Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Tretorningen

Förslag till beskrivning av ön. Kan det passa med er bild?

Ön har sitt namn efter de tre torn som finns på ön vilka byggdes under det kontinentaljoriska rikets tid i skydd mot (vad? Svartfolksinvasion?). Varje stadsstat som idag äger en bit av ön har också ett torn på ”sin” del.

Den enda bättre hamnen ligger på den sandziska delen av ön kring vilken en mindre by är belagd, Slånbärsvik. Sandzas har här en nominell bymästare (kanske en människa) som är ansvarig mot sandzas råd (alternativt till den styrande av söderlandet?).

Idag så är tornen på ön inte i sitt bästa skick. Triskerna har inga egentliga tillgångar att försvars här, sandzas prioriterar försvaret av slånbärsvik och inte tornet i inlandet. Hisskov har en liten garnison främst för att kunna ha en styrka på ön i händelse av revolt. Detta då det inte finns några bra hamnar på västra sidan av ön dit man kan föra trupper på en enkelt vis (flack strand med många underliggande skär och viloplats för de lättretliga klomullerna).
Antonaviterriddarna (Anovaniterriddarna /Admin.) har det ”triskiska” tornet sedan Garrikas tid varifrån de bland annat försvarar Erfavelklostret. De har en någorlunda bra relation med ätten Peffomir och ignoreras i regel av övriga trisker då det är tabu att störa klomullerna på ön under vilan. Riddarordern har två mindre samt delvis befästa båtplatser på öns östra strand varifrån de tar sig ut till övriga klomellien.

Ön bebos av joriska ättlingar till kejsardömet jorpagna och det kontinentaljoriska riket. Dessa är dock kraftigt underlägsna i antal jämfört med öns klomuller som tillbringar sin vila på tretorningen. Klomullerna kan vara vresiga om de störs och har besatt de flacka stränderna och träskmarkerna vilket tvingat upp huvudparten av öns befolkning till det kuperade inlandet. Ön är sparsamt befolkad men de flesta bor på västra sidan i den del som idag lyder under Hisskov. Här bor ungefär 60 % av öns befolkning. Sedan bor ca 30 % i sandzas del och de övriga 10 på den triskiska delen. De lever i huvudsak av småskaligt jordbruk, fruktodlingar och ängsbruk samt små bestånd av getter. De är självständiga, ihärdiga och stolta sitt kejserliga arv. Någon vidare samhörighet med fastlandet finns inte riktigt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det passar bra med min bild av ön. Skriver in Slånbärsvik i mina notater om Sanzas. :) Funderade ett tag på att låta en av tornen vara säte för "Klomelliska folkräkningsorden" (en något udda skapelse inspirierad av Albrekts gamla befolkningsberäkningar) men hade nog redan kommit fram till att den passar bättre i Hisskov. Men vad tror du om att låta en del av Tretorningens kuststräcka, kanske nere i sydöst, vara ett ökänt tillhåll för sjöpirater? Dessa är av blandad härkomst och lyder inte under någon stadsstat. Tillhåll har de i ett eller flera gamla "reden" som jordakerna i sin tid etablerade?

Och varför tornen byggdes? Det kan ha varit i sammanhang med interna stridigher inom kontinentaljoriska riket (tänker det som en väldigt lös och ostabil statsbildning, om den ens kan kallas det) eller som skydd mot jordaker som kom uppför Maure? Svartfolk är kanske inte så troligt om då inte dessa var sjöburna? Det kan också vara så att tornen egentligen inte byggdes som särskilda försvarsanläggningar utan är rester av tre mindre städer eller samhällen som Kejsardömet Jorpagna byggde?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke skrev:
Tycker det passar bra med min bild av ön. Skriver in Slånbärsvik i mina notater om Sanzas. :) Funderade ett tag på att låta en av tornen vara säte för "Klomelliska folkräkningsorden" (en något udda skapelse inspirierad av Albrekts gamla befolkningsberäkningar) men hade nog redan kommit fram till att den passar bättre i Hisskov. Men vad tror du om att låta en del av Tretorningens kuststräcka, kanske nere i sydöst, vara ett ökänt tillhåll för sjöpirater? Dessa är av blandad härkomst och lyder inte under någon stadsstat. Tillhåll har de i ett eller flera gamla "reden" som jordakerna i sin tid etablerade?
Folkräkninsorden kan nog vara på tretorningen förutsatt att de uppskattar isolation och dåliga kommunikationer:-) annars passar nog Hisskov bättre.

Pirater kan absolut hålla till på öns stränder. De får ju vara hyfsat ensamma där då övriga inte vill störa klomullerna. Bra läge är det ju därtill.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Kontinentaljoriska riket var nog som du säger instabilt och föll ju samman ganska kvickt ändå.
Jag kan tänka mig alla ovan nämnda anledningar till varför tornen byggdes. Fråga: varför byggdes tre torn?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Bilder från södra Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Bilder ritade av gtjorgo:

Bild
hamuritisk/triskisk vallflicka någonstans i Melashe

Bild
En Garrisk handlare leder en Lofernisk kompanjon på gatorna i staden.

Bild
Mummlaren” av Poane(?)

Bild
Triskisk Oligarkdotter av rikare ätt.

Bild
stadsmelis från Hisskov/Poane(?)

Bild
Triskisk huskarl av fattigare snitt.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klomellien

Inlägg av Fafnir »

Illustrationer! <3
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Inte lika skarpa som dina fafnir men ger en bild av hur jag tänker mig folket kring Jaggaracks stränder.

Tack Birke för att du är min tekniska support!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

Bilder är alltid kul! :) Tack, gtjorgo!
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Hur kan vi använda oss av desssa fina bilder? Tycker absolut vi lägger upp dem i wikin och artiklar där som rör Klomellien men kan vi göra något mera? Kanske att de pryder boken Rustiliam Gannaus resa Bland folken mellan Melashe och Ishna och är skapade även av en ingame-tecknare?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2021-12-04 15:31 Hur kan vi använda oss av desssa fina bilder? Tycker absolut vi lägger upp dem i wikin och artiklar där som rör Klomellien men kan vi göra något mera? Kanske att de pryder boken Rustiliam Gannaus resa Bland folken mellan Melashe och Ishna och är skapade även av en ingame-tecknare?

Jo den gamle streten Gannaus kan absolut klottrat ned bilderna i sitt ”Opus dei”:-)
Tiden även det inte bestämt ännu och han kan ju möjligen levt så att han besökt Poane under ”mummlarens” tid (alternativt bara målat av en bild under ett mer sentida besök i Bosza). :-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Då får man ju fundera lite kring vad mer han kan ha dokumenterat på sina turer mellan Melashe och Ishna?
Funderar på en bild av ruinen av slusstrappan i Poane men jag har en svag kunskap om hur en medeltida slusstrappa såg ut... vargmän? Ankhandelsmän som köper upp grodor och andra amfibier i Hisskov.. de hisskovitiska spelen borde ju lockat!
Något kloster någon stans i Nya Arno?

Det finns en del uppslag:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-12-04 19:16 Funderar på en bild av ruinen av slusstrappan i Poane men jag har en svag kunskap om hur en medeltida slusstrappa såg ut...
Ett bildsök på "Conca delle Gabelle" kan kanske inspirera? En gammal sluss i Milano.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

gtjorgo skrev: 2021-12-04 18:53 Jo den gamle streten Gannaus kan absolut klottrat ned bilderna i sitt ”Opus dei”
Mycket ballt! 8)
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Så här står det wikin:
Den religiösa kulten i Triska saknar ett prästerskap. Här leder i stället enhetens (hushållet, hirden etc) överhuvud ceremonierna samt blotandet. I Triska är man inte lika noga med de exakta procedurerna i aesirs lära. De fick den muntligt berättad för sig under jordernas ockupationstid. Mycket har försvunnit via glömska och annat har lagts till från förjordisk kult samt, hos Cudda, dylisk elementardyrkan. Religiositeten är till mycket stor del personlig, något som endast angår hushållet. I staten finns inga klåfingriga missionärer som hävdar att kultens cermoniella delar går fel till. De "rådare" som finns hos ranerna saknas helt hos triskerna.
Den förjordiska kulten med dyrkan av förfadersandar existerar delvis fortfarande. Dock har man nu dålig kontakt med andarna så dessa blidkas istället med offer och blotande. Inte sällan förknippas andarna med vaenir och bör undvikas i största mån. Synen på vaenir är problematisk hos triskerna som dels blotar till dem men detta mest på grund av fruktan för dem. Därtill inkludera triskerna gärna lokala gudomar till vaenirs eller aesirs skara, gudomar man i Kard aldrig hört talas om.
Några få trisker, kan fortfarande tala med andarna och dessa individer både vördas och fruktas. De anses ligga vaenir för nära men de är samtidigt bra att ha på sin sida då gastarna blir alltför närgångna. Dessa personer kallas jaghuir, på triskiska eller yagor på klomelliska.
Mitt på gården tändes slutligen en eld. Två yagor trädde fram och höll ett stort stycke väv högt över lågorna. På detta tygstycke, som var en bild av det gångna året, hade man också uppskrivit all ondska och det elände man önskade förskonas ifrån under det kommande. Rabblande besvärjelseformler och utförande besynnerliga armrörelser steg ännu en yaga fram till elden, där han ur en skål öste något eldfängt pulver i lågorna, som plötsligt flammar upp och i ett ögonblick förtärde väven. Då utbrast den fåkunniga hopen i jubel, underjordens och demonernas makt är bruten, och det nya året börjar sin färd med välsignelse och lycka.”
— Ur: Yoleviten Rustiliam Gannaus resa: ”Bland folken mellan Melashe och Ishna”
Yagorna, vilka oftas är av kvinnokön, lever i huvudsak utanför det övriga samhällena. Många fantastiska och fasansfulla historier berättas om dem även om sanningshalten i dessa berättelser ofta saknar värde.
Dessa yagor, kan de räknas som tillhörande Æsírkulten eller står de ved sidan om? Och kan det tolkas som att de är en slags beskyddare som hindrar onda vaenirandar att skada triskerna?

Sen undrar jag vilka färdigheter en yaga har? Om en Spelare vill skapa en RP som är yaga, är det då FV i magiskolan Spiritism som gäller eller möjligtvis i den Shamanism som beskrivs i Gigant-Kampanj s. 43-45? Det är den senare varianten jag tänkt för shamanerna i Nargurs skogar, volvindor kallade, men detta kan ju ha ändrats hos sydnargurerna och här blivit mer magi och besvärjelser.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke skrev:
Dessa yagor, kan de räknas som tillhörande Æsírkulten eller står de ved sidan om? Och kan det tolkas som att de är en slags beskyddare som hindrar onda vaenirandar att skada triskerna?
Yagorna är nog en del av den Triskiska Aesirkulten men inte i den större västnarguriska aesirtron. Inte heller hos hamur tror jag. Eventuellt kan de finnas hos Kaserna nere i kasenu. Jag kan tänka mig att yagorna är en form av kvarleva från völvorna (korrekt term?) i Nargur som i kontakt med jorderna kom in i aesirs begreppsvärld. De är till för att kommunicera och beskydda triskerna från vaenir samt förfäder och oroliga andar och spöken. De övriga samhället ser dem som nödvändiga men är lite rädda för dem och de undviks generellt och bor oftast utanför byarnas gemenskap.
Sen undrar jag vilka färdigheter en yaga har? Om en Spelare vill skapa en RP som är yaga, är det då FV i magiskolan Spiritism som gäller eller möjligtvis i den Shamanism som beskrivs i Gigant-Kampanj s. 43-45? Det är den senare varianten jag tänkt för shamanerna i Nargurs skogar, volvindor kallade, men detta kan ju ha ändrats hos sydnargurerna och här blivit mer magi och besvärjelser.

Detta är lite oklart för mig då jag inte har gigantboken.. de kan vara både och. Vissa mer renläriga är kanske shamaner medan man i kontakt med dels jorder och dels de två klomellisksa magiska högkulturerna så kan det förändrats och spiritism kan ha tagit fäste? Sedan är nog flera yagor bara märkliga personer eller psykiskt sjuka som tagits upp i yagornas gemenskap.
Skriv svar