Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mirel

Inlägg av birkebeineren »

Unurien är hela Mirel sydöst för Mefamirsjön och upp till Mirhamn. Namnet fanns på en kladdkarta som nu verkar försvunnen och som av någon anledning inte kom med när Spelknepe gjorde den senaste uppdateringen av Mirel. Tror Klyvardamm också fanns med där, belägen vid Mirels sydöstra gräns som då även är Unuriens östgräns.

Mirel var det länge sen någon skrev något om och det är även mycket som fattas. Dyker det upp idéer i din kampanj får du gärna dela med dig. :)
Belabus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-01-16 20:16

Re: Mirel

Inlägg av Belabus »

Ok! Så dammen är belägen vid floden som rinner söderut från Mefamirs sjö då alltså?

Jag ska göra mitt bästa för att göra landet rättvisa! :)

Läste någon artikel i en tidsskrift om någon Gotländsk man som har sett, motsvarande Lyktgubbar, på en väg som går över en myr. Tänkte det kan vara något att använda sig av. Lyktgubbar som lurar folk att gå ner sig i kärr osv.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mirel

Inlägg av birkebeineren »

Jag tror det var tänkt så, att Klyvardamm ligger precis på gränsen. Det verkar också passa ganska bra om man läser beskrivningen av samhället. När vije skrev det här var Mirel bara i planeringsstadiet och saker var inte helt spikade. Men om det passar där kan ju nu få ligga där. :)

Lyktgubbar i Mirel låter helt rätt, finns ju massor med våtmark, dimma och farlig obygd.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mirel

Inlägg av birkebeineren »

Hittade den gamla kladdkartan:

Bild

Klyvardamm finns inte med men jag tycker vi bestämmer att samhället ligger vid sydostgränsen. På färgkartan från EA-boxen finns här ett område med odlat mark och då har vi halvlingarna som förklaring.
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Mirel

Inlägg av Drahcon »

Enligt Wiki/Forum så har Amasitha ganska så stort område på Ereb.
När man ser det på det här viset, så inser man hennes inflytande.

Bild

Den röda platsen ovanför ska enligt vissa Högmännen bo (vart jag nu läste det nånstans?)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Mirel

Inlägg av gtjorgo »

Tjosan! Det var inte lite!

Är det området hon hävdar inflytande över eller som hon passerar? Kanske är samma sak för denna galning i o f s? :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mirel

Inlägg av birkebeineren »

Drahcon skrev: 2021-10-31 22:33 Enligt Wiki/Forum så har Amasitha ganska så stort område på Ereb.
När man ser det på det här viset, så inser man hennes inflytande.

...

Den röda platsen ovanför ska enligt vissa Högmännen bo (vart jag nu läste det nånstans?)
Det är et ganska stort område ryttardrottningen rör sig över. Amasitha har potential till att kunna bli en väldigt intressant karaktär att bygga äventyr kring. Har du några egna planer kanske?

Högmännen i södra Palinor, i Ejdunnbergen, finns omtalade här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... 6gm.C3.A4n
Och Ejdunnbergen hänger samman med Nordnacken i norra Mirel. Längre västerut i Burunloth finns det även jättar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mirel

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2008-08-04 13:11 Efter att ha läst om Mirel på wikin fan jag att dess kultur har många likheter med den ljusgothiska :D
Är det kanske så att urljusnierna och mirelerna har samma härstammning?
Ovanstående är den idé som ledde till att urbefolkningen i Ljusna har fått samma ursprung som den i Mirel. Ljusnas befolkning har sen blandats med västnargurer från det forna Belgoth i dagens Ransard men kulturen är huvudsakligen urljusnisk.

Någon som har ett bra förslag på vad den kultur som de båda folken härstammar från kallade sig själv? Kanske med hjälp av informationen om följande språk:

Mireliska - grammatik: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... -grammatik
Mireliska - ordlista: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... -_ordlista

Mireliska är ett språk tillhörande Centralerebiska språkfamiljen och kulturen skulle då kanske kunna kallas centralerebier men det låter mer som något sentida och utanförstående lärde har valt att använda som benämning.

Så här står det i wikin (där det även framgår att andra kulturers språk tros tillhör familjen, eller inte):
Centralerebiska språkfamiljen
I de centrala delarna av Ereb talas ett flertal språk som inte tillhör vare sig narguri eller de joriska språken. Vissa lärde menar att det rör sig om unika språk utan gemensamt ursprung men Mandelorden tror sig ha klarlagt att släktskap finns men att det ligger mycket långt tillbaka i historien. Svårigheten ligger i att inga av dessa språk har ett eget skriftsystem och att alverna som annars brukar vara säkra historiska källor inget berättar om regionen före 1000-talet f.O. Mireliska är det tidigast kända av språken men mandelmunkarna har ändå valt att kalla språkfamiljen för centralerebiska språk för att undgå missförstånd. Andra kända språk är dyliska som talas av barbarerna i Drylo, hisit hos sasuitfolket ute på Priglasilislätten väster om Nargur och urljusniska som delvis ligger till grund för ljusnabelgothernas språk i Ljusna. De lärda är dock överens om att varken erdir eller den erebosiska och jorpagniska urbefolkningens massi har kopplingar till de centralerebiska språken.
:?:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Mirel

Inlägg av gtjorgo »

Jag skulle vilja hålla med om att de språk som möjligen tillhör centralerebiska språk, förutom Mireliska, bör vara Dyliska, urljusniska, och hisit. (Även språket som eventuellt talas i vit fläck Drylo/pataxa lär vara en del av denna språkfamilj?)
Jag vill dock gärna slå ett slag för att vissa lärde felaktigt hävdar att även Nakrernas språk (ursprungsbefolkningen kring stadenO), mirgrernas språk ( dito i dagens Melorgh) och kanske snoaranernas språk utgör en del. Något för de lärde att träta kring:-)
Skriv svar