Kamsun

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Kamsun

Inlägg av Snibben »

Vi har ju ingen tråd för Kamsun ännu :D

Här kommer en karta över Främre Kamsun, alltså den del av Kamsun som ligger nära Ereb.

Bild

Här ser vi några av de större och mäktigare statsstaterna i Kamsun. K´Tsi, där alla handelsleder går samman eller om man så vill splittrar sig. Arcoon som handlar med Fjärran Kamsun (inte att förväxla med Bortre Kamsun :wink: ) Städerna Ustnam och Holoon som blivit rika tack vare sin produktion av Papir. Parrun, östaten, känd för sina vackra broderier. Ahn'Este med huvudstaden N'Am som bara är ett enda stort tempel tillägnat den Goda guden. Piratkusten och Ka-Arch där man fortfarande talar Margyliska. Medan Piratkusten består av anarkistiska pirathövdingar som inte egentligen förvaltar eller bryr sig om befolkningen har Ka-Arch lyckats bilda sig ett litet furstendöme. Man behöver knappast säga att inga av dem är speciellt trevliga platser. Och längre bort når vi Astoon på Juvelkusten. I denna stad bor några av Altors skickligaste ädelstensslipare (undantaget för några av de "älder" raserna) i modern tid. Och allt detta och mycket mer är bara FRÄMRE KAMSUN.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kamsun

Inlägg av Spelknepe »

Snyggt Snibben! Ser bra ut med en ganska enkelt gröna skogen och beige öken också!
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Kamsun

Inlägg av Valgardur »

Snyggt!

Gällande handelsleden från Zlapati, använd hellre den här kartan än den jag målade ut. Denna led verkar mer logisk.

Härligt att se HA:s grannland växa fram! :)

-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Kamsun

Inlägg av Valgardur »

Förresten, har du en mer högupplöst karta tillgänglig?

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kamsun

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt Snibben! :D

Vi borde kanske titulera dig Akrogalisk upptäckare från och med nu?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Kamsun

Inlägg av Snibben »

Valgardur skrev:Snyggt!

Gällande handelsleden från Zlapati, använd hellre den här kartan än den jag målade ut. Denna led verkar mer logisk.

Härligt att se HA:s grannland växa fram! :)
Tack. Nu såg jag att du ritat en annan led och satt ett annat namn vid sjön. På en äldre karta över språkgrupper (som varken finns kvar på forumet eller på wikin) så målas detta ut som en margylisk enklav, så jag har inte hittat på detta nu.
Och så tyckte jag att vi borde veta mer om Kamsun. Dessa länder har bara varit sketchartade än så länge och ingen vet så mycket om dem.
Ka-Arch kanske är en nagel i ögat på Handelsalliansen men i och med att deras huvudstad ligger mitt i landet och alliansens dåliga armé är de svåra att komma åt? Pirater i Ashee plundrar skepp och är Kalsalsjöns bovar?
Valgardur skrev:Förresten, har du en mer högupplöst karta tillgänglig?
Jag ritar på de kartor som Spelknepe lägger upp här och även om mina linjer är vector så är inte kartan det. Vi får hoppas att han snart ritar ut detta på en av sina kartor (nudge, nudge, say no more)
birkebeineren skrev:Snyggt Snibben! :D

Vi borde kanske titulera dig Akrogalisk upptäckare från och med nu?
:oops:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Kamsun

Inlägg av Snibben »

Spelknepe skrev:Snyggt Snibben! Ser bra ut med en ganska enkelt gröna skogen och beige öken också!
Det är typ kopior från en av dina äldre kartor som jag började arbeta, tänka och drömma efter - OCH SEN GÅR DU OCH ÄNDRARA..... :wink:
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Kamsun

Inlägg av Valgardur »

Snibben skrev: Ka-Arch kanske är en nagel i ögat på Handelsalliansen men i och med att deras huvudstad ligger mitt i landet och alliansens dåliga armé är de svåra att komma åt? Pirater i Ashee plundrar skepp och är Kalsalsjöns bovar?
Det låter bra med några bovar i Kalsalsjön, utveckla gärna mer! De kanske använder en speciell skeppstyp som är för snabb för Alliansens tunga galärer? Kanske skyddas de av emirerna i Ka-Arsch och Ashee?

Jag ser även gärna någon fientlighet mellan Ka-Arsch och i alla fall södra Alliansen, där många ättlingar bor kvar till de "barbariska furstarna" som härjade i Kamsun för några sekel sedan. I HA:s historia skrev jag också om en stor försvarsmur som Kamsun byggde runt år 0. Om du vill kan du ju använda denna till någon gränsdragning eller annat...

-
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kamsun

Inlägg av Spelknepe »

Snibben skrev:
Spelknepe skrev:Snyggt Snibben! Ser bra ut med en ganska enkelt gröna skogen och beige öken också!
Det är typ kopior från en av dina äldre kartor som jag började arbeta, tänka och drömma efter - OCH SEN GÅR DU OCH ÄNDRARA..... :wink:
Jamen det stämmer! Där är skog där. Aja, upp till dig om du vill ha skog där eller inte. Din karta är nu mer "officiell" än min! :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Kamsun

Inlägg av Snibben »

Valgardur skrev:
Snibben skrev: Ka-Arch kanske är en nagel i ögat på Handelsalliansen men i och med att deras huvudstad ligger mitt i landet och alliansens dåliga armé är de svåra att komma åt? Pirater i Ashee plundrar skepp och är Kalsalsjöns bovar?
Det låter bra med några bovar i Kalsalsjön, utveckla gärna mer! De kanske använder en speciell skeppstyp som är för snabb för Alliansens tunga galärer? Kanske skyddas de av emirerna i Ka-Arsch och Ashee?

Jag ser även gärna någon fientlighet mellan Ka-Arsch och i alla fall södra Alliansen, där många ättlingar bor kvar till de "barbariska furstarna" som härjade i Kamsun för några sekel sedan. I HA:s historia skrev jag också om en stor försvarsmur som Kamsun byggde runt år 0. Om du vill kan du ju använda denna till någon gränsdragning eller annat...

-
Jag vet lika mycket som du. I Ka-Arch och Ashee talar man margylska och kallar sig margyler dett är dock låmgt från sanningen. Ursprungligen slavar födda från relationer mellan sina härskare, margylerna och slavinnor de påtvingade sig, är dagens invånare i dessa städer knappt en sextondels margyl. Språket har också utarmats och innehåller idag lika mycket Kamsunska och (språket som talas i Handellsalliansen) som margylska. Det enda som fortfarande är till hundra procent margylskt är invånarnas grymhet.
I söder hotar de Handelsalliansens gränsbosättningar och små rövarband gör karavnleden osäker stundom. Det är egentligen på havet som de gör sig riktigt farliga. Deras smala, lätta, galeasliknande skepp har en förmåga att snabbt jaga ifatt de tunga galärerna som används på Kalsalsjöns vatten och då piraterna inte har för vana att ta fångar och bara verkligen ta det som snabbt kan omsättas till guld och ädelstenar förstörs oftast laster med dyrbara kryddor, spannmål eller annat de inte anser vara värdefullt då man sätter eld på det erövrade skeppet.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Kamsun

Inlägg av Valgardur »

Snibben skrev: Jag vet lika mycket som du. I Ka-Arch och Ashee talar man margylska och kallar sig margyler dett är dock låmgt från sanningen. Ursprungligen slavar födda från relationer mellan sina härskare, margylerna och slavinnor de påtvingade sig, är dagens invånare i dessa städer knappt en sextondels margyl. Språket har också utarmats och innehåller idag lika mycket Kamsunska och (språket som talas i Handellsalliansen) som margylska. Det enda som fortfarande är till hundra procent margylskt är invånarnas grymhet.
I söder hotar de Handelsalliansens gränsbosättningar och små rövarband gör karavnleden osäker stundom. Det är egentligen på havet som de gör sig riktigt farliga. Deras smala, lätta, galeasliknande skepp har en förmåga att snabbt jaga ifatt de tunga galärerna som används på Kalsalsjöns vatten och då piraterna inte har för vana att ta fångar och bara verkligen ta det som snabbt kan omsättas till guld och ädelstenar förstörs oftast laster med dyrbara kryddor, spannmål eller annat de inte anser vara värdefullt då man sätter eld på det erövrade skeppet.
Låter intressant! Återkommer med några förslag.

-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Kamsun

Inlägg av Valgardur »

Så här tänkte jag mig Ka-Arch, som gränsar till Handelsalliansen i söder:

Ka-Arch


Ka-Arch är en provins i östra delarna av Främre Kamsun. Klimatet är bördigt i norr tack vare regnvatten från Gandakamassiven; här odlar herremän vin, fikon och oliver med hjälp av slavar och livegna bönder. Söderut dominerar gräsbevuxet stenlandskap och fattiga jordmåner - enda undantaget är runt oasen Er-Habal där även provinsens största stad, Ka-Arch, ligger. Er-Habal, "ökenjuvelen", är ett mycket bördigt område med stora underjordiska färskvattenkällor och ett utbrett terrassodlingssystem som tillgodoser Ka-Archs befolkning med vin och frukter.

I Ka-Arch finns en utbredd dyrkan av det margyliska imperiet och lämningar från detta i alla dess former. Det är känt att ädlingar från Ka-Arch har betalat mängder med silver och vackra slavar för reliker, statyer och skriftrullar från margylernas högkultur. Mycket av denna kult kring margylerna finner man i Ka-Archs historia; staden var för över 1500 år sedan en välbefäst och strategisk punkt för margylerimperiet och efter Slempukernas marsch på 600-talet f.O. återuppstod en kortvarig margylisk stadsstat omkring oasen Er-Habal. Stadsstaten existerade endast ett par generationer innan kamsunska nomader intog palatset och brände ner stora delar av stadsbebyggelsen omkring år 380 f.O. Folket som överlevde stadens fall fortsatte dock att kalla sig margyler och värnade om sitt språk och kulturarv, vilket man fortfarande tydligt kan lägga märke till i området. Bland annat tillämpas mycket grymma straff för brott, slavar behandlas i regel väldigt illa och det existerar en mansdominerad styrkekultur som gör livet extra hårt för kvinnor, svaga personer och sjuklingar. Det margyliska blodet och språket har dock blandats upp med omkringliggande folkslag.

Ashee
Ashee ligger vid kusten till Kalsalsjön och är ett känt tillhåll för pirater, kapare och smugglare. Under de senaste 200 åren har Ashee varit ett huvudbry för omkringliggande stater som är starkt kritiska till att i princip vem som helst kan lägga till i hamnen och sälja sitt stöldgods vidare. Trots blockader och hot om militära inventioner har piraterna lyckats hitta vägar förbi eller i vissa fall brutit igenom ansamlande fiendeskepp. I dagens rykande konflikter mellan staterna i norr och öster har Ashee dessutom gått in i en ny "guldera". Slavskepp och plundringsgods anländer nästan dagligen till staden som på kort tid gjort många kapare och banditer förmögna.

Infarten till hamnen är det mest tydliga spåret från margylerna i hela Ka-Arch: fyra demoniska statyer, cirka 20 meter höga och slagna ur svart vulkansten, vaktar den inre bassängen och sägs ha räddat staden vid flera tillfällen just för sitt avskräckande syfte. Vad som i själva verket är välfungerande system med kättingar och vattenfällor har av stadens fiender tillsvurits statyernas demoniska krafter.

Själva staden med sina 2500 invånare är förhållandevis liten i jämförelse med sin jättelika hamn. Cirka 50 % av befolkningen utgör utomprovinsala folkslag och tillskriver ingen tillhörighet med det margyliska släktet. Huvuddelen av hantverkarna i Ashee arbetar med skeppsbygge eller som smeder. Övriga invånare sysslar antingen med vin- och fruktodling, handel eller mer diffusa och obskyra arbeten.

Slavmarknaden i Ashee är som ett slakthus för boskap. Vissa marknadsdagar kan det vara uppåt 1500 slavar på plats som står eller sitter i trånga inhägnader, blodiga och sjuka efter hårda veckor eller månader på ett slavskepp eller ute på karavanlederna. Unga kvinnor och starka ynglingar bedöms öppet för sin fysiska attraktion eller muskelstyrka och byter ägare som ett par ägg över handelsståndet längre ner vid basaren i Råttstaden.

"Ka-Amar" är en annan intressant lämning från margylerna. Ka-Amar är en trettio meter hög monolit av basaltsten med oläsliga tecken och grymma inristningar från vad som tros vara forntida krigståg i området. Den dominerar skeppartorget nere vid hamnen och kan ses från hela staden.

Råttstaden är en ökänd stadsdel i Ashee och utgör cirka en tredjedel av stadens yta. Stadsdelens hus klänger sig fast på en gigantisk rund kulle som tycks vara genomborrad av små luftgångar och ofärdiga tunnlar (därav namnet Råttstaden - då otaliga råttor finner sin tillflykt inne i kullen). Många husbyggare har stött på större tunnelsystem när de försökt gräva ut källargångar och den allmänna uppfattningen idag är att kullen en gång i tiden var en begravningsplats åt stadens invånare. Vissa av dessa uråldriga tunnelsystem har bundits samman under senare tid och bildar "råttkatakomberna" - ett ännu mera ökänt ställe dit endast de mest desperata söker sig.

Råttstadens yta domineras av små handels- och hantverksbostäder i varierande skick. Den omtalade basaren sträcker sig över ett antal kvarter och är en uppsamlingsplats för allt piratgods som inte är rena ädelmetaller eller juveler. Här kan en köpman hitta tyger, matransoner, drycker, gudastatyer från fjärran länder, skriftrullar och en allsköns massa annat bråte.

Längst upp på kullens topp finns en förtäckt brunnsöppning som kallas för "Sathmogs öga" av lokalbefolkningen. Många rykten går om det tillsynes ändlösa hålet - en väg till Inferno, en dimensionsportal eller bara ett väldigt, väldigt djupt hål. Vid vissa specifika lagbrott slänger stadsrådet ner brottslingar i "Sathmogs öga". Öppnandet av gallret som täcker hålet brukar då vara kulmen på ett par dagars festande bland Råttstadens invånare. "Sathmogs öde" drabbar bland annat dem som olovligen stulit margylska artefakter från en annan berättigad ägare. Man blir även nedkastad om man sett till att starta en brand i staden eller på något annat sätt förstört eller skadat heliga eller uråldriga lämningar från margylimperiet.

Ka-Arch

Största staden i provinsen... Mer text kommer...


-
Senast redigerad av Valgardur den 2014-05-10 14:21, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kamsun

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt. :)

Jag vill veta mer om Råttstaden i Ashee!
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Kamsun

Inlägg av Valgardur »

Här kommer lite mer text om just.... Råttstaden! :)

Råttstaden är en ökänd stadsdel i Ashee och utgör cirka en tredjedel av stadens yta. Stadsdelens hus klänger sig fast på en gigantisk rund kulle som tycks vara genomborrad av små luftgångar och ofärdiga tunnlar (därav namnet Råttstaden - då otaliga råttor finner sin tillflykt inne i kullen). Många husbyggare har stött på större tunnelsystem när de försökt gräva ut källargångar och den allmänna uppfattningen idag är att kullen en gång i tiden var en begravningsplats åt stadens invånare. Vissa av dessa uråldriga tunnelsystem har bundits samman under senare tid och bildar "råttkatakomberna" - ett ännu mera ökänt ställe dit endast de mest desperata söker sig.

Råttstadens yta domineras av små handels- och hantverksbostäder i varierande skick. Den omtalade basaren sträcker sig över ett antal kvarter och är en uppsamlingsplats för allt piratgods som inte är rena ädelmetaller eller juveler. Här kan en köpman hitta tyger, matransoner, drycker, gudastatyer från fjärran länder, skriftrullar och en allsköns massa annat bråte.

Längst upp på kullens topp finns en förtäckt brunnsöppning som kallas för "Sathmogs öga" av lokalbefolkningen. Många rykten går om det tillsynes ändlösa hålet - en väg till Inferno, en dimensionsportal eller bara ett väldigt, väldigt djupt hål. Vid vissa specifika lagbrott slänger stadsrådet ner brottslingar i "Sathmogs öga". Öppnandet av gallret som täcker hålet brukar då vara kulmen på ett par dagars festande bland Råttstadens invånare. "Sathmogs öde" drabbar bland annat dem som olovligen stulit margylska artefakter från en annan berättigad ägare. Man blir även nedkastad om man sett till att starta en brand i staden eller på något annat sätt förstört eller skadat heliga eller uråldriga lämningar från margylimperiet.


-
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kamsun

Inlägg av Mikael »

Kul läsning! :D
Skriv svar