Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

I tråden för Landsfakta kan man se vilka länder som exporterar metall/vapen och vilka som exporterar. Informationen skall vara uppdaterat med vad som diskuterats som gällande för respektive land (även om vissa fakta bara hänger med källorna): viewtopic.php?f=2&t=1147

Jorpagna exporterar metall och borde rimligtvis då också kunna förse den inhemska vapenproduktionen. Möjligtvis går viss export till Berendien?

Berendien exporterar Entikaklingor men importerar metall. Varifrån kommer metallet? Möjligtvis kommer en del med flodbåt ner från kolonin Torshem där det köpts av dvärgarna i Nidabergen. En större del kan komma från Krun som exporterar metall. Vi har sedan tidigare (fast jag hittar inte tråden...) sagt att Berendien exporterar spannmål till Krun och då sker det troligen i byte mot metall. Det kan också komma metall från Jorpagna.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Berendien

Inlägg av Jeb »

Spannmålstraden från Krun landar väl i Lindaros (mest)? Minns inte om jag hittat på det själv, men jag tror jag har läst det här. Nidabergen och Torshem ligger en bra bit norrut. Floderna är väl inte farbara helt och hållet till Entika? Känns lite omständigt att segla förbi Felicien för att komma till Entika med material till vapen, som mer eller mindre kan komma att användas för att bekämpa Felicien. Hade jag varit Kuthegil hade jag uppmanat mina kapare att sikta in sig på de transporterna. Berendiens lösning är att frakta över land. Det känns jobbigt med något så tungt som metaller. Argald ligger både nära och på rätt sida. Frågan är bara hur sugna Argald är på export. Det klarar sig fint inom sina egna gränser. Sedan är frågan hur tillverkningen i Entika ser ut? Är det exklusiva svärd till ett fåtal kunder som har råd med det bästa? Finns det mer industriell tillverkning i östra Berendien?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Metallen från dvärgarna som fraktas från Torshem går först ner Leipterfloden till staden Remos vid havet. Därifrån med skepp ner till Lindaros för att sedan landvägen fraktas till övriga delar av Berendien. Att segla söder om Tolan och utsätta sig för felicierna blir en dårlig idé. Metallen från dvärgarna är kanske begränsad i mängd men den lär vara av yppersta kvalité. Kanske är det den som blir till Entikaklingor?

Att berendierna skeppar ut spannmål till Krun från Lindaros är en gammal idé på forumet. Metall i byte en utveckling av detta.

Om metall från Jorpagna exporteras till Berendien är landvägen till Atrema ett rimligt alternativ. Om metallen härstammar från Mörkrets Berg i norra Jorpagna är vägen inte så kort till Atrema. Vi vet från källorna att Atrema är en viktig handelsstad men vi har inte riktigt förklarat varför här på forumet. Metallhandel med Jorpagna kan vara en mycket god förklaring. Den kan komplettera den generella handeln med centrala Ereb och Nargurs skogar som vi tänkt utgår från Atrema.

Floden som skiljer Jorpagna från Berendien korsas av en gammal stenbro från Kejsardömet Jorpagnas dagar är det tänkt.

Sen kan det också vara bra att komma ihåg att Jorpagna inte är ett enat land utan styrs av otaliga furstar och ständiga intressemotsättningar. Några kan tjäna på att handla med berendierna, andra kan tjäna på att motarbeta att någon annan handlar. Konflikter och intriger lär finnas.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Berendien

Inlägg av Jeb »

Jag inväntar Felicienmodulen. Sedan skulle jag gärna vilja röra lite i Berendien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Det låter lovande. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Berendien

Inlägg av Mikael »

Ni vet kapitelbilden för Utrustning i EDD Magi m.m. Fick lite mer information om ögonblicket vi ser. Efter gladiatorspelen i Hebanon och resan till Kandra behöver vår hjälte göra sig vacker innan mötet med sin gamla flamma Kyhara. Den trevlige kandrabon Ärnvard Ote ska just visa vägen.
Vi står utanför silversmeden där Trekroksgatan ansluter Storgatan. Mannen till höger med spannmålssäckarna är bagarn. Kom över dem billigt och ska imorgon skicka dem till mjölnaren i Getå kvarn. Oj, en svartnisse har råkat komma med leveransen.

Gobelängvävaren efter silversmeden har problem med ekonomin sedan friherren i Hålbergs klack inte betalt den omfattande inredning som friherrinnan köpt. Han låter därför nykomlingen Hagvard frukthandlare hyra nedervåningen. Hagvard ser barsk ut men har just gett lite äpplen till glinen från Kattgränd, så vänligt.

Framför frukten står Milrik av Remos av Krigarnas Hus och diskuterar med magister elementarmästare Isokles av Magikernas Hus. Kvinnan, ankan och den hyttande mannen är Isokles magenter. Gobelängvävarens mor har varit lite oförsiktig.

Vakten bakom bagaren är mutkolven Regond. Han såg säkert till att bagarn slapp tull och har en överenskommelse med silversmeden att återkommande röka sin pipa mitt emot smedjan.

Regonds kollega till häst, som jag inte minns namnet på, kommer från Vädursgränd och Västra Porten. Sannolikt påväg till hovslagaren vid Röda Torget, där Vakten skor sina hästar.

Bortom folkhavet skymtar Repatt musikerns hus, där vi haft mycket skoj, samt där bortom stensättarens. Han har nog fullt upp med tanke på att nattens regn fört upp så mycket slam från kloakerna på den annars vackert stenlagda gatan. Jag tycker mig höra hans svordomar.

Nå, du finner det du söker hos Andre Barberare till höger strax efter Snickar-Grepers solskydd. Ja där vid den vajande piken. Lycka till.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Är det här från din penna Mikael? Oavsett, mycket stämningsfullt. Nu vill jag äventyra i Kandra!
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Vet inte ifall någon Skrivit det förut men hur tänker ni kring Militärmakt? Jag gissar att Armén borde vara En Feudal. Alltså gärna en armé där Varje adelsman måste bidra i händelse av krig.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Det har inte skrivits så mycket om Berendiens militärmakt även om vissa detaljer finns. Att den är feodalt uppbyggt på något sätt låter dock rätt. Har du några tankar? :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Berendien

Inlägg av gtjorgo »

Jag håller med:)
Feodalt system med vasaller känns rätt för Berendien. Kanske att vissa städer har egen stadsmilis men den lär främst fungera i försvarssyfte?
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Jo.
Kandra har ju en stadsvakt men tänker att bara några få städer har en stark vakt medans det mesta försvaret av byar är mesta dels folkuppbåd. Varje baron och hertig borde kunna ha en vaktstyrka och är tvungna att delta till Berendiens försvar och till kungens arme.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Berendien

Inlägg av Albrekt »

Napoleon37 skrev: 2022-04-03 10:45 Jo.
Kandra har ju en stadsvakt men tänker att bara några få städer har en stark vakt medans det mesta försvaret av byar är mesta dels folkuppbåd. Varje baron och hertig borde kunna ha en vaktstyrka och är tvungna att delta till Berendiens försvar och till kungens arme.
Låter rätt. Det tittades i detalj på det där med feodala styrkor och hur de skulle kunna tänkas se ut i Kardientråden, har jag för mig. Har det kanske behandlats i Zorakintråden också? Man skulle kunna ta vad som skrivits där och göra liknande tankeexperiment för Berendiens räkning.

Det skulle vara jättebra att få en klar bild av hur saker och ting fungerar i Berendien. :D
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Det kan kanske tänkas att de fria städerna, altså de städer som inte lyder under någon länsherre utan har fått sitt stadsbrev direkt av kungen, har en större stadsvakt än ändra? Kandra som en fri stad skulle då kunna tjäna som inspiration till hur det ser ut i övriga fria städer. Övriga städer som lyder under en vanlig länsinehavare har troligen också en stadsvakt men förlitar sig kanske också på stöd från dennes egna trupper?

På forumet har det lagts fram förslag på att Berendien har både en stående armé och en flotta men inte hur stora dessa är. Flottan lär dock vara rätt liten då Berendien inte är en stor sjömakt enligt källorna.
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Albrekt skrev: 2022-04-03 13:55
Napoleon37 skrev: 2022-04-03 10:45 Jo.
Kandra har ju en stadsvakt men tänker att bara några få städer har en stark vakt medans det mesta försvaret av byar är mesta dels folkuppbåd. Varje baron och hertig borde kunna ha en vaktstyrka och är tvungna att delta till Berendiens försvar och till kungens arme.
Låter rätt. Det tittades i detalj på det där med feodala styrkor och hur de skulle kunna tänkas se ut i Kardientråden, har jag för mig. Har det kanske behandlats i Zorakintråden också? Man skulle kunna ta vad som skrivits där och göra liknande tankeexperiment för Berendiens räkning.

Det skulle vara jättebra att få en klar bild av hur saker och ting fungerar i Berendien. :D
Håller med skulle kunna vara liknande för alla tre men tycker att Berendien borde kunna ha mindre riddare och starkare Kunglig armé. Om någon har ett förslag är jag idel öra.
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

birkebeineren skrev: 2022-04-03 14:02 Det kan kanske tänkas att de fria städerna, altså de städer som inte lyder under någon länsherre utan har fått sitt stadsbrev direkt av kungen, har en större stadsvakt än ändra? Kandra som en fri stad skulle då kunna tjäna som inspiration till hur det ser ut i övriga fria städer. Övriga städer som lyder under en vanlig länsinehavare har troligen också en stadsvakt men förlitar sig kanske också på stöd från dennes egna trupper?

På forumet har det lagts fram förslag på att Berendien har både en stående armé och en flotta men inte hur stora dessa är. Flottan lär dock vara rätt liten då Berendien inte är en stor sjömakt enligt källorna.
Ja tycker det låter rimligt. Nu har jag inte läst Kopparhavets kapare på ett tag men kan tycka att Berendien ska ha en Väldigt mycket svagare och Mindre vältränad Flotta än Felicien. Ska kanske kolla i boken ifall det står något om det.
Skriv svar