Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Jag skulle tänka mig att mirelerna helst handlar över Mefamirs sjö, och då är Bhu Mir det huvudsakliga handelscentrat i öst. Men säkert rör sig mireliska handlare längre österut också, kanske med narguriska karvaner.

Mirelisk vildeld har jag tänkt att är en ganska eftertraktad vara i stora områden av Ereb. Visserligen är produktionsvolymen ganska liten, men kvaliteten är svårslåbar. Prästerskapet i Ninshiburs gille kan med den höga efterfrågan trissa upp priserna ganska högt (och bada i lyx och rikedom).

Andra mireliska produkter som det kan tänkas handlas med är hampa, grovt ylle (som i sin stickiga grovhet knappt skiljer sig från hampan...), månskeshonung (egentligen en blek och rinnig sirap som utvinns från höglandsbambuns blomskott), kanske fettstinn benfisk och spindelkräftor från Mefamirs bottenslam och enstaka lass med pälsar från de smäckra höglandsgazellerna samt kanske enstaka fornfynd av ärgade bronsstycken från jättar och gamla klanhövdingar.

Sen tänkte jag mig att varor från Trakorien som tex salt kanske går ända genom Karlockerträsken via Mirhamn över Mefamir och till Bhu Mir.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tack för upplysningarna! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:...som tex salt kanske går ända genom Karlockerträsken via Mirhamn över Mefamir och till Bhu Mir.
Salt är nog en av de varor som både nargurer inne i skogarna och nybyggare i Trasimo är mycket interesserade, en forutsättning for att bevara kött under de långa vintrarna här i centrala Ereb. Karlockersalt är en källa till en mindre men säker inkomst for handlarna på Trasimertraden. Ovriga varor till Nargur kan vara lite allt möjligt men det rör sig oftast om mindre partier värda att frakta över land.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Hallå, hallå. Det händer mycket fint här på forumet, och man hinner tyvärr inte med att sätta sig in i allt. Det här får bli ett allmänt Hurra! Understödes! Bravo! för alla fina inlägg. :wink:

Här i alla fall ett litet livstecken från Mirel. Halvfärdigt. Kläder och kanske vapen var planerat att ingå i texten, men kanske jag fyller på en annan gång.


Mirelernas varor och vardag
Av Aggirhal Klöste; skriftlärd, tjärrbrottare och rådgivare åt ett flertal stormän, bl.a. i tur och ordning de edsvurna fienderna Bharaglab Svulstig av Glemhordas klan och Ashta II Aidun av Vinnhymga marker och De Tolv Klanerna. Numera verksam i Arkitoriet i Karandrim.

Stapelfödan i klanfolkets vardag är det vindtorkade köttet, bulxa, helst av myskfårets lår eller gazellens bringa, men oftast får en margah* klara sig med skankbitar av busklöpare och annat beskkött. Bulxan har alltid pälsen kvar på ena sidan och gnids in med salt, ockra och stenlökens bittra sav. Pälsen utgör ett ypperligt handtag när man äter och kring kondeyan **finns alltid svajande bambuställningar och fladdrande torktyger riggade med bulxa efter bulxa.

Till bulxan dricker mirelen helst apelmäsk, en rusande guldgul dryck av vildapelträdets hårda frukter, stampade och lagrade i dubbla skinn. Klanerna vid Ylyganna och söderut blandar gärna korn och blod i sin mäsk, och offrar av den till Guolh, Uroas och anfäderna.
I Mirhamn brygger låglingarna apelmäsk i trätunnor och säljer det som vore det finaste bergsolja. Men mäsk blir inte mäsk utan att jäsa i ett stengarvat lammskinn.

Varje riktig matorha ***tillreder också sin egen soppa av jäsmjölk och broskben, och det finns ingen margah som inte minns sin barndoms brosksoppa med värme.

Strandfolket slafsar kvastbenad slamfisk och spindelkräfta i stora mängder från Abyrzas rövgöl****. Så är deras joriska lekamen också ett ynk av slapphet och opålitlighet. Ingen sann klanman skulle röra vid lågländarnas sladdervita pissföda ens med ändan av sitt björnspjut.



* Margah är en något vardaglig tilltalsform för en klanman, oftast av inte alltför hög status.

** Kondeyan är ett nordmirelskt ord för den nomadiska klanen i rörelse

*** Matorha är benämningen på en kvinnlig klanmoder

**** Många nordliga klanmän hyser stor misstro till Mefamirs sjö, och referar gärna till den på olika sätt förknippat med Abyrza, den Onda Vinden i mirelisk mytologi. De tycker om att dra låglandiska jorer, och alla som handhar med dem, över samma kam.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Efter att ha läst om Mirel på wikin fan jag att dess kultur har många likheter med den ljusgothiska :D
Är det kanske så att urljusnierna och mirelerna har samma härstammning?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Det passar ju absolut!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Omiskanneligt (det dar stavas omojligen så) en text från master vijes penna! :D

Mireler beslaktade med ljusgother låter bra. Glom dock inte att belgotherna som bosatte sig i Ljusna var en nargurisk stam från Kard (fast kanske med lite mireliska inslag? belgothernas forfader kampade brevid mirelerna mot Jorpagna på 940-talet fO...)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Omiskanneligt (det dar stavas omojligen så) en text från master vijes penna! :D

Mireler beslaktade med ljusgother låter bra. Glom dock inte att belgotherna som bosatte sig i Ljusna var en nargurisk stam från Kard (fast kanske med lite mireliska inslag? belgothernas forfader kampade brevid mirelerna mot Jorpagna på 940-talet fO...)
De är en uppblandnig av urljusnier och belgother. Urljusnierns kultur är den som dominerar ljusgothernas.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag har under ett tag nu vid läsandet av olika trådar konstaterat att det finns ett intresse av att lägga in Jättar i mirels norra trakter och tolgudiska släktingar i vit fläck drylo. Då det redan finns en ras som kallas högmän beskrivna i monsterboxen vill jag slå ett slag för dem som någon slags felande länk i området. Dessa kan vara ursprunget till ett flertal olika folkslag som senare beblandats med andra människor och blivit Mireler, Dyler och annat. Tänker mig i så fall att deras högkultur förmodligen har sin storhetstid innan järnåldern och att den är shamanistisk men relativt högtstående. Kanske ungefär som följer.

+3500 f.o. Jättar och människor möts i området norr om mörkrets berg. De är båda primitiva kulturer som dyrkar skrämmande urandar med naturtema. Dalgon, urmalen från de djupa vattnen, Aberoth den behornade, skogens herre, med flera. Jättarna blir pga. sin väldiga fysik dominanta. De har dock problem med att få barn inom sina klaner och börjar därför kräva storväxta kvinnor i tribut av människorna. Dessa får bli mödrar till en ny ras, Högmännen. Dessa är födda ur blodet ifrån sina döende mödrar. De blir således ett kargt och kallsinnigt folk som med tiden besegrar sina förfäder jättarna och lyckas sprida sig ända ifrån Alerien i norr till Magilre och Klomellien i söder. (Använder här de moderna namnen då jag inte är riktigt säker på vad de skulle heta i dåtid)

Runt 2500 f.o. Högmännens kulturs storhetstid. Trotts att man ännu i mångt och mycket befinner sig på stenåldersnivå har man lärt sig mycket genom samtal med andar om stjärnorna, elementen och naturen. Flera kulter får sin början här. De primitiva djurkrigarna som med andars hjälp antar sitt totems form. De naturälskande Magialerna som liksom alverna dyrkar en repressentation av moder jord och som lyckats alliera sig med urträd, oreader och andra halvandar. De analytiska Jilererna som studerar de fyra elementens grundstenar, med hjälp av sin kontroll äver elementarandarna bygger de enorma byggnadsverk, observatorier och tempel till sina obskyra gudars ära.

1500 f.o. När Nargurerna vandrar in i högmännens kultursfär har högmännens storhetstid sedan länge nått sin kulmen. Kvar finns mest ruiner och stammar. Hur kulturen gick under är okänt men internt religiöst och filosofiskt käbbel antas vara en stor bidragande orsak tillsammans med svartfolkens spridning och eventuellt förbannelser ifrån de mörka gudarna man i urtiden övergav. Hur som helst finns endast småfickor kvar av den tidigare civilsationen. Dessa är inte stora nog för att hålla emot den Narguriska folkvandringen på något annat ställe än i Mirel där djurkrigarnas kult är stark och aggressiv. Högmännens ättlingar med människorna kallas för mireler och finns kvar än idag. Tack vare Mirelernas framgång skonas Drylo och Magilre ifrån Narguriska folkvandringar men Ljusna, Ranz och Timorlerien blir alla Narguriska områden med tiden. Dock lever vissa kulturella arv kvar ifrån Högmännen såsom tron på de 4 elementen, årstiderna, riktningarna i Alerien samt dyrkan av krigstotem i Ransard (Knappast något unikt för Mireler och Högmän dock så det kan ha kommit ifrån andra källor).

900-talet f.o.
Det jorpagniska imperiet sprider sig och erövrar det som finns kvar av högmännens kultursfär. Vissa av högmännen ger sig av i folkvandringar upp till Palamux och blir där tolguderna. Andra väljer att dra sig tillbaka ifrån världen helt för att sjunka in i andevärlden och bli en del av denna. På några platser uppstår konflikter som med Mirelerna och Magialernas degenererade undersåtar Dylerna. I norra mirelien stoppas dock den Jorpagniska framfarten av en blandning av Högmän, Mireler (Som vid detta lag kan räknas mer som människor med högmannaursprung) och några faktiska jättar. Efter en svårsmält förlust mot väldiga fiender i ett oländigt nordligt dimland beslutar sig Jorpagnerna för att vidare expansion norrut tills vidare bordläggs.

599 f.o.
Mirelerna blir fria och de nordliga stammarna återerövrar makten i landet. De sprider således kulten för sitt specifika totem björnen till hela riket. Jättar och Högmän bor kvar mot gränsen till Alerien och Ransard och lämnas till stor del ifred med sina märkliga kulter och seder men då och då rådfrågas dessa gamla folk av modiga härskare ifrån söderns björnklaner. Mirelerna är dock ett livskraftigare folk än nordfolken och således blir Högmännens områden sakta mindre och mindre. Minnet av den gräns som dessa utgjorde finns dock kvar än idag och få vågar utmana ödet och ge sig in i gränstrakterna mellan Ransard och Mirel med en här.

Ungefär så hade jag tänkt. Det är givetvis upp till Vije och Fafnir om de använder mina högmän i Mirel och Ransard men det vore roligt. Tänker mig dem alltså som någon slags monolitisk Cthulhoid kult som med tiden drevs undan av andra mer civiliserade kulturer överallt utom i Mirel. Civiliserade används här i dess bredaste betydelse då till och med Nargurerna var mindre grymma och galna än dessa blodsoffrande urtida ritmästare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

looks good to me :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I väntan på vad vije och Fafnir säger kan jag angående nargurianan hänvisa till vad som skrivits om västnarguriernas inträdan i västra Erebs historia:

http://www.erebaltor.se/wiki/Ransard#Historia

Lite mindre krångligt uttryckt: Några narguriska folk finns inte i västra Ereb före 900-talet fO (en mycket viktig detalj i uppbyggnaden av Nargur).
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ok då kan jag låta det vara några andra som invandrar 1500 eller så skippar jag bara det datumet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Annars kan ett alternativ vara att låta mirelerna som ett redant existerande folk sprida sig norrut från dagens södra Mirel och vara de som folkförflyttar. Perioden 1500-1080 fO kallas av Erebs historiker (med Mandelorden i spetsen) för Kolonisationstiden och även om detta direkt anspelar på utvandringar från högkulturerna i söder så lär dessa igen ha påverkat andra folk och kan ha orsakat politiska förändringar helt borta i Mirelien (den historiska benämningen på krunska/jori för dagens Mirel).

I Magilre-modulen omtälas dylerna som ett storväxt folk och dessa kan ev ha högmännablod i ådrorna? Tror även att det står där att dylerna är ett folk som precis innan Kejsardömet Jorpagna erövrar området ca 900 fO varit på väg från öster för att kolonisera Drylo (Klomellerbergen och dagens Magilre) och då skulle det kunna passa med att låta folket härstamma från någonstans i Mirelien.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jan Erik Söderman skrev:På några platser uppstår konflikter som med Mirelerna och Magialernas degenererade undersåtar Dylerna.
:) Dom är redan omnämnda.

Iden är alltså att Mirelerna i princip är högmännen ifrån början men att de blandas upp mer och mer med människor och till slut blir de moderna Mirelerna. Så jag är säker på att det går att fixa till någon slags folkvandring. Ska funderar lite på vilka det kan vara som är ute och knatar. Men förmodligen kan det bara vara någon slags numer utdöd folkgrupp som till en början bodde söder om Mefamir.
Skriv svar