar, Kurn, Mimer, Brock, Fensala, Idun.
Brising provinsen består nästan uteslutande av gräslandskap medan Kurn i stället är bara urskog av vilket mycket är dåligt utforskat och kartlagt.
Idun provinsen är i princip öde då det bara är höga berg.

---Stadsskick och ekonomi---
Furstens styre och makt utgår ifrån Morehold och Brising och tunnar ut ju längre ifrån dessa städerna man kommer, och är i stort sett obefintligt på östra sidan av halvön. Fursten bryr sig igentligen bara om Morehold, Brising, Kurn och Udar provinserna.
Kemar är i princip en helt självstyrande stat och styrs av magiker från Akademin i Kemar. Befolkningen i Kemar delas in i två grupper, magiker och icke magiker. Om man inte är magiker så har man inget att säga till om i Kemar. I Brock och Fensala hålls makten av hövdingar för de mäktigaste klanerna. Kemar betalar inte skatt i dess mening till Fursten men Kemar åtrar sig att istället utbilda Paladiner i Furstens Riddar order gratis och bistå fursten med magisk hjälp om det behövs.
Breida regionen styrs av Alver i ett råd. Breida är skattebefriat men Breidas alver skänker varje år ett fastslaget antal vackra hästar och snidade bågar till Fursten.
Mimer är inte speciellt tätbefolkat och det enda igentliga samhället är just Mimer. Det finns en del dvärgar i bergen söderut från Mimer och provinsen har en del gruvdrift och levererar metaller och vapen till de andra provinserna på Dylohalvön.
Fursten bryr sig igentligen inte om Brock, Fensala och Mimer regionerna då det är i princip omöjligt att med Riddar ordern och dess begränsade flotta hålla dessa provinser i ett hårt grepp.

---------------------------

Länk till kartan som vi bygger på, och ja, den är inte speciellt vacker men praktiskt för en SL. Och den är gjord för att fylla ut efterhand. Det finns en handritad mer i klassisk fantasystil för att visa saker för spelarna, ritad på fake pergament, men jag har inte den scannad.

http://thinker.dnsalias.com/temp/ErebAl ... o%2008.jpg
http://thinker.dnsalias.com/temp/Dylo%20halv%c3%b6n.zip

I Zip filen ligger det mesta jag har förutom de äventyr som är skrivna till området. Likaså ligger det inte de handritade skisser på städerna, kartor över morehold och andra städer osv. Kan kolla om jag kan scanna det om det är intressant.

BTW, mycket av infon i filerna är för SLs, det är inte tänkt att rollpersoner ska känna till det som skrivits, men det står inte heller vilka delar som är vad. Vi har alltid kört med att SL berättar det som RPs behöver veta.
This space intentionally left blank
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Wow, Thnker... Det var verkligen något att bita i, inte var det dåligt heller. Välkommen till ErebAltor.se! Alltid kul när någon ny medlem idroducerar sig med ett "SHA-BANG!! Här är något jag jobbat på i några år!" :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Thnker
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-03-04 16:15
Kontakt:

Inlägg av Thnker »

Har en "hel del" till diverse, är en sådan person, och ni kan skriva Thinker istället, missade "i" när jag reggade mig. Om en admin kan ändra det så gärna för mig.

Det är nog många som skrivit mycket äventyr, kampanjer och beskrivit städer och annat, bara svårt för dem att hitta hit. Jag vet att det tog tid för mig.

Ska försöka samla samman allting och lägga upp i relevanta trådar. Och nu i helgen ska jag läsa genom alla andra trådar här. Ska bara försöka få tid. Ska starta en nyskriven kampanj (nåja jobbat på den i ett halvår till och från) nu på lördag, så det ska bli intressant, kampanjen utspelar sig dock inte på dylo.

Men tillbaka till topic, ska kolla om det blir tid så jag kan lägga upp äventyren som skrivits till den variant av Dylo halvön som vi spelat på, och som kan hjälpa andra. Det finns mycket om det, men mycket är nerskrivet på block och är spritt. Och min scanner är riktig oldschool, parallellport Win98 only som nyaste OS, så det är kinkigt att fixa en scanning, ska kolla med polare som har nyare scanner.
This space intentionally left blank
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Thinker, ditt material är så massivt och fullt att det likt Briors Kalklanden förtjänar en egen tråd? Skall jag ordna en sådan?
Dylo - Vit fläck Drylo?

BTW så gillar jag mycket av vad du beskriver ovan (har inte hunnit läsa zipfilerna)!

Bonus att vi av dig fått namn på det stora vattnet mellan Drylergapet och Vintervattnet: "Rahm Nakras Vik"

Välkommen! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter mycket interessant detta Thinker! :)

..och precis så har jag ser fore mig de vita flackarna på forumet skal fungera. Tycker absolut en Dylo - Vit fläck Drylo skal skapas!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Thnker skrev: Ska försöka samla samman allting och lägga upp i relevanta trådar. Och nu i helgen ska jag läsa genom alla andra trådar här. Ska bara försöka få tid.
Välkommen och lycka till! :D
Med 15 000 inlägg kan det ta sin tid att läsa igenom allt :wink:

Mitt tips är att gå in på wikin och kika på det material som är färdigt, det borde ge en hyfsad bild över vad som är gjort. Sedan djupdyka in i de trådar som är av störst intresse.
Skriv svar