Samkarna

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Lobito är ingen stad, utan en utpost med hundratalet invånare. Hit kommer jägare och infödingar för att byta och sälja sin fångster från inlandets sumpighet. I övrigt håller jag med om att Samkarnas västkust skall vara glest bebodd och vara fri från civilisation och kolonier.
Ok, så om det är en utpost med bystorlek kanske den inte skall vara utmärkt, iaf inte som nu, för jag får intrycket att det är en stad i storlek med t.ex. städerna i Niferland och så är ju det inte tänkt. Det lär ju finnas en hel del andra småsamhällen norrut från Lobita längs med kusten och om Lobita är utmärkt kanske även dessa borde vara det. Så jag anser nog att Lobita bör nämnas i skrifter om Samkarna och kan placeras ut på en karta av mer lokal typ (större skala) och inte på världsdelskartan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I Krilloanbokens karta ligger Forithos med sina branta stup i norr. Söderom ligger djubgeln och Drakbergen. Din karta ser alltså ut att stämma bättre än mitt minne. Dock skulle bergen behöva mer djungel som sträcker sig ända fram till Krilloan och närmare Kiorsham. Kanske ett pass vid den östliga flodamen från Kiorsham så att den gamla vägen kan ta sig igenom? Skulle man kunna markera Forithos stup? Hur gjorde du med Barbias stup?
Har du kartan?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Jag ska kika på det!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Av KK kan man utläsa att det finns länder i pringuabukten förutom Melukha och Sivoa, vilket innebär minst ett land till i bukten förutom Insektoidernas rike. Tål att tänkas på.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Samkarna

Inlägg av jadelotuz »

Tänkte jag skulle tagga mig här också :)

Jag har nog beskrivit på diverse sidor att jag är rätt intresserad av Samkarna. Min erfarenhet säger mig att Samkarna troligen är en av de delar som utnutjats lite av andra. Av de världsdelar utanför Ereb verkar Soluna vara favoriten. Jag hade en i min spelgrupp som hade en egen krets spelare, å de hade totalt modifierat Soluna.

Eftersom jag inte ville påverka hans "soluna" så mycket, då vi spelade mycket ihop, å många av spelarna gjorde crossovers så tänkte jag ... satan! Samkarna ä rätt coolt (eller varmt egentligen!) ... Soluna blev hans grej, Samkarna blev min :) å det passade mig utmärkt för jag var redan från börja mer intresserad av Samkarna ... tror det beror på att jag älskade namnen på saker, som "Morëlvidyn", "Melukha", "Mozgilak" (har tydligen en omedveten fetish för bokstaven "M"). Dessutom .. Melukha var grymt som fan med sitt Alvursprung å dödskultur.

Å Reptiler ... thats my thing lixom. Pringua bukten, reptilmän, dimhavet / blindhavet, Mozgilak, dinosauroider, drakar osv ... jag var såld. Materialet var dock tunt i Ereb Altor Boxen så jag satte mig ner å började utöka, ändra och ta bort. så ... det slutade i en kampanj som varade i tre år, ca 150 nedskrivna SLPer, 30 tal städer och områden, diverse olika intressegrupper, drös med sidoäventyr ... en massa jox helt enkelt.

Finns en karta att titta på över Samkarna på "Spelkartor" om man är intreserad.

Tack för min presentation här. Nån gång kanske jag kommer med "material" eller ideer också :) ... om någon är intresserad.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Intresse finns, men då jag gärna ser Samkarna som vildare och med låååångt färre länder än grannkontinenterna får vi nog kompromissa en del. Är dock intresserad av spännande platser och SLP.

Morëlvidyn och Sanritra har jag fått ansvaret för, och Brio har önskat få utveckla Melukha, men i övrigt ta för dig och börja. Naturligtvis är både jag och Brio (tror jag) intresserade av att höra dina idéer även för dessa länder.
Läs gärna om Samkarna på wikin,
(eller läs min äldre version på Scenariobanken (Sverok) http://bank.sverok.se/?pid=2&id=5&level ... nt=folders.)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Som jag ser det så ... eller vänta, vi tar det från andra hållet.

Min karta består av många "länder", eller iaf namn som tycks vara länder. Men det är lite fel. Egentligen består det av en mix av namn från diverse "länder" (historiska som nutida), städer, områden samt även Samkarniska namnvarianter av samma områden (de står innom parantes oftast).

så tebax nu. Dessutom så var jag av den tanken att ... likt det du sade, lite vildare ... så består den mer av en myriad av folk, klaner, områden å liknande. Därför finns det många länder. De är inte länder i Erebs bemärkelse, de är mer "områden" å "klansamhällen". Territorier.

Melukha, Morëlvidyn och Sanritra (som jag inte ens mins vad det är för någe) påverkade jag inte så mycket. Min kampanj utspelades inte på Melukha (även om jag gillade melukha enligt den begränsade beskrivning som fanns) så ... det är fritt fram. Morëlvidyn påverkade jag inte heller så mycket. Lät det vara sin 250 eller nå sånt statsamhälle bland pirater. Någon stad utvecklade jag lite. mer än så var det inte.

De länder som jag dock "konstruerade" för Samkarna, "Metzeroll", "Lathoria" och "Arosall" bland andra, var stora delar i min kampanj, å "hörde ihop". Som samarbetade för en invasion av Södra Ereb, främst Aidne, under en "mäktig SLP" kallad Kunn Tutt.

Det fanns många "antagonister" i kampanjen :) Kunn (som han kort kallades) var en av dem. Kuiss, Pasan, Azur, Sereptilos, Greve Kidron, Liech, Lathan, Trangar, Berthol, Ordan Quo, Macknach o en massa jädra fler "bad-guys" var aktiva i området.

Någe som låter intressant så säg till.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

De tre länderna? Var? När? Hur?
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

De tre länderna? Var? När? Hur?
Well! antar att du menar de jag nämde, Metzëroll, Lathoria och Arosall?

Var:
De finns utsatta på min kartan jag visade upp (se spelarkartor). Ser dock att de kan vara rätt svåra att uttyda. Metzëroll ligger dock på västra delen, strax under Sivoa. Arosall och Lathoria ligger bredvid varandra vid slutet av "fjorden" eller "Viken" som skär in i Samkarna, mot Östra sidan, de ligger i kontakt med detta vatten, å längsmed västra sidan av Drakryggen (så hette väll bergskedjan?)

När och Hur:
När å hur vadå? :). Antar en liten förklaring ä pågång (måste dock försöka sparka igång mina grå celler, var ett tag sedan detta funderades ut), well uhm. Arosall å Lathoria är egentligen ett rike. Lathoria var dock mindre, men mäktigare, arosall mer fattigt. Har för mig Arosall var en lydstat under Lathoria (eller liknande). Temat var lite en mix av Maya uppluckrad av Morëlvidynskt stil å även med en del influenser från nått Erebland, typ Kardien, Zorakin, Erebos (mins inte riktigt). Arosall å Lathoria är rätt svårtillgängliga men inte helt omöjliga. Lathoria är dock enligt lag förbjudet att prata om, å är en "helig, gudomlig" plats. Så därför var Lathoria rätt okänd för Spelarna :) Lathoria led av en Kejsarinna som var helt Galen (inte kocko, mest bara sjukt sadistisk, även en aning Mashokistisk) som drev igenom många konstiga lagar, där ibland att Lathoria inte fick nämnas vid namn.

Kort historie tanke bakom länderna var att det vid något historiskt moment (par hundra år sedan) eller någe sånt hade koloniserats av några utvandrande Erebiska folk (mins dock itne riktigt vart ifrån). Dessa är de rester man kan finna. Viss byggkonst, struktur osv härstammar där ifrån.

Metzëroll var dock en helt annan grej. Det var ett Svartfolks rike :) befolkat av ett stort antal etnocentriska (nationalistiska) Orchiska släkten. Dessa orcher var mycket mer Civiliserade då stora delar av riket bestod av Bastarder (Halvorcher, blivit så av generationer av beblandning å population med de urinvånare som fanns här). Människor och diverse reptilfolk och kreatur användes som slavar. Renrasiga Orcher var ovanliga, förrutom i en "familj" som bestod av svartorcher (iaf vad de kallades), som i snitt var begåvad med relativt hög intelligens. Denna familj var också "Tzar" familjen som styrt å ställt sedan länge tebax. Landet fick också en teknologisk uppåtkick för någon generation sedan, då en Mystiker vid namn Metzër (kallades något annat), kom och gav dem insikt till vissa föremål, siviliserade bekvämligheter osv (inte högre men likvärdig med diverse Erebiska länder), samt lyckades skapa fred mellan Orcherna och de alltid besvärliga Reptilklanerna och folken som finns i Metzërolls gränstrakter. Själva temat å tanken här (stilmässigt) var ett mycket ungt och fibrilt aktivt rike, som försökte ta igen hundratals år av utveckling, så överallt bygdes saker (inte alltid snygga, eller ens bra), samt att det rådde en slags utvecklings optimism. En annan tanke var att skapa en kontrast, en värld med Civiliserade orcher? Där Arkitekt / Byggkonst akademin var en av de högst åtråvärda utbildningarna fanns :) En värld där nymodigheter och etikette krockade med undantryckta primitva agressioner, och viss förvirring. Stilen var lösrykt, blandade lite Nazi, Lite Samurajer, Lite Prousser, lite Kolonial Nybyggar Amerika ;) osv. Allt som jag tyckte gjorde Metzeroll till en udda upplevelse för spelarna (som altså skulle krossa alla konventioner å föreställningar).

:)
jag hade kul när jag skrev om dessa områden i Samkarna. Tyckte samkarna var en rätt tacksam världsdel, relativt öppen, lite beskrivet, (fanns lite till i Krilloan har jag för mig, många år senare!). Jag var inte direkt påläst på mina inflens-områden, tänkte lite Afrika, Lite Maya, Lite Inca, Lite Reptiloider, Lite Fungus, massa Djungler, Träsk å Öken, Uråldriga överväxta, utdöda civilisationer, Eldorado, Stammar osv osv.

Samkarna blev också huvudsätet för en Mäktig Antagonist i en Kampanj jag konstruerade, som hade en vilja (eller Hat) att ta över Ereb (iaf Joriska delarna, eller de i Ljusets Väg), å han hade byggt sig en hel värld, dolt nere i samkarna, för att samla krafter för att en gång för alla göra verklighet av sina planer å drömmer. Så han ansamlade armeer. Bland annat var Metzëroll ett land som "han" skapade eller formade, utan att Metzerna insåg det själva. De såg honom som en Demigud tillslut.

Även reptilmän i stor skara hade han i sin arme, de hade han lyckats (mot alla odds) forma till en speciell arme, kallades Dragoniterna, eller Drakguardet. Detta gjorde han genom magi!

Strax efter kampanjen skedde den sjätte konfluxen (min version av sjätte komflux iaf) som ledde till nästa kampanj, 300 år senare, dvs runt 900eO.

Sådär! Antar att inte mycket går (eller vill man inte) använda. De ä lungt! ;)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag tycker också att Samkarnaregioner som t ex Morginnerskogen, Juronaträsken och Blindhavet bjuder på en hel del mystik. Vet inte varför, men det är lite King Kong över allt. :lol:

Den enda gång jag använt mig av trakterna var när mina spelare hade RP som var pirater. I sviterna efter en hård storm så hade de drivit in i Paringuabukten, där de tillskansade sig nytt mastvirke med hjälp av en lokal stam. När skeppet var reparerat, så slog RPna sedan de naiva infödingarna i järn och sålde dem som slavar.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Hehe! snyggt å fint. Få hjälp, å som tack fängsla dem å sälj dem som slavar. Gillar tänket där ;)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Väldigt rp:igt tänkt :D

Förresten, glöm inet bort insektoiderna i dessa diskussioner, mina absoluta favoriter i området.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jo sant! Insektoider. De tillhör juh iaf Västra Samkarna som handen i handsken, Pringuabukten å dyl. Använde mig dock inte av dem så mycket. Utarbetade lite material runt det (mins dock inte vart jag förlagt dem), men RPna mötta aldrig på några Insektoider, förrutom nått "riddjur" som jag kallade Krikri.

Fast apropå det. Glöm inte Dinosauroiderna! :P de var en av mina små favoriter då det begav sig, "back in the old days". Plaserade dem djupt inne i eländiga morginner djunglerna, "valley of the lost" typ. De bebodde också Dimhaven, eller de där dimmiga öarna som jag inte mins namnet på just nu.

hehe! fanns massa roligt jox som ÄS uppfann i monsterböckerna altså ;)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Insektoiderna är givna! Dinosaurider och dinos lade jag som sagt i lost valley djupt inne i Jurona träsket, och där får de gärna stanna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK nu flyttar jag Niferland för nu finns det en karta. 8)
Skriv svar