Svävande platser

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Svävande platser

Inlägg av Brior »

Det här är visserligen inga regelrätta vita fläckar eller ens platser som svävar men jag tänkte att rubriken lät roligare än "ospeciferade platser".

I romanen Svavelvinter så nämns några orter på kontinenten som inte finns utplacerade. Jag tänkte ni kunde hjälpa mig att lägga dem på lämplig plats som alltså inte ska vara i Trakorien.

1. Coro Partena:
"Det berättas att man i Coro Partena grävde upp en gammal häxmästare då man skulle anlägga en damm för karpar. Mannen var instängd i en förseglad kopparurna från någon uråldrig civilisation. Blek och kletig som en inälvsmask var han och förångades i solskenet utan att någon lyckades förstå vem han var eller tolka hans klanglösa, allt mer desperata pladder."

2. Sandagura och Treipo
"Legenden berättar att Vau Tamma smiddes av en mästersmed för ett heligt fälttåg. Inte för något speciellt krig, men för ett krig med något slags heligt syfte. Kung Tuleman av Treipo lär ha använt dem i sitt försvar av Sandagura, vilket kostade honom staden eftersom svärden enligt sägnen inte ansåg syftet vara tillräckligt heligt och trilskades i truppernas händer."

Mamria och Privavi
"Värden presenterade filosofen Honsula da Mamria, en gulnad och torr gestalt vars ögon trollkarlen sytt igen med tjärat lingarn så att hans rena världsbild inte skulle befläckas av efterlivets sönderfall utan kunna behålla sin klarhet. Bredvid tänkaren satt den efariske barden Shopachinka, kompositören av Gúttura för ett rykande slagfält. Han knäppte om och om igen samma fras på sin lyra men hade öronen igensydda, så att den musik han hört under sitt liv skulle få leva vidare i sin kristallina renhet inne i kraniet utan att påverkas av de dödas klagan. Trions siste medlem, profaneten Makulon Nihivelli, som i Privavi slogs ihjäl med en lertavla då en meningsmotståndare ville bevisa att ordet är starkare än svärdet, var den ende i sällskapet som visade intresse för sina betraktare. "
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Svävande platser

Inlägg av Regil »

Brior skrev:Det här är visserligen inga regelrätta vita fläckar eller ens platser som svävar men jag tänkte att rubriken lät roligare än "ospeciferade platser".

I romanen Svavelvinter så nämns några orter på kontinenten som inte finns utplacerade. Jag tänkte ni kunde hjälpa mig att lägga dem på lämplig plats som alltså inte ska vara i Trakorien.

1. Coro Partena:
"Det berättas att man i Coro Partena grävde upp en gammal häxmästare då man skulle anlägga en damm för karpar. Mannen var instängd i en förseglad kopparurna från någon uråldrig civilisation. Blek och kletig som en inälvsmask var han och förångades i solskenet utan att någon lyckades förstå vem han var eller tolka hans klanglösa, allt mer desperata pladder."

2. Sandagura och Treipo
"Legenden berättar att Vau Tamma smiddes av en mästersmed för ett heligt fälttåg. Inte för något speciellt krig, men för ett krig med något slags heligt syfte. Kung Tuleman av Treipo lär ha använt dem i sitt försvar av Sandagura, vilket kostade honom staden eftersom svärden enligt sägnen inte ansåg syftet vara tillräckligt heligt och trilskades i truppernas händer."

Mamria och Privavi
"Värden presenterade filosofen Honsula da Mamria, en gulnad och torr gestalt vars ögon trollkarlen sytt igen med tjärat lingarn så att hans rena världsbild inte skulle befläckas av efterlivets sönderfall utan kunna behålla sin klarhet. Bredvid tänkaren satt den efariske barden Shopachinka, kompositören av Gúttura för ett rykande slagfält. Han knäppte om och om igen samma fras på sin lyra men hade öronen igensydda, så att den musik han hört under sitt liv skulle få leva vidare i sin kristallina renhet inne i kraniet utan att påverkas av de dödas klagan. Trions siste medlem, profaneten Makulon Nihivelli, som i Privavi slogs ihjäl med en lertavla då en meningsmotståndare ville bevisa att ordet är starkare än svärdet, var den ende i sällskapet som visade intresse för sina betraktare. "
Coro Partena - Vit fläck Drylo. Vi har ett inte särsklit utarbetat förslag på
land som upptar Drylo, Pataxa, där detta skulla passa in bra tror jag.

Privavi är givetvis Trakoriernas namn för Pendon, Zorakins huvudstad. Incidenten skedde på lyceeiplan, där den här typen av incidenter kanske inte är vadagsmat, men knappast ovanliga. I allmänhet föredrar man dock att strida med gåsfjäderpennor (se Zorakin på Wikin. mycket roligt). Det skulle passa in perfekt med beskrivningen av det hetsiga meningsutbytet som sker i Erebs lärdomsmetropol.

Mamria skulle jag gärna placera i Klomellien, där jag för övrigt även har lagt Brior Brådfots hemvist (enda bra alternativet, förutom möjligen Berendien. Kombinationen av humanism och icke-Etin troende gör dessa till de enda bra alternativen enligt mig. och då Klomellien är en integrerad del av Trakoriska universet så...)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Tackar. Jag tänkte faktiskt inte lägga mig i saken utan lämnar placeringen till forumets mest högskrikande, vädjande eller välargumenterande geomagii.

För övrigt finns det säkert fler platser som nämns i förbifarten i olika moduler. Jag föreslår att vi diskuterar sådant under denna tråd.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Treipo och Coro Partena skulle kunna vara stadsstater någonstans i vit fläck Drylo. Alternativt är de ett par av furstendömena i Jorpagna tillsammans med Privavi.

Mamria är ett heligt berg i Furgia dit man beger sig för att med olika mystiska tekniker som insmörjning i narkotiska oljor, arsenikförtäring och meditation, avskiljas från köttets fängelse, väcka den tredje själen och därmed komma närmare gudomligheten...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev:Treipo och Coro Partena skulle kunna vara stadsstater någonstans i vit fläck Drylo. Alternativt är de ett par av furstendömena i Jorpagna tillsammans med Privavi.

Mamria är ett heligt berg i Furgia dit man beger sig för att med olika mystiska tekniker som insmörjning i narkotiska oljor, arsenikförtäring och meditation, avskiljas från köttets fängelse, väcka den tredje själen och därmed komma närmare gudomligheten...
Ursäkta, jag hade alldeles blanadt ihop Mamria med mamir, en bondhåla i nordöstra Klomellien. Givetvis ligger Mamria i Furgia.

Är dock tämligen säker på att Privavi är Trakoriernas namn för Pendon.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Adragoor skrev:Treipo och Coro Partena skulle kunna vara stadsstater någonstans i vit fläck Drylo. Alternativt är de ett par av furstendömena i Jorpagna tillsammans med Privavi.

Mamria är ett heligt berg i Furgia dit man beger sig för att med olika mystiska tekniker som insmörjning i narkotiska oljor, arsenikförtäring och meditation, avskiljas från köttets fängelse, väcka den tredje själen och därmed komma närmare gudomligheten...
Ursäkta, jag hade alldeles blanadt ihop Mamria med mamir, en bondhåla i nordöstra Klomellien. Givetvis ligger Mamria i Furgia.

Är dock tämligen säker på att Privavi är Trakoriernas namn för Pendon.
Jag kan bara kort lägga till att jag som Zorakiskt ansvarig stödjer Regil i tesen att Privavi kan motsvaras av Pendon.

Scenen med lertavlan passar utmärkt in i bilden av de på Lyceiiplan stundom mycket hetsiga vetenskapliga disputationer, dispyter och diskussioner vars kvalitativa innehåll dock i bland är mer än lovligt bristfälliga men vars, stundom, mera handgripliga inslag helt klart livar upp pöbeln i denna vetenskapens mest förlovade stad.

Omfattande vadslagning pågår i diverse krogar i Pendon de dagar disputationer hålles om huruvida den eller den oratorn och opponenten kommer att ryka ihop, rent handgripligen, samt vem som i så fall kommer att vinna...eh...dispyten. Dessa disputationer samlar därför ofta både stor och bred publik.

Mer än en gång har slotts- och stadsvakten fått rycka ut för att skingra upplopp på Lyceéplan sedan dispyterna mellan de Lärde övergått till rena bataljer där eleverna från Pendons olika fakulteter och skolor kastat sig in i striden för att stötta och försvara sina mästare och lärare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Svävande platser

Inlägg av Mikael »

Brior skrev:Det här är visserligen inga regelrätta vita fläckar eller ens platser som svävar men jag tänkte att rubriken lät roligare än "ospeciferade platser".

I romanen Svavelvinter så nämns några orter på kontinenten som inte finns utplacerade. Jag tänkte ni kunde hjälpa mig att lägga dem på lämplig plats som alltså inte ska vara i Trakorien.

1. Coro Partena:
"Det berättas att man i Coro Partena grävde upp en gammal häxmästare då man skulle anlägga en damm för karpar. Mannen var instängd i en förseglad kopparurna från någon uråldrig civilisation. Blek och kletig som en inälvsmask var han och förångades i solskenet utan att någon lyckades förstå vem han var eller tolka hans klanglösa, allt mer desperata pladder."

2. Sandagura och Treipo
"Legenden berättar att Vau Tamma smiddes av en mästersmed för ett heligt fälttåg. Inte för något speciellt krig, men för ett krig med något slags heligt syfte. Kung Tuleman av Treipo lär ha använt dem i sitt försvar av Sandagura, vilket kostade honom staden eftersom svärden enligt sägnen inte ansåg syftet vara tillräckligt heligt och trilskades i truppernas händer."

Mamria och Privavi
"Värden presenterade filosofen Honsula da Mamria, en gulnad och torr gestalt vars ögon trollkarlen sytt igen med tjärat lingarn så att hans rena världsbild inte skulle befläckas av efterlivets sönderfall utan kunna behålla sin klarhet. Bredvid tänkaren satt den efariske barden Shopachinka, kompositören av Gúttura för ett rykande slagfält. Han knäppte om och om igen samma fras på sin lyra men hade öronen igensydda, så att den musik han hört under sitt liv skulle få leva vidare i sin kristallina renhet inne i kraniet utan att påverkas av de dödas klagan. Trions siste medlem, profaneten Makulon Nihivelli, som i Privavi slogs ihjäl med en lertavla då en meningsmotståndare ville bevisa att ordet är starkare än svärdet, var den ende i sällskapet som visade intresse för sina betraktare. "
1. Coro Partena: passar på många ställen där karpodling förekommer, gärna med koppling till det gamla Imperiet... men Drylo låter bra.

2. Nordöst om Kalklanden? Ett äldre rike som krossades av Mireler och Jorpagner under antiken? Eller som föreslagits, rike i Jorpagna, under sen Mörkertid?

3. Mamria och Priviavi...Furgia och Pendon låter bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Svävande platser

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:2. Sandagura och Treipo
"Legenden berättar att Vau Tamma smiddes av en mästersmed för ett heligt fälttåg. Inte för något speciellt krig, men för ett krig med något slags heligt syfte. Kung Tuleman av Treipo lär ha använt dem i sitt försvar av Sandagura, vilket kostade honom staden eftersom svärden enligt sägnen inte ansåg syftet vara tillräckligt heligt och trilskades i truppernas händer."
Treipo ett av de många sanithsidiska furstendömen som ligger utanfor Orghins istäckta yta och Sandagura var en stad som den tjugiska kung Tulemans gammelfarmor erövrat från blåhudingarna åttiotre år tidigare. Om det var Isherrarna som gjorde Vau Tamma bångstyriga har alldrig kunnat klargöras men händelserna tros ha foregåtts av Sanithsids Upphöjelse och därav orsakat denna mycket senare framlagda teori.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Röstar för
1. Vit fläck Drylo
2. Att lägga dem uppe i norr är skitcoolt. Jag är för Sanithsid och Orghin
3. Pendon och Furgia.

Det är jättekul att se när folk försöker bräcka varandra genom att hitta på coola saker på detta forum. Det händer att det blir ganska negativt ibland.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan inte låta bli att ta åt mig Söderman, och är medveten om att kritiken kan låta negativ ibland.

Hade glömt den här tråden som jag trodde handlade om Caranor eller Akrogals svävande skogar :?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Njae. Det är väl inte bara du. Jag ska väl mest säga att jag tycker att i allmänhet kunde det gärna få vara fler kreativa förslag och färre "sä här är det inte" på forumet. Men i allmänhet är det ju bra att folk bryr sig om konsekvens.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vill även jag kommentera och då genom att hänvisa till Spelknepes urprungliga tankar kring Ereb Altor-projektet; att skapa konsensus i det gamla materialet; inte ändra något utom i absoluta fall; och först sen fylla i med nytt material.

Nytt material är också lättare att använda (tycker jag) om det fyller i luckor och binder samman än om det beskriver undantag till redan gammalt officiellt material och nytt officiellt material. Sen är det förmodligen för flera av oss som skrivit saker bortgömda i obskyra trådar och artiklar från forumets tidigare tider viktigt att påminna om dessa för nyanlända kreatörer så att överlappning och motsägelser undviks.

Vill också passa på att säga att många av dina ideer är mycket goda Söderman (...och att du har väldigt många av dem med följden av att det är svårt att hänga med! :) )


Undrar förresten om några av ideerna i denna tråd har varit till någon använding för mäster Brior?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Njae. Det är väl inte bara du. Jag ska väl mest säga att jag tycker att i allmänhet kunde det gärna få vara fler kreativa förslag och färre "sä här är det inte" på forumet. Men i allmänhet är det ju bra att folk bryr sig om konsekvens.
Inget att som du ska ta personligt J E. Tänk själv att försöka få ihop något med alla dessa starka viljor här på forumet och göra som alla vill :wink:

Kör så som du tycker så får man väl se på alternativen när det är klart.
Så tänker jag. Mycket av det som kommer upp här tänker jag inte använda själv, men minst lika mycket kommer jag köra fullt ut med.

En enda stor receptbok som man kan plocka ut godbitarna som man själv tycker sedan 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jupp
Användarens profilbild
Gizbar
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-06-28 19:09

Historiska länder och städer

Inlägg av Gizbar »

Inser att det är väldigt längesedan den här tråden var aktiv, men det slog mig att många hänvisningar i Svavelvinter (och andra verk) kan syfta på historiska platser. De finns inte längre. Åtminstone inte under de gamla namnen. Ereb Altor är fullt av svunna civilisationer, länder kommer och går och städer byggs och raseras.

Så i stället för att lägga in de okända namnen som förslag i vita ytor kanske det kunde funka att leta upp nutida områden och platser och ge dem deras historiska namn. :)

Den dagen Ereb Altor är helt kartlagd försvinner en del av mystiken och känslan av final frontier.
Skriv svar