Samkarna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Samkarna

Inlägg av Albrekt »

Wow, vad häftigt! Vilken resurs för Samkarna... 8)

Och väldigt nördigt bara: Kan vi kalla Orangujätten något annat? Kanske Gutangjätten? För petigt, jag vet, men orangutang kommer från gammal malay och betyder "djungelns folk" efter "orang hutan" där "orang" är "människa" eller "person" och "hutan" är "skog" eller "djungel". Orangujätten betyder alltså jätten som är som en människa, medan Gutangjätten blir närmre jätten i djungeln, vilket jag tycker är att föredra. Jag förstår förstås att malay på Tellus antagligen skiljer sig avsevärt från samtliga av Altors samkarniska dialekter, men ändå.

Dessa tankebanor får mig att känna mig lite som mäster Adragoor... En mycket angenäm känsla. :mrgreen:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Samkarna

Inlägg av Mikael »

Gutangjätte! Så mycket bättre.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Samkarna

Inlägg av birkebeineren »

Och jag som tyckte Ereb-Europas mytologiska varelser var skrämmande! :shock:

Måste vi leta oss in bland Mubul-Ghons skummare gränder för att hitta ett bestiarium där dessa existenser beskrivs eller har enstaka exemplar av ett sådant funnit vägen till exempelvis Pendons kungliga bibliotek?

Om jag får tillfälle att skicka ner spelare i Samkarnas obygder kommer jag definitivt att låta det här bli sänglektyr innan avfärd.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Samkarna

Inlägg av Fafnir »

Väldigt inspirerande. Såg flera av dem tydligt i mitt huvud. Suger i ritarmen...
Passande kanske nu när jag brutit benet.

Har vi lyckats lösa bildpostning på forumet än?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Samkarna

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev: 2021-02-17 12:45 Samkarniska bestar:

Enhörningshare – precis som det låter. Lever i de torra landskapen och sägs kunna driva iväg en mindre flock ökenvargar om de kommit för nära haren.
Mm,hmm

Bild
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Samkarna

Inlägg av Fafnir »

Wow. Dom illustrationerna går säkert använda rakt av också.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Samkarna

Inlägg av skaraborgarn »

Tänkte göra något äventyr löst baserat på Mörkrets hjärta eller Apocalypse now och funderade om inte Samkarna borde vara lämpligt?

Vad finns det för folkslag av människor om man tar och reser från väst in genom floderna till det stora träsket Jurona?

Vilket nivå befinner sig människorna på samt eventuellt övriga intelligenta livsformer.

Tänkte ta med något som inte används så ofta nämligen kattmän men det blir mest människor.

Vad ska man tänka på och har ni några tips och synpunkter?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Samkarna

Inlägg av Mikael »

Det är en farlig väg med de rasslande raserna så nära inpå, men det finns både samkarnier och melukhier som kan ta en till träskets utkanter. Därifrån kan man med hjälp av sviker, djungelstammar ta sig in i träsket. Gränsen mellan djungel och träsk är inte skarp, utan det är en allt sankare mark och ändrad växtlighet som tillslut gör att man vet att man nått träsket. Men träsken är farliga och där insekterna blir mindre blir ödlorna större. Djungelfolken är på primitiv nivå. Kattmän, inte lika vanliga som i Soluna - men absolut finns de i Samlarnas djungler också. Jag skulle använda sydamerikanska kattdjur som inspiration. I träsken finns för övrigt en grönpälsad katt, den är inte grön men den lever i symbios med gröna alger/microber som färgar pälsen grön. F.ö. ett väldigt praktiskt kamouflage.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Samkarna

Inlägg av skaraborgarn »

Människorna som lever där är väl ganska mörkhyade men påminner de om afrikaner, sydamerikaner eller något annat folkslag från "verkligheten"?
Primitiv nivå men har de tillgång till metall?

Insektoider trivs de i träsk?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Samkarna

Inlägg av Mikael »

Jag föreställer mig sydamerikanska djungelfolk. Några av dem har metallföremål de bytt till sig. Träsken har mer ödlefolk, men i de västligaste delarna finns det långbenta insektfolk...jättelika harkrankar, sländor och kanske lömska dykare. :twisted:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Samkarna

Inlägg av skaraborgarn »

Men insektoider i träsk är väl inte så lyckat?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Samkarna

Inlägg av Mikael »

skaraborgarn skrev: 2021-03-13 20:08 Men insektoider i träsk är väl inte så lyckat?
Varför inte, det kryllar av insekter i träsk? Tänks RP med höjd machete efter att ha huggit av ett par lianer, lutar sig mot ett smalt träd och torkar svetten ur pannan. Hon noterar då att trädet tycks växa med fem liknande i cirkel. Sakta höjer hon blicken mot dess krona - och stirrar in i ett par jättelika fasettögon och expanderande mundelar. Trädet hon lutat sig mot rycks upp ur sumpen vilket får henne att hjälplöst falla omkull i träsket. Desperat viftar hon med macheten runt sig, men känner ett vasst stick i nacken in till benet och känner hur ryggmärgen sugs ut. :twisted:

Men visst, de är mycket ovanliga. I Jurona finns främst ödlefolk. I dess avlägsnaste inre finns ännu urtidens jätteödlor (Monsterboken 2 dinosaurier) och dinosaurider...eller så ryktas det hos Juronas ödlefolk.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Samkarna

Inlägg av skaraborgarn »

Vad kallas människorna som bor där då?
Deras spårk, seder, utseende ja allt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Samkarna

Inlägg av Mikael »

Människor håller sig utanför det mesta av träsket. Några sivoer bor i dess norra kanter där djungel övergår i träsk, men i övrigt är det tomt på människor - sånär på utspridda våghalsiga jägare. På ett enda ställe har de samlats, i dess nordöstra kant ligger Lin-Pin-Fria. Jurona är ödlefolkens och träskvarelsers domän. http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=42507#p42507
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Samkarna

Inlägg av skaraborgarn »

Tänkte att RP ska ge sig in i området via en flod. Människorna tillhör olika stammar. Beväpnade med spjut och bågar. Men är de kannibaler, har de berusningsmedel och vad heter deras språk?
Skriv svar