Magilre

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Magilre

Inlägg av Spelknepe »

Nyaste karta: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 504#p38504

Handritad karta: http://www.erebaltor.se/forum/download/ ... &mode=view

Magilre
Bild

Bild

Invånarantal: ca 180.000
Befolkning: -
Huvudstad: Munzga (ca 3.600)
Statsöverhuvud: Cerebuz II, "Långnäsa" kallad
Styrelseform: monarki med självstyrande adel
Exportvaror: vete, majs, torkad och saltad fisk, skaldjur
Importvaror: allt utom livsmedel och timmer
Välstånd: mycket rikt
Armé: liten fast arme under kungen, samt mindre styrkor som upprätthålls av respektive adelsman, allt till kungens förfogande; medelstark flotta för kustförsvar
Religion: Den Lysande Vägen dominerar helt men har en svag ställning
Övrigt: -
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-11-03 15:23, redigerad totalt 1 gånger.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Jag har plöjt lite igenom Magilremodulen (den enda landsmodul jag har förutom Trakorien...) Tänkte att jag kort kunde sammanfatta vad där står.

FAKTA:
Landskap

- Platt, fullständigt platt och om man får tro illustrationerna så sgs vegetationsfritt också. Befolkningen tycker om att bygga höga hus, och dylika tinnar och torn sticker upp lite varstans.
- Landskapet genomkorsas av ett nätverk av spårvägar, en dvärgakonstruktion. Räls av ädelträ.
- Spårvagnarna dras av ziploditer, ett slags blandning mellan snigel och flodhäst (ögon på skaft mm)
- I norr finns Effrons göl, ett stinkande träskområde där oliktänkare och enorma ziploditer trivs.

Befolkning
- Magillerna är rika och deras språk innehåller magiska ord som gör att de är baddare på att övertala.
- Ursprungsbefolkningen kallas dyler, är lurviga och bor i norr. Kördes undan av jorerna som koloniserade landet.

Religion

- Innan Lysande vägen kom var kabrinzi-tron allmän. Kabrinziorden var urspsungligen ett sällskap filosofer, man dyrkade en princip. Orden togs över av en expansionistisk krunländare som spred läran och snart fanns en tyrannisk riddarorden som förtryckte folket. Alla glada när Lysande vägen kom. Numera hemlig o. förföljd organisation som letar efter tre artefakter som skall ge dem världsherravälde.

Samhälle
- Rikt handelsvälde. (Trots att de bara producerar torkad fisk o spannmål...) Adel och kungen rörande goda vänner. Konflikt dock mellan söderns avundsjuka kungasäte och inflytelserika handelsmetropolen Moril Dilaz i norr. Moril Dilaz är en Venedig-stad och dylernas gamla fäste.


EGNA SPONTANA SPÅNERIER:
Magilre kan sammanfattas med ett ord: Fjolligt. Inga större konflikter, rara aliens drar vagnar över ett bekymmerslöst plattland och i Moril Dilaz kanaler simmar delfiner i bästa kolmårdenanda. Ingenting har egentligen någon orsak bakom sig, en lätt trakorieninspiration kan skönjas. Landet behöver i mitt tycke en ordentlig omgång smisk och sedan lite bastu.

Spelknepes karta tycker jag redan åtgärdar landskapets något tråkiga beskrivning från modulen. Jag kunde tänka mig att det egentliga plattlandet ligger i mitten mellan Munzga och Moril Dilaz. Det drabbas årligen av häftiga översvämningar (därför bygger man på höjden) och minsta regn gör vägarna till klistrande lervälling (därför spårvägen).

Själva spårvägen kunde vara något lite mera exeptionellt, kanske bara en sträcka istället för ett nätverk. Kanske det är så att städerna i söder saknar bra djuphamnar pga den slabbiga långgrunda Gryppas vik. (Därför är just Moril Dilaz handelscentra) Spårvägen är dragen mellan Munzga och Moril D. och kanske den rentav endast (kan) opereras av dvärgar - sura beskmagar som inte vill något hellre än att lämna slätten bakom sig. Sjövägen runt udden mellan Magilre och Bzegusta kanske är mycket lätt- och snabbseglad vilket ytterligare förminskar sydkustens betydelse. Området står dock för största delen av mussel- och veteproduktionen.

Den hemliga kabrinziorden har ju klart potentiel och de bittra bortkörda dylerna med. Konflikten mellan kung i söder och handelsmakt i norr likaså. Ziploditerna är sedan en annan sak... Kanske ziplodit är en fisförnäm benämning på svällbukade vadarsvin?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Tack för sammanfattningen! :)

Ja, Magilre verkar onekligen fjolligt. Dessutom tycke jag att det är onödigt att hitta på unika företeelser som inte finns någon annanstans i Ereb. Varför dras inte vagnarna av starka tjurar eller nått?

En sak bara, innan vi dissar Gryppas vik är att klomellerna uppenbarligen seglar alldeles utmärkt till och från Mercana, så jag tror vi får hitta på en annan orsak.

Magilre behöver lite dynamik. Kanske är det så att södern är ohyggligt eftersatt, som södra Italien alltid varit så att man kan prata om två olika regioner egentligen.

Kan man inte byta ut dyler mot annat som finns i Ereb, för att binda samman urtiden?

Hur ser kontakterna med Trakorien ut? Vore det inte skönt med ett lillebrorkomplex där Magilre vet att de aldrig kan bli ruggigare än paratornierna utan slickar ohämmat uppåt? Det är också orsaken till kungens tjurskallighet då han vill ha ett oberoende Magilre utan trakoriska träckslaskare!

Språket är inte magiskt men anses vackert och poetiskt. Att det är magiskt är en väl spridd myt och många håller för öronen när en magilrer pratar.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ziploditerna är väl inte unika för Magilre... De finn ju med i monsterboxen också.

Dylerna kan väl vara besläktade med något annat folk. Mirelerna kanske? Annars är det väl rätt vanligt att det finns massor av skilda folkslag på små ytor när vi snackar mer "primitiva" folk. Kolla på Nya Guinea t.ex...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Återigen, mOnsterboxen är full av misstag. Ziploditerna var väl med liksom Guldurska styggelsen, trots att de ursprungligen kom ur Trakorien och magilres moduler, eller minns jag fel....?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

...om det nu bör räknas som ett misstag att man tar med redan påhittade fantasydjur i en sammanställning av fantasydjur...

Själv tycker jag att de flesta av djuren i Monster kan få finnas kvar. Många av dem är ju inte orimliga, bara märkliga. Vissa djur kanske kan sägas falla på ekologisk eller evolutionär orimlighet. Men t.ex. rovgetter, ziploditer, klomuler och sexbenta stäpphörningar skulle alla kunna finnas och ha sin plats i ett fantasifullt ekosystem...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Magilre kan sammanfattas med ett ord: Fjolligt.
Hehe... mycket pricksäker sammanfattning. :P Ziploditer och den av dem beroende järnvägen, delfintaxis och en hel del annat krafs gör ju att Magilre känns mer som ett barnpogram än ett rike i Ereb, men det är ju min högst personliga åsikt, om nu någon annan tycker något annat.
Ziploditerna är väl inte unika för Magilre... De finn ju med i monsterboxen också.
Även om de finns med i monsterboxen så nämns de väl inte i några texter om andra riken/områden i Ereb eller? Det hindrar ju inte att man som enskild spelledare lägger in dem i andra områden, men som sagt de känns rätt så unika för Magilre. Å ska jag va ärlig så tycker jag de suger... Nää, hellre ser jag att de som Vije skriver bara är ett fint namn för svällbukade vadarsvin, och då utan några tentakelögon tack.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Även om de finns med i monsterboxen så nämns de väl inte i några texter om andra riken/områden i Ereb eller? Det hindrar ju inte att man som enskild spelledare lägger in dem i andra områden, men som sagt de känns rätt så unika för Magilre. Å ska jag va ärlig så tycker jag de suger... Nää, hellre ser jag att de som Vije skriver bara är ett fint namn för svällbukade vadarsvin, och då utan några tentakelögon tack.
Det är ju enkelt att ändra dem till vadarsvin som enskild spelledare också :) Ska vi inte ändra på saker p.g.a. vissa personliga åsikter på andra ställen är det ju onödigt att göra det här...

Därmed är det inte sagt att jag älskar ziploditer... Men beskriver man dem som de skulle vara om de fanns (förmodligen hade de varit rätt vidriga att se på i verkligheten) är ju problemet inte så stort. Tona ner det söta barbapappautseendet och låt dem kännas lite mer realistiska istället, utan att för den skull ta bort det fantasybetonade med dem genom att konvertera dem till djur som finns på planeten jorden... (Och sen är kanske den som inte gillar ögon på skaft helt enkelt fel person att skriva om dem... :))
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Finns det egentligen NÅGON här som gillar ziploditerna? Ifall ingen gillar ziploditerna, officiellt eller inte, så tar jag det som en av äventyrsspel mer knepiga påhitt som jag inte ser ett problem med att modifiera om...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ziploditerna kan gärna få vara kvar för mig, men vi skal kanske inte låta Magillres hela landbaserade fauna bestå av olika varianter?

Föresten var det inte någon koppling mellan sniglar och ziploditer? :roll:

Magillres urbefolkning dylerna (som faktisk, vad jag kommer ihåg, kom till Magillre precis innan jorerna) har jag i "mitt" ereb låtit vara i släkt med mirellierna och komma från den kejserliga provinsen Drylo.

Dy(re)ler från Drylo

Mireler från Mirel

Jag har i alla fall låtit dyler och mirellier vara besläktade och särskiljd dem från nargurer (alla barbarfolk måste inte vara nargurer även om kopparhavsbor inte är så noga med barbarernas etniska tillhörighet).

Förövrigt tycker jag vi skal låta den Guldurska Styggelsen få göra som den själv vill och inte dra till oss onödig uppmärksamhet från sådana av dem som vidgat sin magidiet till att även innebefatta Internet baserade godsaker som detta forum. :P
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Annars skulle man kunna låta dem vara besläktade med Parathornas Skecker.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

felix falk skrev:Annars skulle man kunna låta dem vara besläktade med Parathornas Skecker.
Varför inte?

Dylerna beskrivs i Magilre-modulen att ha utpräglade drag som gör dem lätta att känna igen. Det kanske är de vackra skeckiska fläckarna? :D
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev: Det är ju enkelt att ändra dem till vadarsvin som enskild spelledare också :) Ska vi inte ändra på saker p.g.a. vissa personliga åsikter på andra ställen är det ju onödigt att göra det här...
Det är klart att personliga åsikter får (måste) ligga till grund för ändringar/strykningar. Vi kan ju inte skapa en objektiv mall för det utan helt enkelt känna efter vad som krockar mot övriga Ereb. jag tycker mycket i Magilre krockar men det är inget hopplöst fall. Jag skulle inte spilla en enda tår om man bytte ut ziploditer(?) mot något annat. Varför inte de trakoriska tapirerna? Kan tänka mig att det kan ge upphov till en del knarranda från de redan knarriga palamuxierna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:...om det nu bör räknas som ett misstag att man tar med redan påhittade fantasydjur i en sammanställning av fantasydjur...

Själv tycker jag att de flesta av djuren i Monster kan få finnas kvar. Många av dem är ju inte orimliga, bara märkliga. Vissa djur kanske kan sägas falla på ekologisk eller evolutionär orimlighet. Men t.ex. rovgetter, ziploditer, klomuler och sexbenta stäpphörningar skulle alla kunna finnas och ha sin plats i ett fantasifullt ekosystem...
Jag vill inte stryka något. Vad jag menade var att man i Monsterboxen valt att ta med vissa väldigt lokala och unika varelser, men beskrivit dem som mer generella. Rovgetter är coola, "big pointy teef".
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Mikael skrev:Rovgetter är coola, "big pointy teef".
Haha, I am...an enchanter!
Skriv svar