Kungadömet Jorpur - Vit fläck Jorpur

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Du tar inte upp min fråga hur vi ska ställas oss till frågan vidareutveckling av officiella ursprungskällor eller att frångå ursprungskällor.

Jag menar inte heller att man måste ändra överallt. Jag påpekade att det finns uppenbara risker för att man måste helt ändra på delar av redan officiellt material. Och jag frågade hur långt vi är beredda att ändra på originaltexter.

Nåja! Som läget är just nu kommer jag inte blanda mig i hur Jopur ska formas...om det inte påverkar Zorakien på något sätt.

Notera. Kungariket Jorpur kan bli bra men jag vill se mera innan jag bestämmer mig för något alternativ.

Angående Caddo så ser jag det som osannolikt att en högt utvecklad handelsnation, spridare av den dalkiska tron och diplomatisk nation som Caddo ska ha struntat i eller funnit Jorpur, ett högt utvecklat kungarike i Caddos omedelbara närhet på en strategiskt viktig plats, så oviktig att den inte ens nämns i Caddomodulen.

MEN Caddo är anders arbete och det är anders som bör kommentera detta. Det är kanske rent av möjligt att få in Jorpur i efterhand.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-08-12 21:09, redigerad totalt 5 gång.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Bergdahl skrev:Förstår inte hur du kunde uppfatta mitt inlägg som en sågning, men om du gjorde det ber jag om ursäkt.

Jag tog upp problemet med att göra för avancerade riken/länder i de vita fläckarna då det onekligen innebär konsekvenser för omgivningen. Att det kan uppfattas som en tråkig inställning kan jag förstå. Men i fallet med t.ex. vit fläck jorpur, har ju faktiskt det redan färdigställts en landmodul, Caddo, och att inte riket i jorpur skulle haft inverkan finner jag som föga sannolikt. Det är klart anders kan ju skriva om text i Caddomodulen och lägga in diplomatiska kontakter, handel, skriva om historiska händelser osv. Men jag anser att det kanske inte är värt det arbetet med tanke på att man även måste sätta om texten mm, helt enkelt resulterar det i en hel del arbete med en modul som redan var "färdig". Nä, jag må va "tråkig" men jag anser att det då är bättre att lägga energin på annat, som för anders del Lysande Vägen, och anpassa jorpur efter omständigheterna. För andra vita fläckar har vi ju lite större handlingsutrymme då det inte finns några färdiga moduler för länderna som omger dem. Men detta är vad jag tycker och det kan vara så att jag är ensam om detta och då är det väl bara att köra på...
Vad jag försökte få fram var att olika alternativ skall kunna övervägas fritt utifrån källmaterial som Äventyrsspel. Angående de vita fläckarna så finns det (nästan) inget källmaterial och man borde kunna spåna fritt i sina tankar och ideér. Jag ser ingen anledning att låsa sig till vildmark i de vita fläckarna och särskilt inte just den här vita fläcken som ligger mitt i Kopparhavet.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vad jag försökte få fram var att olika alternativ skall kunna övervägas fritt utifrån källmaterial som Äventyrsspel. Angående de vita fläckarna så finns det (nästan) inget källmaterial och man borde kunna spåna fritt i sina tankar och ideér. Jag ser ingen anledning att låsa sig till vildmark i de vita fläckarna och särskilt inte just den här vita fläcken som ligger mitt i Kopparhavet.
Jag förstår vart du vill komma. Men bara för att det inte finns något officiellt skrivet innebär det inte att man kan spåna helt fritt, det måste fortfarande passa in i omgivningen. Som det är nu anser jag det vara bättre att ta fram en anledning till att området inte har fått någon större betydelse i dagens kopparhavsregion än att klämma in det med våld, för att skapa ett hyfsat utvecklat rike i området anser jag måste påverka omgivningen rätt markant. Men jag bidar min tid och det är möjligt att jag bli såld på idéen, men inte som det är nu i alla fall, av anledningar som jag uppgivit tidigare i tråden.
Och anders Caddo modul är ett mästerverk. Men som alla visa män har Anders uteslutit vissa regioner som inte har ett större utbyte med Caddo så som Hynsolge och Jorpagna, så jag ser inte problemet...
Här är jag av samma åsikt som Fraxinus. Vidare är det ännu mer osannolikt med tanke på att Jorpur är en nation vars välstånd bygger på sjöfart.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fraxinus skrev:Jag ser att du endast postar mina negativa kommentarer.
Jag besvarde det jag kände behövdes besvaras
Fraxinus skrev:Du tar inte heller upp hur vi ska ställas oss till frågan vidareutveckling av officiella ursprungskällor eller att frångå ursprungskällor.
Mig veterligen är den ända källan att det var en del i Imperium Jorpagna.
Fraxinus skrev:Jag menar inte heller att man måste ändra överallt. Jag påpekade att det finns uppenbara risker för att man måste helt ändra på redan officiellt matrial. Och jag frågade hur långt vi är beredda att ändra på orginaltexter.
Nej. Oavsett vad man gör här så råkar man i samma fälla. Ett outvecklat land kan påverka lika mycket som ett utvecklat land
Fraxinus skrev:Nåja! Som läget är just nu kommer jag inte blanda mig i hur Jopur ska formas...om det inte påverkar Zorakien på något sätt.
Skall vara varlig.
Fraxinus skrev: Notera. Kungariket Jorpur kan bli bra men jag vill se mera innan jag bestämmer mig för något alternativ.
OK
Fraxinus skrev: Angående Caddo så ser jag det som osannolikt att en högt utvecklad handelsnation, spridare av den dalkiska tron och diplomatisk nation som Caddo ska ha struntat i eller funnit Jorpur, en högt utvecklat kungarike i Caddos omedelbara närhet på en strategiskt viktig plats, så oviktig att den inte ens nämns i Caddomodulen.
Fast man har ju kommit fram till att man är strakt caddistiska i Jorpagna. Dett är något som inte nämns i Caddo fast det borde vara en viktig del i LV avsnitet. Jag vill inte på något sätt såga Anders utan snarare visa att man måste vara flexibel och att vissa utvecklingar kan komma senare, så länge de inte rent ut motsätter sig det redan skrivna materiallet.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

kort tillbakablick:

Vi höll för ett (ganska långt) tag sedan en omröstning/diskussion om vad vi skulle göra med de vita fläckarna. Slutsatsen blev att det är fritt fram att skriva om dessa och att vi postar detta på forumet... men... det blir inte officiellt material. landet kan i sig ha väl så utvecklade kontakter med omvärlden, men dessa refereras endast till i det egna landet. Så om vi får ett intressant Jorpur så skriver vi om dess relation till Zorakin, men i Zorakin modulen skriver vi aldrig om Zorakins förhållande till Jorpur.

Så blev det sagt. Jag var då för linjen att beskriva allt, men att döma av diskussionens vågor så finns det väldigt stora fördelar med förfarandet. Fraxinus och Bergdahl behöver inte stånga sig blodiga utan kan istället hjälpa till att utveckla ett intressant Jorpur. Blir de inte nöjda kan de alltid komma med en egen version!

Jag tycker att det Jorpur som kommer nu är trevligt, men skulle kanske låta Nostratiet fortsätta hela vägen ut till kusten i min egen värld. Eller kanske använda Snibbens Jorpur...

För övrigt - vilka folkslag lever här? legerdier?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev: Angående Caddo så ser jag det som osannolikt att en högt utvecklad handelsnation, spridare av den dalkiska tron och diplomatisk nation som Caddo ska ha struntat i eller funnit Jorpur, ett högt utvecklat kungarike i Caddos omedelbara närhet på en strategiskt viktig plats, så oviktig att den inte ens nämns i Caddomodulen.

MEN Caddo är anders arbete och det är anders som bör kommentera detta. Det är kanske rent av möjligt att få in Jorpur i efterhand.
Här instämmer jag med Fraxinus. Det skulle bli knepigt och lite klumpigt.

Vad gäller omröstningen om Vita Fläckar vill jag minnas att det blev oavgjort...? Eller?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tänker undvika stånga mig blodig.

Jag har sagt att jag kan komma att tycka att Kungariket Jorpur kan bli riktigt bra...eller att jag kommer tycka det är mindre bra.

Vad gäller officiellt material så var jag inte särskilt orolig för Jorpur. För det området finns som bekant knappt, om alls, beskrivet och får gärna beskrivas.

Vad jag vill lyfta ett varnande finger för är att ett stort och starkt och nytt land mitt emellan Zorakien, Jorpagna och med Caddo och Erebos omedelbart utanför innebär att historieskrivningen av Jorpur bör anpassas så att det passar in med officiellt material. Eller så måste man frångå och göra om i källorna för de andra omkringliggande länderna.

Men så som Regil beskrev det hela löser det problemet just nu. Och skulle det visa sig att Kungariket Jorpur så som Snibben beskriver det är en lysande idé så så kan den mycket väl få sin egen beskrivning och PDF och hur Zorakiens förhållande till landet Jorpur ligger.

Det skulle till och med vara "hälsosamt" med lite explosivt groll mellan Zorakien och ett fiktivt Jorpur. Om inget annat så i alla fall för äventyr och kampanjer.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-08-12 22:26, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Snibben skrev: Fast man har ju kommit fram till att man är strakt caddistiska i Jorpagna. Dett är något som inte nämns i Caddo fast det borde vara en viktig del i LV avsnitet. Jag vill inte på något sätt såga Anders utan snarare visa att man måste vara flexibel och att vissa utvecklingar kan komma senare, så länge de inte rent ut motsätter sig det redan skrivna materiallet.
Mnja... Caddo-modulen beskriver landet Caddo. Den dalkiska grenen av den Lysande Vägen på fastlandet (inklusive Jorpagna, Klomellen och eventuellt bitar av Berendien) beskrivs bättre under respektive land eller i LV-modulen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Bergdahl skrev:
Vad jag försökte få fram var att olika alternativ skall kunna övervägas fritt utifrån källmaterial som Äventyrsspel. Angående de vita fläckarna så finns det (nästan) inget källmaterial och man borde kunna spåna fritt i sina tankar och ideér. Jag ser ingen anledning att låsa sig till vildmark i de vita fläckarna och särskilt inte just den här vita fläcken som ligger mitt i Kopparhavet.
Jag förstår vart du vill komma. Men bara för att det inte finns något officiellt skrivet innebär det inte att man kan spåna helt fritt, det måste fortfarande passa in i omgivningen. Som det är nu anser jag det vara bättre att ta fram en anledning till att området inte har fått någon större betydelse i dagens kopparhavsregion än att klämma in det med våld, för att skapa ett hyfsat utvecklat rike i området anser jag måste påverka omgivningen rätt markant. Men jag bidar min tid och det är möjligt att jag bli såld på idéen, men inte som det är nu i alla fall, av anledningar som jag uppgivit tidigare i tråden.
Och anders Caddo modul är ett mästerverk. Men som alla visa män har Anders uteslutit vissa regioner som inte har ett större utbyte med Caddo så som Hynsolge och Jorpagna, så jag ser inte problemet...
Här är jag av samma åsikt som Fraxinus. Vidare är det ännu mer osannolikt med tanke på att Jorpur är en nation vars välstånd bygger på sjöfart.
Måste tyvärr hålla med dig där, sjöfart och ingen kontakt med Caddo är osannolikt. Vidare håller jag med dig om att det skall anpassas till officiellt material som finns i alla länder. Dock finns det en del hål i de officiella historian i länderna som går att utnyttja till en viss gräns. I grunden bör det inte vara väsentliga ändringar i Ereb men mindre, kortvariga riken kanske inte behöver tas upp speciellt i varje landmodul och kan anses vara infogade i de allmäna texten.

I Caddos fall så skulle man tänka sig ett land som inte har någon nämnvärd utrikeshandel och inte var intresserad deras gren av LV kan existera utan specifikt behövs nämnas. Men det är inte det som är det nuvarande förslaget. Så jag ger mig åtminstone till en viss del men jag tycker fortfarande är spännande med tanken på något slags rike just på denna vita fläck och ser framemot vidare utveckling från Snibben.
Senast redigerad av pegasus den 2008-08-12 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag känner att jag bör gå till min Salle imorgon och köra lite fri fäktning. Prygla på några av mina träningskollegor med långsvärdet eller i allafall sabeln. Jag är ovanligt retlig just nu.

Ber också om ursäkt för min lite hårda ton innan, Snibben. :oops:

Kör du på med det Kungliga Jorpur, så får vi se var vi hamnar. Var bara vaksam på de andra nationerna. Och se om du kan hitta på en tänkbar lösning på Caddo.

Kanske avskyr Caddo Jorpur för att de missdådarna hoppade över till Aidniska LV i ett betydligt senare skede än Kardien och Zorakien. Hädelsen ligger därför betydligt närmare i tid och Caddo har kanske inte kommit över det? Man vill därför inte ens bevärdiga Jorpur genom att nämna det vid namn. Jorpur kanske inte ens tillåter dalker i landet ungefär som Caddo inte tillåter magiker. Kanske går nästan hela Jorpurs handel över Erebos och Morelvidyn?! Det skulle reta Caddo ännu mer!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev: Kanske avskyr Caddo Jorpur för att de missdådarna hoppade över till Aidniska LV i ett betydligt senare skede än Kardien och Zorakien. Hädelsen ligger därför betydligt närmare i tid och Caddo har kanske inte kommit över det? Man vill därför inte ens bevärdiga Jorpur genom att nämna det vid namn. Jorpur kanske inte ens tillåter dalker i landet ungefär som Caddo inte tillåter magiker. Kanske går nästan hela Jorpurs handel över Erebos och Morelvidyn?! Det skulle reta Caddo ännu mer!
Men i sådana fall skulle ju Jorpur verkligen vara viktig att nämna i Caddo-modulen! :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

3 saker:

1. Vita fläckarna har vi pga av för stora motsättningar, 50/50 i omröstning tom, låtit fortsätta vara vita men vi presenterar ett smörgåsbord (ännu sparsamt dukat) där man får plocka vad man gillar bäst. Det innebär att i en vit tråd kan det stå saker om relationerna, handeln och historien gentemot tex Zorakin som inte står i Zorakiens pdf.

2. Jag vill heller inte ha ett ordnat rike här, jfr mitt förslag på vit fläck - jorpur.

3. Jag var mindre intresserad av varför ingen anföll år 610 än jag är av varför ingen invaderat förut, eller har de det och då i vilka sammanhang, samt hur kom det sig att man släppte området fritt igen?
Senast redigerad av Mikael den 2008-08-13 09:57, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Korrekt iakttagelse Mäster Anders och jag kan enbart skylla på min trötthet. Strunta i mitt meningslösa dravel!

Min fantasi är slut för idag och jag börjar snart yra (om jag inte redan har börjat)!!!!!!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Efter ett visst grubblande så börjar jag uppskatta Kungariket Jorpur. Det ger lite mer dynamik i området mellan Zorakien, Jorpagna. Båda länderna skulle inte ha något emot att lägga beslag på Jorpur. Vilket Jorpur är medveten om. Men samtidigt så är Jorpur skyddat landvägen av Nostratiet...Kan det ha någon viktig kontakt med Erebos. Jorpur förser Erebos med....någonting? Går det att hitta en lösning med Caddo?

Snibben?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fraxinus skrev:Efter ett visst grubblande så börjar jag uppskatta Kungariket Jorpur. Det ger lite mer dynamik i området mellan Zorakien, Jorpagna. Båda länderna skulle inte ha något emot att lägga beslag på Jorpur. Vilket Jorpur är medveten om. Men samtidigt så är Jorpur skyddat landvägen av Nostratiet...Kan det ha någon viktig kontakt med Erebos. Jorpur förser Erebos med....någonting? Går det att hitta en lösning med Caddo?

Snibben?
Jag har funderat på det här med sjöfart. Jorpur kanske inte är en stor sjöfartsnation utan deras export går framförallt på erebosiska kölar (också en förklaring varför de inte har invaderats av sina grannar då femhusrådet inte vill mista en god inkommstkälla).
Något som skulle kunna finnas gott om här är silver. Ereboserna köper silvret för halva sitt marknadspris för att slå mynt och göra silverarbeten av.
Nostratiet har jag förståt är mycket villt och man har svårt att ta en armé genom detta område.
Caddo kan ha insett att jorpur ligger i ett område som lika bra kan vara Erebos och att all handel sker genom dem. Caddos relation kan vara samma som till Erebos fast här är de mer begränsade kanske?
Skriv svar