Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-12-07 10:35 Yagorna är nog en del av den Triskiska Aesirkulten men inte i den större västnarguriska aesirtron. Inte heller hos hamur tror jag. Eventuellt kan de finnas hos Kaserna nere i kasenu. Jag kan tänka mig att yagorna är en form av kvarleva från völvorna (korrekt term?) i Nargur som i kontakt med jorderna kom in i aesirs begreppsvärld. De är till för att kommunicera och beskydda triskerna från vaenir samt förfäder och oroliga andar och spöken. De övriga samhället ser dem som nödvändiga men är lite rädda för dem och de undviks generellt och bor oftast utanför byarnas gemenskap.
Att yagorna är en sydnargurisk utveckling av de ursprungliga volvindorna/vinderna/völvorna (finns i lite olika namnvariationer, se wikin) låter logiskt. De kan även få finnas hos kaserna men då förslagsvis inte kopplade till aesirgudarna. Aesirgudar kan ha varit något som blev inblandad just i Triska, och där i sin helt egna variant. I Hamur kan det tänkas att det tidigare fanns en slags volvindor/yagor men att dessa sedan helt försvann när Æsírtron fick ordentligt fäste där. På så viss får vi lite bakomliggande gemensamhet som sen utvecklats olika. Kan försöka passa in detta i en uppdatering av sydnargurernas äldsta historia och den Tredje vandringen om du tycker det låter bra. Det och råttmännen som väl också följde med där?
gtjorgo skrev:Detta är lite oklart för mig då jag inte har gigantboken.. de kan vara både och. Vissa mer renläriga är kanske shamaner medan man i kontakt med dels jorder och dels de två klomellisksa magiska högkulturerna så kan det förändrats och spiritism kan ha tagit fäste? Sedan är nog flera yagor bara märkliga personer eller psykiskt sjuka som tagits upp i yagornas gemenskap.
Shamanerna i Gigantreglerna kan med sitt FV i Shamanism kontaka andevärlden och där tala med döda, be om tjänster från naturandar eller bekämpa odöda. Reglerna är ganska flexibla och kan anpassas beroende på kultur de används för. Solandarna så som de beskrivs i Lysande Vägen av oss här har vissa likheter med andarna en shaman enligt dessa regler hanterar. Jag har nog aldrig mer en antydd att Nargurs volvindor är tänkta med dessa regler i bakhuvudet men det har varit just för at inte beskriva regler (vilket vi ju iofs ibland ändå gör).
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke skrev:
Att yagorna är en sydnargurisk utveckling av de ursprungliga volvindorna/vinderna/völvorna (finns i lite olika namnvariationer, se wikin) låter logiskt. De kan även få finnas hos kaserna men då förslagsvis inte kopplade till aesirgudarna. Aesirgudar kan ha varit något som blev inblandad just i Triska, och där i sin helt egna variant. I Hamur kan det tänkas att det tidigare fanns en slags volvindor/yagor men att dessa sedan helt försvann när Æsírtron fick ordentligt fäste där. På så viss får vi lite bakomliggande gemensamhet som sen utvecklats olika. Kan försöka passa in detta i en uppdatering av sydnargurernas äldsta historia och den Tredje vandringen om du tycker det låter bra. Det och råttmännen som väl också följde med där?
Jag tycker att det låter ypperligt:-)
De som lämnade Nargur under tredje vandringen tappade delar av den ursprungliga kulten längs vägen och lade till andra delar. Hos de folk som skulle bli triskerna, hamurerna och lofernierna togs aesirkulten upp någon gång under jordernas första intrång i gryppas vik. Ahvaguhrerna kanske aldrig gjort detta och inte heller kaserna? Triskerna är mindre renläriga än hamurerna och har kvar mer spår av nargura kult medan hamurerna rensat ut tron på jaghuir (yagor) och liknande.

Är kaserna aesirtroende, vaenirdyrkande eller inget av detta? De kanske behållit mer av den ursprungliga kulten från nargur än deras syskon i klomellien? Hur påverkar det relationen mellan hamurer och kaser? Har de en utbyggd kontakt idag eller ser de bara ner på varandra?

Shamaner kan nog användas för yagor om man vill men jag tycker man kan vara flexibel här:) oavsett regelsystem så är deras roll att mota bort eller blidka onda andar. Vare sig dessa andar består av odöda, demoner, illvilliga naturandar eller psykisk sjukdom (alternativt lindring av ihärdig tandröta :))
Man är en sorts beskyddare/läkare. Men de undviks och bor utanför samhället då folk är rädda för deras umgänge med nämnda andar/vaenir.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-12-11 23:36 Jag tycker att det låter ypperligt:-)
De som lämnade Nargur under tredje vandringen tappade delar av den ursprungliga kulten längs vägen och lade till andra delar. Hos de folk som skulle bli triskerna, hamurerna och lofernierna togs aesirkulten upp någon gång under jordernas första intrång i gryppas vik. Ahvaguhrerna kanske aldrig gjort detta och inte heller kaserna? Triskerna är mindre renläriga än hamurerna och har kvar mer spår av nargura kult medan hamurerna rensat ut tron på jaghuir (yagor) och liknande.
Bra. :)
gtjorgo skrev:Är kaserna aesirtroende, vaenirdyrkande eller inget av detta? De kanske behållit mer av den ursprungliga kulten från nargur än deras syskon i klomellien? Hur påverkar det relationen mellan hamurer och kaser? Har de en utbyggd kontakt idag eller ser de bara ner på varandra?
Så här skrev jag för länge sen i tråden för Aesir:
birkebeineren skrev:Min tanke varit att kasenerna i Snoarskogarna är vaenirtrogna och på det viset tillhör Aesirtrons kultursfär. Kasenerna ser på inga vis sina gudar som "onda" i den betydelse övriga tillhörande kulterna kring de "goda" aesir gärna gör utan detta tydliga skilje härstammar från Jorduashur och kolonisterna därifrån.
Hur kasenerna började dyrka vaenir är än så länge hemligheter från Mörkertiden och mina ännu ej hittade notater...

Hamurernas tro förslagsvis ganska lik varianten i Jorduashur men kanske med en aesir för berg, gruvdrift och underjord överst i hierarkin? Sen benämnde jag för länge sen aesir på de sydnarguriska språken som morgmaer då det i EA står att gudarna har egna nämn i södern.
Kaserna är altså tänkta att tillbe vaenir men i deras värld har dessa inte samma framtoning som i Æsírkulten där "vænír" är onda smågudar. Kaserna började tillbe vaenir innan de någonsin hört talas om några aesir. Dessa idéer är dock ganska outvecklade och flera av mina gamla notater om det har försvunnit. :(

Kaserna har också delvis blandad sig med en äldre urbefolkning som kallas snoaraner. Hur detta möte har påverkat religionen är heller inte utvecklat.
gtjorgo skrev:Shamaner kan nog användas för yagor om man vill men jag tycker man kan vara flexibel här:) oavsett regelsystem så är deras roll att mota bort eller blidka onda andar. Vare sig dessa andar består av odöda, demoner, illvilliga naturandar eller psykisk sjukdom (alternativt lindring av ihärdig tandröta :))
Man är en sorts beskyddare/läkare. Men de undviks och bor utanför samhället då folk är rädda för deras umgänge med nämnda andar/vaenir.
Ok, låter bra.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Bieke skrev:
Kaserna är altså tänkta att tillbe vaenir men i deras värld har dessa inte samma framtoning som i Æsírkulten där "vænír" är onda smågudar. Kaserna började tillbe vaenir innan de någonsin hört talas om några aesir. Dessa idéer är dock ganska outvecklade och flera av mina gamla notater om det har försvunnit. :(

Kaserna har också delvis blandad sig med en äldre urbefolkning som kallas snoaraner. Hur detta möte har påverkat religionen är heller inte utvecklat.

Kaserna faller från den ursprungliga Narguriska kulten när de når snoarskogarna. Här börjar de efter någon tid dyrka vaenir. Kanske är Ythugurerna alltså triskerna, hamurerna, lofernierna och avhaguhrerna med då detta sker (fast alla benämnda ythuguhrer)?
Dessa tågar vidare upp över Melashebergen och in i klomellien, möjligen som vaenirdyrkare? (Med tillägg som förfaderskult och mindre stamgudar)
I klomellien kommer de i kontakt med jorderna under de senares första invasion. De krigar, handlar, utbyter tankar och tekniker samt gifter sig med varandra. Jorderns berättar om Aesir för yhuguhrerna som i varierande grad tar tankarna till sig.
Hamurer och Lofernierna kommer under några hundra år skala av mer och mer av vaenirkulten och ser sina tidigare gudar som skurkar som vilselett dem från den sanna aesirkulten.
Triskerna har inte helt klippt bandet med sina tidigare beskyddare. Man offrar till dem (via yagorna) söker skydd mot deras vrede och undviker att dra till sig deras uppmärksamhet. Ahvaguhrerna kanske aldrig accepterade aesirkulten och bröt inte heller med sin vaenirdyrkan? De ligger närmast kaserna även om deras sydnarguriska språk är en ythugurisk dialekt närmare triskiska och hamuriska än kasenu.

Kan detta stämma?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det här kan få stämma bra. :)

Enda jag skulle vilja modifiera är att flytta fram yhtguhrerna lite i tid och lägga till ett namn som redan letat sig in i wikin: Trimurer.

Så här: När de kommande sydnargurierna lämnar slagfälten i Jorpur där de kämpat på hynernas sida i Krunska kriget 1080-1065 fO är de en blandad skara. De har antingen tvingats eller valt att försöka hitta nya hem och begett sig ut på vad historikerna kallar den tredje narguriska vandringen. I en samlad grupp kommer de in genom Bormorghpasset mellan Aidnebergen i söder och Melashebergen i norr. Deras tro på Gudinnan har försvagats under kriget. Sen sker en splittring i kaser som går mot sydväst in i Aidne och trimurer som går mot nordväst in i Drylo. Dessa trimurer är grunden till alla sydnargurier i Klomellien

Trimurerna är tänkta som ett av de lösa förbund som inom den gemensamma narguriska kulturen ibland bildas när olika grupper har ett sammanfallande mål. "Trihmur-sagh" på ur-narguri. Vad Trimuriska förbundet bildades kring är lite löst och det kan gärna tänkas att det inte var något alltför stort eller bestående. En detalj att lämna obeskriven i historiens dimma eller utvecklas om vi så vill. Hursomhelst så bosätter sig trimurerna i vad som är dagens södra Klomellien och börjar leva här ostörda fran andra människofolk.

Sen kommer dock jorerna marcherande. Närmare bestämt år 942 fO och med vidare utgångspunkt i staden Clorsodium grundar de provinsen Drylo Meridionalis i sydöstra Drylo. Trimuriska förbundet splittras och två grupperingar uppstår: den ena är hamurerna som väljer att sluta fred med jorerna, den andra är yhtguhrerna som inte vill sluta fred. Ur några av dessa yhtguhrer kommer triskerna senare att uppstå, andra blir lofernier och ahvaguhrer. Historien fortsätter sen, flera joriska kolonier uppstår i Klomellien, tredje konfluxen, kontinentaljoriske riket uppstår, kontinentalajoriska riket faller.

Nu först kommer jorderna in på scen (altså jordukaerlarna eller jordakerna, namnen är förvirrande). Det sker kring kring 450 fO och med jorderna kommer aesir. Tidigare hade sydnargurierna utvecklat en tro på vaenir efter att Gudinnan stort sett övergivits. Vilka folk som sen kommer att dyrka vilka gudar kan vara så som du beskriver.

Funkar det?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke skrev
Tycker det här kan få stämma bra. :)

Enda jag skulle vilja modifiera är att flytta fram yhtguhrerna lite i tid och lägga till ett namn som redan letat sig in i wikin: Trimurer.

Så här: När de kommande sydnargurierna lämnar slagfälten i Jorpur där de kämpat på hynernas sida i Krunska kriget 1080-1065 fO är de en blandad skara. De har antingen tvingats eller valt att försöka hitta nya hem och begett sig ut på vad historikerna kallar den tredje narguriska vandringen. I en samlad grupp kommer de in genom Bormorghpasset mellan Aidnebergen i söder och Melashebergen i norr. Deras tro på Gudinnan har försvagats under kriget. Sen sker en splittring i kaser som går mot sydväst in i Aidne och trimurer som går mot nordväst in i Drylo. Dessa trimurer är grunden till alla sydnargurier i Klomellien
Okej jag köper detta :)
Trimurer och Kaser vandrar västerut efter kriget. Någon gång bryter båda grupperna med gudinnan och börjar följa Vaenir. När sker detta och varför? Kan det vara sammanlänkat med orsaken till att man börjar vandringen överhuvud taget? skyller man gudinnan för något oförrätt under kriget?
Trimurerna är tänkta som ett av de lösa förbund som inom den gemensamma narguriska kulturen ibland bildas när olika grupper har ett sammanfallande mål. "Trihmur-sagh" på ur-narguri. Vad Trimuriska förbundet bildades kring är lite löst och det kan gärna tänkas att det inte var något alltför stort eller bestående. En detalj att lämna obeskriven i historiens dimma eller utvecklas om vi så vill. Hursomhelst så bosätter sig trimurerna i vad som är dagens södra Klomellien och börjar leva här ostörda fran andra människofolk.
Låter bra. jag har inget emot om vissa saker är i historiens mörker. Jag tror då inte trimurer och senare ythugurer skrev några stora historieverk själva :)
En fundering: Han dessa trimurer någonsin ha någon kontakt med dylerna i klomellerbergen under denna tid? Varför inte om så är fallet?

Sen kommer dock jorerna marcherande. Närmare bestämt år 942 fO och med vidare utgångspunkt i staden Clorsodium grundar de provinsen Drylo Meridionalis i sydöstra Drylo. Trimuriska förbundet splittras och två grupperingar uppstår: den ena är hamurerna som väljer att sluta fred med jorerna, den andra är yhtguhrerna som inte vill sluta fred. Ur några av dessa yhtguhrer kommer triskerna senare att uppstå, andra blir lofernier och ahvaguhrer. Historien fortsätter sen, flera joriska kolonier uppstår i Klomellien, tredje konfluxen, kontinentaljoriske riket uppstår, kontinentalajoriska riket faller.
Precis så är min bild även om min tanke är att hamurena kanske inte är så fredliga trots utlovad vapenvila ;).
Jag tänker mig även att den del av Trimuriska förbundet som kom att bli Ahvaguhrerna blir hårt ansatta av jorerna som tvingar ut dem ur de södra passen och vattudalarna. Jag tänker mig att de trängdes bort från Nagnagordalen under denna tid och in mot Karphervatthna. Även här blev de bortdrivna från de bäst fångstområdena av jorerna och jag tänker mig att det kring Kvulmersjön finns fallna tempel från imperiets tid tillägnade obskyra gudar eller dylikt. Vissa har kanske förvrängts till kusliga kulter som lever vidare än idag... de får ju verka ganska ostört då triskeroligarkerna inte utövar någon egentlig makt kring var sig Karphervatthna eller Kvulmersjön. De enda som stör är potentiellt nyfikna svartalfer...

Som beskrivet ovan innehade alltså proto-Ahvaguhrerna ett betydligt större område före jorernas ankomst än idag.
Nu först kommer jorderna in på scen (altså jordukaerlarna eller jordakerna, namnen är förvirrande). Det sker kring kring 450 fO och med jorderna kommer aesir. Tidigare hade sydnargurierna utvecklat en tro på vaenir efter att Gudinnan stort sett övergivits. Vilka folk som sen kommer att dyrka vilka gudar kan vara så som du beskriver.
Detta stämmer med min bild. Då fattas det bara för oss att skriva en bra sammanfattning kring dessa religiösa förflyttningar och sammanhang för wikin :)
Funkar det?
Det fungerar mycket bra! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Trimurer och Kaser vandrar västerut efter kriget. Någon gång bryter båda grupperna med gudinnan och börjar följa Vaenir. När sker detta och varför? Kan det vara sammanlänkat med orsaken till att man börjar vandringen överhuvud taget? skyller man gudinnan för något oförrätt under kriget?
Nargurierna som kommer att bli sydnargurier har kämpat på hynernas sida mot Krun i hela det femton år långa kriget 1080-1065 fO. Från början var de en blandad skara nargurier men kriget har bundit dem samman i en samlad grupp. Denna grupp har kämpat i västra delen av Jorpur under kriget och har länge varit skiljd från sina hem i nordöst. En idé jag hela tiden haft med nargurierna jag skrivit om är att de har mycket nära kontakt med sina förfädersandar. Förfäderna är bandet till Gudinnan (Nahriguhr) och deras andar finns "bosatta" i narguriernas heliga Träd. De blivande sydnargurierna har nu så länge varit frånkopplade denna kontakt genom att ha varit borta från sina Träd. Till en början kan schamaner som följt med krigsflockarna ha upprätthållt banden men efter ett så långt krig har många av dessa dött. Det är även tänkt att när en nargurier dör måste en schaman vägleda den dödes ande till klanens Träd. Detta har också blivit svårt under ett så långt krig och alla dessa tappade eller förlorade andar har ytterligare försvagat kopplingen till hemtrakterna, klanträden och Gudinnan. Möjligtvis har även vissa narguriska klaners hemtrakter i det sydligaste Nargur (skogen sträckte sig längre söderut förr) förstörts under kriget och deras klanträd huggits ner. Detta lär i såfall ha varit en katastrof för dessa nargurier och deras förfäders nu hemlösa andar.

Denna förlust av banden till sitt ursprung tänker jag som huvudorsak till att de blivande sydnargurierna vandrade västerut. Sen kan ytterligare händelser ha spelat inn så som en uppfattning om att Gudinnan svikit. Jag hade ursprungligen tänkt att ett sådant svek var bidragande till att den senare Fjärde narguriska vandringen 900 fO utspelade sig men jag lutar nu åt att heller låta de ha varit den Tredje narguriska vandringen. Måste fundera lite vidare kring det... :? :wink:

SEN, när dessa nargurier bosätter sig i Snoarskogar och Melasheberg kommer de i kontakt med en helt annan andevärld och helt andra "gudar" — vaenir, m.fl.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Låter bra. jag har inget emot om vissa saker är i historiens mörker. Jag tror då inte trimurer och senare ythugurer skrev några stora historieverk själva :)
En fundering: Han dessa trimurer någonsin ha någon kontakt med dylerna i klomellerbergen under denna tid? Varför inte om så är fallet?
Dessa trimuriska sydnargurier kan mycket vä ha kommit i kontakt med dyler från Klomellerbergen. Tror vi var inne på det för länge sen utan att vi helt redde ut detaljerna.

Tillägg: Hittade årtal:
938 f.O.
Kejsardömet Jorpagnas legioner marscherar in i Drylo och med utgångspunkt i bergsfästningen Klorsodium etableras provinsen Drylo Meridionalis i östra Melashebergen. Sydnarguriska folk och dylska stammar finns i området men drivs tillbaka.
935 f.O.
Sydnargurierna tvingas sluta fred med jorerna. Några mindre grupper ser detta som ärelöst och lämnar sina forna fränder. De bosätter sig på bergssluttningarna ner mot den stora Izeskogen och blir kända av som yhtguhrer – folket som lever utanför. Långt senare i historien kommer dessa att bli kända som trisker.
892-889 f.O.
Kejsardömet Jorpagna vill säkra sin nordgräns i Drylo och fältherren Argmamus Nitka lyckas i en serie militärkampanjer pacificera sydnargurierna. Hahmerstammens ledare svär trohet till den joriska Kejsaren och behåller sitt självstyre. Yhtguhrerna fördrivs från sina få fasta bosättningar men överlever i ytterkanterna av den nu utvidgade joriska provinsen.
772 f.O.
Dyler från Klomellerbergen invaderar Drylo Meridionalis och får stöd av yhtguhrerna. Klorsodium belägras i åtta månader. Jorerna är hårt trängda men lyckas till sist besegra barbarerna tack vara undsättning från Mirellien. Flera dylska stammar lyckas dock stanna kvar uppe i bergen.
Kan vi behålla ovanstående eller behöver något ändras eller tilläggas?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-01-03 17:03
Nargurierna som kommer att bli sydnargurier har kämpat på hynernas sida mot Krun i hela det femton år långa kriget 1080-1065 fO. Från början var de en blandad skara nargurier men kriget har bundit dem samman i en samlad grupp. Denna grupp har kämpat i västra delen av Jorpur under kriget och har länge varit skiljd från sina hem i nordöst. En idé jag hela tiden haft med nargurierna jag skrivit om är att de har mycket nära kontakt med sina förfädersandar. Förfäderna är bandet till Gudinnan (Nahriguhr) och deras andar finns "bosatta" i narguriernas heliga Träd. De blivande sydnargurierna har nu så länge varit frånkopplade denna kontakt genom att ha varit borta från sina Träd. Till en början kan schamaner som följt med krigsflockarna ha upprätthållt banden men efter ett så långt krig har många av dessa dött. Det är även tänkt att när en nargurier dör måste en schaman vägleda den dödes ande till klanens Träd. Detta har också blivit svårt under ett så långt krig och alla dessa tappade eller förlorade andar har ytterligare försvagat kopplingen till hemtrakterna, klanträden och Gudinnan. Möjligtvis har även vissa narguriska klaners hemtrakter i det sydligaste Nargur (skogen sträckte sig längre söderut förr) förstörts under kriget och deras klanträd huggits ner. Detta lär i såfall ha varit en katastrof för dessa nargurier och deras förfäders nu hemlösa andar.
Det här låter ju väldigt intressant enligt mig. Schamaner som följt med de olika stammarna är decimerade. Kanske avlider stamhövdingar och under kriget så omformas de tidigare stambundna grupperna enligt nya former. Följde Vaior med eller stannade dessa kvar i närheten av hemtakterna? I båda fallen kan ju detta varit ett problem för att hålla ihop gruppen. En del kan ha avlidit under fälttåg men de som stannat kvar kan ha blivit offer för Krunierna och deras allierade om stammen bott i den del av skogen som skövlats.

Denna förlust av banden till sitt ursprung tänker jag som huvudorsak till att de blivande sydnargurierna vandrade västerut. Sen kan ytterligare händelser ha spelat inn så som en uppfattning om att Gudinnan svikit. Jag hade ursprungligen tänkt att ett sådant svek var bidragande till att den senare Fjärde narguriska vandringen 900 fO utspelade sig men jag lutar nu åt att heller låta de ha varit den Tredje narguriska vandringen. Måste fundera lite vidare kring det... :? :wink:

SEN, när dessa nargurier bosätter sig i Snoarskogar och Melasheberg kommer de i kontakt med en helt annan andevärld och helt andra "gudar" — vaenir, m.fl.
Det måste ju inte var så att Timuerna uppfattat de som att Gudinnan svikit dem men att de likväl känner att kontakten brutits. Kanske gav man sig västerut för att skammen för den brutna kontakten blivit för stor? Kanske en kombination?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke skrev Mina svar grönt
Tillägg: Hittade årtal:

938 f.O.
Kejsardömet Jorpagnas legioner marscherar in i Drylo och med utgångspunkt i bergsfästningen Klorsodium etableras provinsen Drylo Meridionalis i östra Melashebergen. Sydnarguriska folk och dylska stammar finns i området men drivs tillbaka. Stämmer bra med min bild.
935 f.O.
Sydnargurierna tvingas sluta fred med jorerna. Några mindre grupper ser detta som ärelöst och lämnar sina forna fränder. De bosätter sig på bergssluttningarna ner mot den stora Izeskogen och blir kända av som yhtguhrer – folket som lever utanför. Långt senare i historien kommer dessa att bli kända som trisker. Jag skulle nog säga att de redan kommit ner till Jaggaracksjön innan Klorosidium etableras.
Förslag på ändrad text
" Sydnargurierna tvingas sluta fred med jorerna. Några mindre grupper ser detta som ärelöst och lämnar sina forna fränder. De rör sig främst om grupperna som är bosätta sig på bergssluttningarna ner mot den stora Izeskogen och Jaggaracksjön och blir därefter kända som yhtguhrer – folket som lever utanför. Långt senare i historien kommer dessa att bli kända som Trisker och Lofernier.

892-889 f.O.
Kejsardömet Jorpagna vill säkra sin nordgräns i Drylo och fältherren Argmamus Nitka lyckas i en serie militärkampanjer pacificera sydnargurierna. Hahmerstammens ledare svär trohet till den joriska Kejsaren och behåller sitt självstyre. Yhtguhrerna fördrivs från sina få fasta bosättningar men överlever i ytterkanterna av den nu utvidgade joriska provinsen. Framförallt drabbas de grupper som levt i Nagnagordalen hårt. Dessa trängs fördrivs helt från området och den lilla folkspillra som överlever trycks upp mot Karphervathna. Dessa blir sedemera kända som Ahvaguhrer- forsens folk.
772 f.O.
Dyler från Klomellerbergen invaderar Drylo Meridionalis och får stöd av yhtguhrerna. Klorsodium belägras i åtta månader. Jorerna är hårt trängda men lyckas till sist besegra barbarerna tack vara undsättning från Mirellien. Flera dylska stammar lyckas dock stanna kvar uppe i bergen. Jag tycker att det fungerar men vad har hänt med dessa dyler? De måste väl ha gått under någon gång de följande 300-400 åren?

Kan vi behålla ovanstående eller behöver något ändras eller tilläggas?
EDIT: Ändrat kommentarsfärg från rött till grönt. /Admin.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Sammanfattning 2022-02-16 /Admin

Triska uppdaterad 17/2 2022
”Kort” information

Invånarantal=

Triska har näst störst befolkning i unionen.
(72.000 enligt Albrekts siffror)
(20.000 enligt EASL)

Befolknings%=

Sex tiondelar utgörs av Trisker, två tiondelar utgörs av Lofernier, halvannan tiondel består av joriskättade Garriker och en halv tiondel utgörs av övriga, främst vargmän men även de narguriska Ahaguhrerna, dvärgar, ankor (främst i Garrika) och råttmän.

Huvudstad= Nominellt mötesplatsen Triska stad men egentligen styr oligarkerna sig själva efter eget tycke (eller starkaste grannoligarks tycke).

Statsöverhuvud= Huvudparten av styret sköts av de tre triskeroligarkerna. Dvs de tre mäktigaste oligarkerna som erkänts som sådana vid det årliga stormötet i Triska. Dessa är Hurghea av ätten Cudda, Barsane ”Feitansikte” av ätten Galtbete och AvinMalegha av ätten Peffomir.

Styrelseform= Oligarki styrd av de tre för tillfället mäktigaste ättehuvudena.

Lofernie är en bonderepublik och Garrika är idag en stad under beskydd av ätten Cudda som representeras av stadens råd samt borgmästare.

Export =Timmer, spannmål, ull, ullvävnader (från Garrika), legosoldater, stridstränade klomuller, Gyllenkarp. Allt säljs sannolikt till underpris då Triska saknar en köpmannaklass och huskarlarna som står för handeln egentligen inte klarar detta.

Import = lyxvaror till oligarkerna och deras följe, mer komplicerade hantverksprodukter, vapen (gärna från Hamur när man inte är i konflikt).

Välstånd= Generellt ganska fattigt även om oligarkerna och huskarlar lever relativt flott.

Armé=Enligt vissa (Vidinia i EASL boken) är Triska en av de starkaste stadsstaterna i unionen och kapabel till militära stordåd. Enligt andra kännare kan oligarkerna omöjligt samla sig och vara kapabla att utgöra ett större hot för någon. Sanningen är någonstans däremellan. Sant är att den kan vara stor, att huskarlarna är yrkeskrigare och oligarkerna ofta är goda taktiker. Sant är även att man ogärna kallar in folkuppbåd om man slipper, att Trisker slåss bättre som individer än i regelrätta slag och att oligarkerna är opportunistiska men svaga strateger.

Religion= Aesirkult med inslag av Veanirdyrkan, förfäderskult samt lokala gudomar. I Garrika dyrkas den Aidniska varianten av den Ljusa Vägen. Ahaguhrerna dyrkar vaenir och andra lokala gudar.



Övrigt =
Sannolikt tämjdes de första klomullerna här.
Deras deltagare vinner oftast vedhuggningen vid de klomelliska spelen.
Inom stadsstaten finns en förhållandevis stor mängd magiska monster som kan råka vakna till och då sprider skräck. Ett arv från de två magiska högkulturerna.
Ses allmänt som en parasit av övriga stadsstater men accepteras då de är bättre att ha samtal med dem än ingen relation alls. Detta rykte är dock inget man är ensamma om i klomellien. Dessutom ger de ett visst skydd mot Melashes svartfolk.
Har expanderat kraftigt de senaste hundra åren.
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-02-17 12:31, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-01-06 23:09 Birke skrev Mina svar rött
Tillägg: Hittade årtal:
...
Dina tillägg och förslag låter bra, kan lägga till det i wikin.

Angående dylerna så spelar det ingen roll för det jag skrivit när de försvann eller om de eventuellt fortfarande finns kvar. Vad passar bäst för Triska?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag tänker mig att dylerna kanske gömde sig någonstans i Hamur men att de försvann i strid med svarfolk eller jorer… hmm ska fundera vidare:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-01-10 22:43 Triska
”Kort” information

...
Mycket informativt. :) Det svåra med dessa Landsfakta är att ge precis information men inte bli för detaljerad. Invånarantal är klurigt men Befolkning ser ganska färdig ut här, eller?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-01-12 00:49 Jag tänker mig att dylerna kanske gömde sig någonstans i Hamur men att de försvann i strid med svarfolk eller jorer… hmm ska fundera vidare:-)
Kan det tänkas att några dylar hittat ett hem på nordöstra sidan om Melashebergen? Det fiins ett närmast obeskrivet område här, väster om staden O mellan Vit fläck Drylo och Vit fläck Mirel. Det enda som tänkts här är en karavanväg mellan O och Mercana, strövande vargmannaflockar och en numera (troligen) försvunnen belgothisk befolkning. Från dessa trakter fördrevs i sin tid också de halvlängdsmän som nu bebor Sanzas.

Kartan över de Vita fläckarna: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=680
Skriv svar