Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-10-31 23:37
Den enda lilla invändning jag har är att Peffomir nog ser sig som ägare av Serafudden men låter riddarorden hålla ställningarna. Huruvida solnunnorna och Anovaniterordern håller med bryr sig inte triskerna om.
Triskeroligark AvinMalegha är dock den mest öppna av triskernas styrande och ser nog en allians med olika potentater utifrån som ganska lockande. AviMalegha kan nog tänka sig att inte bara lämna klostret ifred utan även skydda de från mindre oligarker. Då framställer han sig som en attraktiv partner och polerar bilden av triskerna som barbariska plundrare....visserligen kostar det en liten slant.
Tretorningen har man nog inget stort intresse av utöver att man vill hålla det fritt från övriga stadsstaters fingrar. Ätterna Peffomir och Cudda påstår båda att den tidigare Garriska delen av ön är "deras". Cudda som arvtagare till Garrika och Peffomir som Erfavelklostrets beskyddare. Kontentan av detta tillsammans med att platsen saknar resurser har blivit att ingen egentligen anlägger ön för att inte riskera en konflikt. Cudda har vidare dåliga erfarenheter med att svälja för mycket och Peffomir har bra relationer med riddarna på ön.
Ibland skapar mindre oligarker reden här men dessa stör klomuller vilket är dåligt för deras ägare som ibland släpper sina sköldpaddor fria för att just få sin behövliga vila.(bra ide där!) dessa återvänder i regel till sina boplatser när vilan genomförts något som innebär att det är svårt att kidnappa en klomull en längre tid. antingen simmar de hem vid första bästa chans eller så mår de dåligt av hemlängtan och sorg. Att störa klomuller vid häckning, äggkläckning och vintervila är belagt med dödsstraff hos triskerna.

och precis som alla andra stadsstater så hävdar givetvis Triska att Klomul var av deras stam ;)
Låter mycket bra det här. Och att Peffomir anser sig äga Serafudden och ser sig som beskyddare av klostret blir också bra. Anovaniterna ute på Tretorningen litar dock inte på Peffomir i någon större grad tror jag...

Kul att du gillade iden om klomullerna ute på ön! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-10-31 23:41 Hur lägger man in bilder förresten? :O har glömt det :(
Jag lägger mina på imageshack men det är en betalsida så kanske inget alternativ?

Eller använder Infoga bild i menyn ovanför.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-10-31 23:15Garrika utropas år 283 e O av den förste Prinshertigen Bitovus. Det har tidigare diskuterats att dessa garriker kommer från Clorosidium. Kan det varit så att Clorosidum fick dödsstöten eller nära på denna under svartfolksattackerna år 255 eO? Att de lyckades Clorosidiums folk lyckades barrikadera sig men att omkringliggande stater och allierade områden förstördes så pass att det inte gick att fortsätta längre? Försörjningen kanske kollapsade? och efter några decennier flyttade man ner från bergen norrut mot jaggarack? Detta skulle även kunna förklara att Näset vid garriskasjön/jaggarcksjön var obebott. De ythuguhrer som fanns där innan blev decimerade/utraderade av Månulvarna och Brända jordens horder? Spekulerar :)
Låter bra.
gtjorgo skrev:Precis där hade jag tänkt mig att stadsstaten låg (arbetsnamn Poane). :) En republik dominerad av några adelsfamiljer i huvudorten Poane (placerad på udden vid M i Maure). Staden intogs sedermera av Addiaska och var den nordligaste av statsbildningens städer. Fästet var svårintagligt från sjösidan och utövade tull på skepp som inte var för läskiga. Jag tänker mig att de gamla gudarna eller annan kult dyrkades i stadstaten och då denna inte är populär hos Addiaska så har detta föranlett att de som inte gick under eller flydde under belägringen till stor del lämnat efter att staden blivit en del av Addiaska.

Näst störst av städerna var Garramil. Den låg i det som idag är Hisskov/alternativt Sandzas ( i jämnhöjd med Addiaska fast vid Maure). Stadens råd ogillade de styrande i Poanes översitteri och vägrade komma till hjälp när Addiaska överföll huvudstaden. När man insåg att man låg näst på tur inbjöd man några handlare i Mercana att beskydda staden varefter Mercana glupskt slukade Garramil. Mercana var inte intresserade av omkringliggande område utan befäste endast staden och lätt övriga området ges till Hisskov /alternativt Sandzas. På så vis fick Mercanerna även en buffert mellan sig och Addiaska. De Kardiska ättlingarna är ju inte lika flinka på strid på floderna som många andra i klomellien då deras starka rytteri är verkningslöst.

Den sista staden i den nu utraderade stadsstaten heter Lunloigis och är den minsta. Den ligger i Hisskov på sjöstranden mittemot Peffomirättens högsäte. Statdstaten var från början självständig men blev erövrad av Poane. man skilde sig från Poane och Garrimil på så vis att man tagit till sig av St Innendas förkunnande och omvänt sig till den ljusa vägen. Ett visst religiöst gnabbande förekom även om varken Poane eller Lunloigis var särskilt fanatiska kring frågan. Denna stad är nu en integrerad del av Hisskov efter att Poane fallit. Detta på begäran av Lunloigis egen befolkning.
Staden har emellertid lidit en del av plundring från pirater och räder från andra stadsstater vilket gjort att befolkningsökningen stagnerat något.

Detta är verkligen bara ett utkast men kanske ett embryo? det skulle förklara lite om hur gränserna kom till och varför lilla hisskov är så stort ;)
Låter också bra. Ett viktigt årtal att passa in blir då Poanes fall. Före eller efter 513 eO då Addiaska blir medlem av Klomelliska unionen? Garramils "övergång" till Mercana ganska kort tid efter? En alternativ placering av Garramil skulle kunna vara en av de små öarna som ligger ute i Maure nära Jaggarack.

Den enda händelse som behöver passas in i trakterna av sydvästra Jaggarack är att svartfolk en tid innan 190 eO skall ha levt här. Når dessa försvann flyttade herdar från Yolev in och lade grunden till det senare Hisskov.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke skrev:
Låter mycket bra det här. Och att Peffomir anser sig äga Serafudden och ser sig som beskyddare av klostret blir också bra. Anovaniterna ute på Tretorningen litar dock inte på Peffomir i någon större grad tror jag...

Kul att du gillade iden om klomullerna ute på ön! :)
Anovaniterna gör nog rätt i att inte lita för mycket på triskerna. För trots att den nuvarande triskeroligarken är välvilligt inställd så kan han vältas kvickt om missnöje uppstår hos huskarlarna. Den nye oligarken måste då visa dådkraft och risken är att det lockar för mycket med ett rikt kloster att plundra.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2021-11-01 21:50
gtjorgo skrev: 2021-10-31 23:41 Hur lägger man in bilder förresten? :O har glömt det :(
Jag lägger mina på imageshack men det är en betalsida så kanske inget alternativ?

Eller använder Infoga bild i menyn ovanför.
Kan jag infoga bild utan att bilden i sig ligger uppe på en sida på nätet? Dvs kan jag göra det lokalt från bildmappen i min telefon/dator?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke skrev:
Låter också bra. Ett viktigt årtal att passa in blir då Poanes fall. Före eller efter 513 eO då Addiaska blir medlem av Klomelliska unionen? Garramils "övergång" till Mercana ganska kort tid efter? En alternativ placering av Garramil skulle kunna vara en av de små öarna som ligger ute i Maure nära Jaggarack.

Den enda händelse som behöver passas in i trakterna av sydvästra Jaggarack är att svartfolk en tid innan 190 eO skall ha levt här. Når dessa försvann flyttade herdar från Yolev in och lade grunden till det senare Hisskov.
Jag tänker mig att Poane faller någon gång efter Addiaska börjar etablera saltbrott på södra Ishnaslätten (549-550). Att det skulle ske före detta känns osannolikt då addiaska inte har någon större närvaro så långt inåt landet före detta. Anledningen kan ha varit att saltbrott börjar byggas på territorium som Poane hävdar överhöghet för men inte har någon närvaro på? Kanske erövras stadsstaten redan 560talet? Garramil och Losluigis togs nog över av Mercana respektive Hisskov tämligen omgående därefter.

Poane har dock tappat makt redan tidigare i efterdyningarna från Magikernas krig, även kallat Sanzsisk-mercanska kriget som pågick mellan 398 -403 eO.

Poane har inga egentliga naturtillgångar att skryta med utan har sina anor från kejsartiden då det var en depåstation med tillhörande vakttorn. Staden växte sig starkt efter att man på udden byggde en slusstrappa som gjorde att större skepp kunde ta sig förbi även under de värsta månaderna. Poane tog dock en rejäl avgift på att använda slussen. Större delen av årets månader (10 av 12) var slussen onödig men de två månader som den behövdes så gav den tillräckligt klirr i kassan för att Poane skulle kunna skapa sig en position vid nedre Maure. Slussen påbörjades tidigt men bygget försenades om och om igen av svartfolksinvasioner, översvämningar och andra problem. Kan tänka mig att den kanske endast var i bruk under drygt 70 år?
Under magikernas krig hade Poanes styrande adelsfamilj hamnat under inflytande från en spiritist kallad ”Mummlaren”. Denne duperade den mäktigaste gruppen då han via seanser kommunicerade med den deprimerade familjeöverhuvudets döde mor via seanser. Dock filtrerade mummlaren kraftigt meddelandena från andra sidan...
Mummlaren var även medlem i cirkanten och under fraktionsstriderna inom organisationen så försökte han få Poane att spela en aktiv part. Framförallt genom att använda slussen för att stoppa motståndarnas framkomlighet på Maure. Detta fungarade effektivt ett bra tag fram tills dess att en motståndarfraktion intog Poanes hamn och förstörde slussen (på magisk väg?). Stadsstaten överlevde kriget (till skillnad från mummlaren som lynchades?) men från denna tid var man försvagad. Fokuset blev invändigt med att kväsa uppror hos Garramil och skattetrycket ökade då inkomsten via slussen försvann. Därför var Poane (vars bästa försvar därtill var mot floden) en förhållandevis lätt match för Addiaska vid 560talet eO.

Funkar?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Klomellien

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev: 2021-11-03 08:37 Kan jag infoga bild utan att bilden i sig ligger uppe på en sida på nätet? Dvs kan jag göra det lokalt från bildmappen i min telefon/dator?
Under själva rutan för inskrivning finns två flikar "Alternativ" och "Bilagor". Välj bilagor. Därefter "Lägg till filer". Välj filen den fil du vill lägga till och tryck på "Öpnna". Filen lägger då upp sig själv.
För att lägga upp filen i inlägget; markera i texten där du vill att den skall ligga och tryck på knappen "Placera inom inlägget" i fliken bilagor på den fil du laddat upp.

Länkade bilder gör du genom att skriva in länken i texten. Markera länken och tryck på den lilla ikonen för bild ovanför rutan för inskrivning alternativt skriver in koden [ img] länktext [ /img]
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Trisker på väg ut på Jaggaracksjön
Bilagor
Trisker på väg ut på Jaggaracksjön
Trisker på väg ut på Jaggaracksjön
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Tack snibben!:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Folken i Triska
obs 1 endast människor representerade på bilderna
Obs 2 ingen konstnär:)
Bilagor
9A98AE2C-5289-4342-94C2-681E87FC9A5E.jpeg
1FF6EB1A-0D63-4BA5-A903-BC49F23FD6D8.jpeg
36C64A52-7104-47CC-892C-81B3430016A0.jpeg
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Hmm bilagekvot uppnådd?
Vad har jag gjort?:o
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Snibben skrev:
594 e.O.
Tre nya kloster anläggs i Addiaska Yolev och Hisskov i Klomellien. Klostret i Addiaska förklaras som abbotkloster för de övriga två även om det inte är mycket större eller rikare än de andra.

Jag anser att detta fungerar bra och bör rödmarkeras sat läggas in i wikin :-)

Vi måste bara klura ut var i Addiaska, Yolev och Hisskov klostren placerats. Som jag förstår karlsorden efter att ha läst noggrannare så tenderar orden att placera sina kloster som ett bålverk mot mörkret. Stämmer det med din bild Snibben?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Klomellien

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev: 2021-11-03 10:20 Vi måste bara klura ut var i Addiaska, Yolev och Hisskov klostren placerats. Som jag förstår karlsorden efter att ha läst noggrannare så tenderar orden att placera sina kloster som ett bålverk mot mörkret. Stämmer det med din bild Snibben?
Nja, inte riktigt. Det är inte så att man anlägger kloster som skyddsposter mot ondska. Man kan säga att först och främst letar munkarna efter en plats där man kan leva i en religiös gemenskap och samtidigt försörja sig själva. Sekundärt anlägger man klostren i obygder för att vårda de troende i området och för att upplysa de som ännu inte sett Etins ljus. Ordens ridderskap finns för att beskydda de troende men sänds även ut på uppdrag att förgöra och stå upp ondska. Klostren som sådana är därför ofta rätt så pastorala.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-11-03 10:02 Hmm bilagekvot uppnådd?
Vad har jag gjort?:o
Finns en gräns i de grundläggande foruminställningarna. Kan ändras, jag provar få till det i kväll.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Klomellien

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev: 2021-11-03 10:02 Hmm bilagekvot uppnådd?
Vad har jag gjort?:o
Gäller alla, inte bara dig.
Skriv svar